Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHet grote HPPD TOPIC (oogruis,bewegend beeld etc)

Het grote HPPD TOPIC (oogruis,bewegend beeld etc)

371 antwoorden
86 weergaven
18-5-2026
T
The oao TLid
01-01-2024, 00:00
#1
Oké mensen, hierbij dan ook van mij een bijdrage.

Ik heb dit topic met veel verbazing gelezen, ik wist helemaal niet dat hier een naam voor was! Zelf heb ik dit al mijn hele leven, tenminste een hele milde vorm van VS. Heb weleens gevraagd (ook in mijn jeugd) aan mensen of zij de wereld ook in allemaal puntjes zagen, maar heb tot nu toe nog nooit iemand gevonden die dit herkende. Toen later computers enzo inkwamen, noemde ik mijn VS altijd: alles in pixels zien.

Het enige waar het bij mij erger van wordt, is als ik te lang slaap en als het dan die dag heel zonnig is. Beetje tegengesteld aan wat er eerder werd gezegd dus. Oh ja, als ik na te lang slapen op die zonnige dag vlak na het wakker worden ga lezen, wordt het helemaal een drama, compleet met hoofdpijn.

Die floaters ken ik ook, ik denk iedereen wel. Die wegschietende puntjes ken ik ook, maar ik heb in mijn spirituele opleidingen daar een heel andere verklaring voor geleerd: dat is prana, oftewel levensenergie! Heel veel spiri-mensen zien dit, vooral op zonnige dagen en in wolken etc. En ik weet heel zeker dat de meeste van deze mensen nog nooit in hun leven drugs hebben gebruikt! Sommigen zien ook zwarte en gouden puntjes.

Ik vraag me af of mensen die VS, CEV, traces etc. zien, niet gewoon meer de waarheid zien dan mensen die de "realiteit" zien. Deze 3D wereld is toch gewoon een illusie, nodig om te ervaren?
n
netiLid
01-01-2024, 00:00
#2
ej stadsgenoot, bekijk dit filmpje maar es, misschien kan zij verklaren waaar het mee te maken heeft

http://www.ted.com/index.php/talks/view/id/229
i
iSmokexLid
01-01-2024, 00:00
#3
een aantal weken geleden had ik hier een beetje over gelezen, toen kwam veel me bekend voor. Nu ik nog meer gelezen heb denk ik wel dat ik er 'last' van heb. Omdat ik dat nu dus denk misschien nogal vage antwoorden:

1) Welke drugs heb je gebruikt voordat je HPPD begon?
Als ik vanaf nu bekijk: Wiet, Hasj, mdma, salvia, truffels, pep, coke, poppers

2) Hoelang loopje al met je klachten rond?
Sinds een jaar dat ik me herinner. ( Merkte het toen in ieder geval wel als ik naar een gras oppervlak keek, dat is wat ik me nog herinner)

3) Wat heb je er al aangedaan om je klachten te verminderen?
Niets

4) Gebruik je nog steeds drugs/worden je klachten erger?
Ja, en dat zou heel goed kunnen maar dat weet ik dus niet.

5) Hebje enig idee wat de HPPD getriggerd kan hebben?
Vorig jaar rond de tijd dat het begon, nam ik mijn eerste pilletje en slikte gelijk wekelijks. Periode pas geleden nog meer geslikt en nu lijkt het wel erger.

En dan bedoel ik die puntjes die door elkaar bewegen en lijken te knipperen. Wel kleiner dan op die site.

Daarnaast soms ook van die 'Floaters'
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#4
Intoxication zei:
wat ik soms heb, als ik wakker word en direct recht sta en van de trap wil lopen als k me bvb overslapen heb, dat het ineens heel mn zicht vol zwarte en blauwe vlekken komt te staan waardoor ik bijna niks kan zien?
iemand???
Klik om te vergroten...
Iedereen?
c
croppLid
01-01-2024, 00:00
#5
ik kan me herinneren dat ik dat vroeger wel vaker had, maar nu eigenlijk niet meer
V
Vaste klantLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik heb wel dat als ik in fel licht kijk en ik een beetje wazig rond kijk met mijn ogen dat het lijkt alsof ik beestjes zie, een beetje dat vormpje op pagina 1 die foto van een autoweg in een bos.
Maar dit komt toch niet van wiet/alcohol?
D
DrippToneLid
01-01-2024, 00:00
#7
DrippTone zei:
Maar waar ik de laatste tijd last van heb, is net 3 weken ofzo. Dat willekeurige objecten in mijn omgeving opeens gaan bewegen, gaan trillen, heen en weer. Het zijn wel dingen waar die op dat moment extra opvallen binnen mijn gezichtsveld. Elke keer heel even maar.
Klik om te vergroten...

Ik heb gelukkig nergens last meer van, zal wel slaap tekort zijn geweest of iets dergelijks. :P
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik heb het wel, als ik veel trip.. Maar ik heb er geen LAST van :P.
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#9
whyme zei:
Ik heb het ook, maar net als Angramar heb ik er geen last van :)

Ik slaap nooit in het donker, ik zie altijd allemaal lichtvlekken en vormen voor me 'hangen', terwijl mijn kamer compleet donker is. Ook als ik mijn ogen dicht heb zie ik dat schouwspel.. De drugs die ik tot nu toe heb genomen hebben het eigenlijk alleen maar versterkt, nu krijg ik het ook meer als ik gewoon wakker ben. Gisteravond begon bijvoorbeeld ineens de muur te golven toen ik er een tijdje naar staarde :grin:
Klik om te vergroten...

Dat met lichtvlekken, vormen en oogruis heb ik ook wanneer ik ga slapen, vooral als ik stoned ben en ik lig in bed. Vind dat ook niet heel erg, aangezien ik mijn hele leven al 'oogruis' heb en het gewoon een natuurlijke reactie van je hersenen is die patronen probeert te herkennen die er niet zijn.
w
whymeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik heb het ook, maar net als Angramar heb ik er geen last van :)

Ik slaap nooit in het donker, ik zie altijd allemaal lichtvlekken en vormen voor me 'hangen', terwijl mijn kamer compleet donker is. Ook als ik mijn ogen dicht heb zie ik dat schouwspel.. De drugs die ik tot nu toe heb genomen hebben het eigenlijk alleen maar versterkt, nu krijg ik het ook meer als ik gewoon wakker ben. Gisteravond begon bijvoorbeeld ineens de muur te golven toen ik er een tijdje naar staarde :grin:
E
Ex-tripperLid
01-01-2024, 00:00
#11
Dat met lichtvlekken, vormen en oogruis heb ik ook wanneer ik ga slapen, vooral als ik stoned ben en ik lig in bed. Vind dat ook niet heel erg, aangezien ik mijn hele leven al 'oogruis' heb en het gewoon een natuurlijke reactie van je hersenen is die patronen probeert te herkennen die er niet zijn.
Klik om te vergroten...

Wat je hierboven zegt ben ik het helemaal niet mee eens Shokora. Als het donker begint te worden dan beginnen je lichaam en je hersenen zich namelijk klaar te maken om te gaan slapen. De activiteit neemt juist af door de werking van melatonine als je gaat liggen met je ogen dicht en als je wilt gaat slapen blijven je hersenen niet naar patronen zoeken die er niet zijn. Slaap is voor het lichaam belangrijker dan het vinden van patronen met je ogen dicht...

Dat je van die lichtvlekken hebt, doet mij denken aan mijn hppdperiode en dit werd erger en erger tot ik er niet meer van kon slapen. Nu ik van m'n hppd af ben heb ik daar gelukkig helemaal geen last meer van. Ik vind zelf dat jullie echt aan de rand van een flinke hppd periode staan. Ook Whyme met zijn golvende muren. Ik raad jullie aan op te passen zodat het niet doorslaat of onprettig wordt.
E
ElfquestLid
01-01-2024, 00:00
#12
Wow ik heb dit tien jaar geleden gehad. Wist niet dat er een naam voor was. Er vallen veel dingen op zijn plaats nu ik dit lees. Ik dacht dat ik psychotisch was, maar het ligt iets genuanceerder dus. Gelukkig is het nu over, maar dat heeft wel een aantal jaartjes geduurt.

Vooral xtc heeft het bij mij veroorzaakt. Veel en vaak xtc gebruiken. 1 keer zelfs 10 pillen op 1 dag, waarop een bad trip volgde. Ook Speed, Coke en Paddo's heb ik gebruikt.

Klachten die ik had:

Dingen in mijn ooghoeken zien bewegen
Gezichten zien vervormen

Angst- en paniekaanvallen
depersonalisatie
Denken achtervolgt te worden

Ik gebruik nu al heel lang geen xtc, coke of hallucinogenen meer, op vorig jaar een kwart pilletje na.
Ben soms nog wel nieuwschierig en verlang soms weleens terug naar het fijne gevoel ervan, maar merk dat ik veel gevoeliger geworden ben voor drugs, vooral voor mdma. Angst en hallucinaties komen dan vaak snel opzetten. Ook van blowen word ik erg angstig.

Zijn er meer mensen die ervaren dat klachten sneller terugkomen als ze nu weer drugs gebruiken?
S
SporLid
01-01-2024, 00:00
#13
ik heb na een heftige week ook een soort van hppd gehad denk ik... Het is nu echter weer voorbij :)

ik had op vrijdag 40mg 2ce + lachgas, toen op dinsdag truffels + 60mg 2c-D en 2× DMT + Lachgas, en op woendag smiddags 140ug LSD, 3× DMT + Lachgas, nog wat los lachgas, en s'avonds nog eens 70ug LSD erbij en 25mg 2c-I.

Ongeveer een week lang nog tracers, afterimages, patroonherkenning en patroonoverlay gehad.

Maar toen was alles ook weer normaal
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Spor zei:
ik heb na een heftige week ook een soort van hppd gehad denk ik... Het is nu echter weer voorbij :)

ik had op vrijdag 40mg 2ce + lachgas, toen op dinsdag truffels + 60mg 2c-D en 2× DMT + Lachgas, en op woendag smiddags 140ug LSD, 3× DMT + Lachgas, nog wat los lachgas, en s'avonds nog eens 70ug LSD erbij en 25mg 2c-I.

Ongeveer een week lang nog tracers, afterimages, patroonherkenning en patroonoverlay gehad.

Maar toen was alles ook weer normaal
Klik om te vergroten...
So :openmouth:

Dat is een fijn weekendje geweest meneer. :hearteyes:
S
SporLid
01-01-2024, 00:00
#15
hehe yup, nog een week lol van gehad :P
e
elstinkydermeisterLid
01-01-2024, 00:00
#16
Elfquest zei:
Ik gebruik nu al heel lang geen xtc, coke of hallucinogenen meer, op vorig jaar een kwart pilletje na.
Ben soms nog wel nieuwschierig en verlang soms weleens terug naar het fijne gevoel ervan, maar merk dat ik veel gevoeliger geworden ben voor drugs, vooral voor mdma. Angst en hallucinaties komen dan vaak snel opzetten. Ook van blowen word ik erg angstig.

Zijn er meer mensen die ervaren dat klachten sneller terugkomen als ze nu weer drugs gebruiken?
Klik om te vergroten...

same here, met het ouder worden kwamen drugs bij mij steeds minder fijn aan, en dat ligt vooral aan de mindsetting.
In het verleden een paar keer fout gegaan, daar terug aan denken als je dan toch nog eens drugs neemt, je wordt wat zenuwachtig, en de lol is eraf. (+ soms heb ik last van hyperventilaite, zodat ik soms zelf al scheef aan het gaan ben voor de durg zelf werkt, LOL)
Al bij al, hoe nuchterder ik tegenwoordig ben, hoe liever eigenlijk. HPPD hield bij mij nog maanden aan na het stoppen, ben toch wel blij dat ik ervan af ben. Let wel, ik zal nooit ofte nooit spijt hebben van alle drugservaringen, ik vind dat iedereen op deze wereld ooit een ervaring moet hebben zoals bijvoorbeeld het nemen van je eerste pil, maar nu hoeft het voor mij niet meer: hoe fantastisch ik mij ooit gevoeld mag hebben onder invloed, dat komt niet eens in de buurt van hoe geweldig ik mij kan voelen na een dag keihard werken en sporten in de vrije natuur en dan 'savonds gevolgd door een goeie portie sex. En zij die dit niet kunnen geloven: je bent of nog te jong, of je bent nog ites te hard onder onvloed :grin: :grin:
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik heb wel eens korte flashbacks de eerste week na een trip maar dat is niet meer dan 1x in de twee dagen een wiebelend lijntje op mijn beeldscherm of zo en na een week komt het niet meer voor, dus ik denk dat dat gewoon flashbacks zijn. Weet niet of ik gewoon geluk heb of dat de maximaal één keer per maand regel voor mij gewoon heel goed werkt.
J
JoekeBouwsemaLid
01-01-2024, 00:00
#18
het is me nog steeds niet duidelijk of het nou echte beschadigingen zijn of dat je gewoon (tijdelijk) hyper-sensitief bent. Ik heb het gevoel dat ik door bewustzijnsverruimende drugs ook bewust word van meer dingen, onder andere de werking van mijn ogen. Verder heb ik ook geen klachten en ik zie ik het voornamelijk onder invloed.
P
Patrick a.k.a SpacefaceLid
01-01-2024, 00:00
#19
Woohoo mijn brein is na al die jaren drugsgebruik nog intact, echt nog nooit van gehoord of gezien :grin:

Goed succes voor alle mensen die kampen met deze mankementen zal aardig irritant zijn :rolleyes:
p
psych-outLid
01-01-2024, 00:00
#20
Intoxication zei:
wat ik soms heb, als ik wakker word en direct recht sta en van de trap wil lopen als k me bvb overslapen heb, dat het ineens heel mn zicht vol zwarte en blauwe vlekken komt te staan waardoor ik bijna niks kan zien?
iemand???
Klik om te vergroten...

dat is geen HPPD, dat komt omdat je te snel opstaat.
Dit verschijnsel heet orthostatische hypotensie, en bijna iedereen heeft er in meer of mindere mate last van. Simpel gezegd moet je lichaam zich aanpassen als je opstaat uit liggende of zittende houding, en gaat dit niet altijd even snel. Het resultaat is dat je bloeddruk tijdelijk daalt, waardoor je duizelig kunt worden, het je even zwart voor ogen kan zijn, en in extreme gevallen kun je zelfs flauwvallen. Het is een vervelend maar volkomen onschuldig verschijnsel. De enige remedie is: niet al te snel opstaan. Bijvoorbeeld eerst even op de rand van je bed gaan zitten voordat je gaat staan, en uit zithouding niet te snel omhoog komen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1516171819
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."