Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHET Corona-topic

HET Corona-topic

1175 antwoorden
161 weergaven
18-5-2026
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#1
Oehoeboeroe zei:
Onaantastbaarheid van het menselijk lichaam zoals beschreven in Artikel 11 van onze grondwet is heel erg duidelijk:

Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op onaantastbaarheid van zijn lichaam.

De grondwet is ONVERBREEMDBAAR! Dat betekent dat grondrechten niet kunnen worden afgenomen. Ze kunnen niet worden aangepast, gewijzigd, opgeschort of wat dan ook. Mocht dat wel zo zijn dan zijn het geen grondrechten maar privileges. Mensen in een vrij land maken zelf uit wat er met hun lichaam gebeurt. Punt. Einde discussie. Een grondwet komt ook niet zomaar uit de lucht gevallen, het is dan ook niet voor niets een grondwet. Mensen die deze rechten negeren zijn dan ook, naar mijn mening, gevaarlijk en kortzichtig. Generaties lang is er gevochten om deze rechten te verwerven en vrijheid is het grootste goed wat we hebben en wat wordt weergegeven in onze grondwet. Ik laat deze rechten mij niet ontnemen zonder slag of stoot. Waaronder dus Artikel 11 van onze grondwet. Ik beslis zelf wat er gebeurt met mijn lichaam en dat is mijn goed recht!

Mensen moeten dus zelf weten of ze een prikje halen, dat is alles. Of in plat Nederlands: "bemoei je met je kippen maar laat mij met rust."
Have a nice day!
Klik om te vergroten...
Niet helemaal juist. Zie dit artikel van De Stentor:
De Stentor - De weerstand tegen coronaregels verklaard

In de coronadiscussie worden grondrechten vaak als absolute rechten ingeroepen en dat is niet terecht. De vrijheid van de een gaat namelijk altijd ten koste van de vrijheid van een ander.
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#2
PsyTekz zei:
Mijn partner werkt in de zorg. Ze staat op de 1ste linie van deze "corona oorlog". Ze wil ook geen boostershot en haar werkgever heeft daar alle begrip voor. Begrip van buitenwereld is een andere zaak. Ze zweren allemaal op de prikjes.
Klik om te vergroten...
Wat is haar motivatie om niet voor de booster te gaan? Gaat het op haar werk ook richting code zwart, of valt het nog mee?
PsyTekz zei:
Deze mag ook wel es rondgaan.
Bekijk bijlage 32577
Klik om te vergroten...
Ik hoop maar dat dat boek symbool staat voor de eerste leerstof voor een IC-verpleegkundige!
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#3
@Oehoeboeroe sterk dat je even het stukje uit de grondwet citeert!

@Mevrouw Pløp sterk artikel met goede nuancering van wat die grondrechten precies betekenen in een democratie. Ze zijn enorm belangrijk maar niet 'heilig' in een crisissituatie. Maar als je daar inbreuk op wilt doen moet je wel een verdomd goede uitleg hebben als overheid.

PsyTekz zei:
Mijn partner werkt in de zorg. Ze staat op de 1ste linie van deze "corona oorlog".
Klik om te vergroten...
Zou je jouw partner mijn dankbaarheid naar haar en haar collega's door willen geven?
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#4
Oehoeboeroe zei:
Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op onaantastbaarheid van zijn lichaam.
Klik om te vergroten...
Ja ze zullen natuurlijk zeggen dat die nieuwe pandemiewetten vallen onder de bij wet te stellen beperkingen. En zo is het eigenlijk nutteloos :/
T
Trippy langkousLid
01-01-2024, 00:00
#5
Oehoeboeroe zei:
Onaantastbaarheid van het menselijk lichaam zoals beschreven in Artikel 11 van onze grondwet is heel erg duidelijk:

Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op onaantastbaarheid van zijn lichaam.

De grondwet is ONVERBREEMDBAAR! Dat betekent dat grondrechten niet kunnen worden afgenomen. Ze kunnen niet worden aangepast, gewijzigd, opgeschort of wat dan ook. Mocht dat wel zo zijn dan zijn het geen grondrechten maar privileges. Mensen in een vrij land maken zelf uit wat er met hun lichaam gebeurt. Punt. Einde discussie. Een grondwet komt ook niet zomaar uit de lucht gevallen, het is dan ook niet voor niets een grondwet. Mensen die deze rechten negeren zijn dan ook, naar mijn mening, gevaarlijk en kortzichtig. Generaties lang is er gevochten om deze rechten te verwerven en vrijheid is het grootste goed wat we hebben en wat wordt weergegeven in onze grondwet. Ik laat deze rechten mij niet ontnemen zonder slag of stoot. Waaronder dus Artikel 11 van onze grondwet. Ik beslis zelf wat er gebeurt met mijn lichaam en dat is mijn goed recht!

Mensen moeten dus zelf weten of ze een prikje halen, dat is alles. Of in plat Nederlands: "bemoei je met je kippen maar laat mij met rust."
Have a nice day!
Klik om te vergroten...
Mooi gezegt! Maar ze hebben in nederland toch ook vorig jaar een grondwet veranderd? Die van de avond klok meende ik?
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#6
Neenee IK zei HET verschil maken. Het verschil maken = de crisis is gedaan en alle maatregelen kunnen weg zonder ineenstorting zorg. Als dat niet kan rechtvaardigt dat geen mentale foltering van verplichte vaccinatie (naja, voor mij rechtvaardigt er eigenlijk sowieso niets dat natuurlijk). Ik verdraai niets, jij begrijpt mij verkeerd.
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#7
Cerberus zei:
Neenee IK zei HET verschil maken. Het verschil maken = de crisis is gedaan en alle maatregelen kunnen weg zonder ineenstorting zorg. Als dat niet kan rechtvaardigt dat geen mentale foltering van verplichte vaccinatie (naja, voor mij rechtvaardigt er eigenlijk sowieso niets dat natuurlijk). Ik verdraai niets, jij begrijpt mij verkeerd.
Klik om te vergroten...
Er is niet één maatregel die HET verschil zal maken helaas. Het zal altijd gaan om meerdere maatregelen tezamen.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#8
Cerberus zei:
Neenee IK zei HET verschil maken. Het verschil maken = de crisis is gedaan en alle maatregelen kunnen weg zonder ineenstorting zorg.
Klik om te vergroten...
Okay als je het meteen zo had gedefinieerd ben ik met je eens dat 100% vaccinatie niet voldoende gaat zijn. Andere maatregelen gaan nog steeds nodig zijn. Maar 100% vaccinatie gaat wel verschil maken en bijdragen aan het overkomen van deze pandemie.
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#9
Eik zei:
Okay als je het meteen zo had gedefinieerd
Klik om te vergroten...
Naja die definitie/aflijning heb ik niet ter plekke uitgevonden, er werd gezegd "70% vaccinatiegraad om onze oude vrijheid terug te krijgen" eerst en soms 90%. Het stond zelfs in koeien van letters op de uitgang bij ons lokaal vaccinatiecentrum: "POORT NAAR DE VRIJHEID" (verschrikkelijke slogan). Zoals voorspeld door velen van ons "sceptici" was dat toch niet zo. Als ik dus praat over HET verschil heb ik nog altijd dat referentiepunt in mijn hoofd.

Jullie zeggen "andere maatregelen zullen ook nodig zijn" maar ik zie geen andere mogelijkheid dan een vaccinatie die een permanent verschil kan maken die geen vrijheid beperkt (zoals mondkapjes en sluitingen enzo). Het enige dat ik nog kan zien is geneesmiddel die vele zieken gemakkelijk geneest waardoor de mensen minder lang in het ziekenhuis zitten, maar zelfs dan twijfel ik of dat genoeg zal zijn gezien ik denk dat we nog lang niet op het hoogtepunt van de huidige coronagolf zitten. Willen jullie echt al die coronaregeltjes op de heeeeeel lange termijn.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#10
Cerberus zei:
"70% vaccinatiegraad om onze oude vrijheid terug te krijgen" eerst en soms 90%. Het stond zelfs in koeien van letters op de uitgang bij ons lokaal vaccinatiecentrum: "POORT NAAR DE VRIJHEID" (verschrikkelijke slogan). Zoals voorspeld door velen van ons "sceptici" was dat toch niet zo. Als ik dus praat over HET verschil heb ik nog altijd dat referentiepunt in mijn hoofd.
Klik om te vergroten...
Dan loop je denk ik nog 1 of 2 mutaties van het Coronavirus achter. Dat was inderdaad de voorspelling voordat we te maken kregen met de Delta variant die veel besmettelijker is.

Cerberus zei:
Het enige dat ik nog kan zien is geneesmiddel die vele zieken gemakkelijk geneest
Klik om te vergroten...
Daar wordt gelukkig hard aan gewerkt. Hopelijk bieden die medicijnen in de toekomst uitkomst...

Cerberus zei:
Willen jullie echt al die coronaregeltjes op de heeeeeel lange termijn.
Klik om te vergroten...
Jaar daar zitten we allemaal met smart op te wachten. Vinden we allemaal zooooo fantastisch!

Maar even serieus... nee daar zit niemand op te wachten. Maar hoe beter we ons aan de maatregelen houden en hoe meer we vaccineren hoe minder maatregelen er nodig zullen zijn. Voorlopig niet 0 maatregelen maar wel minder en minder lang dan dat we ons slecht aan de maatregelen houden en niet vaccineren. Zo simpel is het gewoon.
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#11
Eik zei:
Dan loop je denk ik nog 1 of 2 mutaties van het Coronavirus achter. Dat was inderdaad de voorspelling voordat we te maken kregen met de Delta variant die veel besmettelijker is.
Klik om te vergroten...
Nee want dat er mutaties gingen komen waardoor de vaccins hun effectiviteit verliezen zat mee in onze voorspelling.

Eik zei:
Jaar daar zitten we allemaal met smart op te wachten. Vinden we allemaal zooooo fantastisch!
Klik om te vergroten...
Het gaat niet over of jij ze leuk vindt maar ofdat je wilt dat ze er zijn. Nu zit jij te verdraaien he. Mijn vraag is nochtans duidelijk: komt er nooit een punt waarop je zegt: beter wordt het niet meer, nu moeten maar alle maatregelen weg en accepteren we maar dat er doden vallen als we niet voor altijd willen vastzitten aan beperkingen allerhande.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#12
Cerberus zei:
Nee want dat er mutaties gingen komen waardoor de vaccins hun effectiviteit verliezen zat mee in onze voorspelling.
Klik om te vergroten...
Dat was toen nog speculatie. Wel mogelijk maar niet zeker dat dat zou gebeuren of op deze dramatische wijze.

Cerberus zei:
Mijn vraag is nochtans duidelijk: komt er nooit een punt waarop je zegt: beter wordt het niet meer, nu moeten maar alle maatregelen weg en accepteren we maar dat er doden vallen als we niet voor altijd willen vastzitten aan beperkingen allerhande.
Klik om te vergroten...
Misschien wel. Maar dat punt heb ik nu nog niet bereikt. Jij wel neem ik aan, gebaseerd op de manier waarop je dit stelt... Of zie ik het dan verkeerd?
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#13
Eik zei:
Dat was toen nog speculatie. Wel mogelijk maar niet zeker dat dat zou gebeuren of op deze dramatische wijze
Klik om te vergroten...

Virussen muteren continu, dus een zeer gemakkelijk te maken voorspelling qua speculatie.

Eik zei:
Misschien wel. Maar dat punt heb ik nu nog niet bereikt. Jij wel neem ik aan, gebaseerd op de
Klik om te vergroten...
Ik ben ideologisch al sinds het begin tegen ook maar 1 coronaregel die van de overheid uitkomt. Nu de vaccins er zijn sta ik ook perplex dat er mensen zijn die nog steeds dingen willen toegooien.
Ik ben toch blij dat ik de dag van vandaag geen student meer ben, nu het meer dan 2 jaar zal duren is heel het studentenleven van extreem veel mensen naar de knoppen zijn. Stel je ook eens voor dat je ondernemer bent van grote feesten en nadat ze de zoveelste valse belofte gedaan hebben van "na die datum verdwijnen alle regels" mag je weer je eigen feest aflassen.
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#14
Cerberus zei:
Virussen muteren continu, dus een zeer gemakkelijk te maken voorspelling qua speculatie.


Ik ben ideologisch al sinds het begin tegen ook maar 1 coronaregel die van de overheid uitkomt. Nu de vaccins er zijn sta ik ook perplex dat er mensen zijn die nog steeds dingen willen toegooien.
Ik ben toch blij dat ik de dag van vandaag geen student meer ben, nu het meer dan 2 jaar zal duren is heel het studentenleven van extreem veel mensen naar de knoppen zijn. Stel je ook eens voor dat je ondernemer bent van grote feesten en nadat ze de zoveelste valse belofte gedaan hebben van "na die datum verdwijnen alle regels" mag je weer je eigen feest aflassen.
Klik om te vergroten...
Als ik nog student was geweest was ik honderd keer liever m'n studentenleven kwijt geweest dan m'n ouders of opa en oma.

Hoe had jij het voor je gezien als er vanaf het begin geen enkele maatregel was getroffen?
T
Trippy langkousLid
01-01-2024, 00:00
#15
Eik zei:
Geen idee of ze zo ver zullen durven gaan. Maar als ze dat doen dan is die mogelijkheid er inderdaad.


Ben ik niet met je eens. Als je als overheid zo ver wilt gaan dan moet je wel echt heeeeel goed uit kunnen leggen waarom je zo ver gaat. Ga er maar vanuit dat een rechter daar uiterst kritisch naar zal kijken.


Ze maken af en toe nieuwe wetgeving. Voor zover ik weet hebben ze niet de grondwet veranderd.

Het veranderen van de grondwet is een stuk complexer dan het invoeren van nieuwe reguliere wetgeving. Zo is de procedure veel uitgebreider, duurt het langer en heb je een 2/3 meerderheid nodig in plaats van de normale meerderheid.
Klik om te vergroten...
Oow, ik meende dat dit wel een grondwet was maar dan heb ik het mis.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik denk dat de meesten studenten (en nagenoeg iedereen op misschien enkele zeer introverte personen na?) zich de pan uit balen en het is zeker pittig (ook pittiger dan ikzelf in maart 2020 verwachtte), maar dat valt echt compleet in het niets bij wat zorgmedewerkers of nabestaanden van slachtoffers nu mee moeten maken dus ik zit met alle liefde nog jaren depressief op de bank als dat die schade een beetje kan inperken.

En ja, ik baal ook flink dat de vaccins niet "de" uitkomst van de crisis zijn... Maar dat dat een risico zou zijn, wisten we ook al omdat mutaties op de loer lagen. Bovendien met de vaccinatiegraad in Nederland (en volgens mij in België) valt er niet optimaal te profiteren van de voordelen van het vaccin.
Maar dit alles heeft al bijna een jaar ruimvoldoende wetenschappelijke ondersteuning... Zo is er eigenlijk altijd gezegd dat er nog onzekerheid is over hoe lang de werking zou zijn. Ik weet dat Hugo soms poep lult, maar verder vind ik het een beetje gek daar zo skeptisch of achterdochtig over te doen. Overheidssites zijn hier mega open over ook. Ik deel die even gemakshalve, want heb even geen tijd vandaag uitgebreid bronnen te zoeken. Misschien kom ik daarop terug (misschien niet):

Werking van de coronavaccins | RIVM

Het is belangrijk dat vaccins goed werken, beschermen tegen ziekte en tegelijkertijd veilig zijn voor de gezondheid. Het coronavirus verandert en zo ontstaan er nieuwe (sub)varianten van het coronavirus. Dat betekent vaak niet dat een vaccin dan niet meer werkt. Dat komt doordat de varianten die...
www.rivm.nl www.rivm.nl

Oja - grondwetten worden inderdaad niet zomaar aangepast. Wat Eik zegt:
Eik zei:
Het veranderen van de grondwet is een stuk complexer dan het invoeren van nieuwe reguliere wetgeving. Zo is de procedure veel uitgebreider, duurt het langer en heb je een 2/3 meerderheid nodig in plaats van de normale meerderheid.
Klik om te vergroten...
Het duurt vooral langer omdat een wijziging door 2 keer door de Kamers moet. Er moet dus gewacht worden op 2 keer verkiezingen (Tweede Kamer en Proviciale Staten) dus duurt vaak minstens een jaar of 6. Daarom is er, in het geval van de coronacrisis, een noodsituatie, gebruik gemaakt van noodvorderingen/"noodwetten". Hoewel het kabinet hierin tamelijk hard van stapel liep, is dit (toch) geheel democratisch gegaan.
Check bijvoorbeeld https://www.denederlandsegrondwet.nl/id/vld59z2vkvlu/nieuws/constitutionele_consternatie_over_de of https://www.trouw.nl/politiek/wat-k...ondgaan-over-de-omstreden-coronawet~b74ccb43/
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#17
🥺
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mevrouw Pløp zei:
Als ik nog student was geweest was ik honderd keer liever m'n studentenleven kwijt geweest dan m'n ouders of opa en oma.
Klik om te vergroten...
Vals dilemma. De mensen die sterven aan corona zijn nog steeds een serieuze minderheid. Het is lang niet gezegd dat je grootouders gingen sterven als het studentenleven doorgaat en je ouders nog minder. Ze kunnen zich ook zelf afzonderen, vooral je grootouders dan die vermoedelijk op penioen zijn. Daar heb je geen overheidsregels voor nodig. Noch ga je hen per se redden met een lockdown want ze kunnen alsnog sterven.
Zijn er eigenlijk inschattingen van hoeveel mensen gered zijn? Dus niet totaal aantal mogelijke doden maar totaal aantal mogelijke doden minus mensen die alsnog gestorven zijn desondanks de lockdowns. Ik heb een gevoel dat het niet zo dramatisch zou zijn vergeleken met de hysterie die er was/is, maar ben helaas niet in de mogelijkheid nu om veel statistieken op te zoeken en berekeningen te gaan maken dus het is een gevoel vooral. En misschien ook moeilijk om te doen want het is nog lang niet voorbij met de lockdowns en de sterfgevallen die er desondanks nog zullen vallen. Om nog maar te zwijgen van economische slachtoffers door de inflatie die in een stroomversnelling raakt (hebben we nog geen zicht op en zullen we misschien nooit in kaart kunnen brengen zelfs niet wanneer het aan het gebeuren is) of slachtoffers van mentale problemen die er zonder lockdowns niet geweest waren.

Mevrouw Pløp zei:
Hoe had jij het voor je gezien als er vanaf het begin geen enkele maatregel was getroffen?
Klik om te vergroten...
Dat er wat meer mensen gestorven waren, maar iedereen tenminste nog een voldoening gevend leven ging kunnen leiden. Als je bang bent kun je je nog altijd afzonderen, naar de supermarkten gaan waar ze mondkapjes verplichten, enz.
M.a.w. ik zie een wereld voor mij waar mensen hun vrijheid gewaarborgd (hoe incompleet die ook was) ipv verder met de voeten mee getreden wordt en zelf instaan voor hun eigen risico-opbrengst inschattingen.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mevrouw Pløp zei:
Zeg @Roze Olifant en @Eik, ik word een beetje moe van alle mod-bashers die het Coronatopic komen vervuilen. Kunnen we niet een algemeen modworsteltopic openen waar deze lieden (voor de korte tijd die hen gegund wordt) terecht kunnen?

Bekijk bijlage 32621
Klik om te vergroten...

Ik wist gewoon dat die meme bij jou in goede handen zou zijn. :tearsofjoy: Vooral zo levensgroot, dat doet 't 'm nog 'ns extra! :hearteyes: Maar effe serieus, ik vind dat Modworsteltopic eigenlijk geen slecht idee, dan houden we de opstand tegen ons tenminste nog een beetje lokaal. :')
1
124h3TJtt23ti32jkLid
01-01-2024, 00:00
#20
FredKroket zei:
Waar ben je het mee oneens? Voor mensen met een lage weerstanden (lees hierboven) is dit potentieel levensgevaarlijk. Ik zeg nergens dat dit voor iedereen levensgevaarlijk is.

Stil maar weer, COVID clowntje.
Klik om te vergroten...

Ik ben het er mee oneens dat het erger is dan een griepje. En dat blijkt ook wel gezien de meeste mensen er amper last van hebben. De mensen die er het meeste last van hebben laten zich luid en duidelijk horen, dat is logisch, maar dat is zeker geen graadmeter voor de massa.

Mensen met een lage weerstand zijn nu eenmaal vatbaarder voor virussen en bacterien. Het lichaam is vervolgens niet instaat deze boosdoeners adequaat te pareren. Daarom zou het wellicht verstandiger zijn om van de drugs af te blijven, niet te roken en te drinken, niet vet te eten etc. Meer sporten, vitaminen en mineralen consumeren enzeauw. En dan zullen er ongetwijfeld mensen tussenzitten die hun zaakjes wel op orde hebben, maar die simpelweg pech hebben. Zo is natuur.

Voor mensen met een lage weerstand is zowat alles potentieel levensgevaarlijk, fyi. Een betere wereld begint bij jezelf. Een betere gezondheid ook.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...910111213...59
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."