Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHET Corona-topic

HET Corona-topic

1175 antwoorden
141 weergaven
18-5-2026
O
OehoeboeroeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Onaantastbaarheid van het menselijk lichaam zoals beschreven in Artikel 11 van onze grondwet is heel erg duidelijk:

Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op onaantastbaarheid van zijn lichaam.

De grondwet is ONVERBREEMDBAAR! Dat betekent dat grondrechten niet kunnen worden afgenomen. Ze kunnen niet worden aangepast, gewijzigd, opgeschort of wat dan ook. Mocht dat wel zo zijn dan zijn het geen grondrechten maar privileges. Mensen in een vrij land maken zelf uit wat er met hun lichaam gebeurt. Punt. Einde discussie. Een grondwet komt ook niet zomaar uit de lucht gevallen, het is dan ook niet voor niets een grondwet. Mensen die deze rechten negeren zijn dan ook, naar mijn mening, gevaarlijk en kortzichtig. Generaties lang is er gevochten om deze rechten te verwerven en vrijheid is het grootste goed wat we hebben en wat wordt weergegeven in onze grondwet. Ik laat deze rechten mij niet ontnemen zonder slag of stoot. Waaronder dus Artikel 11 van onze grondwet. Ik beslis zelf wat er gebeurt met mijn lichaam en dat is mijn goed recht!

Mensen moeten dus zelf weten of ze een prikje halen, dat is alles. Of in plat Nederlands: "bemoei je met je kippen maar laat mij met rust."
Have a nice day!
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mijn partner werkt in de zorg. Ze staat op de 1ste linie van deze "corona oorlog". Ze wil ook geen boostershot en haar werkgever heeft daar alle begrip voor. Begrip van buitenwereld is een andere zaak. Ze zweren allemaal op de prikjes.

Deze mag ook wel es rondgaan.
FB_IMG_1637309311346.jpg
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#3
Oehoeboeroe zei:
Onaantastbaarheid van het menselijk lichaam zoals beschreven in Artikel 11 van onze grondwet is heel erg duidelijk:

Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op onaantastbaarheid van zijn lichaam.

De grondwet is ONVERBREEMDBAAR! Dat betekent dat grondrechten niet kunnen worden afgenomen. Ze kunnen niet worden aangepast, gewijzigd, opgeschort of wat dan ook. Mocht dat wel zo zijn dan zijn het geen grondrechten maar privileges. Mensen in een vrij land maken zelf uit wat er met hun lichaam gebeurt. Punt. Einde discussie. Een grondwet komt ook niet zomaar uit de lucht gevallen, het is dan ook niet voor niets een grondwet. Mensen die deze rechten negeren zijn dan ook, naar mijn mening, gevaarlijk en kortzichtig. Generaties lang is er gevochten om deze rechten te verwerven en vrijheid is het grootste goed wat we hebben en wat wordt weergegeven in onze grondwet. Ik laat deze rechten mij niet ontnemen zonder slag of stoot. Waaronder dus Artikel 11 van onze grondwet. Ik beslis zelf wat er gebeurt met mijn lichaam en dat is mijn goed recht!

Mensen moeten dus zelf weten of ze een prikje halen, dat is alles. Of in plat Nederlands: "bemoei je met je kippen maar laat mij met rust."
Have a nice day!
Klik om te vergroten...
Niet helemaal juist. Zie dit artikel van De Stentor:
De Stentor - De weerstand tegen coronaregels verklaard

In de coronadiscussie worden grondrechten vaak als absolute rechten ingeroepen en dat is niet terecht. De vrijheid van de een gaat namelijk altijd ten koste van de vrijheid van een ander.
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#4
PsyTekz zei:
Mijn partner werkt in de zorg. Ze staat op de 1ste linie van deze "corona oorlog". Ze wil ook geen boostershot en haar werkgever heeft daar alle begrip voor. Begrip van buitenwereld is een andere zaak. Ze zweren allemaal op de prikjes.
Klik om te vergroten...
Wat is haar motivatie om niet voor de booster te gaan? Gaat het op haar werk ook richting code zwart, of valt het nog mee?
PsyTekz zei:
Deze mag ook wel es rondgaan.
Bekijk bijlage 32577
Klik om te vergroten...
Ik hoop maar dat dat boek symbool staat voor de eerste leerstof voor een IC-verpleegkundige!
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#5
@Oehoeboeroe sterk dat je even het stukje uit de grondwet citeert!

@Mevrouw Pløp sterk artikel met goede nuancering van wat die grondrechten precies betekenen in een democratie. Ze zijn enorm belangrijk maar niet 'heilig' in een crisissituatie. Maar als je daar inbreuk op wilt doen moet je wel een verdomd goede uitleg hebben als overheid.

PsyTekz zei:
Mijn partner werkt in de zorg. Ze staat op de 1ste linie van deze "corona oorlog".
Klik om te vergroten...
Zou je jouw partner mijn dankbaarheid naar haar en haar collega's door willen geven?
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#6
Oehoeboeroe zei:
Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op onaantastbaarheid van zijn lichaam.
Klik om te vergroten...
Ja ze zullen natuurlijk zeggen dat die nieuwe pandemiewetten vallen onder de bij wet te stellen beperkingen. En zo is het eigenlijk nutteloos :/
T
Trippy langkousLid
01-01-2024, 00:00
#7
Oehoeboeroe zei:
Onaantastbaarheid van het menselijk lichaam zoals beschreven in Artikel 11 van onze grondwet is heel erg duidelijk:

Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op onaantastbaarheid van zijn lichaam.

De grondwet is ONVERBREEMDBAAR! Dat betekent dat grondrechten niet kunnen worden afgenomen. Ze kunnen niet worden aangepast, gewijzigd, opgeschort of wat dan ook. Mocht dat wel zo zijn dan zijn het geen grondrechten maar privileges. Mensen in een vrij land maken zelf uit wat er met hun lichaam gebeurt. Punt. Einde discussie. Een grondwet komt ook niet zomaar uit de lucht gevallen, het is dan ook niet voor niets een grondwet. Mensen die deze rechten negeren zijn dan ook, naar mijn mening, gevaarlijk en kortzichtig. Generaties lang is er gevochten om deze rechten te verwerven en vrijheid is het grootste goed wat we hebben en wat wordt weergegeven in onze grondwet. Ik laat deze rechten mij niet ontnemen zonder slag of stoot. Waaronder dus Artikel 11 van onze grondwet. Ik beslis zelf wat er gebeurt met mijn lichaam en dat is mijn goed recht!

Mensen moeten dus zelf weten of ze een prikje halen, dat is alles. Of in plat Nederlands: "bemoei je met je kippen maar laat mij met rust."
Have a nice day!
Klik om te vergroten...
Mooi gezegt! Maar ze hebben in nederland toch ook vorig jaar een grondwet veranderd? Die van de avond klok meende ik?
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#8
Cerberus zei:
Ja ze zullen natuurlijk zeggen dat die nieuwe pandemiewetten vallen onder de bij wet te stellen beperkingen.
Klik om te vergroten...
Geen idee of ze zo ver zullen durven gaan. Maar als ze dat doen dan is die mogelijkheid er inderdaad.

Cerberus zei:
En zo is het eigenlijk nutteloos :/
Klik om te vergroten...
Ben ik niet met je eens. Als je als overheid zo ver wilt gaan dan moet je wel echt heeeeel goed uit kunnen leggen waarom je zo ver gaat. Ga er maar vanuit dat een rechter daar uiterst kritisch naar zal kijken.

whitesugar zei:
! Maar ze hebben in nederland toch ook vorig jaar een grondwet veranderd?
Klik om te vergroten...
Ze maken af en toe nieuwe wetgeving. Voor zover ik weet hebben ze niet de grondwet veranderd.

Het veranderen van de grondwet is een stuk complexer dan het invoeren van nieuwe reguliere wetgeving. Zo is de procedure veel uitgebreider, duurt het langer en heb je een 2/3 meerderheid nodig in plaats van de normale meerderheid.
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#9
Eik zei:
Ben ik niet met je eens. Als je als overheid zo ver wilt gaan dan moet je wel echt heeeeel goed uit kunnen leggen waarom je zo ver gaat. Ga er maar vanuit dat een rechter daar uiterst kritisch naar zal kijken.
Klik om te vergroten...
Dat is juist in theorie maar veel zal afhangen van wie de opperrechter is. Je hebt iig gelijk dat het moeilijker is.

Het is trouwens zo ver, Oostenrijk heeft de algemene vaccinatieplicht aangekondigd, en een lockdown van minstens 10 dagen.
O
OehoeboeroeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik helemaal niet zo gek ben op dit soort discussies. Komt geen eind aan. Ter overweging, er bestaat een groot verschil tussen wetten, grondrechten en verordeningen. Verordeningen zijn absoluut geen wetten. Wetten zijn wetten, grondrechten zijn grondrechten en verordeningen zijn verordeningen. Je kunt ze niet allemaal over een kam scheren omdat het je niet uitkomt. Dat zou wat moois zijn.

nl.wikipedia.org

Grondrechten - Wikipedia

nl.wikipedia.org nl.wikipedia.org
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#11
Cerberus zei:
Het is trouwens zo ver, Oostenrijk heeft de algemene vaccinatieplicht aangekondigd,
Klik om te vergroten...
Volgens mij zijn er in Belgie ook stemmen om die vaccinatieplicht in te voeren. Daar is volgens mij in Belgie ook al precedent voor omdat daar de Poliovaccinatie ook al verplicht is. Ik verwacht dat dat in Nederland moeilijker zou gaan omdat we hier meer streng gelovige christenen hebben die zich daar zwaar tegen verzetten.

Ik ben zelf overigens voorstander van een dergelijke vaccinatieplicht maar ik kan ook heel goed begrijpen dat anderen daar tegen zijn. Het gaat inderdaad wel heel erg ver. Ik denk dat dat gerechtvaardigd is in deze crisis maar kan me goed voorstellen dat andere mensen een andere mening hebben.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#12
Oehoeboeroe zei:
Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik helemaal niet zo gek ben op dit soort discussies.
Klik om te vergroten...
Gelukkig hebben we in Nederland heel veel mensen die zich daar wel graag in verdiepen en een rechten hebben gestudeerd. Zij kunnen volgens mij prima onderscheid maken tussen al die subtiele juridische verschillen. Ben blij dat ik dat niet dagelijks hoef te doen...
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#13
Eik zei:
Volgens mij zijn er in Belgie ook stemmen om die vaccinatieplicht in te voeren. Daar is volgens mij in Belgie ook al precedent voor omdat daar de Poliovaccinatie ook al verplicht is. Ik verwacht dat dat in Nederland moeilijker zou gaan omdat we hier meer streng gelovige christenen hebben die zich daar zwaar tegen verzetten.
Klik om te vergroten...

Stemmen inderdaad, maar ook heel wat tegen. Persoonlijk denk ik niet dat in Vlaanderen bv een 92% of een 100% het verschil gaat maken zelfs al was ik pro vaccinatieplicht.

Eik zei:
Ik ben zelf overigens voorstander van een dergelijke vaccinatieplicht maar ik kan ook heel goed begrijpen dat anderen daar tegen zijn. Het gaat inderdaad wel heel erg ver. Ik denk dat dat gerechtvaardigd is in deze crisis maar kan me goed voorstellen dat andere mensen een andere mening hebben.
Klik om te vergroten...

Dan ben je veranderd van gedacht? Want ik herinner me dat je zei dat het een keuze moest blijven.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#14
Cerberus zei:
Stemmen inderdaad, maar ook heel wat tegen.
Klik om te vergroten...
Absoluut ook heel veel tegenstanders...

Cerberus zei:
Persoonlijk denk ik niet dat in Vlaanderen bv een 92% of een 100% het verschil gaat maken zelfs al was ik pro vaccinatieplicht.
Klik om te vergroten...
Dat denk ik wel...

Cerberus zei:
Dan ben je veranderd van gedacht? Want ik herinner me dat je zei dat het een keuze moest blijven.
Klik om te vergroten...
Nah heb in dat vorige topic al veel eerder aangegeven dat ik daar mogelijk wel voorstander van zou zijn. Ik besef me heel goed dat het op dit forum een impopulaire mening is die op veel onbegrip kan rekenen maar ik vind wel dat ik die moet kunnen uiten als "andersdenkende". Zoals ik al aangaf begrijp ook dat andere mensen individuele vrijheid zwaarder vinden wegen dan het positieve effect van de vaccinaties. Ik zou (uiteraard) ook liever hebben dat iedereen zich vrijwillig liet vaccineren.... maar dat is helaas niet het geval.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mevrouw Pløp zei:
Wat is haar motivatie om niet voor de booster te gaan? Gaat het op haar werk ook richting code zwart, of valt het nog mee?
Klik om te vergroten...

Met vaccin nog steeds hetzelfde ziektebeeld, nog steeds doden, nog steeds jonge en oudere mensen die op IC komen. En ze ziet mensen met blijvende klachten na vaccinatie. Ik geloof niet meer wat mainstreammedia de lucht in gooit aangezien ik dagelijkse berichtgeving vanop de 1ste lijn krijg.

Eik zei:
Zou je jouw partner mijn dankbaarheid naar haar en haar collega's door willen geven?
Klik om te vergroten...

Dat wil ik zeker doen!
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#16
PsyTekz zei:
Met vaccin nog steeds hetzelfde ziektebeeld, nog steeds doden, nog steeds jonge en oudere mensen die op IC komen. En ze ziet mensen met blijvende klachten na vaccinatie. Ik geloof niet meer wat mainstreammedia de lucht in gooit aangezien ik dagelijkse berichtgeving vanop de 1ste lijn krijg.



Dat wil ik zeker doen!
Klik om te vergroten...
Bijzonder dat de berichtgeving daarover zo verschillend is! Hier afgelopen week een lijntje vanuit een ziekenhuis dat tegen code zwart aan zit, en daar hoorden we van verpleging toch een ander verhaal.

Blijvende klachten na vaccinatie? Is het daarbij ook duidelijk dat er een causaal verband is tussen de vaccinatie en de klachten? En indien dat het geval is, zijn die blijvende klachten erger dan longcovid en overige schade van corona?
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#17
Eik zei:
Dat denk ik wel...
Klik om te vergroten...
Gibraltar heeft 100% vaccinatie en kondigde weer nieuwe maatregelen aan dus tenzij het daar krioelt van de spanjaarden of zij continu in Spanje zitten waardoor het meer vergelijkbaar is als "stad in Spanje" moet het zijn van niet. En zelfs als mengeling met Spanjaarden de reden is, zou dat betekenen dat je je landgrenzen moet sluiten tot ieder land 100% vaccinatie heeft wat NOOIT zal gebeuren en praktisch niet uit te voeren is.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#18
Cerberus zei:
Gibraltar heeft 100% vaccinatie en kondigde weer nieuwe maatregelen aan
Klik om te vergroten...
Je vraagt me of het een verschil maakt.... ik denk van wel... je verdraait de boel nu een beetje door te impliceren dat ik zeg dat 100% vaccinatie voldoende is. Dat heb ik nergens gezegd en dat geloof ik ook niet. Naast die 100% vaccinatie zullen nog steeds maatregelen nodig zijn helaas.
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#19
Neenee IK zei HET verschil maken. Het verschil maken = de crisis is gedaan en alle maatregelen kunnen weg zonder ineenstorting zorg. Als dat niet kan rechtvaardigt dat geen mentale foltering van verplichte vaccinatie (naja, voor mij rechtvaardigt er eigenlijk sowieso niets dat natuurlijk). Ik verdraai niets, jij begrijpt mij verkeerd.
R
Ramon den haagLid
01-01-2024, 00:00
#20
Zo vanaf volgende week een herstelbewijs voor een jaar. Die Corona gekkigheid gehad, ervaren als een goeie griep, niet gevaccineerd. Denk zelf dat de beste remedie is om het te krijgen zodat je lichaam dit helemaal zelf de kop indrukt. Maar dat is wat ik denk natuurlijk 🥳

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...59
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."