Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHET Corona-topic

HET Corona-topic

1175 antwoorden
156 weergaven
18-5-2026
B
Big DipperLid
01-01-2024, 00:00
#1
debkb zei:
Beste allemaal, ik stap weer uit dit topic. Het was me een genoegen :)
Klik om te vergroten...

Oh, jammer.
Al snap ik het wel.
Daarom ben ik hier ook niet eerder de discussie aangegaan.
Er is veel verscheidenheid aan informatie en dan is het ook nog subjectief interpretabel.
Voor wat het waard is; ik heb wel meer begrip voor jouw/jullie standpunten gekregen
en ben mss wel 1% dichter bij laten vaccineren gekomen.
Okay, dat komt dan nu op een totaal van 1%, maar toch. 😅

Het beste.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#2
www.webmd.com

Signs That You May Have Already Had COVID-19

Could you have already had COVID-19 and not know it? Learn some signs that might indicate just that.
www.webmd.com www.webmd.com
B
Big DipperLid
01-01-2024, 00:00
#3
Eindelijk een deskundige met een flinke staat van dienst met ook een aantal oplossingen voor de langere termijn
én @debkb, ook al doe je niet meer mee.
vanaf ca. 35:30 tot ca 45:00
Antwoord op de vraag waarom kinderen laten vaccineren misdadig is imo.
Onmiskenbaar en onderbouwd met data van Pfizer zelf.

B
Big DipperLid
01-01-2024, 00:00
#4
^^
Op
13.000 gevaccineerde kinderen wordt
1 ziekenhuisopname met covid voorkomen. Dat betekent dat dat kind niet eens zou sterven.
2 ( à 3 ) krijgen hartklachten, myocarditis ofwel perimyocarditis.
1300 krijgen griepsymptomen,
130 worden misselijk worden en moeten overgeven,
13 zullen ernstig allerisch reageren en
1 ( à 2) krijgen aangezichts verlamming ( duratie weet ik niet )

Screenshot 2022-01-12 at 11.58.10.png
G
Gebruiker 0012685732Lid
01-01-2024, 00:00
#5
B
Big DipperLid
01-01-2024, 00:00
#6
Hoi @ljuv vie,

het was het einde van een lange vermoeiende dag en het werd me even teveel om iedere dingetje wat ik anders bedoelde uit te leggen en te veklaren.​
Plus, ja, het voelde een beetje vreemd dat je met de hele post die aan debkb gericht was aan de haal ging 😅
In ieder geval, je lijkt me een schat en ik zou het vervelend vinden als ik je onverhoopt voor het hoofd gestoten heb.
Misschien slik ik m'n woorden één dezer dagen in en beantwoord ik je post alsnog.
Het is in ieder geval mooi dat je de dingen blijft aanstippen die mensen wel met elkaar in het gemeen hebben.

Liefs.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#7
Man richt groep op met 10.000 leden omtrend waar je horecazaken vind die geen covid safe ticket toepassen.

Belgische mainstreammedia maken er nieuwspunt van.

1 dag later, groep stijgt met duizenden volgers 🤣 .

Goeie reclame gemaakt. Zeker nu mensen meer en meer de booster weigeren.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#8
Och nou, das toch best lief wel hè...

Big Dipper zei:
het was het einde van een lange vermoeiende dag en het werd me even teveel om iedere dingetje wat ik anders bedoelde uit te leggen en te veklaren.
Klik om te vergroten...
Moeje ook niet willen joh. Je gaf al aan het niet slecht te bedoelen. Ik koos er zelf voor er weer lekker dwars in te gaan met een flinke schep cynisme (is dat jeugdige vuurtje in me heheh).

Big Dipper zei:
Plus, ja, het voelde een beetje vreemd dat je met de hele post die aan debkb gericht was aan de haal ging 😅
Klik om te vergroten...
Heb ik wel een handje van ja, nogmaals excuses daarvoor. Al vatte ik die laatste alinea, waar ik op reageerde, wel wat algemener op en daar stonden ook uitspraken over mensen met een mening zoals ik, waar ik dus wel zo mijn gedachten over heb.

Big Dipper zei:
In ieder geval, je lijkt me een schat en ik zou het vervelend vinden als ik je onverhoopt voor het hoofd gestoten heb.
Misschien slik ik m'n woorden één dezer dagen in en beantwoord ik je post alsnog.
Klik om te vergroten...
Neehoor, ik heb er niet wakker van gelegen en misschien zelfs wel een beetje van genoten! Dat laatste is dan ook echt niet nodig als je geen zin hebt.

Big Dipper zei:
Voor wat het waard is; ik heb wel meer begrip voor jouw/jullie standpunten gekregen
Klik om te vergroten...
Dit vond ik trouwens heel top om te lezen. Ik leer ook veel van de perspectieven die niet per se in mijn eigen straatje liggen. Hebben niet meteen mijn mening doen veranderen, maar wel anders naar het geheel laten kijken, ook bijdragen als die van jou.

Big Dipper zei:
Het is in ieder geval mooi dat je de dingen blijft aanstippen die mensen wel met elkaar in het gemeen hebben.
Klik om te vergroten...

Ik hoop dat we zoveel mogelijk blijven doen met zijn allen, juist in dit topic waar de verschillen groot zijn.
Mercikes voor je berichtje, doet me deugd! Fijne woensdag!
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#9
9E2ED0F3-7BA3-4F2A-9F16-0FED264CC2A9.jpeg
2x gevaccineerd en nu omicron…
Lang leve Corona , enkel wat meer gehoest.

de boosters laat ik achter me , heb al spijt van de eerste 2 vaccins.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#10
Wat denken jullie over aanstaande vrijdag voor NL? 😬

Open gaan of alsnog verlenging?
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#11
@Spyro ben blij hoor dat ik Corona heb 😅😂 wij alle 2 trouwens 😊.
Spyro zei:
Wat denken jullie over aanstaande vrijdag voor NL? 😬

Open gaan of alsnog verlenging?
Klik om te vergroten...
Hopelijk open , dan kan ik terug rustig op de meir in Antwerpen rond wandelen 😅 gekke Nederlanders in Antwerpen da fak 😂✌️
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#12
inner_search zei:
@Spyro ben blij hoor dat ik Corona heb 😅😂 wij alle 2 trouwens 😊.

Hopelijk open , dan kan ik terug rustig op de meir in Antwerpen rond wandelen 😅 gekke Nederlanders in Antwerpen da fak 😂✌️
Klik om te vergroten...
Hahahaha, ik zit nog steeds te wachten tot ik een keer positief ben… Ben niet gevaccineerd maar Corona lijkt mij maar niet te willen ofzo. 😅

Bij jullie alleen hoesten? Beterschap!
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#13
inner_search zei:
Bekijk bijlage 35097
2x gevaccineerd en nu omicron…
Lang leve Corona , enkel wat meer gehoest.

de boosters laat ik achter me , heb al spijt van de eerste 2 vaccins.
Klik om te vergroten...

Hoe weet je dat je omicron hebt? Hoest schijnt er zelfs niet meer bij te horen. Een klein griepje thats it.
Gelijk heb je in verband met booster. En die reactie hoor ik dagelijks meer en meer. Mijn uitnodiging is ook netjes de prullenbak in gegaan. Vrije keuze man. Laat ze maar verplichten en roepen dat het zo noodzakelijk is, plezier genoeg te beleven zonder CST.
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#14
PsyTekz zei:
Hoe weet je dat je omicron hebt? Hoest schijnt er zelfs niet meer bij te horen. Een klein griepje thats it.
Gelijk heb je in verband met booster. En die reactie hoor ik dagelijks meer en meer. Mijn uitnodiging is ook netjes de prullenbak in gegaan. Vrije keuze man. Laat ze maar verplichten en roepen dat het zo noodzakelijk is, plezier genoeg te beleven zonder CST.
Klik om te vergroten...
3445B835-5189-47F9-B9FC-380AB7C646A4.jpeg
d
debkbLid
01-01-2024, 00:00
#15
Nou, dat heb ik toch bijna 24 uur volgehouden... Het schrijven van dit antwoord heeft me het grooste deel van deze ochtend gekost :(

@Big Dipper het spijt me, dit wordt een nogal belerende post. Ik schrijf dit in de hoop dat je het een en ander van me wilt aannemen, maar ik zeg er eerlijk bij dat ik daar weinig vertrouwen in heb. Want je vertoont klassieke kenmerken van iemand die eerst een overtuiging ontwikkelt en daar vervolgens alleen de argumenten & informatie bij zoekt die die overtuiging ondersteunen. Het kost mij uren en uren om met je in gesprek te blijven en waarvoor? Voor 1% begrip van jou? Dat is het me simpelweg niet waard. Dus voor de allerlaatste keer, daar gaan we:

Ik heb het hele interview gekeken met dhr Annemans, professor in de gezondheidseconomie. Kom ik zo inhoudelijk op terug. Herinner je je ook het vorige interview nog dat je deelde? "Alle modellen zijn fout", aldus hoogleraar statistiek Rens van der Schoot. Als er één wetenschap is die zich liberaal bedient van modellen, dan is het de economische wetenschap. Dus eerst een vraag aan jou: wanneer vertrouw jij wetenschap wel, en wanneer niet? Lees je het onderzoek zelf en beoordeel je het op zijn methodologische merites? Of kan het zijn dat je data meer vertrouwt wanneer ze aansluit bij je overtuigingen?
Ik denk het laatste, en ik denk dat je het niet doorhebt van jezelf.

Als voorbeeld hierbij de grafiek die je gisteren deelde: COVID sterfgevallen per week, waarmee je mijn standpunt wilt aanvallen dat vaccinaties effectief zijn tegen sterfte en ziekenhuisopname. Je zei er letterlijk bij: "Bij mijn weten heeft Afrika een zeer lage vaccinatie graad." Maar het Volkskrantartikel dat die grafiek bevat, bevat ook andere grafieken, waaronder die van geregistreerde Coronabesmettingen wereldwijd. Hieronder zie je ze naast elkaar. Wat valt je op?
Screenshot 2022-01-12 at 09.58.47.pngScreenshot 2022-01-12 at 09.59.22.png
Afrika heeft nauwelijks geregistreerde Coronabesmettingen én nauwelijks geregistreerde Sterfte aan COVID. Van Afrika weten we inderdaad dat de vaccinatiecampagne (nog) niet goed op gang is. En we weten nog meer:
- Afrika heeft nauwelijks testcapaciteit (in vergelijking met Europa)
- Wie niet is getest op corona en sterft, kan niet worden geteld als corona-sterftegeval
- De bevolking in Afrika is véél jonger dan die in de Westerse wereld. Mensen voor wie Corona het meest risicovol is (oud, ziek en obees), zijn in Afrika gemiddeld genomen al eerder doodgegaan aan iets anders. Een lager sterftecijfer valt dan sowieso te verwachten.
Deze kennis invalideert de grafiek volledig voor het aanvallen van mijn standpunt, toch? Maar toch deed je het. Waarom?

Oké. Terug naar het interview met Annemans. Hij stelt dat het vaccineren van kinderen misdadig is en komt met cijfers en beweringen. Allereerst: zijn standpunt wordt met kracht tegengesproken door zijn eigen faculteit, zijn eigen universiteit en door Marc van Ranst. Linkjes:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/01/10/ugent-distantieert-zich-standpunt-annemans/
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220110_95101582

De beweringen van Annemans
Risico's korte termijn
Per 13.000 kinderen die worden gevaccineerd krijgt een aantal kinderen 'ongemak' (griepsymptomen, misselijk, braken).
- 13 kinderen krijgen een ernstige allergische reactie. 1 op de 1000
- 2 tot 3 kinderen krijgen hartspierontsteking. 1 op de 4333 tot 1 op de 6500
- 1 tot 2 kinderen krijgen aangezichtsverlammin. 1 op de 6500 tot 1 op de 13.000
Risico's lange termijn
- veranderingen aan bloedvaten, het hart, longen, immuunsysteem en de functie van het DNA
- Stress van elke prik doet bereidheid tot volgende prik dalen.
Voordelen
Volgens Annemans scheelt vaccinatie één ziekenhuisopname per 13.000 kinderen per jaar. Verder doet hij voorkomen alsof vaccinatie van kinderen geen noemenswaardige voordelen heeft, voor de kinderen zelf noch voor de rest van de maatschappij. "Want", zo stelt hij: "Veel kinderen (± 2/3de) zijn al immuun door het reeds doormaken van de ziekte."

Mijn reactie
Risico's korte termijn
- Het 'ongemak' is echt en hoort erbij, helaas. Ik laat het hier verder onbesproken.
- Aangezichtsverlamming ga ik niet uitpluizen vanwege tijdgebrek.
- Allergische reacties zijn heel vervelend maar uitstekend te behandelen en bij tijdige behandeling niet risicovol. Het is ondenkbaar dat een allergische reactie, vlak na vaccinatie, wordt gemist.

Dit artikel op Scientific American gaat in op het risico op Myocarditis bij vaccinatie vs Myocarditis door COVID. Daar valt te lezen dat Myocarditis door COVID aanzienlijk ernstiger verloopt én vaker voorkomt dan Myocarditis door vaccinatie.

Het artikel geeft ook wat inzicht in de risico's van covid voor jonge kinderen (pre Omikron). Tot 1 oktober 2021:
- 1,9 miljoen geteste coronagevallen bij kinderen tussen 5 en 12 jaar
- 8300 ziekenhuisopnames ( 1.900.000 / 8.300 = 1 op de 229 kinderen moest dus naar het ziekenhuis.)***
- 94 kinderen overleden ( 1 op de 20.212 coronagevallen tussen 5 en 12 jaar is dodelijk)

Op deze pagina van het CDC in de USA is onderstaande grafiek te vinden (Zelf alle leeftijdscategorieën uitzetten behalve 12-17 jaar). De grafiek laat dan zien dat er veel* meer doden te betreuren zijn per 100.000 ongevaccineerde kinderen dan bij gevaccineerde kinderen.
*De grafiek biedt weinig zekerheid want in absolute aantallen nog steeds erg laag en CDC deelt geen statistieken voor kinderen onder 12 jaar, maar het geeft je een idee.
Screenshot 2022-01-12 at 12.48.20.png

Risico's lange termijn
Ik heb de tijd niet om alle bronnen uit te pluizen die Annemans heeft opgesomd, maar mijn bijzondere aandacht ging uit naar bronnen 9 en 11. Vooral omdat Annemans die aanhaalt om de enge langetermijneffecten die hij opnoemt (veranderingen aan de bloedvaten, brrr!) kracht bij te zetten. Deze bron betreft een paper van Kostoff. En dacht ik het niet? Hij staat op retractionwatch.com. En niet zonder reden. Dit artikel (echt even goed lezen, want heel belangrijk!) legt goed uit wat er allemaal mis is met die paper (en met het wetenschappelijke journal dat Kostoffs paper publiceerde).
Bron 11 dan? Alsjemenou! Ook die paper heeft een zgn. 'Expression of concern' aan zijn broek. Dat wil zeggen dat er, ondanks het gevolgde peer review proces duidelijke aanwijzingen zijn dat een wetenschappelijke studie misleidend, frauduleus of foutief is, maar (nog) niet is ingetrokken. Hier (PDF) wat meer informatie.

Voordelen van vaccinatie kinderen
Maatschappelijk voordelen

In tegenstelling tot wat antivaxxers beweren, helpt vaccinatie wel degelijk tegen besmetting en dus ook tegen transmissie. Weliswaar niet meer zo goed als we zouden willen, maar toch!
Je kunt hier zelf de cijfers over opzoeken maar het ook logisch beredeneren: als een vaccin zorgt voor minder symptomen, zorgt het dus voor minder virus. Want het virus veroorzaakt de symptomen (deels via ons afweersysteem, bijvoorbeeld via een cytokinestorm). Minder virus = minder en korter ziek = minder en korter besmettelijk. Dat is ook wat we zien in onze ziekenhuizen. De dalende opnamecijfers tot vorige week zijn te danken aan vaccinatie (die tegen de Deltavariant nog heel behoorlijk werkt).
Kinderen die gevaccineerd zijn besmetten andere kinderen en ouderen dus minder makkelijk, en helpen zo de maatschappelijke druk (zorg, maar ook ziekteverzuim) te verlagen. Daarnaast zijn gevaccineerde kinderen veiliger voor kinderen met andere gezondheidsproblemen.
Persoonlijke voordelen
Vaccinatie beschermt goed tegen een ernstig verloop van Covid. En Covid is voor een klein maar significant percentage van jonge kinderen bepaald geen pretje. Ook in Nederland leidt het tot ziekenhuisopnames, en ook kleine kinderen kunnen last krijgen van long covid (over enge langetermijneffecten gesproken...). Kijk even mee in dit grafiekje, en merk op dat het al sinds de Deltavariant al niet zo lekker gaat met kinderen (zowat allemaal nog ongevaccineerd) en Covid. Omikron lijkt bovendien niet alleen besmettelijker maar ook relatief ernstiger voor kinderen dan eerdere varianten.
Nadelen van niet vaccineren
Kans op Long Covid, kans op Myocarditis dóór Covid, kans op MIS-C... Annemans noemt deze mogelijke gevolgen allemaal niet in zijn open brief. Het blijft daardoor volstrekt onduidelijk of, en zo ja hoe, hij deze heeft meegewogen.
Daarbij komt nog zijn betoog dat ± 2/3 van de kinderen al Covid heeft gehad. Zijn bron 4 daarvoor is een voorpublicatie van een Nederlandse studie die nog niet door het peer review proces is gegaan, waaruit blijkt dat tot wel 2/3 van de kinderen voor 1 juli 2021 al besmetting had doorgemaakt. Hij lijkt daarmee te willen zeggen dat vaccinaties geen zin hebben voor kinderen omdat ze al een natuurlijke immuniteit hebben opgebouwd, maar de correcte conclusie is juist de tegenovergestelde: kinderen hebben kennelijk in groten getale al vroeg een corona-infectie opgelopen en voor velen van hen is hun immuniteit daardoor al tanende. De zeer besmettelijke Omikronvariant maakt hen waarschijnlijk opnieuw ziek, tenzij ze alsnog worden gevaccineerd.


WhatsApp Image 2022-01-11 at 19.27.23.jpeg

Afijn. Annemans stelt dus dat de nadelen van vaccinatie niet opwegen tegen de voordelen, maar hij kan die conclusie alleen bereiken door:
- selectief argumenten te winkelen;
- zeer problematische papers aan te halen;
- en diverse complicaties door Covid voor kinderen te negeren.
Annemans roept op: "Ouders, onderzoek zelf voordat u bewust beslist!" Goed, dat heb ik nu gedaan. Het is jammer dat hij hier waarschijnlijk niet meeleest want dan had ik hem zelf kunnen meedelen dat ik vind dat hij poep praat.

En jij, Big Dipper? Heb jij ook 'zelf onderzoek' gedaan? Of heb ik het nu voor je gedaan? Ik ga er voor de laatste keer van uit dat je het allemaal goed bedoelt, maar je een beetje laat meeslepen door angst- en onderbuikgevoelens, en dat je je kritische vermogens niet maximaal inzet voordat je desinformatie verspreidt. Dat is niet onbegrijpelijk maar wel schadelijk, dus ik wil je vragen daarmee te stoppen.

Over stoppen gesproken: ik stap nu écht uit dit topic. Want inmiddels heb ik ruim 4 uur werk zitten in deze ene post en jij gaat je toch niet laten vaccineren.

***let op: dit cijfer is veel hoger dan wat we in Nederland zien (https://www.linkedin.com/pulse/kinderen-tussen-5-en-11-jaar-wel-niet-vaccineren-bruijning-verhagen/). Ik heb daar geen robuuste verklaring voor. Mogelijke oorzaken: overmedicalisering in de VS, ondermedicalisering in NL, andere definitie van 'ziekenhuisopname' of van leeftijdsgroep, ander testbeleid etc etc etc
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#16
Rotjoch zei:
Ben je wel of niet gevaccineerd?
Klik om te vergroten...

Jup gevaccineerd maar voelt toch superheftig. Net een kwartier zitten hoesten half stikkend in de slijmen. Dit had ik nog zo erg niet met een longontsteking.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#17
PsyTekz zei:
Jup gevaccineerd maar voelt toch superheftig. Net een kwartier zitten hoesten half stikkend in de slijmen. Dit had ik nog zo erg niet met een longontsteking.
Klik om te vergroten...
Veel beterschap kerel!
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#18
PsyTekz zei:
Word iets heftiger per dag. Vandaag hoesten met brandende keel, druk op de borst, hartoverslag, vermoeid bij elke stap. Overal pijn. Koorts. Smaak en geur zijn ook ver zoek. Heavy shit.
Klik om te vergroten...
Shit. Dat klinkt echt naar en helaas ook wel herkenbaar. Als je ook serieuze last hebt van Smaak en geurverlies dan zou het toch ook wel eens Delta kunnen zijn... Maar blijft een beetje speculeren zonder sequencing. Ik zal je uit voorzorg maar geen mietje meer noemen :tonguewink:

PsyTekz zei:
Jup gevaccineerd maar voelt toch superheftig. Net een kwartier zitten hoesten half stikkend in de slijmen. Dit had ik nog zo erg niet met een longontsteking.
Klik om te vergroten...
Gelukkig maar! Heb er zelf, ondanks volledige vaccinatie toch flink last van gehad. Vaccinaties zijn echt geen garantie voor 0 klachten. Maar zonder vaccinatie had je nu misschien al in het ziekenhuis gelegen... Die kans is als jonge gevaccineerde wel echt heel klein.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#19
Eik zei:
Gelukkig maar! Heb er zelf, ondanks volledige vaccinatie toch flink last van gehad. Vaccinaties zijn echt geen garantie voor 0 klachten. Maar zonder vaccinatie had je nu misschien al in het ziekenhuis gelegen... Die kans is als jonge gevaccineerde wel echt heel klein.
Klik om te vergroten...

De heftigheid van de symptomen baren me minder zorgen dan de duur van het ziekteverloop. Ben wel wat gewend intussen. Er is ook niet meteen een medicijn voor. Op de piek van een stevige longontsteking 2 soorten antibiotica en na 2 dagen beter. Nu bijna 4 dagen out en paracetamol doet zeker geen wonderen. Ibuprofen zorgt ervoor dat ik slaap kan vatten zonder schreeuwende pijn. Verder is het ondergaan, strijden en vertrouwen op het immuunsysteem.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#20
PsyTekz zei:
De heftigheid van de symptomen baren me minder zorgen dan de duur van het ziekteverloop.
Klik om te vergroten...
Ja het kan echt lang duren. Vannacht nog een hoestaanval gehad twee maanden na mijn besmetting... Hopelijk ben jij er wat sneller vanaf. Maar als ik jou was zou ik wel rekening houden met een herstelperiode na het acute ziek zijn.

PsyTekz zei:
Nu bijna 4 dagen out en paracetamol doet zeker geen wonderen. Ibuprofen zorgt ervoor dat ik slaap kan vatten zonder schreeuwende pijn.
Klik om te vergroten...
Klinkt allemaal heftig man... hopelijk gaat het over een paar dagen weer de goede kant op. Als je ook koorts hebt kun je ook overwegen om iets minder paracetamol/ibu te pakken als dat qua pijn haalbaar is. De koorts is namelijk wel nuttig voor het activeren van je afweersysteem en het bestrijden van het virus.

PsyTekz zei:
Verder is het ondergaan, strijden en vertrouwen op het immuunsysteem.
Klik om te vergroten...
Als je volledig gevaccineerd bent en niet te oud dan kom je er vast weer bovenop. Kan alleen wel effe duren...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...89101112...59
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."