Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsIk blijf "vreemdgaan"

Ik blijf "vreemdgaan"

203 antwoorden
30 weergaven
18-5-2026
J
JohnGaltLid
01-01-2024, 00:00
#1
CaRRita zei:
Ik vind dit wel een opvallende uitspraak. Jij gelooft er niet in, je vriend wel en DUS (dan ook) hebben jullie een monogame relatie. Hoezo?? Kan het zijn dat de machtsverhoudingen in jullie relatie niet helemaal gelijkwaardig zijn en dat dit jouw manier is om dat evenwicht meer jouw kant op te trekken? Dat dit het deel is waar je hem kunt raken, omdat hij op andere vlakken jou raakt? Sex in een relatie is best gecompliceerd en niet zomaar een lichamelijke daad. Ik denk dat er op andere vlakken ook iets aan de hand is en ik zou je willen aanmoedigen om daarnaar te kijken.

Oordeel niet te hard over jezelf. Je doet ook maar iets omdat je niet goed weet wat er speelt en hoe je dingen op kunt lossen. Je doet je vriend pijn, maar ik kan wel zien dat je dat uit onmacht doet. Dus waar zit je frustratie in je relatie? En dan bedoel ik dus niet het uitgaan of zoenen, maar de frustratie naar je vriend toe. En je hoeft hier op het forum geen antwoord te geven hoor, zo bedoel ik het niet.
Klik om te vergroten...
Dit is wat mij betreft de beste reactie tot nu toe. En iets waar TS zelf mee aan de slag moet.
Mijn advies? Zoek een coach of psycholoog die positief tegenover ENM staat (ethische non-monogamie) en bespreek je situatie daar. Wat je nu doet is niet ethisch, maar het in inderdaad goed om te onderzoeken wat jouw verlangen, behoefte, leegte, onzekerheid of wat dan ook is. Pas daarna kun je kijken welke weg jullie relatie op moet gaan (samen of apart).
D
DiamantLid
01-01-2024, 00:00
#2
Neo-Shulginist zei:
Het lijkt me verstandig om een nieuwsgierige houding naar jezelf aan te nemen, en dan de volgende vraag aan jezelf te stellen. Wat zijn nou precies de dingen voor die een rol spelen bij de situaties waarin je met anderen gezoend hebt? Het antwoord daarop kan ik niet voor je invullen. Maar voor zover ik uit je verhaal begrijp vond je het tijdens het zoenen wenselijk, maar ervaar je pas daarna schuldgevoel, schaamte en angst voor mogelijke gevolgen. Zulk soort patronen in je gedrag kunnen te maken hebben met allerlei kenmerken van je persoonlijkheid. Om er een paar te noemen: je persoonlijkheidstype (mogelijk extravert, impulsief, en mogelijk toon je liefde niet per se op een fysieke manier maar op andere manieren), in welke je omgeving je verblijft, wat voor drugs je hebt gebruikt en hoeveel, met hoe je naar jezelf kijkt, hoe je wil dat anderen naar je kijken, misschien met voorgaande ervaringen, of misschien heel andere zaken.
Klik om te vergroten...

Het was altijd onder invloed van drank en vaak drugs waarin ik mijn grenzen niet onder controle had en opging in het moment zonder na te denken over de consequenties. Het is nooit dat ik de behoefte sterk voelde, het 'overkwam' me altijd een soort van, maar ik bepaal natuurlijk wanneer ik bepaalde grenzen wel of niet overga. Stress is een belangrijke factor vaak waardoor ik te veel ga drinken en dat gaat dan vaak automatisch over in cocaine gebruik. Ik ben zeer extravert, impulsief en zeg dingen zonder erover na te denken en dat geldt dus ook voor mijn acties wanneer ik onder invloed ben.
Neo-Shulginist zei:
Daarbij vraag ik me ook af of je wel stil staat bij degene met wie je zoent. Persoonlijk ben ik dus iemand die wel liefde toont door fysieke interactie. Dat betekent dat ik echt niet zomaar met iemand zoen. Dus stel, hypothetisch, wij komen in de situatie dat je met mij zou zoenen, dan zou ik me eigenlijk al best gekwetst en gebruikt voelen als je dat alleen maar deed om oppervlakkige redenen die niks met mij te maken hebben. Zelfs al hebben we geen relatie en ben je me niet per se iets verplicht, kun je me alsnog wel kwetsen. Daarom vind ik het soms respectloos als mensen al te lichtzinnig met dit soort dingen omspringen.
Klik om te vergroten...
Hier heb ik helemaal nooit over na gedacht, maar ik heb voor mijn relatie vele bedpartners gehad omdat ik geen waarde hechtte aan fysiek zijn met iemand en daardoor een emotionele connectie nooit toeliet. Ik ben liefdesrelaties altijd heel bewust uit de weg gegaan en de mannen met wie ik ben geweest waren net zo.
Neo-Shulginist zei:
Ik denk dat je in een relatie het best elkaar kunt helpen om zo op jezelf te reflecteren. Daarbij heb je dus eigenlijk ook je partner nodig. Waarom wordt hij super onzeker als je met iemand anders zoent? Welk verlangen en welke onzekerheid zit daar onder? Hoe zit het met zijn persoonlijkheidstype en de manier waarop hij liefde toont.
Klik om te vergroten...
Zijn vader ging structureel vreemd waardoor het hele gezin eraan onderdoor is gegaan. Dus het is een soort trauma bij hem. Dat maakt het nog erger dat we er zo fundamenteel anders tegenaan kijken.
Neo-Shulginist zei:
Een boek wat daarbij kan helpen is Over Liefde en Loslaten van Jan Geurtz, of zijn bestseller Verslaafd Aan Liefde. Die boeken gaan over hoe je kunt liefhebben zonder afhankelijkheidsrelatie op te bouwen.
Klik om te vergroten...
Dit boek heb ik meerdere malen gelezen, maar helaas mocht het nog niet baten...

Bedankt voor je uitgebreide reactie, ik heb besloten hulp te gaan zoeken van een professional zodat ik mezelf onder controle kan houden en wil uiteindelijk open het gesprek met hem over aangaan over deze situatie want nu gaan we er allebei aan onderdoor.
P
PsychojohnLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hoi @Diamant, ik vind dit topic persoonlijk best heftig en het raakt mij. Er is al heel veel goeie informatie gegeven, toch wil ik nog iets erover zeggen. Ik herken je situatie, ik ben zelf nooit vreemdgegaan. Maar ik herken de verleiding, zeker met drugs op. Ik vraag mij af had je in een nuchter situatie die persoon ook gezoend? Zo niet is het wellicht "nep", en is het de drugs die jou perceptie van goed en fout tijdelijk veranderd. Op het moment dat je weer tot de realiteit bent bekeerd, heb je spijt. In dat geval lijkt het type drug dat je gebruikt voor jou niet passend.

Ik lees in jou berichten dat deze situatie jou dwars zit en jou oprecht raakt. Daarom vind ik het absoluut niet geldig om te zeggen, maak het uit! Je maakt hem kapot!. Want het lijkt dat jij wel van hem houd. Wel moet je erover praten. Alles opbiechten en daarbij jou boek opengooien, alles wat jij in dit topic hebt geplaatst hem letterlijk vertellen. Open zijn over jou gedachten, en wellicht aanbieden een pauze te nemen. In die pauze zal jij aan jezelf bewijzen wat jij nodig hebt. Ga je hem extreem missen of is het beter alleen. In het gunstigste scenario snapt jou vriend dat jij OOK met een struggle zit, en vind die een pauze inplannen al een stap de goeie richting op.
D
DiamantLid
01-01-2024, 00:00
#4
CaRRita zei:
Ik vind dit wel een opvallende uitspraak. Jij gelooft er niet in, je vriend wel en DUS (dan ook) hebben jullie een monogame relatie. Hoezo?? Kan het zijn dat de machtsverhoudingen in jullie relatie niet helemaal gelijkwaardig zijn en dat dit jouw manier is om dat evenwicht meer jouw kant op te trekken? Dat dit het deel is waar je hem kunt raken, omdat hij op andere vlakken jou raakt? Sex in een relatie is best gecompliceerd en niet zomaar een lichamelijke daad. Ik denk dat er op andere vlakken ook iets aan de hand is en ik zou je willen aanmoedigen om daarnaar te kijken.
Klik om te vergroten...

Wat een fijne reactie ik heb hier nog nooit overna gedacht. We hebben wel sinds het begin van onze relatie veeel ruzie gehad en hij heeft altijd het gevoel dat hij minder is dan ik en daardoor heel erg compensatiedrang, waardoor de ruzies vaak ontstaan. Maar het breekt mijn hart om hem verdrietig te zien en ik snap dan ook niet van mezelf waarom ik het toch elke keer weer zo ver laat komen. Toen het voor de eerste keer gebeurde heb ik er ook veel met mijn ouders over gebeld, en mijn vader zei toen: het klinkt een beetje alsof je een hele luxe dure auto kapot rijdt omdat je het zelf niet waard vindt om in die auto te rijden. Daar ligt denk ik een beetje de oorzaak, ik heb het gevoel dat ik zijn liefde niet verdien dus maak ik het kapot. Maar op deze manier maak ik ons beide kapot en daar ga ik professionele hulp bij zoeken want de oplossing is zo simpel.
D
DiamantLid
01-01-2024, 00:00
#5
Psychojohn zei:
Ik vraag mij af had je in een nuchter situatie die persoon ook gezoend? Zo niet is het wellicht "nep", en is het de drugs die jou perceptie van goed en fout tijdelijk veranderd. Op het moment dat je weer tot de realiteit bent bekeerd, heb je spijt. In dat geval lijkt het type drug dat je gebruikt voor jou niet passend.
Klik om te vergroten...
Het is altijd onder invloed van alcohol en soms coke gebeurd. En ik kan de oorzaak van het probleem weg nemen, door niet meer naar feestjes te gaan, minder te drinken etc. etc. Maar er komt een moment dat dat een tijd goed gaat, ik wel weer een keer te veel drink en er drugs op tafel komen en dat ik dan alsnog de mist inga.
Psychojohn zei:
Ik lees in jou berichten dat deze situatie jou dwars zit en jou oprecht raakt. Daarom vind ik het absoluut niet geldig om te zeggen, maak het uit! Je maakt hem kapot!. Want het lijkt dat jij wel van hem houd. Wel moet je erover praten. Alles opbiechten en daarbij jou boek opengooien, alles wat jij in dit topic hebt geplaatst hem letterlijk vertellen.
Klik om te vergroten...
Dit wil ik ook gaan doen, maar ik wil eerst professionele hulp zodat ik ook tips kan krijgen hoe het gesprek aan te gaan. Het laatste wat ik wil is hem pijn doen want dat doet mij pijn. Dat is ook de reden waarom ik het nu niet vertel, want hij heeft net een nieuwe baan en ik merk dat hij enorm onder druk staat en gespannen is hierdoor. Uiteindelijk moeten we dit gewoon als twee volwassenen kunnen bespreken en ik wil gewoon dat het niet meer zo ver komt dat ik zijn grenzen overga.
Psychojohn zei:
Open zijn over jou gedachten, en wellicht aanbieden een pauze te nemen. In die pauze zal jij aan jezelf bewijzen wat jij nodig hebt. Ga je hem extreem missen of is het beter alleen. In het gunstigste scenario snapt jou vriend dat jij OOK met een struggle zit, en vind die een pauze inplannen al een stap de goeie richting op.
Klik om te vergroten...
Ik heb zelf al eens een pauze voorgesteld. Zodat we beide kunnen nadenken over wat we willen en of we elkaar missen oid. Hoe dat voelt, maar hij wil dat niet en vind dat ik dan 'te makkelijk opgeef' terwijl het ons beide denk ik goed zou doen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
Diamant zei:
Hier heb ik helemaal nooit over na gedacht, maar ik heb voor mijn relatie vele bedpartners gehad omdat ik geen waarde hechtte aan fysiek zijn met iemand en daardoor een emotionele connectie nooit toeliet. Ik ben liefdesrelaties altijd heel bewust uit de weg gegaan en de mannen met wie ik ben geweest waren net zo.
Klik om te vergroten...
Ik stond er eerst ook zo in, tot ik onbedoeld en onverwacht echt stapelverliefd werd op zo iemand. Dat is wel echt heel lastig geweest. En sindsdien denk ik er dus ook anders over. Gevoelens kies je niet, denk ik nu. Die overkomen je. Uit respect daarvoor, en dus ook uit respect voor mezelf, ben ik terughoudender.

Niet om je van mijn zienswijze te overtuigen hoor. Maar om je perspectief misschien wat te verrijken.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless zei:


Ik vind Jordan Peterson zijn argumenten voor het toepassen van monogame relaties, ook ten behoeve van een gezondere/veiligere maatschappij interessant.

Het psychopathie gedeelte wat hij aangeeft betreffende polyamorie en vreemdgaan, is een nieuwe voor mij. Dat polyamorie en vreemdgaan psychopathisch denken zou bevorderen en dat dit ook weer effect heeft op andere gebieden in iemand's leven.

Polyamorie zou mannen (over het geheel gezien denk ik) gewelddadiger maken en zou het onmogelijk voor vrouwen maken om een diepe relatie met mannen te hebben (zijn woorden, ik denk persoonlijk niet dat het onmogelijk is, wel een stuk moeilijker).

Nu is Jordan Peterson Christelijk en ook nogal pro-huwelijk, dingen waar ik persoonlijk niet in geloof/achter sta. Maar dat maakt dit onderwerp imo niet oninteressant, zeker gezien zijn grote psychologische kennis.
Klik om te vergroten...
Interessante verbanden, maar is dit ook gebaseerd op onderzoek? Cijfers? Welke grondslag heeft dit alles, of is dit puur de gedachtegang van 1 psycholoog...? En een behoorlijk vooringenomen gekleurde psycholoog ook nog.

@Roze Olifant I summon you, o weledelzeerstrenggeleerde.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Neo-Shulginist zei:
En een fervent propagandist van het conservatieve patriarchaat. Hoewel hij zichzelf probeert te ontkleden van dat soort ideologische karakteriseringen, is het wel duidelijk aanwezig in zijn betogingen.
Klik om te vergroten...
Is dat zo? Dat hij zichzelf daarvan probeert te ontkleden? Ik ken hem niet zo heel goed. Bijvoorbeeld zijn nogal pro-Christelijke en pro-huwelijk houding stoot me namelijk vaak af.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mindless zei:
En ik vind het jammer dat een gedachtegang als deze tegenwoordig als ouderwets zou kunnen worden bestempeld. Het zou wat mij betreft van alle tijden moeten zijn
Klik om te vergroten...
Met je hele post eens maar vooral dit stuk.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#10
SneeuwStorm zei:
Is zoenen met een ander vreemdgaan...dat is vraag. Ik vind van niet.
Klik om te vergroten...
Pp verschillend.
Als de afspraak monogaam is, is zoenen voor mij vreemdgaan ja. Met of zonder tong.

maar ja, ik ben er erg ouderwets in.
Misschien daarom ook zo goed als alleen losse flodder relaties gehad.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
De Dunne zei:
Pp verschillend.
Als de afspraak monogaam is, is zoenen voor mij vreemdgaan ja. Met of zonder tong.

maar ja, ik ben er erg ouderwets in.
Misschien daarom ook zo goed als alleen losse flodder relaties gehad.
Klik om te vergroten...
Eens.

En ik vind het jammer dat een gedachtegang als deze tegenwoordig als ouderwets zou kunnen worden bestempeld. Het zou wat mij betreft van alle tijden moeten zijn. Dus imo echt: je bent niet ouderwets. Je houdt gewoon rekening met het niet bedriegen van je monogame relatie.

Het is imo zowel seksueel (een zoen op iemands wang is natuurlijk wat anders dan tongen), als emotioneel vreemdgaan. Zelfs als degene die vreemdgaat er geen gevoelens bij heeft, blijft het seksueel en emotioneel bedrog van de partner (mits daarmee een monogame relatie is afgesproken, natuurlijk).
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#12
Diamant zei:
Ja en dat vind ik het aller ergst, ik maak mezelf hier ook kapot door en haat mezelf dat ik de liefste man op aarde hiermee eigenlijk kapot maak. Maar tegelijkertijd wil ik hem ook niet kwijt. Dus ik moet denk ik fundamenteel iets veranderen aan mijn gedrag
Klik om te vergroten...

Diamant zei:
Maar ik kan niet zonder hem...
Klik om te vergroten...

Diamant zei:
Was het maar zo simpel, er zijn al zoveel tranen geweest en ik wil wel echt met hem verder... Maar kan hem nu niet recht in zijn ogen aankijken en ik kan mezelf ook niet aankijken in de spiegel. Dus dit is geen leven zo, ik wil hem niet onnodig pijn doen maar mezelf ook niet, maar de verandering ligt bij mezelf...
Klik om te vergroten...

Diamant zei:
Ik ben het helemaal met je eens, dat is ook waarom ik het in het verleden meteen verteld heb, maar ik wil hem niet onnodig nog verder kapot maken.
Klik om te vergroten...

ik
Ik
Ik
Ik
Ik

Er is geeneens een wij lijkt me.

Je kwelt imo onnodig die gozer.
Jijzelf niet, JIJ doet het.
Ikke ikke en je vriend kan stikken.

Sorry to be the mirror in your face.

LOOK IN IT!

Gratis advies van een ervaren bejaarde! Volgend advies is €50 per x .

Graag gedaan!
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mindless zei:
Het zou wat mij betreft van alle tijden moeten zijn.
Klik om te vergroten...
De Dunne zei:
Met je hele post eens maar vooral dit stuk.
Klik om te vergroten...
"Van alle tijden" wassut sowieso al nie he. Voor de kerk en monotheisme was monogamie helemaal niet vanzelfsprekend in velen culturen... Zie bijvoorbeeld de oude grieken.

Hoe zij overigens over jaloezie schreven, dat vind ik pas echt een mooie discussie rondom polygamie. De menselijkheid: wonderschoon.

Heb even over Peterson nagedacht... Vgm kloppen er sowieso al een paar dingen niet.
- Conservatieve culturen, waarin monogamie de norm is, hebben vaak een veel geslotener gezinsleven. Juist hierin is huiselijk geweld veel meer voorkomend net als geweld naar vrouwen. Sociologisch gezien gaat de theorie iig niet op.
- Mannen worden agressief van bepaalde hormonen (ik dacht dopamine???). Na de seks, zeker na een lange tijd droogstaan, komt er een soort "release", toch? Niet van sperma, maar die hormonen krijgen weer een normalere verhouding? Dat zou ze dan juist minder agressieg moeten maken... Naja ik ben geen bioloog dus ik kan dit niet goed uitleggen maar als iemand dit naderderder kan schetsen, graag.


Ik ben hier overigens geen betoog VOOR vreemdgaan of polygamie aan het schrijven, maar wat Peterson zegt vind ik wel weer een heul andere kant. In het algemeen vind ik dat er in de reacties ook heel weinig begrip is voor de geheel menselijke kant van dit probleem. Ik geloof in de oprechtheid van de liefde van TS voor haar partner, en het probleem dat ze schetst kan heel veel meer zijn dan alleen "wat ben je een teringbitch dat je dit doet en dat je dit überhaupt durft te schrijven".

@ts ik hoop dat je eerlijk durft te blijven naar je partner en jezelf. Ik zou sowieso een tijd lang de situaties waarin dit vreemdgaan gebeurt ontwijken, tot jullie een oplossing hebben. Welke dat ook moge zijn... Een relatie doe je samen, dus ook dit kun je samen aanvliegen.
H
HuisbaasBobLid
01-01-2024, 00:00
#14
De Dunne zei:
Met je hele post eens maar vooral dit stuk.
Klik om te vergroten...
Ik denk ook niet dat er vandaag de dag de mening heerst dat je ouderwets bent als je een monogame relatie wenst. Het is vandaag de dag nog net zo goed de norm dat wanneer je samen af spreekt exclusief monogaam te zijn dat zelfs emotioneel vreemd gaan niet oke is.

Er is gewoon veel meer wat niet taboe is tegenwoordig. Maar je moet er wel samen achter staan natuurlijk
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
ljuv zei:
"Van alle tijden" wassut sowieso al nie he. Voor de kerk en monotheisme was monogamie helemaal niet vanzelfsprekend in velen culturen... Zie bijvoorbeeld de oude grieken.
Klik om te vergroten...
Ik had het over dat áls je een monogamische relatie af hebt gesproken met je partner, dat zoenen (meer dan een kus op de wang) met een ander vreemdgaan is en volgens mij als zodanig ten alle tijden gezien zou moeten worden.

Niet dat monogamie van alle tijden is, dat weet ik ook wel. Ik vind persoonlijk dan weer wel - net als Jordan Peterson overigens - dat monogamie de béste optie is, niet de perfecte (zoals hij ook zegt).
H
HuisbaasBobLid
01-01-2024, 00:00
#16
ljuv zei:
Heb even over Peterson nagedacht... Vgm kloppen er sowieso al een paar dingen niet.
Klik om te vergroten...
Peterson is sowieso flink in de war. Hij is best intellectueel en academisch maar echt de pedalen kwijt.
Spendeert zijn tijd met het verkondigen van nazi ideologie samenzwering en benzos in bulk weg werken. Een van de hoekstenen van de Alt-Right

894.jpg
H
HuisbaasBobLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Ik had het over dat áls je een monogamische relatie af hebt gesproken met je partner, dat zoenen (meer dan een kus op de wang) met een ander vreemdgaan is en volgens mij als zodanig ten alle tijden gezien zou moeten worden.
Klik om te vergroten...
Ben je van mening dat dit niet zo is dan? Volgens mij is vrijwel iedereen het hier mee eens
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
HuisbaasBob zei:
Ben je van mening dat dit niet zo is dan? Volgens mij is vrijwel iedereen het hier mee eens
Klik om te vergroten...
Ik heb serieus van mensen gehoord dat ze dachten van niet. En bij topics als deze verlies ik ook een stukje hoop in de mensheid. Wat @De Dunne zei: "ik ik ik ik..." De TS zielig lopen doen terwijl ze zelf herhalend haar partner bedriegt. Daar kan ik geen enkel begrip voor opbrengen. Die partner van haar verdient zoveel beter.

Maar goed, over het algemeen zullen de meesten het genoemde voorbeeld wel als vreemdgaan zien, ja. Gelukkig.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
ljuv zei:
Niks om ons zorgen over te maken, toch🤡



Okay great, ik doelde ook vooral dat juist vreemdgaan, jaloezie, bedrog van ander soort door de oude grieken besproken werd. Niet dat het per definitie werd goedgekeurd, maar het was wel bespreekbaar omdat het onderdeel is van de mens. Sterker nog, het was zelfs onderdeel van het goddelijke (Zeus was ook een frequent vreemdganger). En persoonlijk vind ik dat dus een mooier uitgangspunt. Nee, vreemdgaan is niet goed. Maar wel iets menselijks en kan heel veel (psychologische) oorzaken hebben, zelfs al is de relatie perfect.
Klik om te vergroten...
Zeus was echt een player, niet best :tearsofjoy:

Misschien érgens maar goed dat de Abrahamitische geloven het stokje over hebben genomen want die heidense goden... Ook onze eigen Wodan en Donar waren twijfelachtige mofo's. Wel veel cooler dan die boring Jezus, natuurlijk. Hoorde laatst: better a wolf of Odin, than a lamb of Jesus en vond hem wel cool klinken. :sunglasses:

Niet al te serieus nemen dit, imo moet alle religie met een korreltje zout genomen worden...
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#20
ljuv zei:
"Van alle tijden" wassut sowieso al nie he. Voor de kerk en monotheisme was monogamie helemaal niet vanzelfsprekend in velen culturen... Zie bijvoorbeeld de oude grieken.

Hoe zij overigens over jaloezie schreven, dat vind ik pas echt een mooie discussie rondom polygamie. De menselijkheid: wonderschoon.

Heb even over Peterson nagedacht... Vgm kloppen er sowieso al een paar dingen niet.
- Conservatieve culturen, waarin monogamie de norm is, hebben vaak een veel geslotener gezinsleven. Juist hierin is huiselijk geweld veel meer voorkomend net als geweld naar vrouwen. Sociologisch gezien gaat de theorie iig niet op.
- Mannen worden agressief van bepaalde hormonen (ik dacht dopamine???). Na de seks, zeker na een lange tijd droogstaan, komt er een soort "release", toch? Niet van sperma, maar die hormonen krijgen weer een normalere verhouding? Dat zou ze dan juist minder agressieg moeten maken... Naja ik ben geen bioloog dus ik kan dit niet goed uitleggen maar als iemand dit naderderder kan schetsen, graag.


Ik ben hier overigens geen betoog VOOR vreemdgaan of polygamie aan het schrijven, maar wat Peterson zegt vind ik wel weer een heul andere kant. In het algemeen vind ik dat er in de reacties ook heel weinig begrip is voor de geheel menselijke kant van dit probleem. Ik geloof in de oprechtheid van de liefde van TS voor haar partner, en het probleem dat ze schetst kan heel veel meer zijn dan alleen "wat ben je een teringbitch dat je dit doet en dat je dit überhaupt durft te schrijven".

@ts ik hoop dat je eerlijk durft te blijven naar je partner en jezelf. Ik zou sowieso een tijd lang de situaties waarin dit vreemdgaan gebeurt ontwijken, tot jullie een oplossing hebben. Welke dat ook moge zijn... Een relatie doe je samen, dus ook dit kun je samen aanvliegen.
Klik om te vergroten...

Mindless zei:
Ik had het over dat áls je een monogamische relatie af hebt gesproken met je partner, dat zoenen (meer dan een kus op de wang) met een ander vreemdgaan is en volgens mij als zodanig ten alle tijden gezien zou moeten worden.

Niet dat monogamie van alle tijden is, dat weet ik ook wel. Ik vind persoonlijk dan weer wel - net als Jordan Peterson overigens - dat monogamie de béste optie is, niet de perfecte (zoals hij ook zegt).
Klik om te vergroten...

@ljuv , wat @Mindless schrijft.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...45678...11
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."