Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsIk blijf "vreemdgaan"

Ik blijf "vreemdgaan"

203 antwoorden
31 weergaven
18-5-2026
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#1
@Diamant gelukkig lees ik een heleboel prachtige inhoudelijke en nuttige reacties. Daar kan ik zelf iets van leren!
Heel veel succes met de hulp. Liefde is soms heel ingewikkeld ❤️❤️
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#2
@Mindless je moet volgens mij misschien je energie ergens anders in steken. Maar is waarschijnlijk al te laat. Niet meer te remmen neem ik aan.
D
DiamantLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik heb nu ruim vier jaar een relatie en ben eind 20. Ik geloof niet per se in monogamie, maar voor mijn vriend is dit erg belangrijk. We hebben dan ook een monogame relatie. Echter, ben ik 2 keer vreemdgegaan en dit heb ik hem verteld. Één keer heb ik met iemand gezoend en één keer ben ik bij iemand in bed beland maar heb ik geen seks gehad. Beide keren heb ik verteld. Hierdoor heb ik het vertrouwen van mijn vriend ontzettend geschaad. Een week nadat ik bij iemand anders heb geslapen, heb ik tijdens het uitgaan weer met een ander gezoend, achteraf heb ik me hier zo verschrikkelijk over gevoeld maar ik heb het hem niet verteld omdat het voor mij echt betekenisloos was en we al in een dieptepunt zaten. Gisteren hadden mijn vriend en ik er nog een gesprek over dat hij het moeilijk vindt mij weer te vertrouwen en zich zorgen maakt als hij mij alleen laat. Hij heeft dan het gevoel dat ik tegen hem lieg en hem aan het lijntje houd.
Nou heb ik vannacht tijdens het uitgaan wéér met een ander gezoend maar wederom was het voor mij betekenisloos. Echter, ik voel mij zo verschrikkelijk over mijzelf en tegenover mijn vriend. Ik word er gewoon misselijk van. Het liefst zou ik het gewoon openlijk met hem bespreken en hem duidelijk maken dat het niets met onze relatie te maken heeft, maar ik weet zeker dat hij de relatie beëindigt als ik het hem vertel. Ik weet niet zo goed hoe nu verder, want ik denk dat ik altijd zou blijven zoenen met anderen omdat ik er gewoon geen emotionele waarde aan hecht. Alleen het gevoel wat ik er daarna aan overhoud is verschrikkelijk. En het laatste wat ik wil is mijn vriend bedriegen. Maar als we zo fundamenteel een andere waarde hechten aan het fysiek zijn met een ander, is de relatie dan wel houdbaar? Hoe ga ik om met deze situatie.
D
DruktemakerLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik denk niet dat dit stand houdt. Jij staat er anders is dan hem en blijft dit ook voortzetten waardoor je het vertrouwen steeds verder schaad.
Maak de keus of je alleen aan hem te binden en zijn vertrouwen terug te winnen óf zoek iemand die er net zo instaat.

Je doet iemand onnodig pijn op deze manier.
D
DiamantLid
01-01-2024, 00:00
#5
Druktemaker? zei:
Ik denk niet dat dit stand houdt. Jij staat er anders is dan hem en blijft dit ook voortzetten waardoor je het vertrouwen steeds verder schaad.
Maak de keus of je alleen aan hem te binden en zijn vertrouwen terug te winnen óf zoek iemand die er net zo instaat.

Je doet iemand onnodig pijn op deze manier.
Klik om te vergroten...
Ja en dat vind ik het aller ergst, ik maak mezelf hier ook kapot door en haat mezelf dat ik de liefste man op aarde hiermee eigenlijk kapot maak. Maar tegelijkertijd wil ik hem ook niet kwijt. Dus ik moet denk ik fundamenteel iets veranderen aan mijn gedrag
D
DruktemakerLid
01-01-2024, 00:00
#6
Diamant zei:
Ja en dat vind ik het aller ergst, ik maak mezelf hier ook kapot door en haat mezelf dat ik de liefste man op aarde hiermee eigenlijk kapot maak. Maar tegelijkertijd wil ik hem ook niet kwijt. Dus ik moet denk ik fundamenteel iets veranderen aan mijn gedrag
Klik om te vergroten...
Dat lijkt me dan de beste oplossing en ook jezelf afvragen wat maakt het dat je het doet?
D
DiamantLid
01-01-2024, 00:00
#7
Druktemaker? zei:
Dat lijkt me dan de beste oplossing en ook jezelf afvragen wat maakt het dat je het doet?
Klik om te vergroten...
Er is geen aanleiding, maar het is wel altijd met een onbekende tijdens het uitgaan onder invloed van drank en drugs. Dus ik denk dat ik dat uit de weg moet gaan, maar er komt een moment dat ik dan wel weer een keer uitga of bijvoorbeeld te veel drink. Vroeger ging mijn vriend altijd mee naar feestjes, toen gebeurde het ook nooit, maar nu heeft hij die behoefte minder maar ga ik nog wel veel uit.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#8
Diamant zei:
Dus ik moet denk ik fundamenteel iets veranderen aan mijn gedrag
Klik om te vergroten...
Waarom?
Misschien is dit gewoon waar je behoefte aan hebt op dit moment in plaats van een vaste relatie.
Ook in een relatie word je wel eens blootgesteld aan verleidingen, maar wat er bij jou gebeurt is zo stelselmatig, dat ik denk dat je niet aan een relatie toe bent.
In een relatie hoef je niet je best te doen om trouw te blijven en alles te kunnen bespreken. Dat gaat vanzelf.

Of je zoekt een open relatie, maar dan wel van beide kanten dus.

Je doet je vriend onnodig veel pijn.
H
HuisbaasBobLid
01-01-2024, 00:00
#9
Gewoon een punt achter zetten. Deze relatie gaat niks dan een dal van tranen worden voor iedereen betrokken
D
DiamantLid
01-01-2024, 00:00
#10
Zeehond zei:
Je doet je vriend onnodig veel pijn.
Klik om te vergroten...
Maar ik kan niet zonder hem...
D
DiamantLid
01-01-2024, 00:00
#11
HuisbaasBob zei:
Gewoon een punt achter zetten. Deze relatie gaat niks dan een dal van tranen worden voor iedereen betrokken
Klik om te vergroten...
Was het maar zo simpel, er zijn al zoveel tranen geweest en ik wil wel echt met hem verder... Maar kan hem nu niet recht in zijn ogen aankijken en ik kan mezelf ook niet aankijken in de spiegel. Dus dit is geen leven zo, ik wil hem niet onnodig pijn doen maar mezelf ook niet, maar de verandering ligt bij mezelf...
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
Diamant zei:
Het is altijd onder invloed van alcohol en soms coke gebeurd.
Klik om te vergroten...
Ja dan wil het wel. Persoonlijk heb ik het met MDMA dat ik dan het liefst iedereen bespring, zelfs soms mannen terwijl ik echt niet op mannen val :tearsofjoy:

Ik zou inderdaad niet zeggen dat je nooit meer naar feestjes kan. Maar het is misschien wel goed om van jezelf te realiseren wat er komt van feesten met alcohol en coke. Als je impulsief en extravert bent dan is dus voor jou de uitdaging om eens vooraf proberen stil te staan bij wat je gaat doen, en wat daarvan de consequenties kunnen zijn.

Diamant zei:
Zijn vader ging structureel vreemd waardoor het hele gezin eraan onderdoor is gegaan. Dus het is een soort trauma bij hem. Dat maakt het nog erger dat we er zo fundamenteel anders tegenaan kijken.
Klik om te vergroten...
Okee, dit is een duidelijke reden. Maar dat is ook ZIJN trauma he. Op een gegeven moment moet hij zich ook realiseren dat hij niet zijn moeder is, en dat het traumatische verleden van zijn gezin niet nu is. Nou moet jij oppassen met dat zo hard tegen hem zeggen, want voor je het weet ben je aan het gaslighten. Ik zou ook niet willen zeggen dat hij per se iemand moet accepteren die hetzelfde gedrag vertoont als zijn vader en hem daarmee kwetst. Maar meer dat als jullie bij elkaar willen blijven, dat het dan voor jullie beiden nodig is om dus voor jezelf te reflecteren waar verlangens vandaan komen en hoe die leiden tot projecties en verwachtingen voor de ander.

Overigens zou ik tegen hem zeggen dat hij wat meer zelfrespect mag ontwikkelen. Het klinkt nu nogal giftig in ieder geval: bij iemand blijven die je kwetst, en dan allerlei regels en controlerend gedrag opstellen uit een soort poging om dat nog te managen, maar waarbij indirect die diepgevoelde kwetsbaarheid en gebrek aan zelfrespect bevestigd worden. Je wordt zo totaal afhankelijk van het gedrag van je partner. Terwijl je ook gewoon je grenzen kunt aangeven. En als iemand dan over die grenzen heen blijft gaan terwijl je die persoon erop wijst. Ja, dikke doei dan. Fuck you.
In die zin ben ik het wel eens met @CaRRita dat je vriend op die manier nogal druk op jou zet om hem van die nare traumatische gevoelens af te helpen. Dat kan ook de valkuil zijn van lieve / pleasende mensen: dat ze dingen laten gebeuren die ze eigenlijk niet okee vinden, wat uiteindelijk ook pijn bij de ander kan veroorzaken omdat dit ook gewoon een vorm van liegen is, maar dan op een passief-agressieve en giftige manier.

Maar ik ben het ook met @HuisbaasBob eens dat je best weinig respect hebt getoond voor je vriend. Hij zegt het nogal bot, maar imo wel spot-on.

HuisbaasBob zei:
MAW je hebt totaal geen respect voor je vriend. Zowel door hem te bedonderen, niet eerlijk te zijn en ook zijn verdriet maar voor lief te nemen als het jou even goed uit komt.

Kijk ik ga niet de moraal ridder zitten uithangen, als jij een gluiperd wil zijn doe je ding maar op morele steun hoef je niet te rekenen imo. Wees dan ook zo stoer om je shitty gedrag gewoon te accepteren
Klik om te vergroten...

Met andere woorden: wil je deze relatie redden dan is er echt veel soulsearching en open communicatie nodig. Dat moeten jullie beiden zowel individueel doen als samen met de ander. Als dat niet lukt dan moet je soms concluderen dat je elkaar meer kwetst door bij elkaar te blijven dan door uit elkaar te gaan.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#13
Diamant zei:
We hebben wel sinds het begin van onze relatie veeel ruzie gehad en hij heeft altijd het gevoel dat hij minder is dan ik en daardoor heel erg compensatiedrang, waardoor de ruzies vaak ontstaan. Maar het breekt mijn hart om hem verdrietig te zien en ik snap dan ook niet van mezelf waarom ik het toch elke keer weer zo ver laat komen. Toen het voor de eerste keer gebeurde heb ik er ook veel met mijn ouders over gebeld, en mijn vader zei toen: het klinkt een beetje alsof je een hele luxe dure auto kapot rijdt omdat je het zelf niet waard vindt om in die auto te rijden. Daar ligt denk ik een beetje de oorzaak, ik heb het gevoel dat ik zijn liefde niet verdien dus maak ik het kapot. Maar op deze manier maak ik ons beide kapot en daar ga ik professionele hulp bij zoeken want de oplossing is zo simpel.
Klik om te vergroten...
Als ik heel eerlijk ben lijkt me de kans dat dit nog goed komt nihil. Hij heeft een probleem met zijn zelfbeeld en is daar heel onzeker over. Dat is niet aantrekkelijk en daardoor ga jij vreemd.

Jullie zullen allebei in therapie moeten als je hier uit wil komen. Maar of dat nog gaat lukken..
F
Foxy MethoxyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Wat naar om te lezen in wat voor spagaat je zit. Je houdt van je vriend maar tegelijkertijd doe je dat wat hem het allermeeste kwetst.

Je schrijft dat je professionele hulp gezocht hebt en ik denk dat dat de enige manier is om tot de kern te komen. Wellicht dat er nog relatietherapie nodig is om te zien of zijn vertrouwen in jou nog te repareren is.

Ik wens je veel sterkte toe. Liefde (en de drang naar meer liefde) is een lastige verslaving.
D
Dick_van_LeeuwenLid
01-01-2024, 00:00
#15
Loslaten. Jullie hebben een afwijkende set normen en waarden.
P
PsychojohnLid
01-01-2024, 00:00
#16
Diamant zei:
En ik kan de oorzaak van het probleem weg nemen, door niet meer naar feestjes te gaan
Klik om te vergroten...
Het is misschien niet het antwoord waar je op hoopt, maar feestjes kunnen zonder drank en drugs ook heel leuk zijn. Het heeft zelfs heel veel voordelen, zeg ik uit ervaring. En als dit jou relatie ten goede doet moet je misschien een keuze maken. Tussen alleen zijn en los gaan, of samen zijn maar wel met de rem ingedrukt. Maar je kan nogsteeds naar feestjes!
Diamant zei:
Maar er komt een moment dat dat een tijd goed gaat, ik wel weer een keer te veel drink en er drugs op tafel komen en dat ik dan alsnog de mist inga.
Klik om te vergroten...
Ik weet natuurlijk niet hoe oud je bent, maar als jij nuchter een tijdje naar feestjes gaat. Of helemaal niet naar feestjes gaat wat je zelf zegt. Groei je hier misschien wel overheen. Stel je bent nu 27 kan het zomaar zijn dat je over een jaar ineens een huisje boompje beestje wilt (ik zeg maar wat he). Het zijn puur behoefte die jij hebt.
Diamant zei:
Dat is ook de reden waarom ik het nu niet vertel, want hij heeft net een nieuwe baan en ik merk dat hij enorm onder druk staat
Klik om te vergroten...
Die behoefte lijkt bij jou wel te zijn om los te gaan en dus te zoenen met onbekende onder invloed. Echter lees ik overal heel veel medeleven van jou met jou vriend (in nuchtere staat). Wat jou nuchtere behoefte en dus "echte behoefte" toch jou relatie lijkt te zijn. Ik vind dit citaat een geldige reden om het nu NOG niet te vertellen, en juist heel empathisch. Neemt niet weg dat het verteld moet worden. Dus je moet wel een grens trekken, als hij over een maand nogsteeds enorm onder druk staat het wellicht alsnog vertellen.

Hoop dat je hier wat aan hebt. Therapie heb ik zelf geen ervaring mee, maar leg het aan hem voor. Op het moment dat je alles opbiecht en al jou gedachten verteld. Geef dan als oplossing samen therapie. Wellicht helpt dat jullie relatie, "niet geschoten is altijd mis."
W
WollukkerLid
01-01-2024, 00:00
#17
Even mijn 2 centjes:

Zo te lezen houden jullie wel echt van elkaar. Ga eens in relatietherapie. Dat klinkt heel eng, maar heeft bij mij destijds zeker geholpen. Zo'n therapeut is zeker geen tovenaar, en hij/zij heeft niet de magische formule om de relatie te redden. Je leert door die therapie met name jezelf en de ander beter kennen, en aan de hand daarvan zou je een conclusie kunnen trekken of jullie te verschillend zijn om de relatie in stand te houden. Mijn relatie is overigens gestrand destijds, maar dat kwam dus doordat we onszelf en elkaar dusdanig beter leerde kennen dat we die conclusie zelf hebben kunnen maken, zonder overspel of wantrouwen voorafgaand.

Jij gelooft niet in monogamie. Jouw vriend wel. Dit wil niet per se betekenen dat jouw vriend lust en liefde niet van elkaar kan scheiden. En dit wil ook niet direct betekenen dat hij jaloers is. Misschien vindt hij het wel acceptabel dat je zoent/seks hebt met andere, zolang het niet achter zijn rug om is en je hem wel betrekt in het proces. En als dit zo is, weet hij dit waarschijnlijk niet eens van zichzelf. Klinkt gek, maar ik ben zelf een praktijkvoorbeeld.

Ik vind het niet erg (sterker nog, ik vind het opwindend) als mijn huidige vriendin seks heeft met anderen. Zo lang ik in dezelfde ruimte ben en we open en eerlijk tegen elkaar zijn. Als ze seks met iemand zou hebben achter mijn rug om en dat vertrouwen beschaamt, dan is de relatie over.
Andersom heeft zij liever niet dat ik seks heb met andere vrouwen, ook niet als zij erbij is. Dit is voor mij totaal geen issue, want ik zou er alleen maar van kunnen genieten als zij er 100% achter staat. De liefde voor haar is veel groter dan dat stukje lust.

Dat gezegd hebbende, die laatste 2 alinea's moet je sowieso nu nog niet aan beginnen of het zelfs maar voorstellen. Het is een potentieel gevolg van de oplossing, niet de oplossing zelf. Dit kan alleen maar als het vertrouwen over en weer 100% is jaloezie niet in jullie (en met name zijn) woordenboek voorkomt. De meest gemaakte fout onder koppels is dat ze hiermee denken hun beschadigde relatie te redden.
H
HuisbaasBobLid
01-01-2024, 00:00
#18
Foxy Methoxy zei:
Wat naar om te lezen in wat voor spagaat je zit. Je houdt van je vriend maar tegelijkertijd doe je dat wat hem het allermeeste kwetst.
Klik om te vergroten...
Op zo'n moment is het wijs om eens goed na te denken, vanuit zowel je eigen als de ander's perspectief wat nu werkelijk de beste koers is.
Ik ken jullie en de gehele situatie totaal niet natuurlijk, maar ik heb wel sterk de mening dat jullie op de lange termijn niet bij elkaar passen.

Zelf ben ik echt stapelgek op mijn vriendin, zij is alles voor mij.
Maar als zou blijken dat ik haar ongelukkig maak omdat we niet compatible zijn op wat voor manier dan ook zou ik er alles aan doen om haar te overtuigen dat we uit elkaar moeten.
Dat zou het grootste verlies in mijn leven zijn, maar ik zou dan toch het beste met haar voor hebben.

Wat ik wil zeggen is dat een relatie verbreken soms echt niet een negatief ding hoeft te zijn, maar juist een gebaar dat je om elkaar geeft en de ander (en jezelf) nieuwe mogelijkheden wil bieden om geluk te vinden.
Van iemand houden betekent soms ook diegene los laten
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#19
Diamant zei:
Maar als we zo fundamenteel een andere waarde hechten aan het fysiek zijn met een ander, is de relatie dan wel houdbaar? Hoe ga ik om met deze situatie.
Klik om te vergroten...

Wat wil jij?
d
debkbLid
01-01-2024, 00:00
#20
Lul niet, Fred. Je zit er gewoon naast.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...11
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."