Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWat is je (seksuele) geaardheid en ben je daar blij mee?

Wat is je (seksuele) geaardheid en ben je daar blij mee?

1417 antwoorden
215 weergaven
18-5-2026
W
Woke-up-stickyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mindless zei:
Dat denk ik ook niet nee.


Het lijkt me niet goed om dit perspectief zonder meer de kop in te drukken omdat het anders is.

Maar het is denk ik ook belangrijk om kritisch te blijven. Is wat wij willen namelijk altijd het beste? Natuurlijk, in sommige gevallen wel, maar in alle? Zo is het bijvoorbeeld ook bekend dat in oude beschavingen transgenderisme zijn intrede deed wanneer deze beschavingen tot een einde kwamen. Zo lijkt er een correlatie te zijn. Aan de ene kant kan het dus zo zijn dat het goed is dat mensen makkelijker kunnen "zijn" (de identiteit uitdragen) wie ze willen zijn. Aan de andere kant kan het ook zo zijn dat we niet goed weten wat we willen en dus meer vanuit die wanhopigheid een identiteit zoeken. Het kan een symptoom zijn van een maatschappij met een heersende identiteitscrisis. Een symptoom van een maatschappij die begint in te storten. Er zijn momenteel namelijk meerdere duidelijke symptomen van een maatschappij die op zijn laatste benen loopt. Niet dat dit betekent dat er geen mensen zijn die daadwerkelijk transgender zijn. Maar zoals gezegd, het is belangrijk om kritisch te blijven.

De kritische wijze waarop deze vrouw naar deze kwestie kijkt vind ik bijvoorbeeld erg interessant:



In bepaalde zin wel ja. In essentie zijn we niet man of vrouw. Persoonlijk ben ik echter van mening dat de natuur juist zo goed werkt omdat het volgens het dualistische principe werkt. En dat het niet per se goed is om globaal gezien die man/vrouw dynamiek het raam uit te gooien. Ik denk niet dat de natuur het fout had om man en vrouw te creëren. Ook al is dat allemaal onderdeel van de relatieve wereld. Slechts omdat we iets kunnen doen, betekent nog niet dat het beter is om dat te doen. Het is niet voor niets dat in de gehele geschiedenis van de mens de man/vrouw relatie steeds weer terugkomt. Het werkt.


Allereerst, ik probeer al jaren mijn essentie uit te leggen maar weet ook tegelijkertijd dat ik daar altijd in zal falen. Het is namelijk zo dat alleen de essentie zelf zichzelf kan begrijpen. Alle beschrijvingen beschrijven het niet direct, maar cirkelen eromheen zeg maar.

Dat gezegd hebbend, kan ik proberen het zo simpel mogelijk te beschrijven om je een beetje in die richting te krijgen. Een goede pointer voor je essentie, is dat het datgene is wat overblijft wanneer denken stopt. Alles wat een mentale constructie is, zal uiteenvallen wanneer het denken tot stilstand komt. Je kunt nog zo sterk geloven in iets, wanneer je het onderwerpt aan die test (het stoppen van gedachteactiviteit) en het verdwijnt voor je, dan is het niet essentieel aan jou. Maar wat wel essentieel is, zal altijd blijven bestaan ongeacht de aan- of afwezigheid van gedachten.

Een ander iets om te beseffen, is dat het woord 'essentie' misschien misleidend kan werken. Het is namelijk niet dat je iets in jezelf zult vinden, een soort ware kern of zo. De essentie ís jezelf, ook nu al. Alles wat niet jezelf is, is tijdelijke aangenomen identiteit.

Waarom dit dan relevant is voor deze discussie? Omdat dit de gehele (gender-)identiteit kwestie relatief maakt. Als mensen niet bewust zijn van dat wat ze zijn, dan wordt dat wat ze dénken dat ze zijn absoluut belangrijk. En dat is een recept voor conflict en alle daaruit voortkomende rampzaligheid. Nogmaals, je uitgedragen identiteit is niet onbelangrijk, maar het is niet absoluut belangrijk. Het enige dat absoluut belangrijk is, is wat je bent ongeacht van wat je denkt. En het is absoluut belangrijk, omdat het nooit veranderd (in de subjectieve beleving). Waardoor het een stabiele basis is voor een identiteit. Als anderen iemands identiteit niet accepteren, dan kan dat diegene niet meer van zijn stuk brengen. Want diegene is dan geaard in dat wat nooit zal veranderen. Het enige dat er absoluut altijd voor je zal zijn, ongeacht wat.


Ik bedoel 'vóór' in de zin van meer fundamenteel. Ja, je bent bijvoorbeeld een man of een vrouw, een Nederlander of een Duitser, een Europeaan of een Amerikaan, et cetera. Maar meer fundamenteel dan die identiteiten ben je iets dat niet gedefinieerd kan worden op die wijze. Wat misschien helpt om dit te visualiseren: niet vóór als in het verleden (horizontale dimensie van tijd), maar vóór in de verticale dimensie van bestaan. Nu in dit moment, is ons bestaan gegrond in iets dieper dan al de bovengenoemde identiteiten. Die identiteiten zijn als een soort tijdelijke maskers. Relevant op een bepaald niveau, maar ze hebben niets te maken met de essentie, die "daaronder" ligt. Om daarin te aarden zul je je eerst bewust moeten worden van die essentie, wat automatisch gebeurd wanneer gedachteactiviteit afneemt. Aarden is misschien een slechte benaming, omdat we alreeds die essentie zijn. Het is eerder een herkenning van 'o ja, ik ben dat...' Het is iets waar we altijd bewust van zijn, maar wat heel 'stil' is vergeleken met onze gedachten. En daarom niet opvalt. Dus wanneer gedachten wat stiller worden, dan wordt het makkelijker om dat daaronder te herkennen.


Het is niet echt esoterisch. Esoterie houdt kennis in die voor velen aan het zicht ontrokken is. Terwijl de essentie vrij toegankelijk is voor iedereen, omdat iedereen zijn/haar essentie is. Ik begrijp natuurlijk dat het wel heel anders is dan reguliere kennis. De reden dat ik het toch (vaak) ter sprake breng, is dat iedereen baat heeft bij bewustwording van het essentiële. Het is iets dat dringend nodig is. Zonder bewustwording daarvan bouwen we onze huizen allemaal op los zand, met catastrofale gevolgen voor onze maatschappij en wereld.
Klik om te vergroten...


Camille Paglia is een van de meest grote denkers die zich al sinds de Jaren zestig uitspreekt. Vooral haar kijk op de Gloria Steinem slachtoffer mentaliteit was verfrissend. Naar mijn mening een van de grootste feministen van vandaag
g
gomegaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik vind het altijd wel grappig dat mensen doen alsof transgenderisme echt iets moderns is en ineens vanuit het niets is gekomen.

In het 'klassieke' jodendom hadden ze bijvoorbeeld 6 genders (eeuwen voor Christus was dat al), bij de indianen waren er 3 genders (het 3de gender heeft tegenwoordig de term "two-spirit" gekregen en valt onder transgenderisme), in zuid-Azië (India voornamelijk) zijn er al eeuwen lang Hijra's (ook een soort transgenders), de oude Grieken hadden een god voor intersex mensen (Hermaphroditus) en in zekere maten vallen Eunuchs ook onder de noemer transgender (deze komen al duizenden jaren voor in veel verschillende culturen, al zijn ze voornamelijk bekend door hun rol aan het Chinese hof).

Wat vaak gebeurde was dat als wij (het Westen) gebieden koloniseerden en onze cultuur en religie verspreidden, we dit soort dingen probeerde te verdrijven omdat we het 'ongepast' en 'zondig' vonden. Zo werd er na WW1 in Duitsland in het Institut für Sexualwissenschaft ook erg veel onderzoek gedaan naar transgenderisme, maar toen de Nazi's aan de macht kwamen werd alles door hun verbrand.

Het is dus zeker niet iets van de laatste tijd, al lijkt dat wel zo doordat meer mensen er tegenwoordig voor uit durven en kunnen komen doordat de maatschappij hier wat meer voor openstaat.
g
gomegaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Woke-up-sticky zei:
Camille Paglia is een van de meest grote denkers die zich al sinds de Jaren zestig uitspreekt. Vooral haar kijk op de Gloria Steinem slachtoffer mentaliteit was verfrissend. Naar mijn mening een van de grootste feministen van vandaag
Klik om te vergroten...
Vladimir Lenin is een van de meest grote denkers die zich al sinds 1889 uitspreekt. Vooral zijn kijk op de Tsaristische slachtoffer mentaliteit was verfrissend. Naar mijn mening een van de grootste revolutionairen ooit.
W
Woke-up-stickyLid
01-01-2024, 00:00
#4
gomega zei:
Ik vind het altijd wel grappig dat mensen doen alsof transgenderisme echt iets moderns is en ineens vanuit het niets is gekomen.

In het 'klassieke' jodendom hadden ze bijvoorbeeld 6 genders (eeuwen voor Christus was dat al), bij de indianen waren er 3 genders (het 3de gender heeft tegenwoordig de term "two-spirit" gekregen en valt onder transgenderisme), in zuid-Azië (India voornamelijk) zijn er al eeuwen lang Hijra's (ook een soort transgenders), de oude Grieken hadden een god voor intersex mensen (Hermaphroditus) en in zekere maten vallen Eunuchs ook onder de noemer transgender (deze komen al duizenden jaren voor in veel verschillende culturen, al zijn ze voornamelijk bekend door hun rol aan het Chinese hof).

Wat vaak gebeurde was dat als wij (het Westen) gebieden koloniseerden en onze cultuur en religie verspreidden, we dit soort dingen probeerde te verdrijven omdat we het 'ongepast' en 'zondig' vonden. Zo werd er na WW1 in Duitsland in het Institut für Sexualwissenschaft ook erg veel onderzoek gedaan naar transgenderisme, maar toen de Nazi's aan de macht kwamen werd alles door hun verbrand.

Het is dus zeker niet iets van de laatste tijd, al lijkt dat wel zo doordat meer mensen er tegenwoordig voor uit durven en kunnen komen doordat de maatschappij hier wat meer voor openstaat.
Klik om te vergroten...


Heb je überhaupt wel gekeken?
W
Woke-up-stickyLid
01-01-2024, 00:00
#5
gomega zei:
Vladimir Lenin is een van de meest grote denkers die zich al sinds 1889 uitspreekt. Vooral zijn kijk op de Tsaristische slachtoffer mentaliteit was verfrissend. Naar mijn mening een van de grootste revolutionairen ooit.
Klik om te vergroten...

gomega zei:
Vladimir Lenin is een van de meest grote denkers die zich al sinds 1889 uitspreekt. Vooral zijn kijk op de Tsaristische slachtoffer mentaliteit was verfrissend. Naar mijn mening een van de grootste revolutionairen ooit.
Klik om te vergroten...


Oh jij bent er zo’n een. Wat vind je van de slachtoffer mentaliteit van de kinderen op de foto?
c
cutepoolLid
01-01-2024, 00:00
#6
Man, vrouw geen probleem, maar ik ben dominant. 🤷🏼‍♂️
W
Woke-up-stickyLid
01-01-2024, 00:00
#7
gomega zei:
Ik vind het altijd wel grappig dat mensen doen alsof transgenderisme echt iets moderns is en ineens vanuit het niets is gekomen.

In het 'klassieke' jodendom hadden ze bijvoorbeeld 6 genders (eeuwen voor Christus was dat al), bij de indianen waren er 3 genders (het 3de gender heeft tegenwoordig de term "two-spirit" gekregen en valt onder transgenderisme), in zuid-Azië (India voornamelijk) zijn er al eeuwen lang Hijra's (ook een soort transgenders), de oude Grieken hadden een god voor intersex mensen (Hermaphroditus) en in zekere maten vallen Eunuchs ook onder de noemer transgender (deze komen al duizenden jaren voor in veel verschillende culturen, al zijn ze voornamelijk bekend door hun rol aan het Chinese hof).

Wat vaak gebeurde was dat als wij (het Westen) gebieden koloniseerden en onze cultuur en religie verspreidden, we dit soort dingen probeerde te verdrijven omdat we het 'ongepast' en 'zondig' vonden. Zo werd er na WW1 in Duitsland in het Institut für Sexualwissenschaft ook erg veel onderzoek gedaan naar transgenderisme, maar toen de Nazi's aan de macht kwamen werd alles door hun verbrand.

Het is dus zeker niet iets van de laatste tijd, al lijkt dat wel zo doordat meer mensen er tegenwoordig voor uit durven en kunnen komen doordat de maatschappij hier wat meer voor openstaat.
Klik om te vergroten...

Fucking nazi’s ook, net communisten.
W
Woke-up-stickyLid
01-01-2024, 00:00
#8
KropSla zei:
Maar dat doe je nu niet meer (neem ik aan), i.t.t. wanneer je bijvoorbeeld een andere geaardheid/gender/huidskleur had gehad. Die had je 15 jaar daarna nog steeds gehad en die had nog steeds bepaalde oordelen of reacties van je omgeving kunnen oproepen, dat is wat ik bedoelde met mijn laatste zin.



Misschien kun je je uitleg openbaar doen, ik ben natuurlijk retenieuwsgierig hoe die andere aanpak of benadering eruit zou zien.
Klik om te vergroten...

Waarom zou ik een privégesprek delen?

En zoals ik al zei kun je helemaal niet weten tot welke minderheidsgroepen ik behoor? Je kan op geen enkele manier weten waar ik toebehoor, volgens mij heb ik op df een keer gezegd dat ik niet van Nederlandse origine ben.

Wat ook zo raar is om alle blanken over dezelfde kam te scheren. Alsof er geen etnische verschillen tussen Nederlanders en Serviërs zitten, of tussen Duitsers en Basken.

Maar goed je kan classificeren wat je wil, uiteindelijk kom je toch weer bij het individu terecht. Voorbeeld het groeiend aantal letters bij de lhbt+ beweging, ze gaan net zolang door tot ieder individu een eigen letter heeft.

Verder is het inderdaad wel interessant om te zien waar de vooroordelen vandaan komen.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#9
Indrukwekkend en helder geschreven post @Spacey Ostrich ! Helemaal eens met de inhoud ook! Ben benieuwd naar je toekomstige colleges hier op het DF
A
AnderemaanLid
01-01-2024, 00:00
#10
acht.zes zei:
Ik ben heteroseksueel

Leuk om te vermelden is dat ik opgegroeid ben in een gezin waar al heel vroeg gehamerd werd op dat alles geaccepteerd zou worden, dus ik zou ook een fijne jeugd/pubertijd gehad hebben mocht ik iets anders geweest zijn dan hetero.
Klik om te vergroten...
+1
A
AnderemaanLid
01-01-2024, 00:00
#11
StimsalaBanne zei:
Ik ben biseksueel als ik het "best passende hokje" zou kiezen. Ik zou mezelf eerder 85% lesbisch noemen (lol). Ik val eerder/sneller/vaker op een vrouw, vind ze ook seksueel errrrrrug aantrekkelijk. Ik kan verliefd/horny worden van/of wat dan ook worden op een man, want dat heb ik ook een paar keer gehad maar het komt niet vaak voor en is van korte duur.

En om het nog wat ingewikkelder te maken, heb/ben ik ook nog eens Genderdysforie. (Leuk! Nog een hokkie!)
Klik om te vergroten...
Ik vind %en ook veel realistischer. Denk dat sommige mensen 99/1, 1/99 en andere weer 50/50 zijn bijvoorbeeld. Ik kan mannen best aantrekkelijk vinden, maar heb mij nog nooit echt seksueel tot een man aangetrokken gevoeld. Vroeger vond ik het vriendje van mijn zus leuk, maar toen was ik iets te jong om dat echt serieus te nemen. Zou het wel heerlijk vinden soms, die duidelijkheid van een man in de relatie, al is dat natuurlijk allemaal cliche. Excuses daarvoor.. alleen maar liefde.
w
wapboyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Wappie Bi
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#13
Bi en het boeit me allemaal geen reet 😂
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#14
Hetero.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
wapboy zei:
Geen idee maar in bepaalde toestand doe je dingen makkelijker 😊
Klik om te vergroten...

De Apotheker zei:
Ik heb bi-schierig altijd gezien als hetero zijn maar wel openstaan voor bijvoorbeeld een seksuele ervaring met een man of vrouw mocht die mogelijk zijn. Ik val op vrouwen maar ik ben wel nieuwsgierig naar het gras aan de andere kant ookal weet ik nu al dat ik niet op mannen val.
Klik om te vergroten...
Is het dan niet gewoon dat je remmingen wegvallen en je ware aard tevoorschijn komt? Als je hetero bent maar een seksuele ervaring wilt met hetzelfde geslacht ben je toch geen hetero? :laughing: Dan ben je bi-seksueel. Dan val je niet alleen op het andere geslacht maar ook op het eigen geslacht. Maar misschien denk ik te simpel hoor. :wink:

CuriousExplorer zei:
Dus bi-schierig is de onbevestigde versie van biseksueel?

Zo kun je definities blijven uitvinden.
Klik om te vergroten...
Dacht ik ook ja. Zo krijgen we dus al die oneindige definities tegenwoordig. :wink:
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#16
ik val op robots en aangepaste vrouwen.
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
100% hetero en bevalt me prima.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
PsychedelicMagic zei:
ik val op robots en aangepaste vrouwen.
Klik om te vergroten...

900_Johan-Swanepoel_001150Ps.jpg
A
AnjadebijLid
01-01-2024, 00:00
#19
Homo, ben wel al bezet mannen :upsidedown:
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#20
Anjadebij zei:
Homo, ben wel al bezet mannen :upsidedown:
Klik om te vergroten...

Vanwaar de naam Anja dan?
Heb geen interesse.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...5354555657...71
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."