Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWat is je (seksuele) geaardheid en ben je daar blij mee?

Wat is je (seksuele) geaardheid en ben je daar blij mee?

1417 antwoorden
187 weergaven
18-5-2026
P
PatronaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Geen flauw idee wat mijn geaardheid is. Altijd relaties gehad en verliefd geweest op mannen, wel 1 keer seks gehad met een vrouw (met man erbij).
Cliché om te zeggen, maar kan geen label op mezelf plakken. Puur omdat ik het niet weet.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik kan niet zien wie wat gestemd heeft (en dat hoeft ook niet :wink: ).

Hetero trouwens. In deze maatschappij is dat een stuk makkelijker dus ja, daar ben ik zeker blij om. Vind het wel een overrated onderwerp vaak tegenwoordig.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Intolerante mongool vind ik niet genuanceerd, zoals ik dus meteen al aangegeven heb. En verder vind ik dat zij die nul begrip hebben voor mijn standpunt juist degenen zijn die intolerant zijn.

Dat is het laatste wat ik te melden heb in dit kromme topic. Ik ben er nu echt helemaal klaar mee.

Een prettige dag nog.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#4
Deze pol en dit topic is gewoon puur uit interesse. Ik ben wel benieuwd naar de seksuele voorkeuren en geaardheden van het gemiddelde Drugs Forum lid.
Het was best lastig de pol te maken omdat ik eigenlijk nergens een volledige of kloppende lijst kon vinden waar alle seksuele geaardheden op stonden.
Zoveel dingen die eigenlijk niet onder een seksuele geaardheid vallen maar eerder onder een indentiteit of misschien een levenswijze of zelfs een keuze.
Bijvoorbeeld transgender. Dat is een verzamelnaam voor allerlei verschillende soorten van seksuele of indentieteits geaardheden. Over transgender etc weet ik nog erg weinig. Pas sinds kort ken ik een aantal mensen die transgender zijn. Ik leer dus nog bij mensen!
Ik hoop dat ik niemand heb uitgesloten of verkeerd heb bejegend of misschien zelfs heb beledigd. Dat is echt zeker niet de bedoeling. Ik sta eventueel open voor aanpassingen/aanvullingen. Stemmen is anoniem.
In een reactie hieronder mag je graag uitleg geven.

Hoe oud was jij trouwens toen je achter je geaardheid kwam? Is je geaardheid door jezelf en je omgeving geaccepteerd?
Discussies zijn leuk en ook zeker de bedoeling. Laten we het wel allemaal leuk en aardig houden. Geen beledigingen en graag begripvol en meelevend reageren. Het kan namelijk een precair onderwerp zijn.
G
Game&WatchLid
01-01-2024, 00:00
#5
Zijn er mensen die niet blij zijn om hetero te zijn? Is wel zo makkelijk om te zijn wat maatschappelijk geaccepteerd is. :tonguewink:
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik begin dan maar. Ik ben lesbisch. Volgens mij ook echt 100%.
Ik kwam wat laat er achter en dus laat uit de kast. Het “overkwam” me eerder dan dat er eindelijk een kwartje viel zoals bij velen.
Ben ik er blij mee? Het maakt me niet uit. Het is zo, ik ben zo en blijf zo. Wel had ik misschien liever hetero geweest gewoon omdat het in veel opzichten makkelijker is. Maar die keuze heb je niet en dat is misschien maar goed ook. Ik zelf heb het allang helemaal geaccepteerd, eigenlijk meteen al. Mijn omgeving ook wel. Op een enkel akkefietje of persoon na natuurlijk. Vrienden door verloren en weer gewonnen. Thats life!
F
FenrirLid
01-01-2024, 00:00
#7
ZERO- zei:
Aseksualiteit is in je algehele leven geen interesse hebben in seksuele relaties met anderen. Dat je tijdelijk geen of weinig libido ervaart is dus geen aseksualiteit. Je bent nog steeds hetero. :wink:
Klik om te vergroten...

Ben ik het mee eens, behalve je implicatie dat (a)seksualiteit per definitie samenhangt met geaardheid. Een aseksueel persoon kan zich romantisch aangetrokken voelen tot anderen, of zelfs seksueel aangetrokken (maar zonder daadwerkelijk seksuele handelingen te willen verrichten). Aseksualiteit is ook een spectrum en een aseksueel persoon kán zich zeker identificeren met een bepaalde geaardheid.

Het is een nitpick, ik weet het, en waarschijnlijk snap jij deze distinctie ook wel en heb je je gewoon ongenuanceerd uitgedrukt. Aangezien mensen die hier minder in thuis zijn meelezen en zich een beeld vormen van deze kwesties adhv dit topic vind ik het toch belangrijk genoeg om deze kanttekening te plaatsen :wink:
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Fenrir zei:
Het is een nitpick, ik weet het, en waarschijnlijk snap jij deze distinctie ook wel en heb je je gewoon ongenuanceerd uitgedrukt. Aangezien mensen die hier minder in thuis zijn meelezen en zich een beeld vormen van deze kwesties adhv dit topic vind ik het toch belangrijk genoeg om deze kanttekening te plaatsen :wink:
Klik om te vergroten...
Haha, heel goed! Vind het ook erg tof dat één van de main characters van BoJack Horseman aseksueel is. Fijn voor de diversiteit op tv.
L
Lytje poleLid
01-01-2024, 00:00
#9
Fenrir zei:
Ben ik het mee eens, behalve je implicatie dat (a)seksualiteit per definitie samenhangt met geaardheid. Een aseksueel persoon kan zich romantisch aangetrokken voelen tot anderen, of zelfs seksueel aangetrokken (maar zonder daadwerkelijk seksuele handelingen te willen verrichten). Aseksualiteit is ook een spectrum en een aseksueel persoon kán zich zeker identificeren met een bepaalde geaardheid.

Het is een nitpick, ik weet het, en waarschijnlijk snap jij deze distinctie ook wel en heb je je gewoon ongenuanceerd uitgedrukt. Aangezien mensen die hier minder in thuis zijn meelezen en zich een beeld vormen van deze kwesties adhv dit topic vind ik het toch belangrijk genoeg om deze kanttekening te plaatsen :wink:
Klik om te vergroten...
Het spectrum asexualiteit is voor mij lastig te vatten. Een vriend van mij heeft bijvoorbeeld pas op zijn 40ste voor het eerst een sexuele relatie gekregen. Hoe werkt dat dan, was hij voor die tijd een asexuele hetero of gewoon lui of...
Mijn vraag is eigenlijk., kan je voor een deel van je leven asexueel zijn? Met Bi of Ho of He lijkt mij dat iig minder voor de hand liggen.
F
FenrirLid
01-01-2024, 00:00
#10
ZERO- zei:
Haha, heel goed! Vind het ook erg tof dat één van de main characters van BoJack Horseman aseksueel is. Fijn voor de diversiteit op tv.
Klik om te vergroten...

Spoiler alert! Noooooooooo..
Ik ben na seizoen twee gestopt met kijken. Geweldige serie, maar aangezien ik al een tijd depressief thuiszit is BH wel het laatste wat ik wil kijken haha.
F
FenrirLid
01-01-2024, 00:00
#11
Lytje pole zei:
Het spectrum asexualiteit is voor mij lastig te vatten. Een vriend van mij heeft bijvoorbeeld pas op zijn 40ste voor het eerst een sexuele relatie gekregen. Hoe werkt dat dan, was hij voor die tijd een asexuele hetero of gewoon lui of...
Mijn vraag is eigenlijk., kan je voor een deel van je leven asexueel zijn? Met Bi of Ho of He lijkt mij dat iig minder voor de hand liggen.
Klik om te vergroten...

Mijn kijk:
Hoewel je seksuele identiteit in theorie vastligt - vandaar de naam "identiteit" - kan ze in de praktijk fluide zijn. Als je bijvoorbeeld een hetero man bent, en op je 40ste verliefd wordt op een andere man, blijk je dus opeens bi te zijn. Wel met een héle sterke bias naar het tegenovergestelde geslacht, maar toch blijkt je identiteit net anders dan voorheen gedacht.
Ik stel me voor dat een aseksueel persoon hetzelfde kan ervaren met nét die ene persoon uit honderdduizenden. Daarom spreken we ook over een spectrum; bijna niemand is 100% hetero of cis of aseksueel of ...

Over die vriend van je kan ik niets zeggen, vraag het hem anders een keer respectvol? :wink:
Wel herken ik mezelf enigszins in zijn situatie. Afgezien van één relatie toen ik 15/16 was, en een paar keer dronken geflikflooi, ben ik ook forever alone. Bij mij is het een gevolg van de omstandigheden. Ik ben zeker niet aseksueel, no sirree!
L
Lytje poleLid
01-01-2024, 00:00
#12
Fenrir zei:
Hoewel je seksuele identiteit in theorie vastligt - vandaar de naam "identiteit" - kan ze in de praktijk fluide zijn. Als je bijvoorbeeld een hetero man bent, en op je 40ste verliefd wordt op een andere man, blijk je dus opeens bi te zijn.
Klik om te vergroten...
Ok, clever. Hier kan ik mij iets bij voorstellen omdat dat bij mij op mijn 23ste gebeurde. :relaxed: Maar toch, als je aseksueel bent is de seksuele behoefte of aantrekkingskracht er niet maar die zou dus kunnen ontstaan met nét die ene persoon. Interessant.

Fenrir zei:
Over die vriend van je kan ik niets zeggen, vraag het hem anders een keer respectvol? :wink:
Klik om te vergroten...
Ik ben niet die vriend. :sweatsmile: Het is nooit echt ter sprake gekomen en was ook niet relevant, maar nu we het over aseksualiteit hebben moet ik er aan denken.

Fenrir zei:
Wel herken ik mezelf enigszins in zijn situatie. Afgezien van één relatie toen ik 15/16 was, en een paar keer dronken geflikflooi, ben ik ook forever alone. Bij mij is het een gevolg van de omstandigheden. Ik ben zeker niet aseksueel, no sirree!
Klik om te vergroten...
Natuurlijk ken ik je privé omstandigheden niet maar je weet maar nooit hoe dingen lopen. Forever is wel een erg lange tijd.
F
FenrirLid
01-01-2024, 00:00
#13
Lytje pole zei:
Ik ben niet die vriend. :sweatsmile: Het is nooit echt ter sprake gekomen en was ook niet relevant, maar nu we het over aseksualiteit hebben moet ik er aan denken.
Klik om te vergroten...

Oeps, dat bedoelde ik niet te suggereren!

Lytje pole zei:
Natuurlijk ken ik je privé omstandigheden niet maar je weet maar nooit hoe dingen lopen. Forever is wel een erg lange tijd.
Klik om te vergroten...

Ik was in mijn post al begonnen met het schetsen van mijn situatie maar besloot dat het onbeleefd was om De Dunne's topic te kapen met mijn levensverhaal en verwijderde de boel weer. Als ik de boel weer op de rails heb verwacht ik wel dat ik mijn partner in crime vind hoor. Komt goed!
L
Lytje poleLid
01-01-2024, 00:00
#14
Fenrir zei:
Oeps, dat bedoelde ik niet te suggereren!
Klik om te vergroten...
Natuurlijk, ik heb soms de neiging om té goed te lezen.

Fenrir zei:
Als ik de boel weer op de rails heb verwacht ik wel dat ik mijn partner in crime vind hoor. Komt goed!
Klik om te vergroten...
Ik kan me niet anders voorstellen! De berichten die ik van je lees construeren een prettig persoon.

Zo. En nu genoeg complimentjes.
F
FenrirLid
01-01-2024, 00:00
#15
Lytje pole zei:
Natuurlijk, ik heb soms de neiging om té goed te lezen.


Ik kan me niet anders voorstellen! De berichten die ik van je lees construeren een prettig persoon.

Zo. En nu genoeg complimentjes.
Klik om te vergroten...

Dank je wel :redheart: ik vind jou ook lief!
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#16
@Pompen Ik was ook in de veronderstelling, net als ZERO-, dat aseksueel inhoudt dat je überhaupt al niet op een seksuele manier aangetrokken was tot mannen, vrouwen of wat dan ook. Dat je antidepressiva slikt en daardoor je libido je heeft verlaten maakt je naar mijn inziens niet meteen aseksueel. Ik zou er zelf in ieder geval zelf niet zo'n label aan hangen als je gebruik maakt van een middel dat erom bekend staat dat het je libido de kiem in kan smoren.

@Fenrir Ik lees dit zojuist op Gezondheidsnet: "Naar schatting één op de honderd mensen heeft geen enkele behoefte aan seks. Ze kiezen hier niet bewust voor; het is een seksuele geaardheid. Relaties, opwinding, aanrakingen… het kan moeilijk zijn voor een aseksueel. Want hoewel de seksuele aantrekkingskracht er misschien niet is, heeft een aseksueel wel degelijk emotionele behoeften. En dat botst soms."

Daar wordt dus aangegeven dat het wel een seksuele geaardheid is. Ik weet overigens niet hoe betrouwbaar Gezondheidsnet doorgaans is.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik weet even niet meer wie het vroeg, maar wij kunnen bij polls niet zien wie wat gestemd heeft, geloof ik. Ik weet niet of @SanneBanne dit wel kan omdat ze extra rechten heeft vanwege de tripreports. Ik hoef het in ieder geval ook niet perse te zien, het is niet dat dat van belang is voor ons mod-zijn. :)

Ik ben hetero. Heb een tijdje getwijfeld of ik niet toch ook in bepaalde mate aseksueel ben. Ik ervaar spontaan amper libido en vind seks eigenlijk gewoon nogal overrated als ik eerlijk ben. :’) Heb nooit zo goed begrepen waarom er zo’n poeha rondomheen wordt gemaakt.

Maar nee, aseksualiteit is het toch ook niet gebleken, want ik kan de intimiteit van seks en het fijne cosy ‘samen’-gevoel wat erbij komt kijken toch echt wel waarderen, ik zou dan ook zeker geen relatie willen zonder dat stuk. Het is toch iets bijzonders wat je deelt. Ook hou ik de mogelijkheid in mijn achterhoofd dat ik de ‘(se)X-factor’ van het hele gebeuren nog niet heb kunnen ontdekken omdat ik gewoon nog nooit een écht fijne hechte liefdesrelatie heb gehad. Ik ben inmiddels bijna 32 en een wild seksbeest zal ik waarschijnlijk niet meer worden, lol, maar ik heb nog geen deuren gesloten en geloof dat er voor mij nog veel te ervaren en ontdekken valt.

Ik geloof niet zozeer in hokjes, meer in schalen. De één is meer/minder hetero of gay dan de ander; zo kun je ook een schaal in gedachten nemen met aan de linkerkant ‘nymfomaan’ en aan de rechterkant ‘aseksueel’ en iedereen heeft zo zijn eigen plekje op dat soort schalen, links, linksmidden, midden, middenrechts, rechts, etc. Het lijkt de politiek wel. :tongueout:
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#18
Biseksueel. Ben in het algemeen gesproken experimenteel aangelegd alhoewel het er misschien ook niet zoveel mee van doen heeft. was eerder aangetrokken tot mannen dan ik het eigenlijk aan mezelf wilde toegeven als puber zijnde. Wel vroeg seksueel actief- Was als kleuter al aan het flikflooien met mijn nichtje van dezelfde leeftijd en op 11 jarige leeftijd met vriendje in omkleedhokje bij schoolzwemmen haha terwijl het een publiek geheim was bij ons in de klas dat we samen in zo'n hokje zaten :tearsofjoy: . Verder eerste daadwerkelijke seksuele contacten met vrouwen en pas op 23 jarige leeftijd daadwerkelijk seks met mannen. Tegenwoordig is het 50/50. Ik kan van beide seksen (om het even simpel te houden hou ik het even bij man/vrouw, sorry!) genieten- seks met mannen is directer en dierlijker over het algemeen terwijl ik met vrouwen ook heerlijk in haar armen in slaap kan vallen. Met mannen moet ik daar echt niet aan denken. Heb ook alleen relaties met vrouwen en nooit met mannen omdat het mij totaal niet aantrekt. Seks dus wel allemaal prima. Ben overigens totaal high energy wat sex betreft (of gewoon oversekst zoals dat heet) en moet gewoon regelmatig sex hebben.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Rayyar zei:
Wel vroeg seksueel actief- Was als kleuter al aan het flikflooien met mijn nichtje van dezelfde leeftijd en op 11 jarige leeftijd met vriendje in omkleedhokje bij schoolzwemmen haha terwijl het een publiek geheim was bij ons in de klas dat we samen in zo'n hokje zaten :tearsofjoy: .
Klik om te vergroten...
Dit soort dingen passen wel bij een normale seksuele ontwikkeling hoor! :wink: Vaker ontdekken kleuters dat het wel interessant voelt tussen hun benen. Leidt tot leuke gesprekken in de kinderopvang met ouders haha.

Roze olifant zei:
Ook hou ik de mogelijkheid in mijn achterhoofd dat ik de ‘(se)X-factor’ van het hele gebeuren nog niet heb kunnen ontdekken omdat ik gewoon nog nooit een écht fijne hechte liefdesrelatie heb gehad. Ik ben inmiddels bijna 32 en een wild seksbeest zal ik waarschijnlijk niet meer worden, lol, maar ik heb nog geen deuren gesloten en geloof dat er voor mij nog veel te ervaren en ontdekken valt.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat omstandigheden ook wel gewoon een belangrijke factor is. Ik hoor bijv. ook van mensen die seksueel misbruikt zijn dat zij eigenlijk nog weinig over hun geaardheid of seksualiteit kunnen zeggen, omdat het zo vertekend is door het trauma.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
Poeh... goede uitgebreide post. Ik zal later eens reageren, want daar ben ik wel even mee bezig denk ik. :wink:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...71
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."