Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"N3K0 zei: Bijstand is echt prima hoor. 😇 Klik om te vergroten... Het is maar waar je genoegen mee wil nemen.."
"FredKroket zei: Moet je zelf helemaal clean zijn als counselor/ervaringsdeskundige? Heb er ook weleens over nagedacht. Klik om te vergroten... Niet perse."
"Hippie Langwaus zei: Ik merk dat met name het gebruik van alcohol door meerdere instanties wordt gebagatelliseerd en genormaliseerd. Als iemand met alcoholproblemen durft aan te geven dat er wel dagen zijn dat er drie flessen wijn soldaat worden gemaakt zonder daardoor bewusteloos te raken en graag het alcoholprobleem wil aanpakken, kan er twee weken later doodleuk worden gezegd: "maar af en toe een glaasje wijn voor de gezelligheid moet wel kunnen hoor." Dat is eigenlijk een absurde boodschap aan iemand die na een periode van innerlijke strijd eindelijk met een alcoholprobleem bij een hulpverlener komt. Alcohol wordt als zo'n normaal genotmiddel beschouwd door velen. Ik gun overigens iedereen het 'vergif' van eigen keuze en ben zelf niet roomser dan de paus. Ik heb mijn portie alcohol meer dan gehad. Maar als je een beetje objectief verschillende genotmiddelen of drugs met elkaar vergelijkt, dan is de keuze voor alcohol best opmerkelijk Klik om te vergroten... Daar waar ik ooit ben afgekickt toch niet hoor. Het wordt ten sterkste afgeraden om ooit nog 1 druppel drank aan te raken. Ook al lijkt het alsof je het drankgebruik in het begin in de hand hebt, het leidt uiteindelijk altijd weer tot een terugval. Tijdens psycho educatie wordt veel aandacht hieraan besteed, hoe het werkt in de hersenen van een verslaafde met voorbeelden als het Pavlov effect en hoe de hersenen zich al gereedmaken op de alcohol of drugs wanneer de intentie er om te drinken of gebruiken. Zelfs 0.0 wordt afgeraden in verband met toenemende zucht. Zeer bijzonder dat er hulpverleners zijn die zulke adviezen geven."
"Ikwordtnietoud zei: Waarom is iedereen hier opeens zo pessimistisch? Ik voel me er gewoon mentaal beter door en het bevordert daarom mijn welzijn. De lichamelijke schade weet ik nog niet dus ik kan ook geen conclusie trekken of ik het dat wel waard vind. Maar er geldt wel sowieso: is het blijvende schade dan stop ik per direct en gaat het over dan wacht ik eerst tot het over gaat en daarna wil ik dan gebruiken met mate(dus max 5x per week). Klik om te vergroten... 5x in de week noem je met mate? 1x per week vind ik al redelijk vaak.. Ik ben ook benieuwd wat je bedoelt met een flopperend gevoel? En als pep je mentale gesteldheid zo goed doet, er al eens over nagedacht wat maakt dat dit zo is en of er mogelijk minder destructieve manieren/middelen zijn die helpend kunnen zijn zoals dexamfetamine?"