Wacky zei:
sarcasm zei:
Helaas is dat niet zo. Het lijkt mij dat de slachtoffers, in dit geval onschuldige kinderen, beschermd moeten worden en dit soort personen uit de samenleving geweerd moeten worden.
Helemaal mee eens, een zolang die TBS nog niet zover is dat het werkt moet de samenleving ook beschermd worden tegen die mensen door ze idd op te sluiten (zo humaan mogelijk zoals dat gelukkig in nederland gebeurt)
Maar de uitingen hier in deze thread, ook van jou, hebben helemaal niets te maken met het beschermen van de samenleving. Het zijn pure uitingen van wraak, woede, en andere frustraties.
Ik ben het voor een groot gedeelte met je eens Wacky, maar wil toch graag wat kanttekeningen maken. Er zijn ook mensen die zonder verzachtende omstandigheden onbetwiste immorele daden zoals moord begaan. Niet iedere moordenaar is een geesteszieke engerd die bloed moet vergieten om bevrediging te zoeken voor zijn gruwelijke fantasieën.
An eye for an eye will make the whole world blind, absoluut, en mensen moeten het recht zeker niet in eigen handen gaan nemen. Maar dit neemt niet weg dat ik vind dat de strafmaat in Nederland ondermaats is en dat zware misdadigers vaak veel te licht worden gestraft. Ik ben zeker voor mensen een tweede kans geven, maar je ziet dikwijls dat een moordenaar met een paar jaar gevangenisstraf met goed gedrag vrolijk weer op straat staat. Dat vind ik ook niet echt de juiste boodschap uitdragen. Overigens ben ik ook blij dat wij zo'n systeem als TBS hebben, hoewel ik ook hier alsnog een kritiekpunt op heb: het is zo makkelijk voor TBS'ers die recht op verlof hebben om te ontsnappen dat het hele punt (de maatschappij beschermen voor zo iemand) ook een beetje wordt teniet gedaan. Goed, dan zijn het gelukkig niet de zwaarste TBS'ers die op verlof mogen, maar toch.
![:wink:]()
Tevens geloof ik dat een mens grotendeels door zijn omgeving, opvoeding, milieu, maatschappij e.d. wordt gevormd, maar er blijft altijd een gedeelte vrije wil. Ook mensen die iets ergs hebben meegemaakt kunnen hun eigen keuzes vaak maken (er zijn natuurlijk uitzonderingen!) en dienen verantwoordelijk te worden gehouden voor hun daden. De omstandigheden kunnen inderdaad wel aangevoerd worden door de verdediging om daar rekening mee te houden bij een eventuele strafmaat, echter blijf ik het cruciaal vinden dat mensen in het algemeen niet al hun gebreken afschuiven op externe factoren. Iemand die verslavingsgevoelig is, een kutjeugd heeft gehad en met de verkeerde mensen in aanraking is gekomen in de puberteit kan nog steeds beslissen om 'nee' te zeggen tegen zijn eerste shot heroïne. Het mag dan moeilijker zijn en het zou hem minder kwalijk moeten worden genomen, het
blijft echter zijn eigen keuze. En het is eerder de uitzondering (het lijkt me goed mogelijk dat deze jongen één van deze uitzonderingen is, maar we hadden het over in het algemeen) die de regel bevestigt.
Edit, @ EI: ik ben het niet met je eens over dat het geen preventieve werking zou hebben. Dat percentage over recidivisme heeft niets met strafmaat te maken. Zoals ik hierboven al schreef vind ik de straffen vaak ook te laag, maar kijk maar eens naar een land als de VS. Daar worden vaak geen tweede kansen gegeven, zitten mensen die alleen maar hebben gestolen voor de rest van hun leven achter de tralies en worden ongelooflijk veel mensen onterecht ter dood veroordeeld. En kijk maar eens naar
die misdaadpercentages. Maar goed, wat verwacht je van een land waar het algemene motto
"guns save lives" is?