Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsFnea stopt weer met heroïne-cocaïne

Fnea stopt weer met heroïne-cocaïne

131 antwoorden
50 weergaven
18-5-2026
I
ImkeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Solidius zei:
probeer je niet zoveel aan te trekken van nieuwsberichten en alle ellende in de wereld,
accepteer het feit dat alles is zoals het is en zo heeft moeten zijn.
Klik om te vergroten...

Dus jij vind het normaal dat wij hier in ons luxeleventje gaan toekijken hoe vele mensen de dag van vandaag nog steeds gediscrimineerd worden, doodgaan van de honger, verkracht en misbruikt worden,vermoord worden zonder enige reden, dat kinderen opeens zonder moeder of vader zitten door een nutteloze bomaanslag,
dat kleine jongetjes opgeleid worden tot zelfmoordterroristen en het enige wat men er aan doet, is nog meer bommen gooien en mensen afslachten,
dat een moeder haar vijf kinderen gaat doden, dat jonge meisjes en jongens zichzelf moeten prostitueren om aan geld voor lijm te komen, enz..

Fnea wordt daar emotioneel en depressief van en dan zeg jij dat hij dat gewoon moet accepteren en niet veel waarde moet aan hechten.
Dat zou ik wel wat egoïstisch vinden ja.

Solidius zei:
Voor Fnea zijn welzijn kan hij er beter niet teveel waarde aan hechten, want zelfmoord is het toppunt van egoïsme, niet?
Klik om te vergroten...


Wat kan hij eraan doen dat ie emotioneel wordt van al die berichten te lezen, je kan er gewoon niet meer naast kijken, de wereld is totaal naar de kl*ten.
Ik zeg niet dat hij daarom een reden heeft om zelfmoord te plegen, maar kan je hem het kwalijk nemen dat ie toch wat enige interesse en emotie toont voor wat er zich afspeelt in de wereld? Men kiest toch zelf niet waar men ongelukkig van wordt?
D
DreamWeaverLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ignorance is bliss.. Doe wat er nodig is om er bovenop te komen Fnea, of dat geen nieuws meer bekijken inhoud of een huisdier nemen is. Go easy on the Prozac, het duurt eventjes voordat het echt inkickt. Wees sterker dan je verslaving en grijp niet alles aan om weer te mogen shotten.
p
pepitoLid
01-01-2024, 00:00
#3
fneawognfkgln zei:
Die nieuwe afkickmethode, ik heb inmiddels in de krant aardig wat kritiek erover gelezen. Het zou niet echt iets nieuws zijn, vooral veer verkooppraat.
Klik om te vergroten...

Nee is niks. Het is allemaal niks. en zolang je dat blijft zeggen komt er geen verandering....succes
S
SolidiusLid
01-01-2024, 00:00
#4
@ DreamWeaver, jij snapt het. Chapeau.

MetaalKonijn zei:
De één huilt d'r om, en dat is blijkbaar hoe Fnea dan emotioneel in elkaar zit volgens jou. Maar toch kan hij er maar beter niet teveel waarde aan hechten, voor z'n welzijn.

Is toch 'n ietwat scheve redenering naar mijn mening.
Klik om te vergroten...
Waar staat dat Fnea erom huilt? Zo direct als jij nu impliceert met 'blijkbaar' heb ik de link niet gelegd. En voor zijn welzijn kan hij voorlopig beter de krant helemaal niet lezen. Noem het egoïstisch als je wilt, maar het moge duidelijk zijn dat die knul er mentaal nog niet aan toe is om er op een 'normale' manier mee om te gaan c.q. te verwerken.

Saivy zei:
Men kiest toch zelf niet waar men ongelukkig van wordt?
Klik om te vergroten...
Nee, maar wel waar men gelukkig van wordt :wink:
D
DoodkapjeLid
01-01-2024, 00:00
#5
DreamWeaver zei:
Ignorance is bliss.. Doe wat er nodig is om er bovenop te komen Fnea, of dat geen nieuws meer bekijken inhoud of een huisdier nemen is. Go easy on the Prozac, het duurt eventjes voordat het echt inkickt. Wees sterker dan je verslaving en grijp niet alles aan om weer te mogen shotten.
Klik om te vergroten...

net wat ik allemaal bedoelde... :wink:
@DreamWeaver : quote je ook The Limp??? :hearteyes:
D
DreamWeaverLid
01-01-2024, 00:00
#6
Doodkapje zei:
DreamWeaver zei:
Ignorance is bliss.. Doe wat er nodig is om er bovenop te komen Fnea, of dat geen nieuws meer bekijken inhoud of een huisdier nemen is. Go easy on the Prozac, het duurt eventjes voordat het echt inkickt. Wees sterker dan je verslaving en grijp niet alles aan om weer te mogen shotten.
Klik om te vergroten...

net wat ik allemaal bedoelde... :wink:
@DreamWeaver : quote je ook The Limp??? :hearteyes:
Klik om te vergroten...

Ik quote alleen mezelf :wink:
p
pepitoLid
01-01-2024, 00:00
#7
Waarom voelen mensen zich soms zo superieur in hun misere? Alsof niemand anders het zo voelt of ervaart. Voor iedereen is het t zelfde: de wereld is onrechtvaardig, accept. Doe je ding; verplichte zaken en zaken om van te genieten. doordraaien zonder door te draaien.....Het leven is voor een belangrijk deel keuzes maken. maak je keuze; wat WIL je?
D
DoodkapjeLid
01-01-2024, 00:00
#8
DreamWeaver zei:
Doodkapje zei:
DreamWeaver zei:
Ignorance is bliss.. Doe wat er nodig is om er bovenop te komen Fnea, of dat geen nieuws meer bekijken inhoud of een huisdier nemen is. Go easy on the Prozac, het duurt eventjes voordat het echt inkickt. Wees sterker dan je verslaving en grijp niet alles aan om weer te mogen shotten.
Klik om te vergroten...

net wat ik allemaal bedoelde... :wink:
@DreamWeaver : quote je ook The Limp??? :hearteyes:
Klik om te vergroten...

Ik quote alleen mezelf :wink:
Klik om te vergroten...

wijze kerel :hearteyes: :wink:
P
PsychoticoverdoseLid
01-01-2024, 00:00
#9
Fnea, succes met alles. Ik ken de depressie, ook ik heb het gevoel gehad alsof de last van de wereld op mijn schouders lag. Ik ben er aan onderdoor gegaan, school heeft er zwaar onder geleden, thuissituatie ook. Maar ik heb er aan gewerkt, met behulp van medicatie, hoe tegen ik hier ook was. Probeer een uitlaatklep te vinden, een manier om het leed te relativeren, kleine stapjes zullen steeds groter worden. Zet je in voor wat je wilt bereiken.

De anti-depressiva zullen eerste paar dagen je depressie versterken, het zwarte gat zal groter worden, maar dit ebt weg. Hopelijk zul je daarna langzaamaan (het gaat stapsgewijs) er bovenop komen. De drugs zullen je niet helpen, ook al heb ik geen ervaring met opiaten, maar drugs zullen blijven roepen, zonder dat er vooruitgang wordt geboekt.

Probeer je leven terug te nemen en op te bouwen, in te richten zoals jij dat wilt: laat het onrecht achter je, en probeer iets op te bouwen waar jij voor wilt staan.
Succes!
D
DoodkapjeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Tellius zei:
Hoi,

Sorry hoor, maar hier moet ik godver**#me toch even mijn ei over kwijt.

*ik begrijp precies hoe je je voelt, ik was ook suicidaal. weet je wat mijn remedie voor de miserie in de wereld was? ik lees geen kranten, ik kijk geen nieuwsberichten, en kijk nog zelden tv. ik ging ook kapot van alle miserie die er op de wereld is, maar je kan er echt niks aan veranderen, dus sluit je er voor af. lees liever een tijdschrift daar staat een pak minder miserie in. als je depressief bent kan je maar beter zoveel mogelijk negatieve dingen vermijden en je zoveel mogelijk op positieve dingen richten.
Klik om te vergroten...

Daar is het probleem mee uit de huiskamer om het zo maar te zeggen, maar niet uit de wereld.

Zoals je al kan vermoeden, heb ik het ook bijzonder moeilijk met de situatie in de wereld. En daar hoef ik niet eens voor af te kicken. Vooral 's morgens - als mijn methadonspiegel op zijn laagst is en ik aardig wat 'voel' - kan ik met zó slecht voelen, én verantwoordelijk. Om maar één voorbeeldje te noemen, de EU koopt rechten om te vissen voor de westkust van Afrika (van één van de totaal corrupte regeringsleiders daar), vervolgens zien de vissers aldaar hun inkomsten verloren gaan en - wat zou jij doen als je jezelf en je gezin niet meer zou kunnen onderhouden - vluchten naar de dichtstbijzijnde gebieden van de EU. Vervolgens roept iedereen hier moord en brand, de profiteurs moeten maar teruggeschopt worden naar waar ze vandaan komen etc etc.

We NAAIEN de wereld, de zwakkeren, we zijn hier echter in de meeste gevallen onwetend over, en hebben ons oordeel al klaar. De hele 'war on terror' gaat in wezen niet over religie, maar over arm vs. rijk. Religie wordt enkel gebruikt als katalysator om een zo groot mogelijk draagvlak te creëren en zo veel mogelijk mensen achter één gezamelijk doel te krijgen, maar nogmaals, het is óns uitbuitingssysteem dat alle ellende veroorzaakt.

En dat wil ik weten, ik wil niet in mijn luxekooi 'genieten' van de vruchten van dit onrecht zonder me schuldig te volen, ik wil het ook van de daken schreeuwen.

maar natuurlijk: uiteindelijk is er niet veel wat je kan dóen. En dat verhoogt het gevoel van zich kut voelen.

Fnea, je bent wie je bent, ik vind dat je blij moet zijn dat je het onrecht aanvoelt, dat je er iets om geeft. Het is wie je bent, en er is geen knop om de boel mee uit te zetten. Ik weet dat het alles nóg moeilijker voor je maakt, ik wens je dan ook alle succes van de wereld.

T.
Klik om te vergroten...

jij mag er van vinden wat je wil, maar dat is de enige manier voor mij om een draaglijk leven te leiden. WANT JE KAN ER NIETs AAN DOEN DUS WAAROM PIJN LIJDEN? uit masochisme misschien??? :confused:
s
silverfishLid
01-01-2024, 00:00
#11
pepito zei:
Waarom voelen mensen zich soms zo superieur in hun misere? Alsof niemand anders het zo voelt of ervaart. Voor iedereen is het t zelfde: de wereld is onrechtvaardig, accept. Doe je ding; verplichte zaken en zaken om van te genieten. doordraaien zonder door te draaien.....Het leven is voor een belangrijk deel keuzes maken. maak je keuze; wat WIL je?
Klik om te vergroten...

Een van de symptomen van een depressie is nu juist dat je vaak niet meer weet wat je wilt en dus helemaal geen keuzes meer kan maken. Daar zit dan ook het probleem. Als ik destijds goed had geweten wat ik wilde was ik waarschijnlijk ook niet aan de dope geraakt.

Ik denk overigens niet dat iemand op dit forum zich 'superieur voelt in zijn misere'. Niet iedereen is nu eenmaal even goed bestand tegen de hardheid in de wereld.. dat alles heeft met karakter, opvoeding etc. etc. te maken. Om nog maar te zwijgen van alle emoties die op je af denderen zodra je gaat afkicken/afbouwen.
Met andere woorden: het is dus NIET voor iedereen hetzelfde: de een gaat er fluitend aan voorbij, de ander ligt er nachten van wakker en gaat er soms zelfs aan onderdoor. Ik vind het verhaal van Fnea en Tellius dan ook herkenbaar en weet uit ervaring hoe vreselijk moeilijk het is om er bovenop te komen.
Onder heroine-gebruikers zitten erg veel mensen met een overgevoelige persoonlijkheid (daar helpt heroine dan ook uitstekend tegen... )
Zolang je niet kan voelen wat een ander voelt kan en mag je er ook niet over oordelen denk ik. Depressie kan namelijk echt een hel zijn. Dat gun je zelfs je ergste vijand nog niet.
D
DoodkapjeLid
01-01-2024, 00:00
#12
@silverfish : enof dat depressie een pure hel kan zijn!
p
pepitoLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ja, deuh........................

Beetje kip-ei kwestie, opvallend dat veel dope gebruikers komen met depressie verhaal. Doordraaien zonder door te draaien dus. Ik geloof persoonlijk niet meer in die verhalen, hoor t al 30 jaar, zowel beroepsmatig als prive. Past in straatje ik-heb-een-goed-excuus-snap dan-dat-ik-MOET-gebruiken. En ik weiger dat te accepteren. Maar dat zullen weinig mensen hier met me eens zijn. En dat is ook prima. Ieder zijn eigen mening. De mijne rigide,kortzichtig, bevooroordeeld? Prima.

En dat onder heroine gebruikers veel gevoelige mensen zitten en dat het een prima medicijn is: gooi maar in mijn pet.....logisch, heroine dempt ALLES. Kip en het ei.......
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#14
pepito zei:
Ja, deuh........................

Beetje kip-ei kwestie, opvallend dat veel dope gebruikers komen met depressie verhaal. Doordraaien zonder door te draaien dus. Ik geloof persoonlijk niet meer in die verhalen, hoor t al 30 jaar, zowel beroepsmatig als prive. Past in straatje ik-heb-een-goed-excuus-snap dan-dat-ik-MOET-gebruiken. En ik weiger dat te accepteren. Maar dat zullen weinig mensen hier met me eens zijn. En dat is ook prima. Ieder zijn eigen mening. De mijne rigide,kortzichtig, bevooroordeeld? Prima.

En dat onder heroine gebruikers veel gevoelige mensen zitten en dat het een prima medicijn is: gooi maar in mijn pet.....logisch, heroine dempt ALLES. Kip en het ei.......
Klik om te vergroten...

Mee eens!

Het is en blijft mogelijk om het anders te doen. Genoeg voorbeelden van mensen die met dezelfde of nog ergere klachten liepen die toch een normaal leven hebben gekozen.

Maar het is moeilijk zolang je omgeving niet zal veranderen. Je moet het totaal over een andere boeg gooien, denk ik. Anders zijn er teveel punten om weer ''even een reden'' te hebben voor drugs. Verder hoop ik natuurlijk dat Fnea een waar geluk zal vinden in het leven. Uiteindelijk zal dat het langste stand houden.
f
fneawognfkglnLid
01-01-2024, 00:00
#15
Nou, het is echt moeilijker dan ik had gedacht.

Het is verschrikkelijk moeilijk.

Maar ik blijf strijden hoor.
B
BiterLid
01-01-2024, 00:00
#16
Desnoods zoek je hulp.. ga naar van die praatgroepen die schijnen te helpen. (Samen met anderen stoppen helpt, en erover praten als je een slippertje hebt gemaakt.)

Heb je al gedacht aan een zinvol leven? Ik weet niet hoe lang je die rotzooi al gebruikt en hoe oud je bent enzo. Maar zie jij jezelf dood gaan aan die shit? Gebruik je het trouwens samen met vrienden? Wat moet ik me er eigenlijk bij voorstellen? Heb je gewoon een baan terwijl je gebruikt enzo?

Methadon helpt ook niet.. daar raak je ook gewoon verslaafd aan en de trek in heroine blijft er alleen maar door. Een leven zonder is zoveel beter, uiteindelijk.

Needlefreak.. Jammer dat je al geaccepteerd hebt dat je niet meer kan stoppen. Je weet dat je verslaving alleen maar erger zal worden met de jaren.
n
needlefreakLid
01-01-2024, 00:00
#17
Biter zei:
Methadon helpt ook niet.. daar raak je ook gewoon verslaafd aan en de trek in heroine blijft er alleen maar door. Een leven zonder is zoveel beter, uiteindelijk.
Klik om te vergroten...
Je bent er zwaar verslaafd aan, das een feit. Heb jij ervaring met methadon? Ik sta nu op 70mg per dag. Als ik die dosis binnen heb kan ik makkelijk zonder heroïne. Soms spaar ik m'n methadon wel op om een dag heroïne te gebruiken. Methadon en heroïne samen doe ik niet. Vind ik de moeite niet. Je voelt minder van je bruin of je moet veel meer gebruiken, dan liever apart. Ik weet niet of m'n leven zoveel beter zou zijn zonder methadon. Ik denk het zelf niet.
Biter zei:
Needlefreak.. Jammer dat je al geaccepteerd hebt dat je niet meer kan stoppen. Je weet dat je verslaving alleen maar erger zal worden met de jaren.
Klik om te vergroten...
Ik heb alles onder controle. Ik heb dagelijks methadon ter beschikking. Af en toe eens bruin gebruiken kan ik niet laten maar ik blijf op methadon. Moest ik stoppen met methadon en weer vollenbak heroïne gaan gebruiken, dan zou het idd weer erger worden. Ondertussen ken ik mezelf wel op het vlak van druggebruik. :wink:
f
fneawognfkglnLid
01-01-2024, 00:00
#18
needlefreak zei:
Ik weet het, heel moeilijk om er definitief mee te stoppen. Helemaal afkicken lukt me nooit. Ik heb het opgegeven. Wil niet zeggen dat het jou niet lukt. Voor mij hoeft het niet meer. Ik voel me goed zo. Als jij het echt wilt, dan zal het wel lukken. Met vallen en opstaan natuurlijk. Dat hoort erbij. Laat je daardoor niet ontmoedigen. Ga ervoor!

Heb je nog niet gedacht aan methadon? Je blijft dan wel verslaafd aan een opiaat natuurlijk. Maar het kost bijna niks, er zit geen rotzooi bij, etc. Gewoon elke dag een slokje methadon drinken en je kunt een normaal leven opbouwen. Bij een goeie dosis heb je geen drang meer naar heroïne. Het heeft tijdelijk voordelen om van de heroïne te blijven. Maar er zijn ook nadelen aan hoor! Het lost je coke probleem ook niet op.

En jij wilt helemaal clean zijn zeker? 't Zal niet gemakkelijk zijn om het met wilskracht te doen. Of neem je nog medicatie? Allesinds wens ik je heel veel succes om te blijven strijden!! Je komt er wel! :wink:
Klik om te vergroten...
f
fneawognfkglnLid
01-01-2024, 00:00
#19
needlefreak zei:
Ik weet het, heel moeilijk om er definitief mee te stoppen. Helemaal afkicken lukt me nooit. Ik heb het opgegeven. Wil niet zeggen dat het jou niet lukt. Voor mij hoeft het niet meer. Ik voel me goed zo. Als jij het echt wilt, dan zal het wel lukken. Met vallen en opstaan natuurlijk. Dat hoort erbij. Laat je daardoor niet ontmoedigen. Ga ervoor!

Heb je nog niet gedacht aan methadon? Je blijft dan wel verslaafd aan een opiaat natuurlijk. Maar het kost bijna niks, er zit geen rotzooi bij, etc. Gewoon elke dag een slokje methadon drinken en je kunt een normaal leven opbouwen. Bij een goeie dosis heb je geen drang meer naar heroïne. Het heeft tijdelijk voordelen om van de heroïne te blijven. Maar er zijn ook nadelen aan hoor! Het lost je coke probleem ook niet op.

En jij wilt helemaal clean zijn zeker? 't Zal niet gemakkelijk zijn om het met wilskracht te doen. Of neem je nog medicatie? Allesinds wens ik je heel veel succes om te blijven strijden!! Je komt er wel! :wink:
Klik om te vergroten...

Bedankt needle!

Hey, dat je in de overtuiging bent dat je niet meer kán stoppen, dat is de ziekte verslaving die dat in je oor fluistert, dat hoort bij onze ziekte, dat we dat soort gedachtes denken, maar het is niet de realiteit man! Ik zit nu bij de N.A. en daar zitten mensen die na 30 jaar bruin-coke-drank gestopt zijn zelfs!

Methadon, dat willen ze me niet geven hier, geloof ik. Ik zit bij een hele slechte verslavingszorg. Althans ik heb een hele slechte relatie met mijn verslavingsarts. Hij denkt dat ik mij aanstel, dat ik makkelijk kan stoppen maar dat ik expres door blijf gebruiken enkel omdat ik het lekker vindt. Ik spreek hem niet meer, enkel nog een psycholoog daar.

Ik gebruik juist, omdat ik depressieve klachten heb. Soms voel ik me zo slecht dat ik mijn bed tot 16u niet uit kom. En wil ik echt dood. Ik heb al eerder een 'echte' depressie gehad die met medicijnen behandeld moet worden, en ben afgelopen vrijdag bij m'n psychiater geweest en we zijn tot de conclusie gekomen dat er een tweede grote depressie duidelijk op komst is. Heroïne geeft mij m'n levenslust, vitaliteit en energie terug. Gebruiken is het enige waar ik aan kan denken als ik me zo diep naar voel.

M'n psychiater heeft me Prozac voorgeschreven, een middel waar ik eerder goed op gereageerd heb, daar ben ik wel blij mee. Waarschijnlijk voel ik me binnenkort beter en is elk geval de intense verleiding om te gebruiken die komt als ik me depressief voel, weg.

Het lukt me trouwens wel om één dag clean te blijven af en toe. Soms twee dagen.

Maar ook m'n werk, ik doe zwaar werk (betaald gelukkig wel goed!) en dat is zooooveel makkelijker als ik bruin op heb.

En ik ben ook veel vrolijker als ik bruin op heb, ik ben lekker spraakzaam en actief.

En de enorm intense rush als je een shot neemt is zo lekker. Ik ben pas begonnen met intraveneus gebruik.

Maar ik blijf proberen te stoppen. Het maakt zo veel kapot. Maar ik vind het moelijk om te willen stoppen. Ik weet wel dat het móét. En het liefst zou ik gewoon een clean leven hebben. Maar voor die strijd die nodig is om dat te bereiken moet je zo enorm veel motivatie opbrengen, en daar heb ik moeite mee.

Dat komt, denk ik, omdat ik nooit geleerd heb door te zetten in mijn leven. Alles ging altijd vanzelf. Op school bijvoorbeeld. Ik ben geboren met een bovengemiddelde intelligentie. Daardoor heb ik op school nooit moeite hoeven doen, door te hoeven zetten, kracht er achter hoeven te zetten om bij te blijven. Ook heb ik nooit een sport gedaan ofzo. Ik heb nooit geleerd om me ergens volledig voor in te zetten, ergens 100% voor te gaan, ergens voor te vechten. Dát maakt het stoppen voor mij écht erg moeilijk.

Was ik er maar nooit mee begonnen...
f
fneawognfkglnLid
01-01-2024, 00:00
#20
Biter zei:
Desnoods zoek je hulp.. ga naar van die praatgroepen die schijnen te helpen. (Samen met anderen stoppen helpt, en erover praten als je een slippertje hebt gemaakt.)
Klik om te vergroten...
Hulp zoeken? Dat doe ik al drie jaar. Verslavingsartsen, psychiaters (meervoud), psycholoog, maatschappelijk werkster, psychomotore therapeut, buprenorfine, naltrexon, acht opnames!!!, afbouwschema's diazepam. Ik ga nu naar de N.A. (Anonieme Verslaafden), de A.A. voor junkies zeg maar. Is vergelijkbaar met een praatgroep.

Heb je al gedacht aan een zinvol leven?
Klik om te vergroten...
Pardon? Wat doet jou denken dat ik géén zinvol leven heb? Alleen het feit dat ik aan heroïne verslaafd ben? Ik werk, ik ga een studie volgen, ik heb vrienden, ik ga een paar keer per week bij m'n moeder langs, ik lees boeken, ik lach...

Ik weet niet hoe lang je die rotzooi al gebruikt en hoe oud je bent enzo. Maar zie jij jezelf dood gaan aan die shit? Gebruik je het trouwens samen met vrienden? Wat moet ik me er eigenlijk bij voorstellen? Heb je gewoon een baan terwijl je gebruikt enzo?
Klik om te vergroten...
Hoe lang, ruim drie jaar. Ik ben 20 jaar oud. Ik gebruik bijna altijd alleen, maar soms samen met iemand. En ja, ik heb een baan, en zoals ik al zei ga ik dus studeren.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...7
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."