Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe ontwikkelt een speed verslaving zich?

Hoe ontwikkelt een speed verslaving zich?

159 antwoorden
149 weergaven
18-5-2026
l
lysergine25Lid
01-01-2024, 00:00
#1
goed hoor Jew Cookie, wijs ze er maar op.

speed gebruiken en denken dat je er mee weg komt is een illusie, een nachtmerrie wordt werkelijkheid.

De kunst is en blijft met speed:

Neem zo min mogelijk.
Eet en slaap zoveel mogelijk.
Neem vitamines.

Met 1 gram moet je 3 weken toe kunnen, is mijn bescheiden mening.


Pepze allemaal, groetjes van Pepperonie Mahonie Stonie
N
NorthawkeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Het grappige (als je het zo zeggen kan) dat ik er in herken, is dat ik nooit verslaafd ben geraakt dankzij het niet doorgaan als je brak bent. Ik stopte dan altijd meteen en nam dan gewoon 2 of 3 weken niks. Als ik dat doorbroken had, zou ik ongetwijfeld ook verslaafd zijn geraakt. En ik moet zeggen dat ik het patroon erg herken bij vrienden van me die wel in de problemen ermee gekomen zijn. Goede post.
F
Funky MonkeyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Heb hem ook maar is gelezen. Niet nu pas omdat ik het onzin vind, maar omdat ik niet van lange teksten lezen hou. :P
Goed beschreven hoe het zich opbouwt en wat de gedachtegangen tijdens het verloop (kunnen) zijn. Toch best knap dus als je aan het eind van het verhaal bent binnen 2 a 3 weken gebruik. :rolleyes: Als ik het reflecteer op mezelf tenminste... :beer: Naja laten we eerlijk zijn... eigenlijk binnen 1 dag al, maar dat krijg je ervan als je in de vakantie begind met iets nieuws experimenteren zonder dat je ook maar 1 rede hebt om ermee te stoppen (het is tenslotte toch een maand lang weekend). Leer dus van mijn fout en begin niet met speed gebruiken als je vakantie hebt. Mocht je dit wel doen ga er dan niet vanuit dat de hele vakantie weekend is :beer:
Verder zal je er versteld van staan hoesnel je afvalt in zo'n maandje en hoeveel wallen je kan krijgen. En toen realiseerde ik me dat je het maar beter bij af en toe kan houden :mrgreen:
s
speedkillsLid
01-01-2024, 00:00
#4
zijn er ook negatieve effecten? :smoke:
F
Funky MonkeyLid
01-01-2024, 00:00
#5
^ waarvan? :mrgreen:
n
netiLid
01-01-2024, 00:00
#6
prachtig, is het puur je eigen ervaring of heb je ook literatuur gebruikt? :)
Q
QocaïneLid
01-01-2024, 00:00
#7
Speed op werk is inderdaad super.
Ik ben me daar van bewust, en weet hoe 'gevaarlijk' dat is.
Vandaar dat ik geen speed meer gebruik op het werk.

Met studeren.. vooral werkstukken maken wil ik nog wel eens aan de amf zitten.

Alleen functioneel zou je kunnen zeggen.
M
MaikelkLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ikzelf ben tot "periode 3" gekomen (maanden 4-7) zoals jij ze beschrijft. Op dat moment heb ik zelf al gemerkt dat het te ver ging dus ben toen gelijk een stap terug gegaan.
Gebruik het nu nog 1 á 2 keer per maand. Maar inderdaad, het sluipt zo in je
l
lysergine25Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik zit al een paar jaar in periode 7 ...


SAVE MY SOUL !!!
I
IntoxicatedLid
01-01-2024, 00:00
#10
Goede topic...

Ik heb al een week en 4 dagen geen speed gehad.
Hooray for me :wave:
S
SupervliegLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik herken heel erg dat het snuiven op zondag steeds erger wordt, met als excuus de brakheid uit te stellen tot savonds. Maargoed ik gebruik amper nog, eens in de paar weken (gelukkig).
k
kajaLid
01-01-2024, 00:00
#12
:flushed: met dank voor dit topic

erg informatief (en belangrijk) voor me
om in een periode als deze te lezen
l
lysergine25Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Ben je nu clean ?

Hoe vaak spuit je nog ampullen pep ?

Ooit een rectale injectie gehad ?

Stonie
S
Sweet_ShadowLid
01-01-2024, 00:00
#14
Deze tekst vind ik heel duidelijk en verhelderend, het klinkt logisch hoe je aan speed verslaafd kunt raken. Maar zoals bij andere (lange) teksten die je geschreven hebt staan er hier en daar herhalingen in. Het kan wat compacter. In ieder geval bedankt voor het delen van je visie JewCookie, ik denk dat er zeker mensen zijn die er iets aan hebben :)
0
0o0Speed-Girl0o0Lid
01-01-2024, 00:00
#15
^_^ zei:
1 gram is voor een avondje :rolleyes:
Klik om te vergroten...

nee man 1gram per neusgat :wink:

hier staat me net iets te veel het zal wel kloppen goed dat je t weet had ik t mer geweten voordat ik begon merjah k zou tog gedaan hebben denk ik :rolleyes: :stoned:
J
JewCookieLid
01-01-2024, 00:00
#16
Enesteene zei:
prachtig, is het puur je eigen ervaring of heb je ook literatuur gebruikt? :)
Klik om te vergroten...

De enige literatuur over drugs in het algemeen die ik gebruikt heb is drugsforum. Dit is puur eigen ervaring en op basis daarvan logische verbanden leggen. :)

Sweet_Shadow zei:
Deze tekst vind ik heel duidelijk en verhelderend, het klinkt logisch hoe je aan speed verslaafd kunt raken. Maar zoals bij andere (lange) teksten die je geschreven hebt staan er hier en daar herhalingen in. Het kan wat compacter. In ieder geval bedankt voor het delen van je visie JewCookie, ik denk dat er zeker mensen zijn die er iets aan hebben :)
Klik om te vergroten...

Mijn excusses voor de herhalingen.. Normaal gesproken als ik een topic maak, wat ik niet echt vaak doe, lees ik eerst de tekst nog een keer door en probeer ik herhalingen en formulatie fouten eruit te halen en de lay-out te verbeteren (zoals het plaatsen van tussenkopjes) om de tekst zo overzichtelijk en leesbaar mogelijk te maken. Dit topic had ik al een tijdje op m'n computer staan, met de intentie hem een keer te verbeteren en daarna te posten, alleen dat is er nooit van gekomen. Toen kwam ik hem laatst weer tegen en besloot hem toch maar eens te posten, alleen had ik er toen ook de tijd en zin niet voor.. Uiteindelijk heb ik alleen een 'slot' van de tekst geschreven en een tijdsindicatie toegevoegd..

Daarbij heb ik dyslexie, dus sorry als mijn spelling hier en daar gebrekkig mocht zijn want ik zie de fouten niet! :flushed:


Bedankt voor de reacties verder, het topic heeft zijn doel bereikt zie ik!
L
Lucy In The SkyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Wow prachtig topic. 100% herkenbaar.

Weet dat ie oud is maar in dit geval alleen maar goed dat ie nog even aangehaald wordt denk ik. (Door honingolie in het handboek voor de pepjunk in spé)

Ode aan de mensen die dit soort topics creëren _O_
J
JewCookieLid
01-01-2024, 00:00
#18
nee, nee, nee!

Dat ik zo'n stuk post betekend niet dat ik zelf op het punt zit waar ik de tekst mee beëindigd heb.. :P Ik heb wel redelijke periode dagelijks gebruikt, veel gebruikt. Daar ben ik toen eigenlijk net zo gemakkelijk mee gestopt als dat ik er mee begonnen ben..! Nu gebruik ik ehrm, onregelmatig zeg maar.. :P Heel af en toe zit ik er nog eens een weekje aan maar dat wist ik meestal al toen ik eraan begon. Verder gebruik ik de laatste tijd vaak in het weekend, op de zondag na. Maar soms ook een week of 3 niks, sinds ik gestopt ben toen is 2 maanden clean het meest geloof ik.

Maargoed, ik ben nooit van plan geweest letterlijk met speed te stoppen. Ik heb nooit tegen mezelf gelogen over mijn gebruik, de schade of welke concequenties deze maat van gebruik met zich mee brengt. Als je weet wat je aan speed hebt en weet wat het kan aanrichten en naar jezelf kijkt alsof het een ander is dan blijf je een reeël beeld van jezelf en je gebruik hebben, waardoor je in staat bent bij jezelf te zien of en wanneer je te ver gaat.. Een tijd voordat ik gestopt ben heb ik mezelf getest of mijn eigen beeld van hoe het mezelf zou vergaan om ermee te stoppen klopte. Vooral om te kijken of ik geen vertekend beeld had van waar ik dagelijks mee bezig was en om mezelf een correct beeld te geven van wat me te wachten zou staan als ik ermee zou stoppen. Waarschijnlijk omdat ik mijn gebruik beoordeelde vanuit de ogen van een ander en mezelf geconfronteerd heb met de concequenties van waar ik mee bezig was, is het stoppen zelf toen zelfs erg mee gevallen en was het ook in no-time gelukt. Toen ik besloot om echt te stoppen met dagelijks gebruiken en weer maat te houden was mijn lichaam er natuurlijk erger aan toe. Ik ben toen nadat ik mezelf 'voorbereid' heb van de één op de andere dag gestopt. Om mezelf te 'testen' heb ik vanaf het moment dat ik stopte 2,5 gram speed in m'n zak gedaan en gehouden, om te kijken of de verleiding zou kunnen weerstaan. Daarbij ben ik ongeveer de foutste dag gestopt dat je kan bedenken, op een vrijdag met een volgende week waarin ik 38 uur moest werken. Dat lijkt misschien overdreven, maar je moet er bij bedenken dat ik daarvoor al een half jaar zo goed als niet naar school geweest ben en de 2 maand daarvoor (geloof ik) standaard 10 uur gewerkt heb.
Hoewel ik niet helemaal overtuigd was dat ik dit net zo makkelijk zou doen als de eerste keer heb ik het zonder moeite gedaan! Vrijdag tot en met zondag middag ben ik zoals verwacht een lijk geweest, maar 'gewoon' met vrienden mee naar het strand gegaan. De eerste dag is zondermeer het ergste, daarna word deze brakheid al langzaamaan 'normaal' (zoals je na 2 dagen aan de speed niet meer het idee hebt dat je onder invloed bent zonder er bewust bij na te denken). Het weekend doorkomen is voor weinig mensen een probleem, zo lang er geen verplichtingen zijn word er ook niets van je verwacht. Het enige moment dat de twijfel toch even naar boven komt was zondag avond en de maandag ochtend voor de eerste werkdag.. Eenmaal aan het werk slaat de twijfel om in zelfvertrouwen en ondanks dat je mentaal en fysiek uitgeput bent word word je gedurende dag steeds 'vrolijker' en gaat het werk steeds gemakkelijker. Vanaf dat ik de angst om zonder speed te moeten werken overwonnen had was het stoppen eigenlijk al gelukt..! Mijn doel was om 4 weken clean te blijven en daarna weer gematigd beginnen, zonder weer dagelijks te gebruiken.
Na het stoppen sporadisch weer eens een weekje aan de speed zo nu en dan maar ik ben ondanks een ritme van 7 dagen gebruiken niet meer in de verleiding gekomen om weer door te gaan met gebruiken. Van toen tot heden heb ik eigenlijk geen vast ritme van gebruik gehad. Het overgrote deel gebruik ik in het weekend, soms een tijdje wekelijks andere keren gebruik ik weer een periode niks (rond 3 weken, 2 maand is het langst!).. Geen regelmaat dus! :P

Maar goed, waarschijnlijk ben ik in dit opzicht een redelijk uitzonderlijk geval, helaas. Hoewel ik denk dat iedereen het op deze manier zou kunnen ben ik toch bang dat dit niet bepaald gemakkelijk is. Menselijke hersenen hechten namelijk veel waarde aan nieuwe informatie die een bestaand beeld, mening of verwachting ondersteund, informatie welke een bestaand beeld, mening of verwachting tegenspreekt word daarentegen word veel te sterk gerelativeerd, word geprobeerd om met bestaande kennis te weerleggen of gewoonweg weggefilterd. Hierdoor groeit het zelfvertrouwen maar ontstaat een vertekend beeld van de werkelijkheid, deze word mooier dan het daadwerkelijk is. Hierdoor worden de concequenties van het gebruik op de achtergrond gedrukt en de voordelen wegen te sterk mee. Hierdoor merken gebruikers niet snel van zichzelf dat ze teveel gebruiken, maar hoe snel merk je wel niet als een vriend in jou ogen teveel aan het gebruiken is... Daarnaast zorgt het vertekende beeld ervoor dat het stoppen enorm onderschat word. Dit betekend dat als iemand eenmaal gestopt is de brakheid hem / haar zó overdonderd dat de kans van slagen enorm klein word. Als de rekening van zo'n periode dagelijks gebruik plat op je dak valt de dag erna dan betekend dat een énorme domper in de belangrijkste periode tijdens het stoppen.. Als de brakheid voor mij als verassing gekomen zou zijn ben ik ook bang dat die 2,5 gram geen 4 weken oud geworden zou zijn.
Een realistisch beeld van je eigen gebruik kan je alleen bereiken als je jezelf blijft confronteren met de hoeveelheid van je gebruik en je een realistisch beeld hebt van speed, wat het doet, wat de effecten zijn, hoe het werkt, welke delen schade aanrichten, hoe kan je schade voorkomen, hoeveel schade kan mijn huidige gebruik me op korte en lange termijn opleveren, zijn bepaalde symptomen die ik bij mezelf herken normaal en waardoor worden ze veroorzaakt (bijv. geelzucht), etc, etc, etc.. Als je een realistisch beeld wilt hebben zul je daar bewust moeite voor moeten doen en jezelf vanuit de ogen van een ander bekijken, hoe confronterend het ook is. Vrienden zijn met dit soort dingen bijna nooit recht voor z'n raap, zonder jezelf als vriend te bekijken zul je deze dingen ook niet weten.. Als dit allemaal gelukt is en je weet wat je te wachten staat na het stoppen en weet hoe belangrijk stoppen voor jou, je gezondheid en je toekomst is én je 100% geloofd dat je er mee kunt stoppen, dan is het stoppen al voor 90% gelukt.

Een voorbeeldje:
Hoe zou jij het vinden als je een biertje of 8 gedronken hebt en de volgende dag wakker word met een enorme kater..? En wat als je dezelfde kater zou hebben als je wakker word en je je vanaf 22:00 gister avond niets meer kan herrinneren omdat je toen al zo dronken was..?

De kater mag dan even erg zijn maar als je deze krijgt na 8 bier dan overdonderd deze je enorm waarschijnlijk.. Terwijl als je dezelfde kater hebt nadat je jezelf een black-out gezopen hebt dan komt deze niet als verassing en accepteer je de kater. Als je niet snapt waar de kater vandaan komt accepteer je hem ook niet en blijf je je eraan ergeren. Als je niet voorbereid bent op wat je te wachten staat als je stopt met speed dan zal de kater hiervan ook zwaar op je dak vallen en is het volledig accepteren van de situatie haast onmogelijk. Hierdoor blijf je 'boos' omdat je zo brak bent terwijl als je het accepteerd dan is het niet anders en leer je er mee te leven..


:wave:
D
DreugeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Klopt niet helemaal bij mij. Ik vind overdag voor 't werk pep snuiven veel leuker dan 's nachts of op een feest ofzo.
P
PhreakingoutLid
01-01-2024, 00:00
#20
Heel herkenbaar! Gelukkig was toen mijn voorraadje weer op..

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...8
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."