Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums(belangrijkste) inzichten door drugs verkregen

(belangrijkste) inzichten door drugs verkregen

91 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
W
Wile-E-PeyoteLid
01-01-2024, 00:00
#1
onder invloed besef ik dat ik verkeerd bezig ben, maar als ik nuchter ben heb ik dat besef niet...
.
.sullILid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik zat laatst in het weekend bij een vriend van me thuis. Het was in de laatste periode van mijn 1e schooljaar. Ik moest veel doen om het jaar te halen, dat wist ik wel, maar op een of andere manier kwam het er niet van. Tot op deze avond...

Ik nam een kwart pilletje xtc (we hadden maar een halve) en had er wel ff zin in. Het werd later en later, het kwartje was nogsteeds niet ingeslagen. Toen besloten we maar te gaan pitten. Maar juist op dat moment begon het kwartje te werken. We waren allebij niet gemotiveerd genoeg om iets te ondernemen, dus bleven we maar liggen. Ik kon mijn energie niet kwijt, en dus begon het opeens allemaal te spoken in mijn hoofd. Ik kwam in een neerwaardse spiraal van zorgen terecht (met name over school) en voelde me echt zwaar beroerd.

Sinds die nacht ben ik hard voor school gaan knokken en heb ik mijn jaar toch nog succesvol afgesloten. Ik ben de dag na die avond gelijk aan 2 schilderijen begonnen. Nog nooit heeft drugs me zo getriggerd iets te ondernemen wat ook echt van belang is.
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#3
loadrunner zei:
onder invloed besef ik dat ik verkeerd bezig ben, maar als ik nuchter ben heb ik dat besef niet...
Klik om te vergroten...

Dat heb ik ook onder invloed van bijvoorbeeld coke, en mijn laatste bad trip op LSA. :grin:

Luomo zei:
Rabbithole zei:
Salvia 5x, gerookt:
Ik werd uit m'n lichaam gerukt, alle vormen in m'n kamer gingen op zichzelf staan - ze werden autonoom. Zo werden de gietijzeren spiralen van m'n bed oneindig vaak herhaald in m'n hoofd, en zag ik de wilde patronen van m'n dekbed bewegen. Ik wist niet meer wie, waar of wat ik was, ik vloog in een ander universum. Ik was onderdeel van alles, maar ik had niet het idee dat ik zelf iets was. Ik was niet meer dan de patronen van het (dek)bed, de lucht, de vloer, de ruimte. Alles was zo subjectief, en ik besefte (naderhand) dat je de wereld heel beperkt ziet als je altijd alleen maar door je eigen ogen kijkt. Er is geen 1 waarheid: misschien bestaat er wel helemaal geen kleur, maar nemen wij dat alleen waar omdat onze zintuigen nou eenmaal zo zijn. Een kat ziet geen kleur, maar dat hoeft niet te betekenen dat er wel kleur IS omdat wij dat zien
Klik om te vergroten...

Zo ongelooflijk herkenbaar. Hoe meer mensen me vertellen over hun salvia ervaringen, hoe meer ik een algemeen besef begin te zien, best gek.
Lees mn tripreport over 20xextract eens, ben benieuwd wat je er van vind..

L
Klik om te vergroten...

Die heb ik inderdaad ook gelezen, al een flinke poos geleden, ontzettend herkenbaar idd. Volgens mij heb ik er ook op gereageerd. Bizar hoe ervaringen kunnen overeenkomen, en salvia is toch wel een middel waar veel mensen hetzelfde op reageren als het goed inslaat.
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Geen.

Op paddo's vond ik wel dat mijn haar er af moest. Maar toen ik nuchter opstond, vond ik mijzelf er verbazend goed uit zien.

En MDMA is goed als je er eens in alle rust wat uit wil gooien, zorgen bespreken. Geen inzicht dus.

Ik geloof dan ook niet in al die persoonlijkheidsveranderende onzin; ik vind het zelfs akelig dat drugs een invloed hebben op jouw persoonlijkheid of bewustzijn.
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#5
Na enkele redelijk bescheiden inzichten te hebben verkregen en veel te hebben gelezen over wonderlijke inzichten van andere mensen, ben ik erg benieuwd wat de psychedelica (of andere drugs) jullie hebben geleerd. Vind het erg interessant om jullie wijze lessen (beknopt) te mogen lezen. :)

Mijn wijze lessen:

Salvia 5x, gerookt:
Ik werd uit m'n lichaam gerukt, alle vormen in m'n kamer gingen op zichzelf staan - ze werden autonoom. Zo werden de gietijzeren spiralen van m'n bed oneindig vaak herhaald in m'n hoofd, en zag ik de wilde patronen van m'n dekbed bewegen. Ik wist niet meer wie, waar of wat ik was, ik vloog in een ander universum. Ik was onderdeel van alles, maar ik had niet het idee dat ik zelf iets was. Ik was niet meer dan de patronen van het (dek)bed, de lucht, de vloer, de ruimte. Alles was zo subjectief, en ik besefte (naderhand) dat je de wereld heel beperkt ziet als je altijd alleen maar door je eigen ogen kijkt. Er is geen 1 waarheid: misschien bestaat er wel helemaal geen kleur, maar nemen wij dat alleen waar omdat onze zintuigen nou eenmaal zo zijn. Een kat ziet geen kleur, maar dat hoeft niet te betekenen dat er wel kleur IS omdat wij dat zien.

XTC:
Door vele hallucinaties die ik had, besefte ik dat dingen niet altijd hoeven te zijn wat ze lijken. Doordat er bijvoorbeeld plotseling een lichtflits langskwam, dacht ik even dat er een arm naast me bewoog. Ook veel extremere hallucinaties hebben me doen geloven dat zien/waarnemen ook maar relatief is. Onze ogen laten ons iets zien, maar dat hoeft niet de werkelijkheid te zijn.

2cb in combinatie met lachgas en hasj:
Ik leefde in een hele andere wereld onder invloed van al deze goedjes. Ik kon alle instrumenten en 'lagen' van de muziek van elkaar onderscheiden, ik kon de muziek in kleuren zien, mijn smaak en gehoor was oneindig veel beter geworden. Doordat mijn zintuigen zo versterkt werden, of anders werkten, heb ik nog meer dan bij salvia en xtc beseft dat wat wij ervaren als we nuchter zijn, niet de werkelijkheid hoeft te zijn. De werkelijkheid die ik ervaar als ik onder invloed ben is net zo echt als de werkelijkheid die ik nu ervaar. Alles is subjectief en relatief.
Kortom: "de realiteit is een illusie die ontstaat bij een gebrek aan geestverruimende middelen." :grin:

Ik realiseer me dat dit tot nu toe nogal beperkte en eenzijdige (levens)lessen zijn, maar ik hoop nog vele inzichten te verwerven in de toekomst, met veel soorten drugs aan mijn zijde. :grin:
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#6
Da's ook een mooie quote :grin:

Mooi dat je bent veranderd door iets subtielers, zoals wiet. Ik heb zelf helaas nog nooit echt inzichten gekregen door softdrugs, alhoewel je wel heeele rare ideetjes kan krijgen van spacecake :wink:

Morgen xtc met m'n lief... :hearteyes: eens even kijken of ik nog mooie relatie-inzichten krijg!
T
TrippyShitLid
01-01-2024, 00:00
#7
Wat voor mij denk ik de belangerijkste was, was na een badtrip op paddo's..

Ik had mn school verkloot en moest daarom een half jaartje naar een speciale school om voor 3vakken staats examen te doen. Dat speciale gedoe zag ik echt niet zitten en ik wou naar een normale school gewoon.. Uiteindelijk toch besloten dat het het beste voor me zou zijn om in een kleiner klasje, het speciale gedoe en dagbehandeling en dergelijke shit, even snel die vakken te halen.. Is uiteindelijk een goede keuze geweest en in die tijd daarna ben ik mezelf stukken beter gaan leren kennen en nog meer dingen..
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#8
TrippyShit zei:
Wat voor mij denk ik de belangerijkste was, was na een badtrip op paddo's..

Ik had mn school verkloot en moest daarom een half jaartje naar een speciale school om voor 3vakken staats examen te doen. Dat speciale gedoe zag ik echt niet zitten en ik wou naar een normale school gewoon.. Uiteindelijk toch besloten dat het het beste voor me zou zijn om in een kleiner klasje, het speciale gedoe en dagbehandeling en dergelijke shit, even snel die vakken te halen.. Is uiteindelijk een goede keuze geweest en in die tijd daarna ben ik mezelf stukken beter gaan leren kennen en nog meer dingen..
Klik om te vergroten...

Had je dan je school verkloot n.a.v. je bad trip? Dan besef je inderdaad wel dat je moet oppassen...

Amaranth zei:
Nog nooit échte directe inzichten verkregen door drugs (cafëine, THC of alcohol), wel gemerkt dat ik wat meer openminded ben geworden door blowen en de hele 'drugscultuur' die er achter hangt.
Klik om te vergroten...

Ja inderdaad, als je wat meer in aanraking komt met drugs en er over leest merk je echt wel dat niet alles is zoals "ze" zeggen dat het is. Zeker bijvoorbeeld xtc heeft een hele onterechte reputatie.

Elfquest zei:
- Dat alles waar 'te' voorstaat niet goed is, dus ook niet teveel drugs/drank whatever. Ben wel een paar keer op mn bek gegaan met teveel zuipen/teveel mdma en de gevolgen daarvan voelen, voordat ik mn grenzen leerde kennen.
- Dat drugs je in contact kan brengen met je onderbewuste, zowel dingen die je verdrongen hebt en goed zijn om even te voelen, als je 'dark side', dus je angsten, ego etc. waar je dan wat mee kunt.
- Dat drugs een vlucht kan zijn uit de realiteit.
- Dat je zoals je je voelt op bv mdma op alcohol (losser,opener) je daarna ook zelf voor elkaar kunt krijgen in je eigen koppie.
Klik om te vergroten...

Juist :) als je je ieder weekend helemaal lam zuipt, ben je geen haar beter dan iemand die teveel drugs gebruikt. Het is zo'n geaccepteerde drugs.. Maar eigenlijk kan heel veel een vlucht zijn uit de realiteit, ook bijvoorbeeld een film of boek. Dat maakt drugs niet per se slecht dus :) als je het maar niet gaat gebruiken om alleen maar al je ellende te vergeten ofzo.
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#9
De belangrijkste is absoluut het feit dat in een paddotrip in 2006 mijn smetvrees over is gegaan, ik had er vrij veel last van in het jaar daarvoor en het ging weg en het is nooit meer terug gekomen. Het inzicht dat ik toen voor het eerst ook echt zo voelde was dat mooie dingen niet kapot gemaakt mogen worden door angst. Daardoor was het misschien wel mijn meest waardevolle trip.

Op LSD heb ik gezien wie écht vrienden zijn, diepere banden op gebouwd met die echte vrienden en ben ik dichter terug bij mijzelf gekomen. Iets waar ik ook vrij dankbaar voor ben. Verder was het toch allemaal wel gewoon geadvanceerd kleuren kijken met vreemde theorieën en lachkicks als ik heel eerlijk moet zijn (en ach, daar doe ik het ook eigenlijk wel voor, en die lessen af en toe zijn gewoon mooi meegenomen).
J
JudasLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dat ik in diep van binnen een duistere psychopaat ben :openmouth:
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#11
yeti zei:
Dat ik in diep van binnen een duistere psychopaat ben :openmouth:
Klik om te vergroten...
Haha ja, drugs hebben bij mij ook wel bevestigd dat ik heeeel anders dan de meeste mensen ben :grin:

gende180 zei:
Mijn inzicht......

Na 25 jaar lang bang geweest te zijn voor spoken onder mijn bed of in de kast.
Of enge dingen uit horror en andere enge films en zelfs voor Alf je weet wel die buitenaardse uit de Amerikaanse serie. Of niet in het donker durven te zijnen altijd onder de dekens liggen, zodast ze me niet zien kunnen. NACHTMERRIES.

ENZOVOORTS.

Bedacht ik me, na een poosje toch wel redelijk constant wiet te hebben gerookt.
Dit was altijd puur zonder tabak dus. Dat ik al die jaren nog nooit een spook,
monster, Alf of wat voor engs dan ook ben tegen gekomen. Alleen mezelf in de spiegel
van de gang als ik naar bed ga.

Dank u Drugs, ik doe een buiginkje voor u.

Ja ja lastig hoor bijgelovig zijn.
Geloof best en zeker dat er meer tussen hemel en aarde is maar geen Sigourny Weaver Aliens,
Alf's, Goblins, en weet ik het meer.

Dat was het.
Klik om te vergroten...

Ach ja, de hele wereld is net zo echt als in jouw hoofd :wink:

Heerlijk, om eens te horen hoe drugs mensen op een positieve manier hebben beïnvloed :grin:
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#12
LSD - Dat ik de belangrijkste persoon ben in mijn universum en dat ik degene ben die mijn leven vorm geeft.

Paddo's - Dat ik er mag zijn zoals ik ben en dat ik mijn vrouw zijn moet eren met mensen die dat verdienen. Dus mijn bed partners met zorg moet uit kiezen en daarmee het leven moet eren. Niet met een random persoon die mijn lichaam ziet als een speeltuin.

XTC - Ieder mens draagt de vonk van het eeuwige vuur in zich en iedereen is op zoek naar geluk. Hoe zou ik andermans geluk in de weg kunnen staan?

Ayahuasca - Ego is een raar iets. Er is niets om bang voor te zijn. Alle angst wordt gevormd door je eigen ego. De angst om alleen te zijn en de angst om te sterven, allemaal ego. En ego is iets wat kleiner gemaakt kan worden. En dat hoeft niet in 1 keer maar in stapjes.
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#13
Spor zei:
Ja, sommige drugs zetten je aan het denken !
Klik om te vergroten...

Je zet jezelf aan het denken.
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#14
Spor zei:
Oom Klaas zei:
Spor zei:
Ja, sommige drugs zetten je aan het denken !
Klik om te vergroten...

Je zet jezelf aan het denken.
Klik om te vergroten...

Mee eens, maar dingen die ik me tijdens mijn belangrijkste trip realiseerde, die WIST ik eerder al ! Dus uiteindelijk was het wel de lsd die de doorslag gaf, want wat ik me realiseerde (het inzicht) was ik me al langer van bewust, het "voelde" alleen niet zo.
Klik om te vergroten...

Hmm ja dat heb ik ook wel, hoewel ik door drugs nu ook echt van mening ben dat zo'n beetje alles subjectief is. Niks is zeker, dat is het enige dat ik zeker weet. :wink: (Misschien ben ik de reïncarnatie van Rene Descartes.. :grin:) En dat is wel iets waar ik in het dagelijks leven nu veel mee bezig ben, daar zou ik zonder drugs minder over nadenken.
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#15
HetEindeVanAlles zei:
Weed: dat ik moest stoppen met roken :wink:

maar ik ben nog jong, er valt nog zovéél te leren. Zonder drugs ook :)
Klik om te vergroten...

Dat is duidelijk, want als er iets geestvernauwend is.
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#16
Angramar Temenos zei:
"Het leven is positief."

Belangrijkste inzicht die ik ooit heb gehad, dankzij LSD :grin:
Klik om te vergroten...

Ik denk dat het maar net is wat voor draai je aan je eigen leven geeft. Als jij zelf je leven positief ziet (d.m.v. drugs of niet), zal je leven ook positief zijn - en andersom ook. :) Weer een voorbeeld van dat alles subjectief is; it's all in the mind. Ook mensen die in de ergste ellende leven kunnen gelukkig en positief zijn door hun state of mind. :)
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Rabbithole zei:
Angramar Temenos zei:
"Het leven is positief."

Belangrijkste inzicht die ik ooit heb gehad, dankzij LSD :grin:
Klik om te vergroten...

Ik denk dat het maar net is wat voor draai je aan je eigen leven geeft. Als jij zelf je leven positief ziet (d.m.v. drugs of niet), zal je leven ook positief zijn - en andersom ook. :) Weer een voorbeeld van dat alles subjectief is; it's all in the mind. Ook mensen die in de ergste ellende leven kunnen gelukkig en positief zijn door hun state of mind. :)
Klik om te vergroten...
Precies zo zie ik het ook. Het leven is niet positief of negatief, het leven is, jij maakt ervan wat het is. Alles is interpretatie.
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#18
Drientje zei:
Rabbithole zei:
Angramar Temenos zei:
"Het leven is positief."

Belangrijkste inzicht die ik ooit heb gehad, dankzij LSD :grin:
Klik om te vergroten...

Ik denk dat het maar net is wat voor draai je aan je eigen leven geeft. Als jij zelf je leven positief ziet (d.m.v. drugs of niet), zal je leven ook positief zijn - en andersom ook. :) Weer een voorbeeld van dat alles subjectief is; it's all in the mind. Ook mensen die in de ergste ellende leven kunnen gelukkig en positief zijn door hun state of mind. :)
Klik om te vergroten...
Precies zo zie ik het ook. Het leven is niet positief of negatief, het leven is, jij maakt ervan wat het is. Alles is interpretatie.
Klik om te vergroten...

Exact. Mensen die depressief zijn, zijn vaak geen mensen die het aan materiële dingen ontbreken, maar mensen die in de knoop zitten met zichzelf en die pessimistisch zijn. Het is echt een kunst om overal de voordelen en de positieve kant in te kunnen zien. Life's what you make of it!
a
acidboyLid
01-01-2024, 00:00
#19
Door drugs verkregen inzichten worden zwaar overschat en ik geloof er eerlijk gezegd niet in.

Psychonauten onder ons, doe geen moeite me te overtuigen, daar heb ik geen behoefte aan.
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#20
BT2303 zei:
Dat het goed is geweest dat we taal en grammatica hebben ontwikkeld en kunnen communiceren dmv praten
Klik om te vergroten...
Sorry maar ongeveer 10% van onze communicatie gebeurt via taal. De rest via non verbale communicatie zoals klank van woorden, gebaren en lichaamstaal.
Taal is overrated.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."