Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums(belangrijkste) inzichten door drugs verkregen

(belangrijkste) inzichten door drugs verkregen

91 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#1
HetEindeVanAlles zei:
Weed: dat ik moest stoppen met roken :wink:

maar ik ben nog jong, er valt nog zovéél te leren. Zonder drugs ook :)
Klik om te vergroten...

Dat is duidelijk, want als er iets geestvernauwend is.
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#2
"Het leven is positief."

Belangrijkste inzicht die ik ooit heb gehad, dankzij LSD :grin:
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#3
Angramar Temenos zei:
"Het leven is positief."

Belangrijkste inzicht die ik ooit heb gehad, dankzij LSD :grin:
Klik om te vergroten...

Ik denk dat het maar net is wat voor draai je aan je eigen leven geeft. Als jij zelf je leven positief ziet (d.m.v. drugs of niet), zal je leven ook positief zijn - en andersom ook. :) Weer een voorbeeld van dat alles subjectief is; it's all in the mind. Ook mensen die in de ergste ellende leven kunnen gelukkig en positief zijn door hun state of mind. :)
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Rabbithole zei:
Angramar Temenos zei:
"Het leven is positief."

Belangrijkste inzicht die ik ooit heb gehad, dankzij LSD :grin:
Klik om te vergroten...

Ik denk dat het maar net is wat voor draai je aan je eigen leven geeft. Als jij zelf je leven positief ziet (d.m.v. drugs of niet), zal je leven ook positief zijn - en andersom ook. :) Weer een voorbeeld van dat alles subjectief is; it's all in the mind. Ook mensen die in de ergste ellende leven kunnen gelukkig en positief zijn door hun state of mind. :)
Klik om te vergroten...
Precies zo zie ik het ook. Het leven is niet positief of negatief, het leven is, jij maakt ervan wat het is. Alles is interpretatie.
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#5
Drientje zei:
Rabbithole zei:
Angramar Temenos zei:
"Het leven is positief."

Belangrijkste inzicht die ik ooit heb gehad, dankzij LSD :grin:
Klik om te vergroten...

Ik denk dat het maar net is wat voor draai je aan je eigen leven geeft. Als jij zelf je leven positief ziet (d.m.v. drugs of niet), zal je leven ook positief zijn - en andersom ook. :) Weer een voorbeeld van dat alles subjectief is; it's all in the mind. Ook mensen die in de ergste ellende leven kunnen gelukkig en positief zijn door hun state of mind. :)
Klik om te vergroten...
Precies zo zie ik het ook. Het leven is niet positief of negatief, het leven is, jij maakt ervan wat het is. Alles is interpretatie.
Klik om te vergroten...

Exact. Mensen die depressief zijn, zijn vaak geen mensen die het aan materiële dingen ontbreken, maar mensen die in de knoop zitten met zichzelf en die pessimistisch zijn. Het is echt een kunst om overal de voordelen en de positieve kant in te kunnen zien. Life's what you make of it!
a
acidboyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Door drugs verkregen inzichten worden zwaar overschat en ik geloof er eerlijk gezegd niet in.

Psychonauten onder ons, doe geen moeite me te overtuigen, daar heb ik geen behoefte aan.
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#7
acidboy zei:
Door drugs verkregen inzichten worden zwaar overschat en ik geloof er eerlijk gezegd niet in.

Psychonauten onder ons, doe geen moeite me te overtuigen, daar heb ik geen behoefte aan.
Klik om te vergroten...

Nouja door een inzicht verandert er niets wezenlijks, de wereld blijft exact hetzelfde. Maar sommige mensen gaan er toch anders door tegen dingen aankijken, dus jijzelf kunt er wel door veranderen, door bijv. positiever in het leven te staan ofzo. :) Al is het alleen maar omdat je bijv. door truffels een overweldigende liefde voor de natuur voelt o.i.d...
A
Anti-NeoconLid
01-01-2024, 00:00
#8
dankzij wiet zie ik nu meer schoonheid in dingen. Vroeger als ik iets groens zag (bomen etc) dacht ik oh leuk, maar nu zie ik het in een ander licht + ik ben een veel relaxer persoon geworden.

maar ben ermee gekapt, maarjah ik ben wel dankbaar voor de dingen die ik heb geleerd.
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#9
Na enkele redelijk bescheiden inzichten te hebben verkregen en veel te hebben gelezen over wonderlijke inzichten van andere mensen, ben ik erg benieuwd wat de psychedelica (of andere drugs) jullie hebben geleerd. Vind het erg interessant om jullie wijze lessen (beknopt) te mogen lezen. :)

Mijn wijze lessen:

Salvia 5x, gerookt:
Ik werd uit m'n lichaam gerukt, alle vormen in m'n kamer gingen op zichzelf staan - ze werden autonoom. Zo werden de gietijzeren spiralen van m'n bed oneindig vaak herhaald in m'n hoofd, en zag ik de wilde patronen van m'n dekbed bewegen. Ik wist niet meer wie, waar of wat ik was, ik vloog in een ander universum. Ik was onderdeel van alles, maar ik had niet het idee dat ik zelf iets was. Ik was niet meer dan de patronen van het (dek)bed, de lucht, de vloer, de ruimte. Alles was zo subjectief, en ik besefte (naderhand) dat je de wereld heel beperkt ziet als je altijd alleen maar door je eigen ogen kijkt. Er is geen 1 waarheid: misschien bestaat er wel helemaal geen kleur, maar nemen wij dat alleen waar omdat onze zintuigen nou eenmaal zo zijn. Een kat ziet geen kleur, maar dat hoeft niet te betekenen dat er wel kleur IS omdat wij dat zien.

XTC:
Door vele hallucinaties die ik had, besefte ik dat dingen niet altijd hoeven te zijn wat ze lijken. Doordat er bijvoorbeeld plotseling een lichtflits langskwam, dacht ik even dat er een arm naast me bewoog. Ook veel extremere hallucinaties hebben me doen geloven dat zien/waarnemen ook maar relatief is. Onze ogen laten ons iets zien, maar dat hoeft niet de werkelijkheid te zijn.

2cb in combinatie met lachgas en hasj:
Ik leefde in een hele andere wereld onder invloed van al deze goedjes. Ik kon alle instrumenten en 'lagen' van de muziek van elkaar onderscheiden, ik kon de muziek in kleuren zien, mijn smaak en gehoor was oneindig veel beter geworden. Doordat mijn zintuigen zo versterkt werden, of anders werkten, heb ik nog meer dan bij salvia en xtc beseft dat wat wij ervaren als we nuchter zijn, niet de werkelijkheid hoeft te zijn. De werkelijkheid die ik ervaar als ik onder invloed ben is net zo echt als de werkelijkheid die ik nu ervaar. Alles is subjectief en relatief.
Kortom: "de realiteit is een illusie die ontstaat bij een gebrek aan geestverruimende middelen." :grin:

Ik realiseer me dat dit tot nu toe nogal beperkte en eenzijdige (levens)lessen zijn, maar ik hoop nog vele inzichten te verwerven in de toekomst, met veel soorten drugs aan mijn zijde. :grin:
B
BlackRobBluntLid
01-01-2024, 00:00
#10
de realiteit is een illusie die ontstaat bij een gebrek aan geestverruimende middelen
Klik om te vergroten...
Mooi gezegd :grin:
i
ilyasLid
01-01-2024, 00:00
#11
2c-b + lachas + wiet gaf bij mij ongeveer hetzelfde als bij jou, hoewel ik nog steeds niet kan uitleggen hoe de muziek voor mij was.
Ik heb nog niet echt belangrijke inzichten gekregen, maar ik voel dat er iets in mijn onderbewustzijn is losgekomen. Ik ben niet meer de persoon die ik enkele weken geleden was. Er is een soort van klik geweest in mijn denken, en het kijken naar de wereld.

of dit door drugs komt of niet weet ik niet, maar de klik is een week na mijn 2c-b trip gekomen.
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik vond het ook wel een mooie quote :grin:

ilyas zei:
2c-b + lachas + wiet gaf bij mij ongeveer hetzelfde als bij jou, hoewel ik nog steeds niet kan uitleggen hoe de muziek voor mij was.
Ik heb nog niet echt belangrijke inzichten gekregen, maar ik voel dat er iets in mijn onderbewustzijn is losgekomen. Ik ben niet meer de persoon die ik enkele weken geleden was. Er is een soort van klik geweest in mijn denken, en het kijken naar de wereld.

of dit door drugs komt of niet weet ik niet, maar de klik is een week na mijn 2c-b trip gekomen.
Klik om te vergroten...

Vreemd is dat hè, zoals je muziek ervaart onder 2cb. Ineens kwam de muziek overal vandaan: voor me, achter me, naast me, vanuit mezelf... Terwijl het toch echt een matige geluidsinstallatie was :grin: bizar!
W
Wile-E-PeyoteLid
01-01-2024, 00:00
#13
reality is the only true illusion.
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#14
Da's ook een mooie quote :grin:

Mooi dat je bent veranderd door iets subtielers, zoals wiet. Ik heb zelf helaas nog nooit echt inzichten gekregen door softdrugs, alhoewel je wel heeele rare ideetjes kan krijgen van spacecake :wink:

Morgen xtc met m'n lief... :hearteyes: eens even kijken of ik nog mooie relatie-inzichten krijg!
S
SmulpaapjeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Rabbithole zei:
... Terwijl het toch echt een matige geluidsinstallatie was :grin: bizar!
Klik om te vergroten...

Hoho, nu niet gaan schelden he :P
B
BerbatovLid
01-01-2024, 00:00
#16
Rabbithole zei:
Berbatov zei:
Rabbithole zei:
Je suggereert dat ik geen inzichten heb verkregen door te zeggen dat het enige inzicht is dat waarneming wordt verwerkt door de mens zelf, terwijl dat natuurkundig allang is bewezen.

Doordat ik me heb gerealiseerd dat alles subjectief is, waardoor ik ervan ben overtuigd dat er geen één waarheid is, ben ik alles gaan relativeren - hier heb ik veel aan gehad, aangezien ik eerst een veel grotere pessimist was.

Ook kan ik me beter inleven in andere mensen; wat ik vanuit m'n eigen ogen zie is niet hoe andere mensen dit zien, en ik kan begrijpen dat andere mensen andere keuzes maken. Dit was voor mij eerst ook moeilijker om in te zien, en ik heb hiervan veel baat gehad in de omgang met mensen (die het prettiger vinden dat ik eens in andermans schoenen probeer te staan).

Het maakt me verder niet uit dat jij niet onder de indruk bent; daar is het me niet om te doen. Ik ben wel onder de indruk van dingen die deze middelen mij hebben gegeven, en ik merk verbetering in mijn dagelijks leven.
Klik om te vergroten...

Ik schreef dat het enige wat ik uit die tekst kon halen dat ene punt was.
Het gaat er niet om of ik onder de indruk ben. Ik vind alleen dat als je hier loopt te verkondigen dat drugs wondermiddelen zijn, je dat wel moet kunnen onderbouwen. Je geeft ten slotte aanstoot tot gebruik met zulke leuzen.

En weet je zeker dat de drugs tot die conclusie zijn gekomen en dat je het niet zelf bent geweest? Weet je echt zeker dat je dit niet zelf zou kunnen?

Overigens is dit in mijn ogen zeer zeker wel een persoonlijkheidsverandering. In plaats van bij je eigen standpunten te blijven probeer je -zoals ik het opmaak- uit elke situatie de achterliggende reden te bedenken van een keuze die andere mensen maken en die te begrijpen, wat natuurlijk ten koste gaat van je eigen mening. In beperkte mate kan dit wel prettig zijn natuurlijk, maar ik heb mensen (ook op dit forum) meegemaakt die alles zo ver relativeren dat ze helemaal geen mening meer hebben. "Loslaten van het ego" wordt het volgens mij genoemd onder trippers. Het kan aan mijn inlevingsvermogen liggen natuurlijk, maar ik kan me absoluut niet voorstellen dat je op die manier het maximale rendement uit je leven haalt. Integendeel.

Op sommige momenten schrik ik daar best wel van. Hier in het "waar of niet waar"-topic vroeg iemand of een bepaalde film leuk is. Daarop werd geantwoord "dat is relatief". Dat is geen reactie die normaal is aangezien naar een persoonlijke mening wordt gevraagd. Ik denk ook niet dat je in het echte leven met dat soort antwoorden makkelijk contact legt met mensen.

Ik zeg niet dat het in beperkte mate niks goeds kan doen, echter is het risico op "zweverigheid" wel aanwezig.
Klik om te vergroten...

Ik loop helemaal niet te verkondigen dat drugs wondermiddelen zijn. Waar lees je dat dan? Ik vind dat de juiste drug bij de juiste persoon met verantwoordelijkheidsgevoel en verstand goed kunnen doen, en absoluut niet onder alle omstandigheden. En onderbouwingen heb ik zojuist gegeven - wat overigens ook helemaal niet betekent dat iedereen ditzelfde zou ervaren. Mij persoonlijk heeft het alleen geholpen op deze manier.

Anders was ik ook wel tot die conclusie gekomen, in ieder geval over dat ik dingen vaker vanuit andermans perspectief moet zien. Dat alles relatief en subjectief is hebben drugs me echter zo duidelijk gemaakt, zo duidelijk had ik het anders niet gezien. Anders had het me misschien nog een tijd gekost voordat ik hier zo van overtuigd was. Het heeft me doen groeien als mens.

Maar ik denk dat je me op andere vlakken verkeerd begrijpt. Loslaten van je ego kan in sommige opzichten een positieve ontwikkeling zijn, hier ben ik echter verder niet mee bezig. Ja, ik kan dingen beter relativeren en vanaf een afstand bekijken. Desalniettemin ben ik geen zweverig persoon (hiervoor zou je me beter moeten kennen, maar ik ben echt heel nuchter in het dagelijks leven), en ik heb een hele sterke mening over van alles waar ik ten alle tijden achter sta. Ik ben zelfs recensente voor een tijdschrift, dus ik moet wel een sterke eigen mening hebben, en dit heb ik altijd al gehad. Dit betekent echter niet dat ik dingen niet vanuit iemand anders zijn oogpunt zou kunnen bekijken, en dit leer ik steeds beter.
Ik zou dan ook nooit een "dat is relatief"-oordeel geven over een film, boek, tentoonstelling of whatever - zo moet mijn relativeringsvermogen niet zien. Mijn relativeringsvermogen heeft vooral te maken met vervelende gebeurtenissen in een ander, positiever daglicht kunnen zien.

Ik hoop dat ik je duidelijk heb gemaakt dat deze ontwikkeling voor mij echt alleen maar positief is. Ik zou me ook nooit verliezen in ego death ofzo; ik gebruik bijna nooit meer dan één keer per maand drugs, en ik vind het belangrijk om in veel aspecten met beide benen op de grond te staan. Ik ben een verstandig en rationeel mens, dus tot onaardse en onpraktische zweverigheid zal ik het nooit laten komen. :wink: (No offence voor mensen die zichzelf wel zweverig vinden, als het voor jou werkt, is het prima. :) )
Klik om te vergroten...

Misschien overdreef ik in de mate waarin je LSD ophemelde, maar ik denk nog steeds dat jouw mening hier aanstoot geeft tot gebruik.
Brengt mij bij het punt dat ik je gelijk moet geven over jouw persoonlijke situatie. Dat weet jij natuurlijk het beste en het klinkt inderdaad alsof je met je beide benen op de grond blijft staan. Ik weet nog steeds niet of je echt die drugs nodig hebt gehad om alles te relativeren, maar ok.

Ik denk dat we het -afgezien van jouw persoonlijke situatie- verder ongeveer eens zijn. Ik wou alleen zeggen dat het met tripmiddelen soms "te ver" kan gaan.
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#17
Smulpaapje zei:
Rabbithole zei:
... Terwijl het toch echt een matige geluidsinstallatie was :grin: bizar!
Klik om te vergroten...

Hoho, nu niet gaan schelden he :P
Klik om te vergroten...

Haha, no offence m'n beste :wink: maar als ik had gezegd "het was wel een goede geluidsinstallatie maar niet zo supersupergoed zodat de muziek onder 2cb nog veel beter klonk" was het niet echt overtuigend overgekomen :grin: maar er is verder niks mis met jullie boxen hoor! :rock:

Net nog even een 5htp'tje ingenomen en dan morgen gaaaaaaan met die banaan!!! :xtc: :hearteyes:
T
TrippyShitLid
01-01-2024, 00:00
#18
Wat voor mij denk ik de belangerijkste was, was na een badtrip op paddo's..

Ik had mn school verkloot en moest daarom een half jaartje naar een speciale school om voor 3vakken staats examen te doen. Dat speciale gedoe zag ik echt niet zitten en ik wou naar een normale school gewoon.. Uiteindelijk toch besloten dat het het beste voor me zou zijn om in een kleiner klasje, het speciale gedoe en dagbehandeling en dergelijke shit, even snel die vakken te halen.. Is uiteindelijk een goede keuze geweest en in die tijd daarna ben ik mezelf stukken beter gaan leren kennen en nog meer dingen..
A
AmaranthLid
01-01-2024, 00:00
#19
Nog nooit échte directe inzichten verkregen door drugs (cafëine, THC of alcohol), wel gemerkt dat ik wat meer openminded ben geworden door blowen en de hele 'drugscultuur' die er achter hangt.
E
ElfquestLid
01-01-2024, 00:00
#20
- Dat alles waar 'te' voorstaat niet goed is, dus ook niet teveel drugs/drank whatever. Ben wel een paar keer op mn bek gegaan met teveel zuipen/teveel mdma en de gevolgen daarvan voelen, voordat ik mn grenzen leerde kennen.
- Dat drugs je in contact kan brengen met je onderbewuste, zowel dingen die je verdrongen hebt en goed zijn om even te voelen, als je 'dark side', dus je angsten, ego etc. waar je dan wat mee kunt.
- Dat drugs een vlucht kan zijn uit de realiteit.
- Dat je zoals je je voelt op bv mdma op alcohol (losser,opener) je daarna ook zelf voor elkaar kunt krijgen in je eigen koppie.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."