#1
HetEindeVanAlles zei:Weed: dat ik moest stoppen met roken![]()
maar ik ben nog jong, er valt nog zovéél te leren. Zonder drugs ook![]()
Dat is duidelijk, want als er iets geestvernauwend is.
HetEindeVanAlles zei:Weed: dat ik moest stoppen met roken![]()
maar ik ben nog jong, er valt nog zovéél te leren. Zonder drugs ook![]()
Angramar Temenos zei:"Het leven is positief."
Belangrijkste inzicht die ik ooit heb gehad, dankzij LSD![]()
Precies zo zie ik het ook. Het leven is niet positief of negatief, het leven is, jij maakt ervan wat het is. Alles is interpretatie.Rabbithole zei:Angramar Temenos zei:"Het leven is positief."
Belangrijkste inzicht die ik ooit heb gehad, dankzij LSD![]()
Ik denk dat het maar net is wat voor draai je aan je eigen leven geeft. Als jij zelf je leven positief ziet (d.m.v. drugs of niet), zal je leven ook positief zijn - en andersom ook.Weer een voorbeeld van dat alles subjectief is; it's all in the mind. Ook mensen die in de ergste ellende leven kunnen gelukkig en positief zijn door hun state of mind.
![]()
Drientje zei:Precies zo zie ik het ook. Het leven is niet positief of negatief, het leven is, jij maakt ervan wat het is. Alles is interpretatie.Rabbithole zei:Angramar Temenos zei:"Het leven is positief."
Belangrijkste inzicht die ik ooit heb gehad, dankzij LSD![]()
Ik denk dat het maar net is wat voor draai je aan je eigen leven geeft. Als jij zelf je leven positief ziet (d.m.v. drugs of niet), zal je leven ook positief zijn - en andersom ook.Weer een voorbeeld van dat alles subjectief is; it's all in the mind. Ook mensen die in de ergste ellende leven kunnen gelukkig en positief zijn door hun state of mind.
![]()
acidboy zei:Door drugs verkregen inzichten worden zwaar overschat en ik geloof er eerlijk gezegd niet in.
Psychonauten onder ons, doe geen moeite me te overtuigen, daar heb ik geen behoefte aan.
Mooi gezegdde realiteit is een illusie die ontstaat bij een gebrek aan geestverruimende middelen
ilyas zei:2c-b + lachas + wiet gaf bij mij ongeveer hetzelfde als bij jou, hoewel ik nog steeds niet kan uitleggen hoe de muziek voor mij was.
Ik heb nog niet echt belangrijke inzichten gekregen, maar ik voel dat er iets in mijn onderbewustzijn is losgekomen. Ik ben niet meer de persoon die ik enkele weken geleden was. Er is een soort van klik geweest in mijn denken, en het kijken naar de wereld.
of dit door drugs komt of niet weet ik niet, maar de klik is een week na mijn 2c-b trip gekomen.
Rabbithole zei:... Terwijl het toch echt een matige geluidsinstallatie wasbizar!
Rabbithole zei:Berbatov zei:Rabbithole zei:Je suggereert dat ik geen inzichten heb verkregen door te zeggen dat het enige inzicht is dat waarneming wordt verwerkt door de mens zelf, terwijl dat natuurkundig allang is bewezen.
Doordat ik me heb gerealiseerd dat alles subjectief is, waardoor ik ervan ben overtuigd dat er geen één waarheid is, ben ik alles gaan relativeren - hier heb ik veel aan gehad, aangezien ik eerst een veel grotere pessimist was.
Ook kan ik me beter inleven in andere mensen; wat ik vanuit m'n eigen ogen zie is niet hoe andere mensen dit zien, en ik kan begrijpen dat andere mensen andere keuzes maken. Dit was voor mij eerst ook moeilijker om in te zien, en ik heb hiervan veel baat gehad in de omgang met mensen (die het prettiger vinden dat ik eens in andermans schoenen probeer te staan).
Het maakt me verder niet uit dat jij niet onder de indruk bent; daar is het me niet om te doen. Ik ben wel onder de indruk van dingen die deze middelen mij hebben gegeven, en ik merk verbetering in mijn dagelijks leven.
Ik schreef dat het enige wat ik uit die tekst kon halen dat ene punt was.
Het gaat er niet om of ik onder de indruk ben. Ik vind alleen dat als je hier loopt te verkondigen dat drugs wondermiddelen zijn, je dat wel moet kunnen onderbouwen. Je geeft ten slotte aanstoot tot gebruik met zulke leuzen.
En weet je zeker dat de drugs tot die conclusie zijn gekomen en dat je het niet zelf bent geweest? Weet je echt zeker dat je dit niet zelf zou kunnen?
Overigens is dit in mijn ogen zeer zeker wel een persoonlijkheidsverandering. In plaats van bij je eigen standpunten te blijven probeer je -zoals ik het opmaak- uit elke situatie de achterliggende reden te bedenken van een keuze die andere mensen maken en die te begrijpen, wat natuurlijk ten koste gaat van je eigen mening. In beperkte mate kan dit wel prettig zijn natuurlijk, maar ik heb mensen (ook op dit forum) meegemaakt die alles zo ver relativeren dat ze helemaal geen mening meer hebben. "Loslaten van het ego" wordt het volgens mij genoemd onder trippers. Het kan aan mijn inlevingsvermogen liggen natuurlijk, maar ik kan me absoluut niet voorstellen dat je op die manier het maximale rendement uit je leven haalt. Integendeel.
Op sommige momenten schrik ik daar best wel van. Hier in het "waar of niet waar"-topic vroeg iemand of een bepaalde film leuk is. Daarop werd geantwoord "dat is relatief". Dat is geen reactie die normaal is aangezien naar een persoonlijke mening wordt gevraagd. Ik denk ook niet dat je in het echte leven met dat soort antwoorden makkelijk contact legt met mensen.
Ik zeg niet dat het in beperkte mate niks goeds kan doen, echter is het risico op "zweverigheid" wel aanwezig.
Ik loop helemaal niet te verkondigen dat drugs wondermiddelen zijn. Waar lees je dat dan? Ik vind dat de juiste drug bij de juiste persoon met verantwoordelijkheidsgevoel en verstand goed kunnen doen, en absoluut niet onder alle omstandigheden. En onderbouwingen heb ik zojuist gegeven - wat overigens ook helemaal niet betekent dat iedereen ditzelfde zou ervaren. Mij persoonlijk heeft het alleen geholpen op deze manier.
Anders was ik ook wel tot die conclusie gekomen, in ieder geval over dat ik dingen vaker vanuit andermans perspectief moet zien. Dat alles relatief en subjectief is hebben drugs me echter zo duidelijk gemaakt, zo duidelijk had ik het anders niet gezien. Anders had het me misschien nog een tijd gekost voordat ik hier zo van overtuigd was. Het heeft me doen groeien als mens.
Maar ik denk dat je me op andere vlakken verkeerd begrijpt. Loslaten van je ego kan in sommige opzichten een positieve ontwikkeling zijn, hier ben ik echter verder niet mee bezig. Ja, ik kan dingen beter relativeren en vanaf een afstand bekijken. Desalniettemin ben ik geen zweverig persoon (hiervoor zou je me beter moeten kennen, maar ik ben echt heel nuchter in het dagelijks leven), en ik heb een hele sterke mening over van alles waar ik ten alle tijden achter sta. Ik ben zelfs recensente voor een tijdschrift, dus ik moet wel een sterke eigen mening hebben, en dit heb ik altijd al gehad. Dit betekent echter niet dat ik dingen niet vanuit iemand anders zijn oogpunt zou kunnen bekijken, en dit leer ik steeds beter.
Ik zou dan ook nooit een "dat is relatief"-oordeel geven over een film, boek, tentoonstelling of whatever - zo moet mijn relativeringsvermogen niet zien. Mijn relativeringsvermogen heeft vooral te maken met vervelende gebeurtenissen in een ander, positiever daglicht kunnen zien.
Ik hoop dat ik je duidelijk heb gemaakt dat deze ontwikkeling voor mij echt alleen maar positief is. Ik zou me ook nooit verliezen in ego death ofzo; ik gebruik bijna nooit meer dan één keer per maand drugs, en ik vind het belangrijk om in veel aspecten met beide benen op de grond te staan. Ik ben een verstandig en rationeel mens, dus tot onaardse en onpraktische zweverigheid zal ik het nooit laten komen.(No offence voor mensen die zichzelf wel zweverig vinden, als het voor jou werkt, is het prima.
)
Smulpaapje zei:Rabbithole zei:... Terwijl het toch echt een matige geluidsinstallatie wasbizar!
Hoho, nu niet gaan schelden he :P

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."