Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
Ā© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKorte enquete over "de eerste keer"

Korte enquete over "de eerste keer"

31 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
K
KnffLid
01-01-2024, 00:00
#1
hey luitjes,
Ik ben een tweedejaars interaction designer aan de Hoge school voor de Kunsten Utrecht en samen met 3 andere studenten werk ik momenteel aan een game omtrent de 'awareness of drugs' onder de middelbare scholieren. Ik ben op zoek naar mensen die hun allereerste drugs ervaring met mij willen delen in de vorm van deze korte enquete. Wij hopen zo een beter beeld te krijgen van-, en welke factoren hebben bij gedragen aan "de eerste keer".

We zijn dus op zoek naar mensen die op jongere leeftijd (14+) zijn beginnen te experimenteren.

Iedereen anoniem in ons onderzoek rapport. De resultaten van de enquetes dienen als vooronderzoek en zullen niet worden gebruikt in de game.

Deze enquete hoeft natuurlijk niet in deze thread ingevuld te worden. Als je liever een PM stuurt kan dat ook, en anders kun je me mailen op [emailĀ protected]. En wat je niet wilt invullen, vul je gewoon niet in.

Alvast bedankt voor de moeite! Door naar de enquete:


- Hoe oud was je toen je voor het eerst experimenteerde ?
- Wat was je ervaring bij het gebruik?
- welke opleiding volgde je toen ?
- Wist je wat de effecten waren ?
- Wist je wat de risico's waren ?
- Wat was de reden om te proberen ? (nieuwsgierig / druk van buitenaf / ect.)
- waren er mensen in je kring die al eerder geƫxperimenteerd hadden ?
- Hoe was de voorlichting op school?
- Hoe was de voorlichting van je ouders?
- Kon je ergens terecht met je vragen ?
- Ben je een mannetje of eenvrouwtje ?

Over onze game
De game die wij maken gaat zich spitsen op de vragen die de jeugd heeft over drugs, maar er nergens mee terecht kunnen. We gaan geen oordeel vellen over drugsgebruik (zou hypocriet zijn :P). We willen dat kinderen juist geĆÆnformeerd zijn en zich goed voorbereiden op een eventuele "eerste keer".

Iedereen die de moeite neemt om even te reageren, sweet!
Hopelijk kunnen jullie ons een hoop leren, en kunnen wij met jullie hulp een kick ass game maken.

Vriendelijke groeten,

Kenneth
a
a1b2c3d4Lid
01-01-2024, 00:00
#2
- Hoe oud was je toen je voor het eerst experimenteerde ?
Ik was 15 jaar, voor het eerst geblowd.
Daarvoor al alcohol gedronken.
Harddrugs pas vanaf mijn 18e geprobeerd.

- Wat was je ervaring bij het gebruik?
Ik had lachkicks, begon blij te doen (iets tƩ blij) en was gewoon bezig met onzinnige dingen.

- welke opleiding volgde je toen ?
3e klas havo

- Wist je wat de effecten waren ?
Voorlichting over drugs in de 2e klas, maar ik ben er allang achter dat niet alles waar was wat ze zeiden. (joint evenveel schade als 20 sigaretten etc) Zelf dacht ik dat je ging hallucineren van wiet.

- Wist je wat de risico's waren ?
Ik was eigenlijk slechter voorbereid dan wanneer ik nu een nieuwe drug uit zou proberen.

- Wat was de reden om te proberen ? (nieuwsgierig / druk van buitenaf / ect.)
Ik was nieuwsgierig, vooral door films over wiet enzo. Ik wist nog helemaal niet wat het precies inhield.

- waren er mensen in je kring die al eerder geƫxperimenteerd hadden ?
Ik deed het met een maat die al een paar maanden blowde.

- Hoe was de voorlichting op school?
Bagger, het was van stichting voorkom (http://www.voorkom.nl/). In het begin vond ik het Ʃcht leerzaam enzo. Maarja, ik wist toen zelf niks van drugs af.

- Hoe was de voorlichting van je ouders?
Stelde niet veel voor. We spraken af en toe over de risico's, maar dat was het.

- Kon je ergens terecht met je vragen ?
Internet?

- Ben je een mannetje of eenvrouwtje ?
Ik ben een man.
I
ImmortalTechLid
01-01-2024, 00:00
#3
- Hoe oud was je toen je voor het eerst experimenteerde ?
15 jaar met een joint.
- Wat was je ervaring bij het gebruik?
Heel wazig, maar ik vond het wel leuk. Ik was helemaal de weg kwijt en moest veel lachen.
- welke opleiding volgde je toen ?
3 Gymnasium
- Wist je wat de effecten waren ?
Nee, niet echt. Ik dacht dat ik alleen veel zou lachen en de eerste keer was dit ook wel zo.
- Wist je wat de risico's waren ?
Ik wist dat het niet erg gevaarlijk was. Vooral niet om het een keer te proberen.
- Wat was de reden om te proberen ? (nieuwsgierig / druk van buitenaf / ect.)
Ik was nieuwsgierig, mede omdat mn broer had ook weleens had gedaan. Daarnaast had ik een beetje gedronken en dan ben je geneigd wat meer risico te nemen.
- waren er mensen in je kring die al eerder geƫxperimenteerd hadden ?
Mn broer. Niemand van mn vrienden.
- Hoe was de voorlichting op school?
Niet gekregen voor zover ik me kan herinneren.
- Hoe was de voorlichting van je ouders?
Niet gekregen
- Kon je ergens terecht met je vragen ?
Ik had geen vragen erover. Van mn 15e t/m 17e heb ik ook maar heel weinig geblowd.
- Ben je een mannetje of eenvrouwtje ?
Man
V
VolginLid
01-01-2024, 00:00
#4
- Hoe oud was je toen je voor het eerst experimenteerde?
Softdrugs: 17
Harddrugs: 18
- Wat was je ervaring bij het gebruik?
Softdrugs: Flinke lachkick, chill gevoel
Harddrugs: "On top of the world"-gevoel, euforie, energie, bewondering
- Welke opleiding volgde je toen?
Bedrijfseconomie
- Wist je wat de effecten waren?
Softdrugs: Ongeveer, zat er (achteraf) niet ver naast
Harddrugs: Veel over gelezen van tevoren, maar je begrijpt toch pas wat er bedoeld wordt als je het zelf ervaart
- Wist je wat de risico's waren?
Ja
- Wat was de reden om te proberen? (nieuwsgierig / druk van buitenaf / ect.)
Softdrugs: Druk van buitenaf (in positieve zin)
Harddrugs: Nieuwsgierigheid
- Waren er mensen in je kring die al eerder geƫxperimenteerd hadden?
Softdrugs: Ja, als je de enige bent die het nog niet gedaan heeft is de stap snel gezet
Harddrugs: Weinig, maar blijkbaar toch genoeg
- Hoe was de voorlichting op school?
Voorlichting!? Je bedoelt bangmakerij?
- Hoe was de voorlichting van je ouders?
idem dito
- Kon je ergens terecht met je vragen?
Wikipedia
- Ben je een mannetje of eenvrouwtje?
Mannetje

Succes met je game!
c
croppLid
01-01-2024, 00:00
#5
ik heb je gepm`t...
D
Delcasa88Lid
01-01-2024, 00:00
#6
- Hoe oud was je toen je voor het eerst experimenteerde ?
Klik om te vergroten...
14
- Wat was je ervaring bij het gebruik?
Klik om te vergroten...
Ik zat buiten, en in eerste instantie vond ik het heel heftig. Toen ik eenmaal binnen was heb ik de avond van mn leven gehad!
- welke opleiding volgde je toen ?
Klik om te vergroten...
VWO
- Wist je wat de effecten waren ?
Klik om te vergroten...
ja
- Wist je wat de risico's waren ?
Klik om te vergroten...
ja
- Wat was de reden om te proberen ? (nieuwsgierig / druk van buitenaf / ect.)
Klik om te vergroten...
100% interesse in drugs
- waren er mensen in je kring die al eerder geƫxperimenteerd hadden ?
Klik om te vergroten...
Wel op school, niet in 'mijn kring'
- Hoe was de voorlichting op school?
Klik om te vergroten...
Ummm.... Paar lesjes met Verzorging maar kan me niet echt herinneren wat daar de exacte inhoud van was. In iedergeval was het redelijk oprechte, subjectieve informatie.
- Hoe was de voorlichting van je ouders?
Klik om te vergroten...
Minimaal
- Kon je ergens terecht met je vragen ?
Klik om te vergroten...
Ja, hier :) Ik heb jaren het internet afgestruind naar informatie over drugs :)
- Ben je een mannetje of eenvrouwtje ?
Klik om te vergroten...
Man

De game die wij maken gaat zich spitsen op de vragen die de jeugd heeft over drugs, maar er nergens mee terecht kunnen. We gaan geen oordeel vellen over drugsgebruik (zou hypocriet zijn :P). We willen dat kinderen juist geĆÆnformeerd zijn en zich goed voorbereiden op een eventuele "eerste keer".
Klik om te vergroten...
Kan je wat meer vertellen over hoe jullie daar invulling over gaan geven? Hoe gaat het eruit zien, wat voor game wordt het?

Iedereen die de moeite neemt om even te reageren, sweet!
Hopelijk kunnen jullie ons een hoop leren, en kunnen wij met jullie hulp een kick ass game maken.
Klik om te vergroten...
Hou ons daar dan ook van op de hoogte :stoned: Succes met je project :wave:
L
LaunchedLid
01-01-2024, 00:00
#7
- Hoe oud was je toen je voor het eerst experimenteerde ?
Niet 100% zeker maar ik geloof dat ik nog net 14 was.
- Wat was je ervaring bij het gebruik?
Ik vond het prachtig, lekker lachen enzo.
- welke opleiding volgde je toen ?
VWO
- Wist je wat de effecten waren ?
Ja
- Wist je wat de risico's waren ?
Ja maar als ik geweten had wat ik nu weet... had ik het alsnog gedaan denk ik.
- Wat was de reden om te proberen ? (nieuwsgierig / druk van buitenaf / ect.)
Nieuwsgierig
- waren er mensen in je kring die al eerder geƫxperimenteerd hadden ?
1 persoon.
- Hoe was de voorlichting op school?
Minimaal.
- Hoe was de voorlichting van je ouders?
Minimaal.
- Kon je ergens terecht met je vragen ?
Bij vrienden...
- Ben je een mannetje of eenvrouwtje ?
M

Graag gedaan
w
whymeLid
01-01-2024, 00:00
#8
- Hoe oud was je toen je voor het eerst experimenteerde ?
15
- Wat was je ervaring bij het gebruik?
Eerste keer? Bagger koppijn 3 dagen lang, volgens mij verkeerd geĆÆnhaleerd..
- welke opleiding volgde je toen ?
4VWO
- Wist je wat de effecten waren ?
Niet echt, beetje lacherig worden, vage dingen roepen, heel loom worden ofzo. Niet echt een concreet idee.
- Wist je wat de risico's waren ?
Drugs zijn sowieso slecht voor je, die kennis had ik. Verder alleen dat je er verslaafd aan kan raken.
- Wat was de reden om te proberen ? (nieuwsgierig / druk van buitenaf / ect.)
Pure nieuwsgierigheid.
- waren er mensen in je kring die al eerder geƫxperimenteerd hadden ?
een persoon had het al gedaan/
- Hoe was de voorlichting op school?
Kut.
- Hoe was de voorlichting van je ouders?
Kut.
- Kon je ergens terecht met je vragen ?
Wikipedia ofzo?
- Ben je een mannetje of eenvrouwtje ?
Mannetje.

Ohja, houd ons op de hoogte! :wink:
i
iSmokexLid
01-01-2024, 00:00
#9
- Hoe oud was je toen je voor het eerst experimenteerde ?
Soft drugs 12 of 13. Harddrugs 14
- Wat was je ervaring bij het gebruik?
bij mijn eerste joint merkte ik niet heel veel, deed het ook met 1 vriendin en 2 jongens die ik niet zo goed kende. De 2e keer met alleen 2 vriendinnen was wel geslaagd.
Eerste keer harddrugs, xtc, was GEWELDIG
- welke opleiding volgde je toen ?
1ex softddrugs VWO
1e x harddrugs HAVO
- Wist je wat de effecten waren ?
In grote lijnen wel, maar had vooral informatie van verhalen van een vriendin en internet. Deze verhalen kwamen wel overeen met wat ik voelde, alhoewel het veel intenser en leuker was dan ik dacht.
- Wist je wat de risico's waren ?
Ja, maar nu ben ik daar wle veel beter van op de hoogte
- Wat was de reden om te proberen ? (nieuwsgierig / druk van buitenaf / ect.)
Nieuwsgierigheid
- waren er mensen in je kring die al eerder geƫxperimenteerd hadden ?
Een vriendin, later leerde ik meer mensne kennen die gebruikten.
- Hoe was de voorlichting op school?
We kregen wel een voorlichting maar dit was 2 jaar na mijn eerste ervaring met drugs. Bij die voorlichting gingen ze vooral op de risico's en dergelijke in. Er werd zo goed als geen aandacht besteed aan veilig gebruik wat ik toch wel slecht vind. Omdat er altijd wel mensen zijn die toch drugs gebruiken. Juist voor die groep lijkt hetme belangrijk ook te vertellen over veilig gebruik omdat dat ongevallen zou kunnen voorkomen.
- Hoe was de voorlichting van je ouders?
Niet, het onderwerp drugs is een taboe hier. Mijn oudersweten van mijn drugsgebruik (niet de details ervan) maar ik ontwijk gesprekken hier over.
- Kon je ergens terecht met je vragen ?
Internet
- Ben je een mannetje of eenvrouwtje ?
Female.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar dat spel, misschien een goed idee om het hier te plaatsen als het af is?
anyway, succes!
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#10
- Hoe oud was je toen je voor het eerst experimenteerde ?
Pep 20 jaar oud
- Wat was je ervaring bij het gebruik?
Heerlijke avond gehad, heel relaxed en heel actief
- welke opleiding volgde je toen ?
Sociaal studies
- Wist je wat de effecten waren ?
Ja, had ik me op voorbereid
- Wist je wat de risico's waren ?
Ja, had ik me op voorbereid
- Wat was de reden om te proberen ? (nieuwsgierig / druk van buitenaf / ect.)
avontuur, nieuwsgierig
- waren er mensen in je kring die al eerder geƫxperimenteerd hadden ?
Nee, wel samen met vrienden gedaan
- Hoe was de voorlichting op school?
Nooit gehoord
- Hoe was de voorlichting van je ouders?
Met hen kan ik niet over drugs praten
- Kon je ergens terecht met je vragen ?
Internet
- Ben je een mannetje of eenvrouwtje ?
Ik heb een 11de vinger
K
KnffLid
01-01-2024, 00:00
#11
Bedankt voor de reacties allemaal! Jullie reacties dragen ongetwijfeld bij aan de uiteindelijke game! We zitten momenteel nog in het vooronderzoek, maar zodra ons project vorm begint te krijgen zal ik zeker een aantal updates op het forum plaatsen. Ben benieuwd naar jullie feedback. In the mean time, thank you for your time, and keep 'em coming :wink:

~Kenneth
-
-spaceman-Lid
01-01-2024, 00:00
#12
- Hoe oud was je toen je voor het eerst experimenteerde ?
Op 14-15 jarige leeftijd heb ik voor het eerst wiet gerookt. (Alcohol uitgezonderd)
17-18 Paddo's
19 XTC
21 Pep en de rest :wink:

- Wat was je ervaring bij het gebruik?
De eerste keren wiet roken staan me niet echt helder bij. Kan me er niet veel van herinneren. Maar dat ik toen vage stonede avonden had kan ik je wel vertellen. Good & bad... (Paddo's waren fantastisch en XTC was paradijs op aarde..)

- welke opleiding volgde je toen ?
Havo

- Wist je wat de effecten waren ?
Was wel is uitgelegd op school. Maar gevoel is persoonlijk, dat lees je niet in boeken. Voor alle andere drugs heb ik me zeer goed ingelezen en voorbereid.

- Wist je wat de risico's waren ?
Vaag bij wiet. De rest was ik vrijwel volledig op de hoogt.

- Wat was de reden om te proberen ? (nieuwsgierig / druk van buitenaf / ect.)
Nieuwsgierig zeker, maar ook omdat iedereen het begon te doen.

- waren er mensen in je kring die al eerder geƫxperimenteerd hadden ?
Ja.

- Hoe was de voorlichting op school?
Op de basisschool zei ik nooit te gaan roken of drugs te gebruiken. Op de middelbare school was er wel wat informatie maar ik denk dat ik daar door meer interesse kreeg.

- Hoe was de voorlichting van je ouders?
Die lieten me veel vrij.

- Kon je ergens terecht met je vragen ?
Internet en omgeving.

- Ben je een mannetje of eenvrouwtje ?
Man
G
GeminiLid
01-01-2024, 00:00
#13
- Hoe oud was je toen je voor het eerst experimenteerde ?
Ongeveer 13, geloof ik. Dit was met wiet/hasj. Rond m'n 14e xtc, speed enzo, rond m'n 16e/17e coke.

- Wat was je ervaring bij het gebruik?
Ik vond mezelf vet cool.

- welke opleiding volgde je toen ?
VMBO

- Wist je wat de effecten waren ?
Niet echt, in ieder geval niet bij wiet/hasj. Bij hard drugs had ik vrienden die het al eerder hadden gebruikt, waaraan ik het een en ander kon afleiden.

- Wist je wat de risico's waren ?
Ja, maar daar stond ik verder bij stil.

- Wat was de reden om te proberen ? (nieuwsgierig / druk van buitenaf / ect.)
Nieuwsgierig, grenzen verleggen, rebelleren.

- waren er mensen in je kring die al eerder geƫxperimenteerd hadden ?
Ja.

- Hoe was de voorlichting op school?
Minimaal.

- Hoe was de voorlichting van je ouders?
Minimaal.

- Kon je ergens terecht met je vragen ?
Neuh, ik had ze ook niet.

- Ben je een mannetje of een vrouwtje ?
Vrouw.
e
eXeCuzeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Goeie dag knff,

Ik vroeg me af welke programma's jullie gebruiken om jullie game te ontwikkelen?

Ik heb namelijk ook een tijdje met flash gewerkt en krijg nu sinds een half jaartje 3ds max op school. Mochten jullie een 3d game maken zou ik graag weten op welke manier jullie het interactief maken. Word het een FPS of een Third person view of?

haha je snapt me wel ik zou graag wat meer horen over de ontwikkeling van jullie game.

Groeten,

eXeCuze
h
heroesssLid
01-01-2024, 00:00
#15
- Hoe oud was je toen je voor het eerst experimenteerde ?
blowen; 14 jaar
xtc en coke; 18 jaar
- Wat was je ervaring bij het gebruik?
Van de eerste keer blowen kreeg ik een big smile op m'n gezicht en ik moest overal om lachen, ik kreeg dus een lachkick.
- welke opleiding volgde je toen ?
Vmbo
- Wist je wat de effecten waren ?
Ja
- Wist je wat de risico's waren ?
Ja
- Wat was de reden om te proberen ? (nieuwsgierig / druk van buitenaf / ect.)
Nieuwschierig
- waren er mensen in je kring die al eerder geƫxperimenteerd hadden ?
Ja
- Hoe was de voorlichting op school?
Heb ik nooit gehad
- Hoe was de voorlichting van je ouders?
Tja het heeft blijkbaar niet geholpen he :P
- Kon je ergens terecht met je vragen ?
nee.
- Ben je een mannetje of eenvrouwtje ?
vrouw
K
KnffLid
01-01-2024, 00:00
#16
eXeCuze zei:
Goeie dag knff,

Ik vroeg me af welke programma's jullie gebruiken om jullie game te ontwikkelen?

Ik heb namelijk ook een tijdje met flash gewerkt en krijg nu sinds een half jaartje 3ds max op school. Mochten jullie een 3d game maken zou ik graag weten op welke manier jullie het interactief maken. Word het een FPS of een Third person view of?

haha je snapt me wel ik zou graag wat meer horen over de ontwikkeling van jullie game.

Groeten,

eXeCuze
Klik om te vergroten...


hey eXeCuze,
Het ligt een beetje aan de format: Voor 2D games word er hoofdzakelijk flash gebruikt, maar soms ook XNA.
3D games worden gemaakt in Unity of XNA; De game engines tenminste, het modelleren gebeurt ofwel in 3DSmax, maya of in cinema4D. Ik ben zelf als interaction designer niet echt bezig met het harde kern programmeer werk, maar ik zal onze programmeur vragen om in de toekomst hier een stukje uitleg te doen over ons project/proces :)
S
SeatbeltLid
01-01-2024, 00:00
#17
Uhhm waarom mag je niet meedoen als het voor je 14e was? :grin:

Ik kies er wel eentje van 14

- Hoe oud was je toen je voor het eerst experimenteerde ?
14
- Wat was je ervaring bij het gebruik?
Overweldigend, raar maar vooral geweldig.
- welke opleiding volgde je toen ?
VWO 3
- Wist je wat de effecten waren ?
Ja
- Wist je wat de risico's waren ?
Ik had er rekening mee gehouden, alle voorzorgsmaatregelen getroffen.
- Wat was de reden om te proberen ? (nieuwsgierig / druk van buitenaf / ect.)
Geen druk van buitenaf, ik zou het samen met 1 vriend doen en we hebben het samen besloten.
- waren er mensen in je kring die al eerder geƫxperimenteerd hadden ?
Ja de zus van die vriend :P
Die gebruikte het bijna elk weekend.
- Hoe was de voorlichting op school?
Totaal niks over gehad, er hing wel een bordje in het Scheikunde lokaal, over hoe je het moest maken.
- Hoe was de voorlichting van je ouders?
Totaal niet gehad.
- Kon je ergens terecht met je vragen ?
Ja vooral hier op het forum, maar genoeg vrienden.
- Ben je een mannetje of een vrouwtje ?
Ik ben een mannetje

1e keer XTC :hearteyes:
S
SperSIZEboonLid
01-01-2024, 00:00
#18
- Hoe oud was je toen je voor het eerst experimenteerde ?
blowen rond mn 14e
xtc op mn 18e

- Wat was je ervaring bij het gebruik?
zaaaaaaaaalig, wat een heerlijk gevoel

- welke opleiding volgde je toen ?
MBO

- Wist je wat de effecten waren ?
ja

- Wist je wat de risico's waren ?
ja

- Wat was de reden om te proberen ? (nieuwsgierig / druk van buitenaf / ect.)
nieuwsgierigheid

- waren er mensen in je kring die al eerder geƫxperimenteerd hadden ?
ja een vriend van me had het al eerder gedaan

- Hoe was de voorlichting op school?
weinig

- Hoe was de voorlichting van je ouders?
ik kan heel open over drugs praten met mn ouders

- Kon je ergens terecht met je vragen ?
internet

- Ben je een mannetje of eenvrouwtje ?
mannetje
T
TropeLid
01-01-2024, 00:00
#19
-Hoe oud was je toen je voor het eerst experimenteerde ?
15
- Wat was je ervaring bij het gebruik?
Heeerlijk!
- welke opleiding volgde je toen ?
Gymnasium
- Wist je wat de effecten waren ?
Ja
- Wist je wat de risico's waren ?
Ja
- Wat was de reden om te proberen ? (nieuwsgierig / druk van buitenaf / ect.)
Nieuwsgierig
- waren er mensen in je kring die al eerder geƫxperimenteerd hadden ?
Nee
- Hoe was de voorlichting op school?
Slecht, ik word er alleen maar nieuwsgieriger van.
- Hoe was de voorlichting van je ouders?
Same.
- Kon je ergens terecht met je vragen ?
Niet altijd..
- Ben je een mannetje of eenvrouwtje ?
Vrouw ^^
S
SaindLid
01-01-2024, 00:00
#20
- Hoe oud was je toen je voor het eerst experimenteerde ?
13
- Wat was je ervaring bij het gebruik?
Positief
- welke opleiding volgde je toen ?
VWO
- Wist je wat de effecten waren ?
Een beetje, niet helemaal natuurlijk want het was de eerste keer
- Wist je wat de risico's waren ?
Ja
- Wat was de reden om te proberen ? (nieuwsgierig / druk van buitenaf / ect.)
Vooral nieuwsgierigheid
- waren er mensen in je kring die al eerder geƫxperimenteerd hadden ?
Nee
- Hoe was de voorlichting op school?
Niet bestaand
- Hoe was de voorlichting van je ouders?
Niet goed
- Kon je ergens terecht met je vragen ?
teh internetz
- Ben je een mannetje of eenvrouwtje ?
mannetje

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."