Welke regels heb je voor jezelf opgesteld i.v.m. je druggebruik? (zowel grote regels, als kleinere, zoals handigheden of tips)
Wat zijn jou ervaringen met het behouden van deze regels?
Welke uitzonderingen zijn mogelijk?
Heb je ze al eens (bijna) overtreden?
Hoewel ik een veelvoud aan gewoontes en persoonlijke tradities heb (vooral rond LSD), probeer ik mezelf vooral aan de volgende drie gouden regels te houden:
1. Wordt niet verslaafd.
2. Laat je sociaal leven niet lijden onder je gebruik.
3. Laat je professioneel leven niet lijden onder je gebruik.
Regel 3 is de enige die ik echt heb overtreden: na twee dagen wakker op speed, wou ik gewoon gaan werken, leek me wakker genoeg, het volgende dat ik me herinner is dat ik met een blackout wakker word in m'n bed, 's middags, terwijl m'n klok op een compleet fout uur staat. Dag verlof moeten nemen, en fout afgeschoven op m'n alarmklok (die evenwel versleten was en de laatste tijd raar begon te doen).
Andere kleinere regeltjes (of eerder persoonlijke tips in sommige gevallen) zijn bijvoorbeeld:
4. Verwijder geen mails, berichten, of dergelijke onder invloed, want wat dan niet belangrijk of interessant lijkt, is het misschien wel.
5. Pak ook geen telefoons op, tenzij het dichte vrienden zijn die weten van je gebruik.
Uitzondering: Speed
6. Zoek zo veel mogelijk info op voor je iets nieuw probeert.
7. Ga naar het toilet voor je gebruikt (of voor de effecten starten).
8a. Maak je neus goed vrij voor je iets snuift.
8b. Hou een zakdoek binnen handbereik, als je iets snuift.
9. Kijk eerst wie er rond je staat voor je over je eigen gebruik praat.
10. Bereid alles voor, voor je iets neemt; wat je wil doen, zien, horen; neem alles bij de hand wat je nodig hebt, want onder invloed vergeet je het en/of wordt je afgeleid en/of ben je niet in staat om het te doen.
Dat is wat er me voornamelijk te binnen schiet. Nu aan jullie, aan welke regels en handigheden houden jullie je? (het hoeft trouwens niet serieus te blijven, ludieke dingen mogen er ook tussen steken
![:grin:]()
)