Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKan ik gelukkig zijn zonder drugs?

Kan ik gelukkig zijn zonder drugs?

417 antwoorden
50 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Saaiedrugslozezak zei:
Oh sorry, voor alle verslaafden is drugs inderdaad een grote levensbehoefte. Maar ik denk dat dat juist het probleem van een verslaving is, right?

De witte markten zijn ook niet heilig inderdaad. Maar eerlijk is eerlijk, het is toch stoerder om te zeggen dat je een mannetje van de straat hebt voor je 'goede shit' dan dat je een shirtje koopt bij de Primark. Dat is een deel van het coole van drugs. Waarschijnlijk ook de reden tot opscheppen bij mijn vriend. Drugs is exclusiever. Als er een zakje drugs op een feest is, is het iets om te vieren dat het gelukt is om iets van de zwarte markt te pakken. Een shirtje bij de Primark is dat niet.
Klik om te vergroten...
Zit je nou te trollen of ben je echt serieus?

Met het voordeel van de twijfel dat je toch serieus bent:

Dit is allemaal jouw probleem dat je hier zo'n punt van maakt. Zelfs al heeft je vriend dit een keer gedaan en zelfs al vindt 'ie het op een bepaald niveau cool (die fase heb ik ook gehad), het is voor jou veel belangrijker om te zien hoeveel je jezelf (en je relatie) dwars zit met je onvermogen dit allemaal wat te kunnen relativeren.

Ga je ook nog eens in op de belangrijke dingen die hier gezegd worden? Niet voor ons per se, maar voor jezelf. Je kunt een stuk prettiger leven met iets minder oordelen en iets meer zelfreflectie.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Saaiedrugslozezak zei:
Oh sorry, voor alle verslaafden is drugs inderdaad een grote levensbehoefte. Maar ik denk dat dat juist het probleem van een verslaving is, right?

De witte markten zijn ook niet heilig inderdaad. Maar eerlijk is eerlijk, het is toch stoerder om te zeggen dat je een mannetje van de straat hebt voor je 'goede shit' dan dat je een shirtje koopt bij de Primark. Dat is een deel van het coole van drugs. Waarschijnlijk ook de reden tot opscheppen bij mijn vriend. Drugs is exclusiever. Als er een zakje drugs op een feest is, is het iets om te vieren dat het gelukt is om iets van de zwarte markt te pakken. Een shirtje bij de Primark is dat niet.
Klik om te vergroten...
Stoerheid is meestal onzekerheid is meestal angst.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#3
Saaiedrugslozezak zei:
Oh sorry, voor alle verslaafden is drugs inderdaad een grote levensbehoefte. Maar ik denk dat dat juist het probleem van een verslaving is, right?

De witte markten zijn ook niet heilig inderdaad. Maar eerlijk is eerlijk, het is toch stoerder om te zeggen dat je een mannetje van de straat hebt voor je 'goede shit' dan dat je een shirtje koopt bij de Primark. Dat is een deel van het coole van drugs. Waarschijnlijk ook de reden tot opscheppen bij mijn vriend. Drugs is exclusiever. Als er een zakje drugs op een feest is, is het iets om te vieren dat het gelukt is om iets van de zwarte markt te pakken. Een shirtje bij de Primark is dat niet.
Klik om te vergroten...
Ik heb het nog nooit stoer gevonden om drugs bij mijn dealer op te halen. Integendeel, ik vind het altijd een confronterend moment. Zeker als vrouw zijnde.

Laat mij maar een shirtje halen bij een kledingwinkel.

Jouw beeld bij drugs(gebruikers) klopt niet.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#4
Saaiedrugslozezak zei:
Ik ben al wel ruim al 1,5 jaar bezig met therapie maar telkens doorverwijzen. Als ik zou kunnen overnachten in een gekkenhuis waar ik 24/7 psychische zorg krijg dan zou ik daar voor tekenen. En het is oprecht. Dank allen. Ik vind het gebruik van drugs nog steeds crimineel, want je gebruikt dan iets van de zwarte markt en dat heeft een hele wereld daarachter. Zonder vraag geen markt, dus iedere gebruiker is daar wel verantwoordelijk voor. Fast fashion of andere armoedige onethische arbeidsomstandigheden zit ook in de westerse markt en daar probeer ik zo goed als mogelijk om op te letten. Al moet ik zeggen dat kleding enigzins een grotere levensbehoefte is als drugs.
Klik om te vergroten...
Wat wil je nou eigenlijk precies?
Er zijn een aantal leden die met geduld en argumenten uitgebreid reageren op je berichten.
Het enige wat jij blijft doen is herhalen en vast blijven zitten in je eigen standpunten. Die je verder radicaliseert.
Zonder het vanuit een ander perspectief te bekijken, omdat je simpelweg niet leest of wilt horen wat anderen zeggen.

Helemaal prima verder, maar je bent net een langspeelplaat die blijft hangen.

Aangezien je toch niet luistert, kun je wat mij betreft je frustraties en verbitterde woorden beter ergens anders spuien met je eenrichtingsverkeer.

Zoals een aantal leden al hebben gezegd: ik heb medelijden met je vriend. Het is een beetje zielig hoe je reageert op alles.

Ga hulp zoeken voor je eigen problematiek, dat heb je heel hard nodig.

Heel veel geluk met je leven.
S
SaaiedrugslozezakLid
01-01-2024, 00:00
#5
Bedankt @Zeehond !
Ik heb zeker wel wat aan de berichten die vertellen dat drugs niet perse nodig is voor geluk. Voor mij is het onderwerp gewoon heel breed. Ik probeer gewoon de dingen die mij nog niet helemaal helder zijn, zoals de zwarte markt en de omgang daarmee, specifiek te maken om mijn gevoel beter uit te leggen. Mijn excuses als ik daardoor te weinig stil sta bij jullie antwoorden waar ik mij goed in kan vinden en/of die mij helpen.
S
SaaiedrugslozezakLid
01-01-2024, 00:00
#6
Spyro zei:
Ik heb het nog nooit stoer gevonden om drugs bij mijn dealer op te halen. Integendeel, ik vind het altijd een confronterend moment. Zeker als vrouw zijnde.

Laat mij maar een shirtje halen bij een kledingwinkel.

Jouw beeld bij drugs(gebruikers) klopt niet.
Klik om te vergroten...
Okey, interessant! Persoonlijk kreeg ik altijd dat stoerdoenerij gevoel uit gesprekken hierover die ik te horen kreeg. Maar dat is dus in jou geval niet zo. Ik kan me voorstellen dat het een confronterend moment is, dat moment is toch wel nodig om aan de middelen te komen. Wordt het nooit normaal voor je op een gegeven moment? Ga je nooit een dealer op een gegeven moment vertrouwen en bijvoorbeeld besluiten de drugs niet meer laten testen omdat het vertrouwd voelt? En ondanks dat er dus een drempel (voor sommigen althans) is om toch contact te krijgen met een dealer, is dat voor velen het toch wel keer op keer waard. Daarom acht ik drugs soms als zo'n hoogwaardig middel. Mensen lijken er veel voor over te hebben. Meer als voor andere plezieren. Maar mensen denken niet altijd rationeel na, zo hoor ik van mijn psycholoog in een sessie. Dus het is niet omdat het meer moeite en risico kost, dat het dan ook daadwerkelijk meer plezier oplevert.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Saaiedrugslozezak zei:
Bedankt @Zeehond !
Ik heb zeker wel wat aan de berichten die vertellen dat drugs niet perse nodig is voor geluk. Voor mij is het onderwerp gewoon heel breed. Ik probeer gewoon de dingen die mij nog niet helemaal helder zijn, zoals de zwarte markt en de omgang daarmee, specifiek te maken om mijn gevoel beter uit te leggen. Mijn excuses als ik daardoor te weinig stil sta bij jullie antwoorden waar ik mij goed in kan vinden en/of die mij helpen.
Klik om te vergroten...
Maar zie je het conflict dat ontstaat door dat gevoel over de drugsmarkt (dat ook gerechtvaardigd is) en het voormalige gebruik van je vriend? En dat je reactie buitenproportioneel is voor dat gebruik. Je vriend heeft 1 keer gebruikt! Het is maar een keertje en het is nu al verleden tijd.

Als je zo sterk oordeelt als jij doet binnen je relatie over zo'n klein iets dat notabene al voorbij is, dan maak je dingen kapot: je relatie en ook je eigen gevoel van welzijn. Want je zit je helemaal op te vreten over iets dat niet eens meer bestaat.

Bekijk het eens andersom: jouw vriend is sterk tegen het gebruik van drugs en jij hebt 1 keer in het verleden een pilletje genomen. Het was toch niet echt jouw ding om de een of andere reden, dus heb je het daarna nooit weer gedaan. Maar je vriend is er na jaren nog constant mee bezig in zijn hoofd: "Mijn vriendin heeft ooit een keer een pilletje genomen dus steunde ze daarmee de illegale drugsmarkt. Nu zal mijn vriendin voor altijd bloed aan haar handen hebben omdat ze jaren geleden de drugsmarkt steunde door een pilletje te nemen. En ik als iemand die nooit drugs heeft gedaan ben dus blijkbaar een saai persoon want ik stond en sta niet eens open het 1 keer te doen."

Zie je hoe belachelijk en tegenstrijdig dit is? Dit is precies wat jij nu aan het doen bent. Soms is het makkelijker te zien als je het even omdraait en bij een ander ziet.
S
SnuifcabineLid
01-01-2024, 00:00
#8
Saaiedrugslozezak zei:
Ik probeer gewoon de dingen die mij nog niet helemaal helder zijn, zoals de zwarte markt en de omgang daarmee, specifiek te maken om mijn gevoel beter uit te leggen.
Klik om te vergroten...
Wellicht vind je de volgende serie interessant:

In de derde aflevering hebben ze het over hoe XTC gelegaliseerd kan worden, door het bijvoorbeeld in smartshops te verkopen.
In het verleden heeft het kabinet besloten om XTC niet te legaliseren, omdat zij bang waren dat Nederland dan een export functie zou krijgen naar andere landen. Hierdoor leven we in de tegenstrijdige wereld waarbij mensen moeten kiezen tussen de zwarte markt en milieuvervuiling in stand houden, of geen XTC gebruiken. Maar aan de andere kant is het ook zeer onwaarschijnlijk dat het ooit gelegaliseerd wordt, als niemand XTC gebruikt.

Persoonlijk zou ik het heel mooi vinden als hier een oplossing voor komt, zodat het van de zwarte markt afgehaald wordt en ik niet hoef bij te dragen aan de milieuvervuiling. Plus dat er dan pillen komen met een standaard dosering, wat een hoop gezondheidsschade kan voorkomen bij gebruikers!

Wat mij betreft: blame the system, not the person.
S
SaaiedrugslozezakLid
01-01-2024, 00:00
#9
Oh wat vreselijk, ik vind het alleen al vreselijk om die thumnail te zien. Ik ken de serie en heb deze in het verleden gezien. Maar daardoor gaat het alleen maar slechter. Hoe zwak het ook is, ik vind het vervelend om de daadwerkelijke drugs te zien. Ik probeer visuele triggers zoveel mogelijk te mijden en ga die video niet nog eens bekijken. Maar dank. En ik snap wel wat je bedoelt met de legale duurzame xtc pil. Ik vrees er wel voor dat bij legalisering de drugs sneller dan ooit populairder worden als vapes... Maar dat is een andere discussie. Bovendien zou ik op die manier niet meer de straat op durven bijna, want overal verkopen ze dan pillen.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Saaiedrugslozezak zei:
Bovendien zou ik op die manier niet meer de straat op durven bijna, want overal verkopen ze dan pillen.
Klik om te vergroten...
Er zijn momenteel genoeg Legale drugs in Nederland te verkrijgen die echt veel schadelijker zijn voor de maatschappij dan die XTC pilletjes.
Maar ik geloof ook niet meer dat je serieus genomen kunt worden en je lijkt me met een onderzoek bezig of iets dergelijks..
Maar toch hoop ik dat je, mocht je echt zo in de knel zitten, je eruit weet te komen.
Sterkte!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
Saaiedrugslozezak zei:
Oh wat vreselijk, ik vind het alleen al vreselijk om die thumnail te zien. Ik ken de serie en heb deze in het verleden gezien. Maar daardoor gaat het alleen maar slechter. Hoe zwak het ook is, ik vind het vervelend om de daadwerkelijke drugs te zien. Ik probeer visuele triggers zoveel mogelijk te mijden en ga die video niet nog eens bekijken. Maar dank. En ik snap wel wat je bedoelt met de legale duurzame xtc pil. Ik vrees er wel voor dat bij legalisering de drugs sneller dan ooit populairder worden als vapes... Maar dat is een andere discussie. Bovendien zou ik op die manier niet meer de straat op durven bijna, want overal verkopen ze dan pillen.
Klik om te vergroten...
Je hebt een irrationele fixatie op drugs en meer specifiek xtc.

Zolang je dit zelf niet ziet zal dit problematisch voor je blijven.
S
SaaiedrugslozezakLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Je hebt een irrationele fixatie op drugs en meer specifiek xtc.

Zolang je dit zelf niet ziet zal dit problematisch voor je blijven.
Klik om te vergroten...
goh, ik zie dit best wel hoor. Maar mijn probleem wordt er niet minder om
Z
ZeebatsLid
01-01-2024, 00:00
#13
Saaiedrugslozezak zei:
goh, ik zie dit best wel hoor. Maar mijn probleem wordt er niet minder om
Klik om te vergroten...
Ze zeggen altijd dat je je angst kunt overwinnen door het te ondergaan.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Saaiedrugslozezak zei:
goh, ik zie dit best wel hoor. Maar mijn probleem wordt er niet minder om
Klik om te vergroten...
Het is dan ook een kwestie om dieper in dat zien te gaan.

Bijvoorbeeld dus door dat bovenstaande filmpje wél te bekijken en even je vooroordelen (al is het maar tijdelijk) opzij te leggen en te luisteren naar hoe die mensen (die erin gespecialiseerd zijn) vertellen hoe relatief onschadelijk XTC eigenlijk is. Kijk hoe laag ze XTC plaatsen (qua maatschappelijke schade) vergeleken bij middelen die meer sociaal geaccepteerd (en sommige ook legaal) zijn. Dat iets legaal is zegt dus (blijkbaar) ook lang niet alles.

Je kunt door er meer rationeel naar te kijken je blik op iets bijstellen. Nu heb je XTC eigenlijk praktisch gedemoniseerd voor jezelf: je hebt het zo'n kwaad iets gemaakt dat je er niet eens naar kunt kijken. Dit is een probleem, waar je iets aan kunt doen door te onderzoeken of dat oordeel eigenlijk wel zo rationeel is.
S
SaaiedrugslozezakLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mindless zei:
Het is dan ook een kwestie om dieper in dat zien te gaan.

Bijvoorbeeld dus door dat bovenstaande filmpje wél te bekijken en even je vooroordelen (al is het maar tijdelijk) opzij te leggen en te luisteren naar hoe die mensen (die erin gespecialiseerd zijn) vertellen hoe relatief onschadelijk XTC eigenlijk is. Kijk hoe laag ze XTC plaatsen vergeleken bij middelen die meer sociaal geaccepteerd (en sommige ook legaal) zijn. Dat iets legaal is zegt dus (blijkbaar) ook lang niet alles.

Je kunt door er meer rationeel naar te kijken je blik op iets bijstellen. Nu heb je XTC eigenlijk praktisch gedemoniseerd voor jezelf: je hebt het zo'n kwaad iets gemaakt dat je er niet eens naar kunt kijken. Dit is een probleem, waar je iets aan kunt doen door te onderzoeken of dat oordeel eigenlijk wel zo rationeel is.
Klik om te vergroten...
euhm, heb je mijn bericht wel gelezen? Ik heb duidelijk vermeld dat ik de hele serie al ken en bekeken heb;
Saaiedrugslozezak zei:
Ik ken de serie en heb deze in het verleden gezien.
Klik om te vergroten...
Daar heb je misschien over heen gekeken, geeft niks. Verder maak ik me helemaal geen zorgen over de schadelijkheid van een geteste pil.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#16
Is gewoon een trol.
Beter om onze energie niet op leeg te laten lopen.
Deze persoon geniet van onze reacties en blijft bij de standpunten. Dat is de enige reden om hier te blijven.
Ziek en zielig. Sorry dat ik je niet meer serieus neem.

Bovendien denigrerende taal naar de andere leden. Jammer en helemaal niet nodig.

Nul zelfreflectie en een groot psychisch probleem. Sterkte met alles. Bye.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
Saaiedrugslozezak zei:
euhm, heb je mijn bericht wel gelezen? Ik heb duidelijk vermeld dat ik de hele serie al ken en bekeken heb;

Daar heb je misschien over heen gekeken, geeft niks. Verder maak ik me helemaal geen zorgen over de schadelijkheid van een geteste pil.
Klik om te vergroten...
Je hebt het gezien maar je neemt niet aan wat gezegd wordt. Ook al geven filmpjes als deze duidelijk aan dat het feitelijk is dat iets als XTC veel minder schadelijk is voor de maatschappij dan andere middelen, heb jij juist het meest een probleem met dit middel. Toch?

Dan weet ik het ook niet meer. Wat wil je nu eigenlijk verder dan? Want als je niet echt openstaat voor dat je kijk op dingen misschien niet zo rationeel is dan gaat er niets gebeuren hoor. Misschien een beetje hard gezegd zo, maar zoals hierboven ook aangegeven: je berichten zitten nogal vol gif/oordelen. Het ding met dat is: dat is vooral schadelijk voor jezelf. Ik denk ook dat je vriend met zijn eenmalige gebruik en zelfs zijn cool vinden ervan helemaal niet het probleem is hier, maar jijzelf. Zie je dat tenminste?
J
Javelin FGM-148FLid
01-01-2024, 00:00
#18
Sla mij aub dood als ik hier nogmaals reageer. Maar eerst sla ik @Mindless dood als hij blijft reageren.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Javelin FGM-148F zei:
Sla mij aub dood als ik hier nogmaals reageer. Maar eerst sla ik @Mindless dood als hij blijft reageren.
Klik om te vergroten...
Untitled-1.jpg
S
SaaiedrugslozezakLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik heb inderdaad nog het meest een probleem met xtc omdat daar gewoon veel nare herrineren aan vast zitten voor mij persoonlijk. Maar het is inderdaad een relatief veilig middel zonder heel heftige gevolgen. Eigenlijk zou ik willen dat het onveiliger was, dan zou het mensen tenminste stimuleren om zichzelf te blijven

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1415161718...21
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."