Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKan ik gelukkig zijn zonder drugs?

Kan ik gelukkig zijn zonder drugs?

417 antwoorden
46 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
OctoFerrum zei:
Daar verschillen we dan van mening over. We zullen allemaal een weg moeten vinden, en 'genezing' is niet altijd een optie, of de wens. En misschien ben ik wel meer 'mij', als gebruiker, dan als krampachtig-nuchter-proberen-te-blijven-en-alles-doen-zoals-je-denkt-dat-anderen-dat-doen-maar-dat-voelt-niet-echt-als-mezelf persoon.
#3-dubbel woordwaarde. Helaas geen Q of X gebruikt dus kan niet 'uit' leggen.
Klik om te vergroten...
Zolang je niet genezen bent, ben je zoekende naar genezing. Zolang je niet gelukkig bent, ben je zoekende naar geluk. We zoeken het alleen op onze eigen manieren.

Imo...
r
ravemeefteefLid
01-01-2024, 00:00
#2
Saaiedrugslozezak zei:
Beste forumleden,
Graag wil ik jullie enkele eerlijke vragen stellen over drugs en jullie gebruik daarvan. De titel lijkt mij duidelijk. Ik vraag me al geruime tijd af of ik wel gelukkig kan zijn zonder drugs. Bestaat geluk zonder drugs wel? Graag zou ik zoals vroeger wel weer gaan geloven dat jezelf zijn genoeg is, maar dat drugs zo groot is tegenwoordig, doet anders vermoeden. Ik kreeg te horen dat meer kleur had en heftiger was. En sindsdien zie ik mijn leven zonder drugs geregelde als grijs en suf. Blijkbaar heb je drugs nodig om iets te bereiken in je leven. Om mee te komen met de rest, populair te zijn en dingen écht te ervaren. Jezelf zijn zonder middelengebruik is niet meer genoeg, iets dat ik zo jammer vind. Alcoholgebruik ben ik ook mee gestopt, omdat die associatie met gedragveranderende middelen mij helemaal gek maakte. Dat maakt mij dus nu echt een saaie drugsloze zak in jullie ogen, vandaar mijn gebruikersnaam.

Drugs zegt toch echt dat alles wat ik ooit beleefde en nog ga beleven zonder drugs. Ik wil het liefst helemaal geen drugs gebruiken omdat ik dat niet bij mezelf vind passen. Ik vind de handel erin duister en kwaadaardig, ik blijf graag mezelf. Al vind ik leven in een drugssamenleving als deze in Nederland wel erg lastig.

Dus veel zorgen dus. Het is daarom een beetje een egoïstisch topic misschien. Maar als jullie met mij mee zouden denken dan wordt dat gewaardeerd. De volgende vragen kunnen misschien een beetje helpen om het concreet te maken;

1) Zijn jullie het er mee eens dat een leven zonder drugs suf en kleurloos is ten opzichte van een leven met drugs?

2) Zouden jullie een voorstander zijn voor een levensbeëindigings traject voor drugsloze mensen zoals ik? Wij leven zonder drugs toch niet echt?

3) Is eens een drugsgebruiker, altijd een drugsgebruiker? Of heeft mijn vriend altijd drugs in zijn hoofd en in gedachten?

4) Is drugs de belangrijkste stap die men kan zetten in zijn/haar leven? Is die stap belangrijker dan de studie of beroepskeuze... Dan trouwen of bijvoorbeeld kiezen welke vrienden je hebt?

5) voelen jullie je hoger dan mensen die geen drugs gebruiken, omdat jullie een hogere vorm van levensgenot kennen?

6) Is mijn leven een gemiste kans zonder drugs?

7) Weten jullie, gebruikende mensen, wel nog steeds hoe het is om geluk zonder drugs te ervaren? Of vergelijken jullie alles met drugsgeluk? Is het iets dat jullie eigenlijk niet meer kennen, sinds jullie eerste gebruik?

:sunglasses: Beschouwen jullie drugsgeluk als de ultieme vorm van geluk, dat zo buitenaards en bijzonder is dat het letterlijk álles te boven gaat?

Groet,
Een anonieme drugsloos persoon.
Klik om te vergroten...
Vriend ik had dezelfde gedenkswijze als jij. Had een gevoel dat ik niet happy kon zijn zonder drugs maar dat kwam omdat ik de magie van jezelf vinden en zijn niet vond. Men vriendin heeft me erboven op gebracht en nu gebruik ik sporadisch op feestjes bijvoorbeeld. Het ultieme geluk is gewoon men gezinnetje en vrienden. Zolang die er zijn heb ik geen drugs nodig. Geloof me je moet niet zo negatief denken over het leven .
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
ravemeefteef zei:
Vriend ik had dezelfde gedenkswijze als jij. Had een gevoel dat ik niet happy kon zijn zonder drugs maar dat kwam omdat ik de magie van jezelf vinden en zijn niet vond. Men vriendin heeft me erboven op gebracht en nu gebruik ik sporadisch op feestjes bijvoorbeeld. Het ultieme geluk is gewoon men gezinnetje en vrienden. Zolang die er zijn heb ik geen drugs nodig. Geloof me je moet niet zo negatief denken over het leven .
Klik om te vergroten...
Lugubere gedachte en hoop dat het je nooit overkomt (het kwijtraken van ze), maar dan ligt je ultieme geluk dus helemaal buiten jezelf.

Natuurlijk is het fantastisch om deze "dingen" te hebben, maar wat je verkrijgt zul je ook weer kwijtraken. Hopelijk pas met de dood maar alsnog raak je het dan kwijt.

Imo het ultieme geluk: dat kennen in jezelf dat nooit kwijtgeraakt kan worden.
O
OctoFerrumLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
Zolang je niet genezen bent, ben je zoekende naar genezing. Zolang je niet gelukkig bent, ben je zoekende naar geluk. We zoeken het alleen op onze eigen manieren.

Imo...
Klik om te vergroten...
Het verlangen naar iets (genezing, geluk, geld, gezelschap, gebak, iets anders met ge-*) veroorzaakt, pardon, kan onrust veroorzaken (ymmv).
Loslaten betekent overigens niet hetzelfde als opgeven. Verzetten tegen bijv. mijn depressies, heeft me meer tijd gekost dan het toestaan en accepteren ervan. Als iets ruimte krijgt, kan het sneller passeren dan als het wordt tegengewerkt. Ik ben meer gebaat bij de Acceptance & Commitment Therapie (Therapy?) dan bij de klassiekere methodes, die vooral uitgaan van wat er mis met me is, ipv wie ik ben. Neemt niet weg dat CGT zeer helpend is/kan zijn, maar als je al 124 jaar iets probeert en het lukt niet, dan werkt de frustratie van het falen je alleen maar verder tegen.

Anders gezegd:
Genezing kan je soms ook vinden als je niet uitgaat van een ziekte.
Geluk kan je soms vinden als je ophoudt met zoeken.
Geld hoef je niet te zoeken want dat ligt op straat.
Goed gezelschap is de zoektocht waard.
Gebak smaakt in je eentje net zo:
Geod*

* = Nailed it.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Eens.

OctoFerrum zei:
Geluk kan je soms vinden als je ophoudt met zoeken.
Klik om te vergroten...
Sterker nog: geluk komt alleen wanneer opgehouden wordt geluk te zoeken. Dat bedoelde ik ook met: ofwel je zoekt geluk, ofwel je bent gelukkig. Het is 1 van de 2.
J
JahvisonsLid
01-01-2024, 00:00
#6
hehe heb niet alles gelezen maar bijzondere titel. Kan ik gelukkig zijn zonder drugs? Nee, dat is in werkelijkheid onmogelijk, iedereen zonder drugs is eigenlijk gewoon ongelukkig.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Jahvisons zei:
, iedereen zonder drugs is eigenlijk gewoon ongelukkig.
Klik om te vergroten...
Dit is natuurlijk je reinste b.s.
Ik ben gelukkiger zonder drugs, dan met.
Los van alle ellende ik ermee en erdoor kreeg...nee.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
De Zandman zei:
Dit is natuurlijk je reinste b.s.
Ik ben gelukkiger zonder drugs, dan met.
Los van alle ellende ik ermee en erdoor kreeg...nee.
Klik om te vergroten...
Denk dat we hier weer met een troll te maken hebben. Misschien wel een clone account van koning Troll (kunnen jullie dat checken @mods? @Roze Olifant @Mevrouw Pløp @Mezelf )
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mindless zei:
Denk dat we hier weer met een troll te maken hebben. Misschien wel een clone account van koning Troll (kunnen jullie dat checken @mods? @Roze Olifant @Mevrouw Pløp @Mezelf )
Klik om te vergroten...
Ik denk dat je gelijk hebt, @Mindless ....
Misschien krijgen we nog duidelijkheid hierover.
B
BigcitygirlLid
01-01-2024, 00:00
#10
Saaiedrugslozezak zei:
Ik kreeg te horen dat meer kleur had en heftiger was. En sindsdien zie ik mijn leven zonder drugs geregelde als grijs en suf. Blijkbaar heb je drugs nodig om iets te bereiken in je leven. Om mee te komen met de rest, populair te zijn en dingen écht te ervaren. Jezelf zijn zonder middelengebruik is niet meer genoeg, iets dat ik zo jammer vind.
Klik om te vergroten...
Eigenlijk lees ik hier dat je je (sterke) mening over de toegevoegde waarde van drugs vooral van de mening van anderen laat afhangen. Het zicht van een drugsgebruiker kun je niet laten gelden over iemand die geen drugs gebruikt. Tuurlijk zullen zij drugs verheerlijken (wij van wc eend.. raden aan wc eend)

Je blijft graag bij jezelf noem je, daar is niks saais aan. Want hoe kan een persoon nou saai ziin? Met als zijn eigen unieke eigenschappen.

Heb jij vooral drugs gebruikers in jouw omgeving? Dan is het sowieso niet realistisch die uitspraken als waarheid aan te nemen. Hun ervaringen en levensstijl definiëren niet die van jou. Zonder drugs en alcohol kun je een enorm interessant en enerverend persoon zijn: jij hebt veel ruimte voor andere hobby's/interesses die (aanname) bij hun vooral zijn gevuld met het gebruik.

Blijf lekker bij jezelf, zoek mensen die jouw nuchtere hobby's delen en exploreer. Wedden dat je jezelf dan steeds minder saai vind?
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#11
De Zandman zei:
@Bigcitygirl ,
De TS heeft inmiddels een ban gekregen.
Ik denk niet dat hij of zij dit nog kan lezen, reageren voor deze persoon is verder zinloos.
Klik om te vergroten...
Iedereen kan de publieke delen van DF in principe lezen.

Kijk:

1714400507845.png

292 mensen zonder account lezen op dit moment mee.

Reageren is echter wel zinloos want TS is niet bereid een ander perspectief te overwegen dan dat van hem/haarzelf :wink:
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ja, beter dan met.

Enkele psychedelica daargelaten.

Maar nu nog niet.
P
Pedalode RooieGingerLid
01-01-2024, 00:00
#13
Zeker kun je gelukkig zijn je moet gewoon je er even over heen zetten en in je zelf geloven dat je het kan zijn!
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#14
Soulassasins zei:
en vrede hebben met
Klik om te vergroten...

Vooral dit.

Uit eigen ervaring weet ik helaas dat hard vechten niet altijd lukt. Maar berusting is dan de kunst. En dat is een hele lastige dobber om op de vijver te laten golven.
Voor mij is die dobber nog te vaak een biljartbal
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#15
Kordie zei:
Vooral dit.

Uit eigen ervaring weet ik helaas dat hard vechten niet altijd lukt. Maar berusting is dan de kunst. En dat is een hele lastige dobber om op de vijver te laten golven.
Voor mij is die dobber nog te vaak een biljartbal
Klik om te vergroten...
Voor mij ook broeder voor mij ook..
m
m00seLid
01-01-2024, 00:00
#16
"Nuchter is het nieuwe wappie!"
Althans, dat dacht ik na 30 jaar multi-gebruiker te zijn geweest. Was best even leuk maar toen idd de verveling. Nu microdosen paddo's. Beste van 2 werelden (nuchter en beetje extra)
D
DoorLid
01-01-2024, 00:00
#17
www.instagram.com

Jenny Dinovi on Instagram: "It is a teacher of frequencies, and once you’ve learned it - you are free from the attachment that we call addiction. 🙏🏽🔑🫶🏽 #advice #sober #coaching #inspiration #healing #growth #viralvideos"

161K likes, 5,176 comments - jennydinovi on June 18, 2024: "It is a teacher of frequencies, and once you’ve learned it - you are free from the attachment that we call addiction. 🙏🏽🔑🫶🏽 #advice #sober #coaching #inspiration #healing #growth #viralvideos".
www.instagram.com www.instagram.com

Ik vind deze wel goed - echt van binnenuit te leren van the medicine ipv het nodig te hebben.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#18
Weet je zeker dat je vriend maar 1 keer XTC gedaan heeft? Je bent er wel heel obsessief mee bezig voor “die ene” keer.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1718192021
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."