Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"De huidige medische wetenschap kan niet een hersenziekte echt genezen, niet een. Wat ze kunnen is symptoom bestrijden. Dat is het een beetje, men probeert wat (ik geloof naar eer en geweten en beste kunnen) en dan kom je er soms op uit dat iemand een batterij aan medicatie krijgt. Het zou kunnen dat minder beter is, maar het zijn vaak ook medicijnen die niet plots gestopt kunnen worden. Plus dat het dan toch een beetje gokken wordt welk medicijn je dan stopt. Het is zeker niet de ideale situatie, maar beter kunnen we op dit moment nog niet.."
"Deadwing zei: Mediatie (Mindfulness); elke dag minstens tien minuten. Langer als ik meer tijd heb. Dit helpt om me rustig te houden en gefocust. Ook voel ik me na een meditatie minder eenzaam. Ik woon alleen. Dagboek bijhouden: doe ik ook elke dag. Een korte beschrijving van wat er op een dag gebeurd is. Ik probeer het zoveel mogelijk in balans te houden door goede en slechte dingen elke dag te noteren. Zelden heb ik een dag die alleen maar kut is of juist geweldig. Het gaat me dus vooral om de balans in goed en slecht. Fietsen en de natuur: ik hou van fietsen en wandelen in een bos. Het geeft me rust en orde in mijn gedachten. Maakt niet uit hoe gestrest ik ben, het werkt vrijwel altijd. Fotograferen en muziek maken: geeft me veel voldoening. Ik plaats foto's en mijn muziek ook op social media. Het simpelweg creatief bezig zijn is voor mij net zo belangrijk als het streven naar een meesterwerk. Entertainment: familie heb ik bijna niet meer. Ouders en een broer zijn jaren geleden overleden. Met een broer nauwelijks contact en met de rest van de familie helemaal niet. Ik heb niet heel veel maar wel trouwe vrienden waar ik regelmatig mee op stap ga. Soms naar een concert, film, uit eten, museum. Twee van mijn vrienden zijn vorig jaar ook gescheiden. Dat heeft me nogal aangegrepen Klik om te vergroten... Ik wil je echt even grote complimenten geven met wat je allemaal doet om met je depressieve gevoelens om te gaan, uit ervaring weet ik dat het volhouden van deze dingen niet gemakkelijk is. Ik kan wel concluderen dat je een sterk mens bent! (En ook als het een keer niet lukt om deze dingen te doen, maakt nog niet dat je faalt, je mag jezelf dan nog steeds als sterk mens zien!) Ik heb de reacties nog niet gelezen dus ik weet niet welke adviezen er al gegeven zijn. Een goede vriendin van mij heeft me laatst een filmpje laten zien wat haar enorm geholpen heeft bij haar depressies en paniekaanvallen. Dus die wil ik hier echt even delen."
"Deze wil ik ook nog even delen, ik weet niet of je van techno/dance houdt, maar dit nummer geeft mij een enorm gevoel van begrip, troost en hoop"
"MR_CHIP zei: wat een interessant topic heel helpend voor me vooral een hele pakkende titel t.o.v. mijn leefstijl/gedachtegang Klik om te vergroten... Als je er iets meer over kwijt wil, lezen we het he."
"Deadwing zei: Wachttijden bij mijn huisarts lopen soms op tot drie weken. Klik om te vergroten... Tot die tijd (en ook erna natuurlijk) kan je hier je ei kwijt. Deadwing zei: En ik ben nu al 55. Is een drastische verandering nog mogelijk of is het al te laat? Klik om te vergroten... Nooit te laat, je gaat er quality time mee winnen, stel dat je nog maar een week hebt, en je weet de laatste 3 dagen positief te ervaren, das best veel winst tegenover een laatste week alleen maar klote (dit is natuurlijk een heel drastische gedachtengang, maar je snapt wel wat ik ermee bedoel. Deadwing zei: Kosten rijzen de pan uit en ik durf niet echt een jaar vooruit te kijken. Klinkt nogal negatief maar zo denk ik over mijn eigen toekomst Klik om te vergroten... Dat zijn wel typisch depressieve gedachten. Deadwing zei: Wat de toekomst betreft. Ik zal zeker niet de enige zijn die zich zorgen over de toekomst maakt als je ziet wat er de afgelopen jaren in Nederland alleen is gebeurd en natuurlijk de rest van de wereld. Klik om te vergroten... Deze ook typisch depressie, ik sluit me aan bij de adviezen over meer in het hier en nu leven Deadwing zei: Ik ben ook wel van mening hoor dat een leven zonder depressieve gevoelens waarschijnlijk niet mogelijk is. Klik om te vergroten... Dat denk ik ook niet, dieptepunten horen wel een beetje bij het leven. Het is de kunst om er goed mee om te gaan, dat kunnen we leren. Mindless zei: Dat kan wel zijn, maar de oplossing is altijd alleen nu. Ik zie (naar mijn mening) mensen vaak ook teveel graven in het verleden. Dat kan op die manier eindeloos doorgaan. Klik om te vergroten... Deels mee eens maar de oorzaak van bepaalde gedrags- en denkpatronen herkennen en begrijpen kan het makkelijker maken die patronen te veranderen Deadwing zei: Echt belangrijke keuzes maken, wordt volgens mij (voor mij in ieder geval) steeds moeilijker naarmate je ouder wordt. Klik om te vergroten... Als veertiger ervaar ik het tegenovergestelde: ik leer mezelf steeds beter kennen en kan mezelf daardoor steeds gelukkiger maken. Maar misschien ligt dit voor iedereen anders. Mindless zei: Want nu is het fijn, maar wat als we straks weer 8 maanden geen zon krijgen? Klik om te vergroten... Advies: denken in oplossingen, bv een daglichtlamp kost 30 euro, das 2 pakken shag 😉, andere activiteiten doen in de winter. Deadwing zei: denken) maar ik houd wel vol. En daar gaat het toch om! Klik om te vergroten... Precies dat, ik heb de indruk dat je dat echt heel goed doet!"
"Deadwing zei: Maar er zijn nu eenmaal factoren waar je tegenaan loopt naarmate je ouder wordt en waar je lang niet altijd iets aan kan doen. Kans op lichamelijke klachten en ziektes bijvoorbeeld. Klik om te vergroten... Daar had ik inderdaad niet bij stilgestaan, ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Deadwing zei: Ik streef ook over meer in het hier en nu leven. Mediteer al vele jaren maar het blijft moeilijk dat in het dagelijks leven toe te passen. Klik om te vergroten... Dit is misschien een goed punt om samen met een therapeut mee aan de slag te gaan. Mijn coping is vertrouwen hebben dat dingen in de toekomst wel goed komen, of dat ik, ondanks bepaalde dingen toch een kwalitatief en gelukkig leven kan hebben. Maar ja, als je depressief bent, werkt dat copingmeganisme nu eenmaal niet of niet goed, dus dan is het eerder werken naar dit denkpatroon."
"Deadwing zei: En we hebben zeven maanden bijna dagelijks regen gehad..Ik voelde me deze week door het mooie weer echt veel beter en actiever. Vandaag opnieuw regen maar na drie of vier dagen zonneschijn vond ik het niet zo erg. Klik om te vergroten... Beide kanten zijn waar, denk ik. Ja het weer kan ons gemoed beïnvloeden, maar we zijn niet afhankelijk van het weer om ons goed te voelen. Het weer is denk ik een mooi voorbeeld voor allerlei factoren in het leven. We hebben er geen invloed op, zelfs het weer voorspellen kunnen we, met al onze meetapparatuur etc, niet overdreven accuraat. Hoe we met het weer omgaan, daar hebben we dan weer wel invloed op. Daglichtlampen helpen bij sommige mensen wel, extra vitamine d3 slikken in donkere periodes vaak ook. Binnen zijn ook leuke dingen te doen. Zelfs wat we van het weer vinden kunnen we beïnvloeden. Je hebt vast wel eens kinderen met hun laarsjes in de plassen zien springen. Ik ken mensen die houden van regen. Dit gezegd hebbende, wil ik zeker niet bagatelliseren dat het best moeilijk kan zijn met aanhoudende regen om te gaan, ik heb afgelopen jaar ook zeker mijn momenten van frustratie gehad (mbt. Het weer, maar het weer symboliseert in dit verhaal ook andere aspecten van het leven). Maar, omdenken, je er bewust van zijn dat het uiteindelijk je gedachten zijn die je gevoel beïnvloeden (in plaats van de omstandigheden), kan depressies voorkomen en/of stoppen. Uiteraard, beetje realistisch gezien, omdenken is aan het begin niet makkelijk, oefenen baart kunst. Zoals al eerder gezegd, er zullen altijd momenten/periodes zijn dat je niet lekker in je vel zit. Maar de heftigheid/duur kan "afgetopt" worden. En je goede, positieve momenten/periodes kunnen uitvergroot worden."
"Net op zolder geweest, helaas kan ik nu niet bij m'n boeken, ik blijf jullie het citaat van hagakure nog even schuldig."
"Idd, goed eten, serotonine weer aanvullen (b.v. zonnebloempitten, vitamine d3, L-tryptofaan). Bezoekje aan de huisarts kan mss ook geen kwaad. En je gebruik evalueren, in mijn ogen is dit extreem gebruik (zelfs een normale dosis op een nuchtere maag en daarna ook niet eten vind ik al een risico)"
"In het boek "hagakure" (geweldig boek trouwens) staat een stukje over regen, als ik klaar ben met werken zal ik het eens opzoeken en hierbij editen. (Lang geleden dat ik het gelezen heb, mss lees ik het hele boek nog eens)"