Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWat te doen bij overdosis

Wat te doen bij overdosis

135 antwoorden
191 weergaven
18-5-2026
e
ere093hihLid
01-01-2024, 00:00
#1
Beste Adrenochroom
Ik heb deze handleiding grotendeels zelf geschreven gehad, het is een deel van mijn eindwerk dat ik vorig schooljaar heb gemaakt. Bepaalde delen zoals sommige van de harddrugs zijn van het internet gekopieerd, de rest weer in eigen woorden omschreven.

Ik waardeer het dat je dit zegt over de mescaline want het internet is nu eenmaal niet altijd te vertrouwen. Ik kan jammer genoeg weinig tot niks doen om dit in de handleiding aan te passen doordat dit gewoonweg niet meer gaat.
Hopelijk leest men verder naar onder en ziet men deze verbetering.
Bedankt voor de info, mocht je nog zoiets zien, aarzel dan niet om te posten
gr psych-out
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#2
Jouw tekst? Schoolproject vorig jaar?
2010-2011?

1e post is uit 2008 dus lijkt me sterk.
C
CrazyTessaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik heb dit een tijdje geleden aan de hand gehad, helemaal van de wereld heb toen 4uurs op het ehbo gelegen. Ik was gewoon rare dingen aan het doen en wil dit nooit meer meemaken. ik denk da het bij mij door oververmoeidheid kwam, een hele dag gewerkt weinig eten en dan pillen pakken >>> geen goede combinatie!
M
MDMA010Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Duidelijk
b
bruuk83Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik heb een keer meegemaakt dat iemand die dronken was, een likje 71% mdma kristal crush wilde. toen ie met het zakje terugkwam was deze leeg, zat ong 3/4 gr in. Mee naar een huis genomen en op de bank gegooid, ging superhard, bleef lang brabbelen, maar leek fysiek te functioneren. Hij is thuis gaan slapen, volgende dag kon ie zich niks, maar dan ook niks herrinneren. Voelde zich logisch helemaal stuk in zn hoofd. Gaam shoppen bij de tuinen, wat middeltjes meegegeven. die avond werd hij zo ziek ( ong 16u na inname) dat ie naar het huis van zn ouders is gegaan om uit te zieken. Daar heeft hij hoge koorts voor een week gehad, en kon ontlasting niet meer controleren (braken en nummer 2 in bed) voor enkele dagen. Heeft even geduurd voordat deze de oude was. Dit had ik echter niet verwacht toen ik m op die avond zag. Ik denk dat ie vrij veel geluk had.
e
eefje123Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Altijd handig om te weten, deze dingen.
e
edblok2Lid
01-01-2024, 00:00
#7
bruuk83 zei:
Ik heb een keer meegemaakt dat iemand die dronken was, een likje 71% mdma kristal crush wilde. toen ie met het zakje terugkwam was deze leeg, zat ong 3/4 gr in. Mee naar een huis genomen en op de bank gegooid, ging superhard, bleef lang brabbelen, maar leek fysiek te functioneren. Hij is thuis gaan slapen, volgende dag kon ie zich niks, maar dan ook niks herrinneren. Voelde zich logisch helemaal stuk in zn hoofd. Gaam shoppen bij de tuinen, wat middeltjes meegegeven. die avond werd hij zo ziek ( ong 16u na inname) dat ie naar het huis van zn ouders is gegaan om uit te zieken. Daar heeft hij hoge koorts voor een week gehad, en kon ontlasting niet meer controleren (braken en nummer 2 in bed) voor enkele dagen. Heeft even geduurd voordat deze de oude was. Dit had ik echter niet verwacht toen ik m op die avond zag. Ik denk dat ie vrij veel geluk had.
Klik om te vergroten...

*modknip, je hebt je laatste kans verspeeld. Permanente ban is in aantocht.
H
HoneyCLid
01-01-2024, 00:00
#8
dubbel t zei:
OD´t 1 van je vrienden?

hard wegrennen, en nooit meer achterom kijken!

dan komt het allemaal goed met de OD´er...
zo niet?

Dan ken je diegene toch gewoon niet! no problemoooooo!


tfoe, zwervers die OD´en
Klik om te vergroten...

Dit kan je toch niet serieus menen ??
Z
ZifnabLid
01-01-2024, 00:00
#9
Een od van wat dan ook (behalve thc, daarvan val je hooguit in slaap) is per definitie gevaarlijk en het inschakelen van professionele medische hulp is dan ook altijd aan te bevelen.

Is iemand gewoon aan het "flippen" van een tripmiddel, dan is geruststellen, vertellen dat ze een hallucinerend middel hebben genomen en dat het vanzelf weer overgaat vaak voldoende. Even van omgeving veranderen, zodat er minder extreme indrukken zijn, eventueel wat dextrose geven en je merkt dat iemand al snel tot rust komt.

Wanneer iemand op de grond ligt te stuiptrekken, z'n tanden kapot bijt, ligt te schuimbekken, braken of iets in die trend, ga bij de persoon zitten, doe wat zachts tussen de tanden, kniel bij het hoofd, klem eventueel het hoofd zachtjes tussen je bovenbenen, zodat het slachtoffer zichzelf niet kan beschadigen, sommige mensen gaan hard met hum hoofd op de vloer liggen bonken, wat hersenletsel als gevolg kan hebben. (Dit doe je ook bij epilepsiepatiënten trouwens).
In geval van braken: leg de persoon op de zij en zorg dat de luchtwegen vrij blijven. Dit is een smerig klusje, maar je redt iemand's leven hiermee. Blijf tegen de persoon praten, rustig en kalm. Vraag hoe hij/zij heet, waar die woont, of die weet wat er aan de hand is en vertel vooral dat er hulp onderweg is, dat stelt gerust. Leg eventueel je hand op de borst om de circulatie (hartslag) blijvend te controleren.
Laat hulp inschakelen door een omstander, vraag om terugkoppeling en blijf te állen tijde zelf bij het slachtoffer, hij/zij vertrouwt jou als enige op dat moment waarschijnlijk, als je de persoon rustig hebt gekregen zeker.

Het is dus erg belangrijk om te zien of iemand gewoon een slechte trip heeft, of dat er daadwerkelijk sprake is van een od. Bij twijfel: áltijd medische hulp in laten schakelen!
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#10
Nuttige toevoeging, bedankt! :)
En dan vooral dit stukje wist ik niet:
Zifnab zei:
Een od van wat dan ook (behalve thc, daarvan val je hooguit in slaap) is per
Wanneer iemand op de grond ligt te stuiptrekken, z'n tanden kapot bijt, ligt te schuimbekken, braken of iets in die trend, ga bij de persoon zitten, doe wat zachts tussen de tanden, kniel bij het hoofd, klem eventueel het hoofd zachtjes tussen je bovenbenen, zodat het slachtoffer zichzelf niet kan beschadigen, sommige mensen gaan hard met hum hoofd op de vloer liggen bonken, wat hersenletsel als gevolg kan hebben. (Dit doe je ook bij epilepsiepatiënten trouwens).
In geval van braken: leg de persoon op de zij en zorg dat de luchtwegen vrij blijven. Dit is een smerig klusje, maar je redt iemand's leven hiermee. Blijf tegen de persoon praten, rustig en kalm. Vraag hoe hij/zij heet, waar die woont, of die weet wat er aan de hand is en vertel vooral dat er hulp onderweg is, dat stelt gerust. Leg eventueel je hand op de borst om de circulatie (hartslag) blijvend te controleren.
Klik om te vergroten...
Z
ZifnabLid
01-01-2024, 00:00
#11
Graag gedaan. Waar ik vooral van schrok is het verhaal van de dude die 3 a 4 gram mdma kristal had genomen en niet naar een ziekenhuis werd gebracht.
Wanneer je dat weet, neem de persoon dan niet mee naar huis, maar naar het ziekenhuis en laat de maag leegpompen, misschien nog een injectie met een beschermend of verzachtend middel. Dat is 20 minuutjes en had een week braken, schijten en hersenschade voorkomen... Wanneer je met een od in Nederland naar het ziekenhuis gaat, word je echt niet in de boeien geslagen hoor, de arts zal een gesprekje met je aangaan en je uitleggen dat je dit echt als waarschuwing moet zien (Ervaring, daarom vertel ik dit ook graag). Het is onverantwoord hoe sommige mensen met drugs omgaan. Sommige stoffen zijn hoog-potent, mensen hebben geen geduld met wachten op de werking en nemen er nog maar wat bij, tot het inslaat... denk even na voor je iets doet met drugs, geniet er vooral van. We zoeken allemaal wel eens een grens op, maar informeer jezelf ook goed wat de maximale dosering is en houd je eraan, het is allemaal getest en bekend, probeer niet hetzelfde wiel opnieuw uit te vinden. Op internet kan je van alle dope wel vinden hoeveel je moet nemen per kg lichaamsgewicht en hoelang het duurt voor het werkt, wat het doet en hoelang het werkt, inclusief bijwerkingen, wat afhangt van wat je al in je lichaam hebt zitten. Gebruik ook niet alles door elkaar, zeker geen uppers en downers tegelijk, dat vindt je hart niet zo prettig. Ik ben echt niet tegen drugs, maar ga er verantwoord mee om, dat is wat ik eigenlijk wil zeggen, dan kan je er optimaal van genieten :stoned:
S
SmeerselLid
01-01-2024, 00:00
#12
Duidelijke post.

Een overdosis voorkomen is natuurlijk het beste, maar het is wel belangrijk om te weten wat je het beste kunt doen in zo'n situatie. Die nonchalante reacties van sommige mensen hier kan ik dan ook niet begrijpen. Het gevaar blijft er altijd.
P
PurplePowerLid
01-01-2024, 00:00
#13
Super post!
H
HausaWausaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ja daar heb je gelijk in, medisch team zal misschien vast wel wat hebben om tussen de kaken te stoppen, wat veilig is(?).

Maar als je bijvoorbeeld staat te wauzen op de dansvloer kan je er het beste gewoon niks in doen denk ik, je hebt dan ook weinig voor handen om in z'n bek te proppen, en je telefoon/portemonnee of aansteker is er niet bepaalt geschikt voor xD
H
HausaWausaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Zifnab zei:
Een od van wat dan ook (behalve thc, daarvan val je hooguit in slaap) is per definitie gevaarlijk en het inschakelen van professionele medische hulp is dan ook altijd aan te bevelen.

Is iemand gewoon aan het "flippen" van een tripmiddel, dan is geruststellen, vertellen dat ze een hallucinerend middel hebben genomen en dat het vanzelf weer overgaat vaak voldoende. Even van omgeving veranderen, zodat er minder extreme indrukken zijn, eventueel wat dextrose geven en je merkt dat iemand al snel tot rust komt.

Wanneer iemand op de grond ligt te stuiptrekken, z'n tanden kapot bijt, ligt te schuimbekken, braken of iets in die trend, ga bij de persoon zitten, doe wat zachts tussen de tanden, kniel bij het hoofd, klem eventueel het hoofd zachtjes tussen je bovenbenen, zodat het slachtoffer zichzelf niet kan beschadigen, sommige mensen gaan hard met hum hoofd op de vloer liggen bonken, wat hersenletsel als gevolg kan hebben. (Dit doe je ook bij epilepsiepatiënten trouwens).
In geval van braken: leg de persoon op de zij en zorg dat de luchtwegen vrij blijven. Dit is een smerig klusje, maar je redt iemand's leven hiermee. Blijf tegen de persoon praten, rustig en kalm. Vraag hoe hij/zij heet, waar die woont, of die weet wat er aan de hand is en vertel vooral dat er hulp onderweg is, dat stelt gerust. Leg eventueel je hand op de borst om de circulatie (hartslag) blijvend te controleren.
Laat hulp inschakelen door een omstander, vraag om terugkoppeling en blijf te állen tijde zelf bij het slachtoffer, hij/zij vertrouwt jou als enige op dat moment waarschijnlijk, als je de persoon rustig hebt gekregen zeker.

Het is dus erg belangrijk om te zien of iemand gewoon een slechte trip heeft, of dat er daadwerkelijk sprake is van een od. Bij twijfel: áltijd medische hulp in laten schakelen!
Klik om te vergroten...

Je mag nooit wat tussen de tanden doen, hard of zacht. Dit is een fabel, en ik wou dit doen bij mijn maat, EHBO was ondertussen al gekomen, en ik kreeg een flinke waarschuwing dit nooit te doen. Hiermee kan je de luchtweg blokkeren, of wanneer de persoon bijkomt of zijn spieren weer ontspannen, zou hij zich erin kunnen verstikken omdat iemand met zo'n aanval soms ook naar lucht kan happen.

Hoofd klemmen tussen je benen mag ook niet, ook al is het zachtjes. Gewoon het hoofd met je handen van de grond afhouden/beschermen en voor de rest niet forceren.



Informatief topic, alleen sommige reacties.. smh :wave: :flushed:
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#16
Je moet ook iets tussen de tanden doet dat je vast houdt :')
H
HausaWausaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Fool zei:
Je moet ook iets tussen de tanden doet dat je vast houdt :')
Klik om te vergroten...

Zou in principe wel kunnen, maar ik kreeg in ieder geval flink op mijn kop haha. Ook omdat wanneer je iets tussen de tanden wil doen, en de kaken gaan weer stijf op elkaar, je vinger kan blijven haken werd er gezegt. :rolleyes: Voor beiden niet zo fijn lijkt mij. :P
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ja, je vingers tussen de tanden doen is ook geen strak idee. :P

Maar onze medische broeders zullen ook ongetwijfeld weten waar ze mee bezig zijn. Weet je toevallig hoe hun de tanden van de patiënt redden?
H
HausaWausaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Fool zei:
Ja, je vingers tussen de tanden doen is ook geen strak idee. :P

Maar onze medische broeders zullen ook ongetwijfeld weten waar ze mee bezig zijn. Weet je toevallig hoe hun de tanden van de patiënt redden?
Klik om te vergroten...


Zou het niet weten, heb er niet veel ervaring mee, herhaal ook alleen maar wat de medische hulp toen tegen mij heeft gezegt, en wat er o.a. op de site van epilepsiefonds staat. :P
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ja oke, lossfchieten objecten is inderdaad een no-go. MAar klapperende tanden kunnen toch echt iemand zijn/haar gebit kosten. xD

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...34567
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."