Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWat te doen bij overdosis

Wat te doen bij overdosis

135 antwoorden
190 weergaven
18-5-2026
H
HausaWausaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Fool zei:
Je moet ook iets tussen de tanden doet dat je vast houdt :')
Klik om te vergroten...

Zou in principe wel kunnen, maar ik kreeg in ieder geval flink op mijn kop haha. Ook omdat wanneer je iets tussen de tanden wil doen, en de kaken gaan weer stijf op elkaar, je vinger kan blijven haken werd er gezegt. :rolleyes: Voor beiden niet zo fijn lijkt mij. :P
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ja, je vingers tussen de tanden doen is ook geen strak idee. :P

Maar onze medische broeders zullen ook ongetwijfeld weten waar ze mee bezig zijn. Weet je toevallig hoe hun de tanden van de patiënt redden?
H
HausaWausaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Fool zei:
Ja, je vingers tussen de tanden doen is ook geen strak idee. :P

Maar onze medische broeders zullen ook ongetwijfeld weten waar ze mee bezig zijn. Weet je toevallig hoe hun de tanden van de patiënt redden?
Klik om te vergroten...


Zou het niet weten, heb er niet veel ervaring mee, herhaal ook alleen maar wat de medische hulp toen tegen mij heeft gezegt, en wat er o.a. op de site van epilepsiefonds staat. :P
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ja oke, lossfchieten objecten is inderdaad een no-go. MAar klapperende tanden kunnen toch echt iemand zijn/haar gebit kosten. xD
s
steelpan90Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Weet niet of het de bedoeling is om op een oud sticky te reageren? Aangezien deze sws altijd bovenaan staat enzo

Ik vind het idee erachter en de info super goed, maar wel een beetje erg breed den ik. Ik zou bijvoorbeeld, best snappen dat een recreatief gebruiker nog niet weet wat hij zou moeten doen bij een GHB OD of een Coke OD. En je kan mij niet vertellen dat deze precies hetzelfde zijn. Misschien een klein lijstje hoe het beste om te gaan met wat voor soort OD?

Of met verschillende populaire combo's even aankaarten wat het kan bedrukken. Upper+upper/ upper+downer/ downer+downer

Tuurlijk als iemand neerknoest, gaat schuimbekken en ze hart stopt ermee, ja dan direct 112 bellen. Maar als iemand op de after alleen ghb opheeft en net out gaat, ja dan zou ik er persoonlijk niet veel aan doen. Ff checken of alles nog werkt en op bed leggen met zijn hoofd naar de zijkant. 99% van de gevallen gebeurt er niks..
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#6
Een pen kan geschikt zijn, als je deze vasthoud, nog beter is eigenlijk de portemonnee. Als je hier alles uit haalt, geeft het mee. Vergeet dan alleen niet om de goede kant vast te houden!
E
EuphorogenesisLid
01-01-2024, 00:00
#7
Baksteen45 zei:
ieder verstandig mens (voor zover dat gaat) weet wat wel welke echt te veel is en wat je kan hebben en sowieso als je iets voor de eerste keer gaat doen doe het met mate of bouw het op.
Klik om te vergroten...

Niet als je dingen gaat mixen in mijn ervaring. Ik had eens MDMA op en oxycodon, door de M voelde niet hoe high ik van de oxy was dus schatte ik verkeerd in dat ik nog wel wat oxy bij kon pakke. Lijntje oxy gesnoven, naar me bed gelopen, gaan zitten en BAM drie uur later werd ik wakker met me nek in een rare hoek en de gedachte: Waarom lig ik hier? Een paar uur later besefte ik pas echt wat er was gebeurd, mooi een OD. Gelukkig ben ik uit mezelf wakker geworden.
L
LiefhebbertjeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik heb vandaag mijn dealers geld gegeven en gezegd mij minimaal een half jaar
Nee te antwoorden en anders er iemand langs komt
Zo probeer ik het dan maar
En ja verslaving is kut maar komt gewoon op zelf medicatie neer
J
JackHerrerLid
01-01-2024, 00:00
#9
Heel erg bedankt aan de topic maker en andere topics die ik gelezen heb over wat te doen bij een od. Afgelopen week zat ik in lloret de mar en radical redemption en crypsis draaide daar een dag in een club. Natuurlijk ging dit bij vele gepaard met drugs bij mij gelukkig niet. Er was een kerel die veel te veel mdma op had en steeds op de grond viel. Zijn vrienden wisten niet wat ze moesten doen. Ik ben er meteen heen gegaan en mede door dit topic en andere topics waarvan ik screenshots op mijn mobiel heb, heb ik die kerel goed kunnen helpen. Uiteindelijk is gelukkig alles goed afgelopen mede door dit forum!
Bedankt topicmaker en drugsforum community!!
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#10
A: laat je je vrienden nooit stikken, doe je dat wel zijn het geen vrienden EN ben je zelf geen vriend.
B: zal je zo eenzaam worden zonder vrienden dat je misschien wel zelf een od neemt.
C: ik heb net mijn allereerste melding gemaakt bij DF over grof en onnodig taalgebruik. En ra ra voor wie.

Ik vind het een prima post! Ik wist niet wat je precies moet doen als iemand een od heeft genomen. Sommige laconiekeopmerkingen vind ik minder.

Fijne dag allemaal en heb elkaar lief!
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Dunnetjess33 zei:
C: ik heb net mijn allereerste melding gemaakt bij DF over grof en onnodig taalgebruik. En ra ra voor wie.
Klik om te vergroten...
Ik heb je melding gesloten. Het gaat om een post van 7 jaar oud en de betreffende gebruiker is 5 jaar geleden al verbannen zie ik.

Een melding maken is prima hoor, alleen heeft niet echt zin als het om een post van jaren terug gaat.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#12
Psychedelibee zei:
Dunnetjess33 zei:
C: ik heb net mijn allereerste melding gemaakt bij DF over grof en onnodig taalgebruik. En ra ra voor wie.
Klik om te vergroten...
Ik heb je melding gesloten. Het gaat om een post van 7 jaar oud en de betreffende gebruiker is 5 jaar geleden al verbannen zie ik.

Een melding maken is prima hoor, alleen heeft niet echt zin als het om een post van jaren terug gaat.
Klik om te vergroten...

Ahaa, zat ik te slapen! Ik zat gewoon lekker wat te lezen met mijn peukie na het eten. En daarbij niet op de datums gelet. Toch bedankt en sorry! :wink:
P
ProppsLid
01-01-2024, 00:00
#13
Het is ook altijd handig om iemand met een OD in de stabiele zijligging te leggen ivm met braken.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#14
Hey Steelpan, dit zijn sticky onderwerpen die vaak veel zoeken voorkomen. Reageer hier gerust op als je vragen of adviezen hebt. Ook daarvoor staan deze bovenaan.

Het is een goed idee om dat op jou manier aan te passen. Als je het zelf graag wilt denk kan je een nieuwe post maken. Ik zal dat dan in de openingspost veranderen / toevoegen met je credits erbij.
Als je er tijd of zin hebt Let me know. Dan zal ik het er bijzetten , dank voor deze suggesties vast! Gaan we zeker veranderen, ik wacht even af of jij het leuk vindt om te maken met je (pofiel) naam. Als je er geen tijd en zin hebt doe ik het van de week zelf.

Peace
s
steelpan90Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Tijdloos zei:
Hey Steelpan, dit zijn sticky onderwerpen die vaak veel zoeken voorkomen. Reageer hier gerust op als je vragen of adviezen hebt. Ook daarvoor staan deze bovenaan.

Het is een goed idee om dat op jou manier aan te passen. Als je het zelf graag wilt denk kan je een nieuwe post maken. Ik zal dat dan in de openingspost veranderen / toevoegen met je credits erbij.
Als je er tijd of zin hebt Let me know. Dan zal ik het er bijzetten , dank voor deze suggesties vast! Gaan we zeker veranderen, ik wacht even af of jij het leuk vindt om te maken met je (pofiel) naam. Als je er geen tijd en zin hebt doe ik het van de week zelf.

Peace
Klik om te vergroten...

Top! Ikzelf heb alleen ervaring met ghb, keta en coke qua bad gaan.

Misschien ook een idee dat ik een tabel maak met verschillende fases erin. OD is niet hetzelfde als out gaan van bijvoorbeeld ghb of keta (vind ik) . En eventuele dodelijke dosisen hiervan en kenmerken ervan (schuimbekken, stuiltrekkingen etc)

Zal wel een tijdje duren maar ga er alvast aan beginnen!
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#16
steelpan90 zei:
Tuurlijk als iemand neerknoest, gaat schuimbekken en ze hart stopt ermee, ja dan direct 112 bellen. Maar als iemand op de after alleen ghb opheeft en net out gaat, ja dan zou ik er persoonlijk niet veel aan doen. Ff checken of alles nog werkt en op bed leggen met zijn hoofd naar de zijkant. 99% van de gevallen gebeurt er niks..
Klik om te vergroten...

Hier heb ik dus echt een ontzettende hekel aan.. iemand gaat out, leg hem maar in de hoek hij wordt wel weer wakker... tot een keer iemand blauw wordt en niet meer wakker wordt.

Als iemand outgaat van de GHB ga je iemand pijnprikkels geven door bijvoorbeeld met je duim in de schouder te duwen boven het sleutelbeen of onder de nagel. Als iemand dan wakker wordt, wakker houden en als degene helemaal nuchter is een preek geven. Als iemand niet wakker wordt, gewoon 112 bellen... inderdaad, meestal worden mensen weer wakker maar je moet gewoon geen risico nemen. Outgaan is een OD...

Sowieso ben ik het niet zo eens met drugsvoorlichting door verslaafden aan recreatief gebruikers, de kloof is te groot, maar dat is een andere discussie.
s
steelpan90Lid
01-01-2024, 00:00
#17
SmartieAndMe zei:
steelpan90 zei:
[

Tuurlijk als iemand neerknoest, gaat schuimbekken en ze hart stopt ermee, ja dan direct 112 bellen. Maar als iemand op de after alleen ghb opheeft en net out gaat, ja dan zou ik er persoonlijk niet veel aan doen. Ff checken of alles nog werkt en op bed leggen met zijn hoofd naar de zijkant. 99% van de gevallen gebeurt er niks..
Klik om te vergroten...

Hier heb ik dus echt een ontzettende hekel aan.. iemand gaat out, leg hem maar in de hoek hij wordt wel weer wakker... tot een keer iemand blauw wordt en niet meer wakker wordt.

Als iemand outgaat van de GHB ga je iemand pijnprikkels geven door bijvoorbeeld met je duim in de schouder te duwen boven het sleutelbeen of onder de nagel. Als iemand dan wakker wordt, wakker houden en als degene helemaal nuchter is een preek geven. Als iemand niet wakker wordt, gewoon 112 bellen... inderdaad, meestal worden mensen weer wakker maar je moet gewoon geen risico nemen. Outgaan is een OD...

Sowieso ben ik het niet zo eens met drugsvoorlichting door verslaafden aan recreatief gebruikers, de kloof is te groot, maar dat is een andere discussie.
Klik om te vergroten...

Als iemand out gaat van alleen de GHB is er nooit iets aan de hand. En in 99% van de gevallen krijg je diegene nooit wakker. Ooit eens geprobeerd? Zolang de hartslag gelijk blijft, ademt en niet braakt is er niks aan de hand.

Tuurlijk als iemand blauw word moet je 112 bellen. Maar zodra de bovenstaande dingen allemaal nog aanwezig zijn is er niks aan de hand.

Ik ben er juist niet zo van om voor elke poep en een scheet 112 te bellen. Nu is een OD van coke gevaarlijk, maar bij GHB laten ze diegene ook gewoon 3 uur in een ziekenhuis liggen. Kost een hoop geld en tijd voor eigenlijk niks. Daarom ben ik er juist voor om de juiste info te geven.

Aan de andere kant heeft een verslaafde wel verstand van wat er allemaal kan gebeuren. Wie zijn er nu beter dan "ervaringsdeskundigen"? Bij een bedrijf vragen ze toch ook om ervaring.

Beetje dit idee:
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#18
steelpan90 zei:
Als iemand out gaat van alleen de GHB is er nooit iets aan de hand. En in 99% van de gevallen krijg je diegene nooit wakker. Ooit eens geprobeerd? Zolang de hartslag gelijk blijft, ademt en niet braakt is er niks aan de hand.

Tuurlijk als iemand blauw word moet je 112 bellen. Maar zodra de bovenstaande dingen allemaal nog aanwezig zijn is er niks aan de hand.
Klik om te vergroten...

Nee gelukkig is dit nooit voorgekomen, in mijn omgeving is iedereen gelukkig altijd verantwoord met drugs omgegaan.

Het is deze instelling die doden veroorzaakt. Je doet alsof het normaal is dat mensen outgaan van GHB en dat het allemaal niet zo erg is. GHB gebruik is helemaal prima (ik doe het zelf ook wel eens) maar zorg gewoon dat je goed doseert en niet outgaat. Je kunt het gewoon voorkomen. Ook al worden mensen meestal weer wakker, ga jij het jezelf vergeven dat je iemand in een hoekje hebt laten overlijden omdat het meestal wel goed gaat? Als iemand blauw wordt ben je waarschijnlijk te laat.

Je kunt ook zonder gordel rijden, maar dat doe je ook niet. 99% van de gevallen gaat het inderdaad goed, maar ik rij niet weg als iemand in mijn auto zonder gordel zit hoor...

Het gaat me dus helemaal niet om het feit of het wel of niet goed gaat, het gaat om de instelling. Je gaat er verkeerd mee om.. mede daarom is het vaak niet verantwoord dat verslaafden voorlichting geven aan recreatief gebruikers. Ik zeg niet dat het niet goed is dat je mensen probeert te helpen hoor, maar onthoudt wel dat je er misschien iets anders tegenaan kijkt vanwege je verleden. Het is vrij moeilijk dat te negeren.

steelpan90 zei:
Aan de andere kant heeft een verslaafde wel verstand van wat er allemaal kan gebeuren. Wie zijn er nu beter dan "ervaringsdeskundigen"? Bij een bedrijf vragen ze toch ook om ervaring.
Klik om te vergroten...

Mensen met verstand van zaken. Ervaring is niet altijd de juiste les. Een oncoloog hoeft toch ook geen kanker te hebben gehad om te begrijpen hoe hij dat moet behandelen?

Ik denk dat je als (ex) verslaafde wel heel goed andere verslaafden kan helpen, omdat je de situatie begrijpt. Peer education heet dat.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Dit topic is, en blijft ontzettend belangrijk!
Een od van harddrugs , levensgevaarlijk . Daarover bestaat geen enkele twijfel.
Weleens een od meegemaakt van alcohol?
Ik wél .
Ik zal dit nooit vergeten, het is toch alweer 40 jaar geleden. ..maar toch.
Ik zal het gebeuren hier toch neerschrijven, ter lering en vermaak .

In die tijd, die avond, hadden wij vanuit een sportvereniging een soort van zomerkamp georganiseerd.
In de bossen stonden een stuk of 10 , 12 tenten, en aan bier was geen gebrek.
Sterke drank was niet aanwezig. Tenminste, dit dachten wij toen.
Op een gegeven moment had één van de kerels toch een fles Schotse whisky in zijn hand, je kent ze wel, die platte heupflessen.
Tot onze stomme verbazing had deze knaap ( 20, 21 jaren jong) deze fles in nog geen 10 minuten geheel leeggedronken.
E n waar hij die vandaan heeft gehaald is me tot op de dag van vandaag een raadsel, maar, ineens was er een tweede fles aan de beurt, en nam hij daar een paar flinke slokken uit.
En toen stamelde hij : ik moet even naar de wc....( Een gebouwtje 100 meter verderop)
Hij stond op, en verdween in het duister.
Tot zover niets aan het handje.
Wij wachtten 10, 15, 20 minuten, maar wie er óók terugkwam, onze drinkebroer blééf weg.
En toen werden we ongerust. Wij gingen zoeken en vonden hem bewusteloos liggende in het gras.
Hij reageerde nergens meer op, maar, hij ademde nog wél.
Wij hebben hem teruggedragen naar zijn tent en hem daar op zijn matras neergelegd, en één van ons bleef bij hem. Met fel licht in zijn ogen schijnen reageerde hij een beetje.
Vervolgens kotste hij zijn maag leeg. Op zich een goede zaak, maar owee wat een stank!
Vervolgens hebben we hem in de stabiele zijlegging neergelegd, en een en ander schoongemaakt zo goed en zo kwaad als dat ging.
Zijn ademhaling was goed, en dus feesten wij verder, om de 10 minuten werd er even naar deze dragonder gekeken.
Tenslotte gingen wij zelf naar ons nest. Het was de laatste avond van dit kamp evenement, de volgende dag moest alles weer worden ingepakt...
De ochtend vroeg zag ik, dat de dragondertent ingepakt was. En hadden wij nog een halve dag sport.

Komt me daar ineens de moeder v asnvde dragonder aangerend, volkomen overstuur...
Zij kwam naar mij toe, en riep me toe:
Wat is er in vredesnaam gisteren allemaal gebeurd?? Ik kom aan, om de spullen van mijn xxx in te laaien, en ik zie daar een lege fles whisky liggen!
Dat mag hier toch allemaal niet zijn? Hoe kan dit? Legio, leg mij dit eens uit?
Tja, zeg ik, ik weet er het fijne ook niet van, maar ja, hij heeft idd whisky gedronken...
Ja, dat kan jij nou wel zeggen, riep dit mens weer, maar mijn jongen, die doet zoiets niet..en nu ligt hij daar naast zijn spullen en hij zegt alléén maar dit woord:
G o d v e r d o m m e !!
En jij, jij drinkt altijd zoveel, jij weet er dus echt wel meer van!!
Nee hoor, zeg ik, ik weet van niks....

Deze gebeurtenis had heeel slecht kunnen aflopen . Dat moge duidelijk zijn.
Maar achteraf hebben we er toch wel om moeten lachen, En het Corpus Delictii óók. .
Met alcohol kan je jezelf wel degelijk onder de groene zoden drinken. In dit geval: slempen.
Wij wisten toen óók niet precies wat nu de juiste aanpak moest zijn...
En daarom, dit sticky topic is erg erg belangrijk!
T
TriptomaanLid
01-01-2024, 00:00
#20
mattskovic zei:
ja dit is wat de meeste wel vreezen. dat 1 van je vrienden of jezelf perongeluk of niet over doseert.
maar als het toch gebeurt weet jij dan wat je moet doen ?
als je alle tekst niet wil lezen onderaan vind je en korte samenvating

hierbeneden ga ik enkel belangrijke punten met jullie meedelen zodat moest het gebeuren (beter van niet) wat je weet wat je moet doen.

Plotseling antwoordt degene naast je niet meer, hij zakt voorover en begint zwaar te ademen. Een duidelijk geval van een overdosis (od).

Als je niet snel handelt, gaat je vriend(-in) onder je ogen dood. Maar een overdosis hoeft niet fataal aftelopen. Het slachtoffer kan zelf niets meer doen, maar een omstander des te meer. Ook al is je eerste schrikreactie er misschien een van 'wegwezen', juist op dát moment moet je helpen. Blijf rustig en handel snel, dan kun je een leven redden. Als iemand nog leeft tegen de tijd dat de ambulance komt, is hij gered. Het ambulancepersoneel slaagt er altijd in om hem er bovenop te helpen. Aan jou dus de taak om een overdosis op tijd te herkennen, de ambulance te bellen en de tussentijd te overbruggen.

Verschijnselen
de verschijnselen hangen af van welk soort middel je gebruikt.

Iemand die te veel opiaten heeft gebruikt, zakt langzaam in elkaar en dommelt weg. De hersenen komen bijna stil te liggen, zodat de ademhaling wegzakt. Vaak komt er vocht in de longen, waardoor het slachtoffer nog minder zuurstof krijgt. Die benauwdheid voelt hij niet omdat hij ondertussen buiten westen raakt. Mensen met een OD zien er vaak slap en bleek uit. Ze ademen langzaam of helemaal niet. Soms hebben ze schuim op de lippen, soms braken ze of krijgen ze epileptische aanvallen.

Een overdosis pillen lijkt op een overdosis heroïne. Het maakt in principe niet uit welk middel de overdosis veroorzaakt: bij bewustzijnsverlies en ademnood moet je altijd op dezelfde manier handelen: ambulance bellen en mond-op-mondbeademing toepassen.

Een overdosis cocaïne komt minder vaak voor dan een overdosis heroïne. Cocaïne heeft een direct effect op het hart. Het grootste gevaar is een hartaanval of hartstilstand. Heeft iemand acute hartproblemen na cokegebruik, dan moet je direct 112 bellen. Eventueel kun je hartmassage toepassen.

OD of aan het trippen

Het is lastig vast te stellen of iemand echt teveel heeft genomen, zeker als je zelf ook onder invloed bent. Neem echter geen risico en grijp op tijd in. Beter een levende die kwaad is dan een dode. Voorkom dat het slachtoffer buiten bewustzijn raakt. Hoe eerder je ingrijpt hoe beter. Want hoe verder hij buitenbewustzijn is, hoe moeilijker hij weer bij bewustzijn is te krijgen. Als de ademhaling onregelmatig wordt of zelfs stopt, dan moet je zeker ingrijpen.

Wat niet helpt: een shot zout water. Dat is een fabeltje. Het heeft geen enkel effect op de hersenen, maar belast het lichaam nog eens extra. Je verliest er bovendien

Buiten westen

Je kunt controleren of iemand bij kennis is door roepen of schudden. Krijg je geen reactie, probeer hem dan wakker te krijgen en te houden. Hierbij is alles geoorloofd:

. In het gezicht slaan.
. Hard knijpen in spier boven sleutelbeen
. Met je duimnagel hard onder/op een vingernagel drukken.
. Een plens koud water of natte doek in het gezicht gooien.
Probeer het slachtoffer zo snel mogelijk op de been te trekken, en loop met hem rond of zet hem onder een koude douche. Dit stimuleert de bloedsomloop en bevordert het herstel. Ook als je hem weer bij kennis hebt gekregen, moet je attent blijven. Sommige drugs werken lang door, zodat iemand alsnog buiten kennis kan raken.

112

Als iemand buiten bewust zijn is en je krijgt hem niet meer wakker, dan moet je altijd 112 bellen. Zeg dat het om een spoedgeval gaat en vraag om een ambulance. In dat geval komt er geen politie mee, of alleen ter assistentie van het ambulancepersoneel (dus niet om mensen aan te houden of om spullen in beslag te nemen). Ga na het bellen meteen terug naar het slachtoffer.

Ambulancepersoneel weet precies wat het bij een overdosis moet doen. Als de ambulance er op tijd bij is, wordt het slachtoffer altijd gered. Zonodig krijgt hij het tegengif Narcan ingespoten, dat blokkeert de werking van heroïne en heft de overdosis acuut op. Het slachtoffer komt in één klap weer bij zijn positieven.

Een ambulance moet arriveren binnen 15 minuten nadat je hebt gebeld. Dat is een wettelijke norm. In de tussentijd moet je bij het slachtoffer blijven en zijn ademhaling in de gaten houden. Als zijn situatie verergert, dan moet je ingrijpen.

Kijk, luister en voel

Leg iemand die buiten bewustzijn is maar wel (weer) zelf ademt op zijn zij. Maak knellende kleding los, en zorg dat zijn mond leeg is. Leg het hoofd zo ver mogelijk naar achteren, met de neus en de mond naar de grond gericht. Dit heet de stabiele zijligging, en vergemakkelijkt het ademhalen en voorkomt stikken bij braken. Iemand die niet genoeg zuurstof binnenkrijgt, wordt bleek, grauw of blauwachtig.

. Kijk of de borstkas op en neer beweegt.
. Luister of het slachtoffer reutelende, rochelende of snurkende geluiden maakt, dan is de ademhaling onvoldoende.
. Voel met je oor of je wang of er nog een luchtstroom is.

Als de ademhaling onvoldoende is of stopt, dan moet je het slachtoffer beademen

Mond-op-mondbeademing

. Verwijder alle losse voorwerpen uit de mond (voedsel, kauwgom, kunstgebit!).
. Leg het slachtoffer op zijn rug.
. Breng het hoofd ver naar achter, de mond valt hierdoor open en de luchtweg komt vrij.
. Knijp zijn neus dicht, plaats je mond wijd open op zijn mond en blaas je adem erin. Kijk daarbij met een schuin oog of de borstkas omhoogkomt, zo kun je zien of je de lucht in de longen blaast. Blaas je de lucht in de maag, dan veroorzaakt dat braken. Het hoofd is dan niet voldoende achterover gestrekt.
. Haal je mond van de mond, laat de neus los en laat uitademen.
. Beadem ongeveer 12 maal per minuut (elke vijf seconden).
. Ga door met beademen tot het slachtoffer zelf kan ademen of totdat professionele hulp het overneemt.

Met mond-op-mondbeademing kun je een leven redden, maar het moet wel zo hygiënisch mogelijk gebeuren. Veeg bloed of braaksel weg voordat je met beademen begint. Aids, hepatitis B en hepatitis C kunnen niet worden overgebracht door huidcontact, zoenen of adem. Mond-op-mondbeademing is te vergelijken met zoenen en kan weinig kwaad. Je kunt wel besmet raken met TBC of hepatitis A. Hepatitis A gaat vanzelf over, TBC is goed te behandelen.

Extra risico's

Een OD krijg je niet zomaar. Als je ervaring hebt met dope zal het je niet snel overkomen, maar de grens tussen 'erg stoned' en een OD blijft dun. Riskante omstandigheden:

. Als je de dope niet kent (in een andere stad, van een andere dealer, van een andere soort).
. Als je een tijdje niet hebt gebruikt. Bijvoorbeeld als je hebt vastgezeten, of een tijd clean bent geweest.
. Als je een tijd alleen hebt gechineesd en weer een shotje neemt.
. Als je heroïne én methadon gebruikt.
. Als je oververmoeid bent.
. Als je verzwakt bent of een lage weerstand hebt.
. Als je meerdere middelen door elkaar gebruikt. Bij pillen en alcohol krijg je het zogenaamde '1+1=3-effect'. Deze middelen versterken elkaar zo sterk dat je extra risico loopt.

Het is altijd veiliger om je shot niet in één keer te zetten. Zet eerst de helft, en wacht af hoe het valt. Valt het goed, dan kun je alsnog de rest nemen. Je kunt ook eerst een beetje dope roken om uit te testen hoe sterk het is.

Stap voor stap

Is nog bij kennis:
. Houd aan de praat.
. Houd op de been.
. Gooi koud water in het gezicht.

Is buiten kennis:
. Sla in het gezicht.
. Knijp in de spier boven het sleutelbeen.
. Druk je duimnagel op een vingernagel.
. Gooi koud water in het gezicht.

Blijft buiten kennis:
. Bel 112.
. Controleer de ademhaling.

Is buiten kennis maar ademt:
. Leg op de zij.
. Leg hoofd naar achter.
. Blijf ademhaling controleren.

Ademt niet of onvoldoende:
. Verwijder eventueel kunstgebit.
. Leg op de rug.
. Hoofd naar achter.
. Mond open.
. Knijp neus dicht.
. Mond op mond.
. Blaas lucht in mond.
. Haal mond van mond.
. Laat neus los.
. Herhaal dit 12 keer per minuut.

ik vind dit uiterst van belang dat een gebruiker weet wat hij moet doen dit kan iedereen voorkomen!!!!

greetz mattskovic
Klik om te vergroten...
Handig om te weten doen we verder niks mee👌🏼

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...34567
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."