Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWat te doen bij overdosis

Wat te doen bij overdosis

135 antwoorden
186 weergaven
18-5-2026
B
Baksteen45Lid
01-01-2024, 00:00
#1
ieder verstandig mens (voor zover dat gaat) weet wat wel welke echt te veel is en wat je kan hebben en sowieso als je iets voor de eerste keer gaat doen doe het met mate of bouw het op.
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#2
Helpt amfetamine niet bij een OD downers?
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#3
Was blijkbaar geen sticky meer kwam ik achter vannacht :confused:
Dus bij deze weer, goede post!
P
Patrick a.k.a SpacefaceLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik zal het proberen te onthouden :grin:, in mijn vriendenkring zal ik alleen de eerste zijn die OD gaat dus heb er persoonlijk weinig aan. Wel goed dat er een keer bij stilgestaan word :beer: !
W
Wile-E-PeyoteLid
01-01-2024, 00:00
#5
Een epi pen helpt bij een overdosis heroine. maar dan heb je maar 30 minuten extra de tijd. En moet die persoon in een ambulance liggen op bij de eerste hulp. Daarna heeft je lichaam al anti-epifrine aangemaakt, en dat is een serotine achtige stof. Hierdoor kan je weer terugvallen.
E
EllesdeeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Wacky zei:
"ok"
Klik om te vergroten...
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#7
Zazuu. zei:
Overdosis kan volgens mij alleen maar als je teveel neemt
Klik om te vergroten...
QFFT!!!
d
dubbel tLid
01-01-2024, 00:00
#8
OD´t 1 van je vrienden?

hard wegrennen, en nooit meer achterom kijken!

dan komt het allemaal goed met de OD´er...
zo niet?

Dan ken je diegene toch gewoon niet! no problemoooooo!


tfoe, zwervers die OD´en
m
mattskovicLid
01-01-2024, 00:00
#9
ja dit is wat de meeste wel vreezen. dat 1 van je vrienden of jezelf perongeluk of niet over doseert.
maar als het toch gebeurt weet jij dan wat je moet doen ?
als je alle tekst niet wil lezen onderaan vind je en korte samenvating

hierbeneden ga ik enkel belangrijke punten met jullie meedelen zodat moest het gebeuren (beter van niet) wat je weet wat je moet doen.

Plotseling antwoordt degene naast je niet meer, hij zakt voorover en begint zwaar te ademen. Een duidelijk geval van een overdosis (od).

Als je niet snel handelt, gaat je vriend(-in) onder je ogen dood. Maar een overdosis hoeft niet fataal aftelopen. Het slachtoffer kan zelf niets meer doen, maar een omstander des te meer. Ook al is je eerste schrikreactie er misschien een van 'wegwezen', juist op dát moment moet je helpen. Blijf rustig en handel snel, dan kun je een leven redden. Als iemand nog leeft tegen de tijd dat de ambulance komt, is hij gered. Het ambulancepersoneel slaagt er altijd in om hem er bovenop te helpen. Aan jou dus de taak om een overdosis op tijd te herkennen, de ambulance te bellen en de tussentijd te overbruggen.

Verschijnselen
de verschijnselen hangen af van welk soort middel je gebruikt.

Iemand die te veel opiaten heeft gebruikt, zakt langzaam in elkaar en dommelt weg. De hersenen komen bijna stil te liggen, zodat de ademhaling wegzakt. Vaak komt er vocht in de longen, waardoor het slachtoffer nog minder zuurstof krijgt. Die benauwdheid voelt hij niet omdat hij ondertussen buiten westen raakt. Mensen met een OD zien er vaak slap en bleek uit. Ze ademen langzaam of helemaal niet. Soms hebben ze schuim op de lippen, soms braken ze of krijgen ze epileptische aanvallen.

Een overdosis pillen lijkt op een overdosis heroïne. Het maakt in principe niet uit welk middel de overdosis veroorzaakt: bij bewustzijnsverlies en ademnood moet je altijd op dezelfde manier handelen: ambulance bellen en mond-op-mondbeademing toepassen.

Een overdosis cocaïne komt minder vaak voor dan een overdosis heroïne. Cocaïne heeft een direct effect op het hart. Het grootste gevaar is een hartaanval of hartstilstand. Heeft iemand acute hartproblemen na cokegebruik, dan moet je direct 112 bellen. Eventueel kun je hartmassage toepassen.

OD of aan het trippen

Het is lastig vast te stellen of iemand echt teveel heeft genomen, zeker als je zelf ook onder invloed bent. Neem echter geen risico en grijp op tijd in. Beter een levende die kwaad is dan een dode. Voorkom dat het slachtoffer buiten bewustzijn raakt. Hoe eerder je ingrijpt hoe beter. Want hoe verder hij buitenbewustzijn is, hoe moeilijker hij weer bij bewustzijn is te krijgen. Als de ademhaling onregelmatig wordt of zelfs stopt, dan moet je zeker ingrijpen.

Wat niet helpt: een shot zout water. Dat is een fabeltje. Het heeft geen enkel effect op de hersenen, maar belast het lichaam nog eens extra. Je verliest er bovendien

Buiten westen

Je kunt controleren of iemand bij kennis is door roepen of schudden. Krijg je geen reactie, probeer hem dan wakker te krijgen en te houden. Hierbij is alles geoorloofd:

. In het gezicht slaan.
. Hard knijpen in spier boven sleutelbeen
. Met je duimnagel hard onder/op een vingernagel drukken.
. Een plens koud water of natte doek in het gezicht gooien.
Probeer het slachtoffer zo snel mogelijk op de been te trekken, en loop met hem rond of zet hem onder een koude douche. Dit stimuleert de bloedsomloop en bevordert het herstel. Ook als je hem weer bij kennis hebt gekregen, moet je attent blijven. Sommige drugs werken lang door, zodat iemand alsnog buiten kennis kan raken.

112

Als iemand buiten bewust zijn is en je krijgt hem niet meer wakker, dan moet je altijd 112 bellen. Zeg dat het om een spoedgeval gaat en vraag om een ambulance. In dat geval komt er geen politie mee, of alleen ter assistentie van het ambulancepersoneel (dus niet om mensen aan te houden of om spullen in beslag te nemen). Ga na het bellen meteen terug naar het slachtoffer.

Ambulancepersoneel weet precies wat het bij een overdosis moet doen. Als de ambulance er op tijd bij is, wordt het slachtoffer altijd gered. Zonodig krijgt hij het tegengif Narcan ingespoten, dat blokkeert de werking van heroïne en heft de overdosis acuut op. Het slachtoffer komt in één klap weer bij zijn positieven.

Een ambulance moet arriveren binnen 15 minuten nadat je hebt gebeld. Dat is een wettelijke norm. In de tussentijd moet je bij het slachtoffer blijven en zijn ademhaling in de gaten houden. Als zijn situatie verergert, dan moet je ingrijpen.

Kijk, luister en voel

Leg iemand die buiten bewustzijn is maar wel (weer) zelf ademt op zijn zij. Maak knellende kleding los, en zorg dat zijn mond leeg is. Leg het hoofd zo ver mogelijk naar achteren, met de neus en de mond naar de grond gericht. Dit heet de stabiele zijligging, en vergemakkelijkt het ademhalen en voorkomt stikken bij braken. Iemand die niet genoeg zuurstof binnenkrijgt, wordt bleek, grauw of blauwachtig.

. Kijk of de borstkas op en neer beweegt.
. Luister of het slachtoffer reutelende, rochelende of snurkende geluiden maakt, dan is de ademhaling onvoldoende.
. Voel met je oor of je wang of er nog een luchtstroom is.

Als de ademhaling onvoldoende is of stopt, dan moet je het slachtoffer beademen

Mond-op-mondbeademing

. Verwijder alle losse voorwerpen uit de mond (voedsel, kauwgom, kunstgebit!).
. Leg het slachtoffer op zijn rug.
. Breng het hoofd ver naar achter, de mond valt hierdoor open en de luchtweg komt vrij.
. Knijp zijn neus dicht, plaats je mond wijd open op zijn mond en blaas je adem erin. Kijk daarbij met een schuin oog of de borstkas omhoogkomt, zo kun je zien of je de lucht in de longen blaast. Blaas je de lucht in de maag, dan veroorzaakt dat braken. Het hoofd is dan niet voldoende achterover gestrekt.
. Haal je mond van de mond, laat de neus los en laat uitademen.
. Beadem ongeveer 12 maal per minuut (elke vijf seconden).
. Ga door met beademen tot het slachtoffer zelf kan ademen of totdat professionele hulp het overneemt.

Met mond-op-mondbeademing kun je een leven redden, maar het moet wel zo hygiënisch mogelijk gebeuren. Veeg bloed of braaksel weg voordat je met beademen begint. Aids, hepatitis B en hepatitis C kunnen niet worden overgebracht door huidcontact, zoenen of adem. Mond-op-mondbeademing is te vergelijken met zoenen en kan weinig kwaad. Je kunt wel besmet raken met TBC of hepatitis A. Hepatitis A gaat vanzelf over, TBC is goed te behandelen.

Extra risico's

Een OD krijg je niet zomaar. Als je ervaring hebt met dope zal het je niet snel overkomen, maar de grens tussen 'erg stoned' en een OD blijft dun. Riskante omstandigheden:

. Als je de dope niet kent (in een andere stad, van een andere dealer, van een andere soort).
. Als je een tijdje niet hebt gebruikt. Bijvoorbeeld als je hebt vastgezeten, of een tijd clean bent geweest.
. Als je een tijd alleen hebt gechineesd en weer een shotje neemt.
. Als je heroïne én methadon gebruikt.
. Als je oververmoeid bent.
. Als je verzwakt bent of een lage weerstand hebt.
. Als je meerdere middelen door elkaar gebruikt. Bij pillen en alcohol krijg je het zogenaamde '1+1=3-effect'. Deze middelen versterken elkaar zo sterk dat je extra risico loopt.

Het is altijd veiliger om je shot niet in één keer te zetten. Zet eerst de helft, en wacht af hoe het valt. Valt het goed, dan kun je alsnog de rest nemen. Je kunt ook eerst een beetje dope roken om uit te testen hoe sterk het is.

Stap voor stap

Is nog bij kennis:
. Houd aan de praat.
. Houd op de been.
. Gooi koud water in het gezicht.

Is buiten kennis:
. Sla in het gezicht.
. Knijp in de spier boven het sleutelbeen.
. Druk je duimnagel op een vingernagel.
. Gooi koud water in het gezicht.

Blijft buiten kennis:
. Bel 112.
. Controleer de ademhaling.

Is buiten kennis maar ademt:
. Leg op de zij.
. Leg hoofd naar achter.
. Blijf ademhaling controleren.

Ademt niet of onvoldoende:
. Verwijder eventueel kunstgebit.
. Leg op de rug.
. Hoofd naar achter.
. Mond open.
. Knijp neus dicht.
. Mond op mond.
. Blaas lucht in mond.
. Haal mond van mond.
. Laat neus los.
. Herhaal dit 12 keer per minuut.

ik vind dit uiterst van belang dat een gebruiker weet wat hij moet doen dit kan iedereen voorkomen!!!!

greetz mattskovic
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#10
"ok"
M
MindgamerLid
01-01-2024, 00:00
#11
Het zit in ons natuur om diegene te haten die respectloos met het leven omgaat.

Zelf wil ik immers ook genieten van mijn sterfproces na een overdosis downers, zonder dat altruïsten mij daarbij helpen.
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ellesdee zei:
Wacky zei:
"ok"
Klik om te vergroten...
Klik om te vergroten...
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#13
Goede "tut" alleen ik denk dat de meeste mensen die een OD krijgen vaak onverstandig bezig zijn, deze mensen zullen dit ook vast niet helemaal lezen.
En als mensen onverstandig gebruiken, wil ik zelf daar ook niet bijzijn.
geldt natuurlijk niet in alle gevallen voor ik weer verwijten naar mijn hoofd krijg :wink:
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#14
plantenbak zei:
geldt natuurlijk niet in alle gevallen voor ik weer verwijten naar mijn hoofd krijg :wink:
Klik om te vergroten...


Verder goede info, bedankt voor het delen.
H
HallucineerMeneerLid
01-01-2024, 00:00
#15
ik heb gelukkig nog nooit een overdosis gehad, wel een toverdosis :grin:
m
magicwassoLid
01-01-2024, 00:00
#16
Angramar Temenos zei:
Ellesdee zei:
Wacky zei:
"ok"
Klik om te vergroten...
Klik om te vergroten...
Klik om te vergroten...
m
mattskovicLid
01-01-2024, 00:00
#17
plantenbak zei:
Goede "tut" alleen ik denk dat de meeste mensen die een OD krijgen vaak onverstandig bezig zijn, deze mensen zullen dit ook vast niet helemaal lezen.
En als mensen onverstandig gebruiken, wil ik zelf daar ook niet bijzijn.
geldt natuurlijk niet in alle gevallen voor ik weer verwijten naar mijn hoofd krijg :wink:
Klik om te vergroten...

vandaar de korte samenvatting :wink:


greetz mattskovic :stoned:

ps: aan al de gene die hier "ok" posten komen jullie posts te weinig ofzo ???
heb er niets op tegen want dan komt dit topic terug bovenaan zodat andere mensen dit nog kunnen lezen :wave:
Z
Zazuu.Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Denk inderdaad dat ik niet iemand tegen het lijf zal lopen die een overdosis heeft of gaat krijgen.

Overdosis kan volgens mij alleen maar als je teveel neemt of het verkeerde, dit gebeurt in beide gevallen niet.

Maar een aantal dingen zijn wel handig om te onthouden. Zeg nooit nooit. :wave:
m
mattskovicLid
01-01-2024, 00:00
#19
@ Zazuu.
ik dacht dat ik dit ook niet nodig zal hebben tot 1week terug...
een slechte combo is zo gemaakt alcohol en drugs is ALTIJD een verkeerde combo.

greetz matti
a
acidboyLid
01-01-2024, 00:00
#20
mattskovic zei:
een slechte combo is zo gemaakt, alcohol en drugs is ALTIJD een verkeerde combo.

greetz matti
Klik om te vergroten...

Yeah, right :confused:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...7
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."