Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTerugval in benzo's, controleverlies.

Terugval in benzo's, controleverlies.

1105 antwoorden
161 weergaven
18-5-2026
E
EduitoLid
01-01-2024, 00:00
#1
Quetiapine probeer ik eigenlijk van weg te blijven, herinner me dat dit 10 jaar geleden me eens in een zeer vreemde slaap bracht. Nu lees ik hier terug informatie over en wou eigenlijk eens proberen als me dit 'sedetatiever' maakt 's avonds bij een benzo afkick (cold turkey nu dag 2), of dat dit ineens BAM met de deur in huis vallen is en slapen, en welke doseringen zijn geschikt voor beide 'doelen' ?
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Eduito zei:
Quetiapine probeer ik eigenlijk van weg te blijven, herinner me dat dit 10 jaar geleden me eens in een zeer vreemde slaap bracht. Nu lees ik hier terug informatie over en wou eigenlijk eens proberen als me dit 'sedetatiever' maakt 's avonds bij een benzo afkick (cold turkey nu dag 2), of dat dit ineens BAM met de deur in huis vallen is en slapen, en welke doseringen zijn geschikt voor beide 'doelen' ?
Klik om te vergroten...
Quetiapine heb ik een paar keer genomen. Volgens mij viel ik na een half uur tot uur in een diepe slaap met half pilletje. 25 mg. En ik sliep wel ok, maar werd niet goed wakker de dag erna. Ik mocht van de psychiater 50 mg nemen, maar hij dacht al, dat ik met half pilletje genoeg zou hebben.
Ik ben er zeker geen fan van. Het wordt voor andere problematieken ook in hoge dosis voorgeschreven, maar voor slapen heb je niet veel nodig was mijn ervaring dus.
E
EduitoLid
01-01-2024, 00:00
#3
Manu76 zei:
Quetiapine heb ik een paar keer genomen. Volgens mij viel ik na een half uur tot uur in een diepe slaap met half pilletje. 25 mg. En ik sliep wel ok, maar werd niet goed wakker de dag erna. Ik mocht van de psychiater 50 mg nemen, maar hij dacht al, dat ik met half pilletje genoeg zou hebben.
Ik ben er zeker geen fan van. Het wordt voor andere problematieken ook in hoge dosis voorgeschreven, maar voor slapen heb je niet veel nodig was mijn ervaring dus.
Klik om te vergroten...
Herinner me hetzelfde ongeveer, na een halfuurtje het licht uit in je hoofd en heel moeilijk opstaan (wss omdat we geen gewenning hadden)... Dus als ik je ervaring lees is er ook bij jou geen sedatieve fase aan, of mss bij een kwartje (12,5mg) ... wil het eigenlijk niet proberen, weet alleen dat ik het liggen heb in de kast. En die gedachte is al vervelend want da's net mijn grote probleem... als ik aan iets denk, gaat dit moeilijk eruit en al zeker als ik het liggen heb. Ik ben echt het type van zwart/wit.... er ligt geen enkele benzo, sigaret, plukje wiet, biertje,... bij me thuis. Moest dit wel zo zijn, dan was ik zeer onrustig en spoel ik het liever door dan eraan te denken dat ik het liggen heb... Herkenbaar?
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#4
Eduito zei:
Quetiapine probeer ik eigenlijk van weg te blijven, herinner me dat dit 10 jaar geleden me eens in een zeer vreemde slaap bracht. Nu lees ik hier terug informatie over en wou eigenlijk eens proberen als me dit 'sedetatiever' maakt 's avonds bij een benzo afkick (cold turkey nu dag 2), of dat dit ineens BAM met de deur in huis vallen is en slapen, en welke doseringen zijn geschikt voor beide 'doelen' ?
Klik om te vergroten...

Doseringen tot 50mg worden off label voorgeschreven. Mij maakt het rustiger en slaperig. Voor mij is het een goede uitkomst. Er is verder niet zo heel veel.

Ben wel van mening van gebruik alleen als t echt nodig is. Want ook aan dit middel ga je wennen. Uiteindelijk slaap je niet zonder deze pilletjes. Ben er wel vrij gemakkelijk vanaf gekomen met een taperingstrip van de Regenboogapotheek een keer. Zonder ontwenningsverschijnselen verder of slaapproblemen. Maar in 1 keer kon ik er niet mee stoppen.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#5
Raver zei:
Doseringen tot 50mg worden off label voorgeschreven. Mij maakt het rustiger en slaperig. Voor mij is het een goede uitkomst. Er is verder niet zo heel veel.
Klik om te vergroten...
melatonine
temazepam ( sorry had deze niet moeten noemen natuurlijk .....)
zopiclon
promethazine
dat zijn er een paar due ik ken/heb gebruikt ( nu niks )
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#6
_shikantaza zei:
Het gaat over kerel. Over een paar maanden krijg je weer rust zoals het altijd was. Heb je iets van dagbesteding?

Iedere ochtend katten aaien in het asiel? Schoffelen in een plaatselijke moestuin? Koffie schenken in het bejaardentehuis?
Iets waar een connectie bij komt kijken.
Klik om te vergroten...

Pfoe gelukkig weet ik wel dat het over gaat, maar goed op zware momenten wil de moed me nog wel eens in de schoenen zakken.

Dat zijn wel goede dingen inderdaad wat je opnoemt.

Inmiddels ben ik wel paar keer per week wat uurtjes aan het werk. Dan ben ik veel met m'n cliënten bezig; en ik merk dan echt dat het richting het einde van de dienst beter gaat. Gewoon afgeleid van het gevoel. M'n angststoornis/paniekstoornis komt nu ook lekker om te hoek kijken dus soms maak ik het zelf ook erger doordat ik er teveel mee bezig ben.

Mindless zei:
Heb je wat om handen?

Misschien... Ik noem maar wat... gamen of zo? Dat je even in een andere wereld zit.
Klik om te vergroten...

Ja m'n werk nu alleen. Gamen kan ik weer gaan oppakken. Tips voor leuke games? Ps5 als console. Ben gek van de AC games zelf.
R
RnB_fanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Raver zei:
Pfoe gelukkig weet ik wel dat het over gaat, maar goed op zware momenten wil de moed me nog wel eens in de schoenen zakken.

Dat zijn wel goede dingen inderdaad wat je opnoemt.

Inmiddels ben ik wel paar keer per week wat uurtjes aan het werk. Dan ben ik veel met m'n cliënten bezig; en ik merk dan echt dat het richting het einde van de dienst beter gaat. Gewoon afgeleid van het gevoel. M'n angststoornis/paniekstoornis komt nu ook lekker om te hoek kijken dus soms maak ik het zelf ook erger doordat ik er teveel mee bezig ben.



Ja m'n werk nu alleen. Gamen kan ik weer gaan oppakken. Tips voor leuke games? Ps5 als console. Ben gek van de AC games zelf.
Klik om te vergroten...
Diablo 4!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Raver zei:
Ja m'n werk nu alleen. Gamen kan ik weer gaan oppakken. Tips voor leuke games? Ps5 als console. Ben gek van de AC games zelf.
Klik om te vergroten...
Ghost of Tsushima is wel wat AC achtig.

En heb je de God of War games gedaan? Met name God of War uit 2018 en God of War Ragnarök zijn hele dikke aanraders. Resident Evil 4 Remake is ook fantastisch!

Allemaal games waar je jezelf even goed in kunt verliezen. :)
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mindless zei:
Ghost of Tsushima is wel wat AC achtig.

En heb je de God of War games gedaan? Met name God of War uit 2018 en God of War Ragnarök zijn hele dikke aanraders. Resident Evil 4 Remake is ook fantastisch!

Allemaal games waar je jezelf even goed in kunt verliezen. :)
Klik om te vergroten...

Ghost of Tsushima ken ik! Top game.

Ik ga toch de God of War serie maar eens uitproberen. :)


N3K0 zei:
En ik vraag me af wat de serequel voor invloed heeft op de natuurlijke aanmaak van Melatonine.
Want echte healing sleep krijg je er niet mee. (Met serequel)
Klik om te vergroten...

Even aan AI gevraagd hoe seroquel werkt waardoor het slaapverwekkend is.

"Quetiapine's mechanism of action in improving sleep quality is not entirely understood, but it's believed to involve its effects on various neurotransmitter systems in the brain, including serotonin and dopamine. By blocking certain receptors, particularly histamine H1 and serotonin 5-HT2A receptors, quetiapine can induce sedation and promote a deeper, more restful sleep. Additionally, its calming effects can reduce anxiety and agitation, further contributing to better sleep quality"

Invloed op Melatonine;

"Quetiapine does not directly influence the production of melatonin, which is a hormone produced by the pineal gland in response to darkness and regulates the sleep-wake cycle. However, quetiapine's sedating effects can indirectly affect melatonin levels by promoting sleep onset and potentially influencing the timing and duration of melatonin release during the sleep cycle."
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Raver zei:
Even aan AI gevraagd hoe seroquel werkt waardoor het slaapverwekkend is.
Klik om te vergroten...
Pittig AI antwoord, die spreekt toch net zo goed Nederlands als Engels ondertussen? :sunglasses:
Ik bespreek tegenwoordig gewoon meeste zaken in het Nederlands met OpenAI chatbot en lijkt fabuleus te werken.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Manu76 zei:
Pittig AI antwoord, die spreekt toch net zo goed Nederlands als Engels ondertussen? :sunglasses:
Ik bespreek tegenwoordig gewoon meeste zaken in het Nederlands met OpenAI chatbot en lijkt fabuleus te werken.
Klik om te vergroten...
Kvind zelf Engels altijd wel fijner :lolol: Geen idee waarom.
Kijk b.v op YouTube ook niks int Nederlands🤣🤣
Japans leer ik meestal ook Engels//Japans.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#12
N3K0 zei:
Kvind zelf Engels altijd wel fijner :lolol: Geen idee waarom.
Kijk b.v op YouTube ook niks int Nederlands🤣🤣
Japans leer ik meestal ook Engels//Japans.
Klik om te vergroten...
Een computer in 't Nederlands... *ril* 😳
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Wat ook zou kunnen is dat ik nog veel afvalstoffen in mijn lijf heb en me daardoor s nachts ziek voel. Zit nog maar op dag 12 immers.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik gebruik altijd de Engelse haha. Kan inmiddels net zo goed Engels als Nederlands. Maar is persoonlijk.

Heerlijk to the point ipv op sites eindeloos zoeken.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#15
Raver zei:
Ik gebruik altijd de Engelse haha. Kan inmiddels net zo goed Engels als Nederlands. Maar is persoonlijk.

Heerlijk to the point ipv op sites eindeloos zoeken.
Klik om te vergroten...

Let wel op dat GPT is getraind om altijd antwoord te geven. Hij zal je dus eerder een hele hoop onzin verkopen, dan jou vertellen dat ie het niet weet.

De betrouwbaarheid van de informatie is daarom altijd twijfelachtig en zou je altijd moeten checken.

Tenzij je hem dat natuurlijk prompt ofzo. Dat ie een mate van betrouwbaarheid moet hangen aan de informatie door de (kwaliteit) van de bronnen te checken waar hij z'n info vandaan haalt.

GPT is heel waardevol voor heel veel dingen. Maar informatie op laten zoeken zonder fact check, is daar niet één van 😂
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Hebben jullie ook dat het in slaap vallen soms een beetje eng voelt?
En als ik wakker word (tussendoor of gewoon wakker) dan denk ik soms ook dat ik hartstikke ziek ben en langzaam trekt dat weg. Heel onwerkelijk. Zonder benzo's dus nu.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Alinde zei:
Hebben jullie ook dat het in slaap vallen soms een beetje eng voelt?
En als ik wakker word (tussendoor of gewoon wakker) dan denk ik soms ook dat ik hartstikke ziek ben en langzaam trekt dat weg. Heel onwerkelijk. Zonder benzo's dus nu.
Klik om te vergroten...
Yes, ik heb slapen een tijd eng gevonden omdat ik bang was dat het niet zou lukken. Gestresst wakker worden ken ik ook wel. Heb je aanleg voor / neiging tot hypochondrie soms?
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mwah ik kom nooit bij de huisarts. Denk het niet.
Denk zelf dat ik niet meer gewend ben aan het gevoel van in slaap vallen. Ik was 'de klap' gewend die ik kreeg na het innemen van een hand lithium/seroquel/lamotrigine/lorazepam. Dan val je niet meer langzaam in slaap, dan ben je met een klap weg.

Het lijkt of ik nu tijdens het in slaap vallen denk: Wat gebeurt er?
En dan ben ik weer wakker.

Dat andere, het ziek voelen, is misschien een variant op de gebruikersdroom. Het trekt weg naarmate ik meer wakker word.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#19
Heel herkenbaar @Alinde
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#20
Alinde zei:
Wat ook zou kunnen is dat ik nog veel afvalstoffen in mijn lijf heb en me daardoor s nachts ziek voel. Zit nog maar op dag 12 immers.
Klik om te vergroten...

Mijn ervaring is dat de piek van de afkickverschijnselen liggen tussen dag 6 en dag 14. Mits je met Diazepam bent afgebouwd dus dat zieke gevoel lijkt me vrijwel zeker door de afkickverschijnselen te komen.

Ik word ook regelmatig wakker en ah dan kan ik me echt ellendig voelen. Ik heb ook dromen alsof ik aan het ijlen ben van de koorts. Als ik dan wakker word ben ik erg warrig voor een paar minuten. Best beangstigend allemaal. 😅

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...2728293031...56
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."