Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTerugval in benzo's, controleverlies.

Terugval in benzo's, controleverlies.

1105 antwoorden
114 weergaven
18-5-2026
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dag 2 op 45mg Diazepam tot nu.

Merk echt dat ik het alvast moet klaarleggen omdat ik dus niet meer weet of ik t wel of niet heb ingenomen. Wist echt ff niet meer of ik de 5mg van 18.00 wel of niet had genomen net 😅
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Just out of curiosity: is dat dan door vergeetachtigheid van de benzo's of juist moeite met concentreren en verwarring door de afbouw?

Ik vergeet altijd dat verwarring een van de symptomen is van benzo withdrawal. Pfoeh... Brengt me wel weer ff terug naar mijn eigen afbouw. Af en toe snapte ik er helemaal niets meer van. (Was ook psychotisch omdat ik wel door bleef gebruiken aan pyros en andere uppers, dat hielp vast niet mee)

Schrijf je dosissen op zou ik zeggen!
Of als het echt lastig wordt misschien aan de apotheek vragen of ze de boel in een baxterrol kunnen doen ofzo?
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ja precies Dupont.

Vandaag gaat het 50/50. Wel last gehad van ontwenning (koud hebben, zweethanden, zweten over heel me lijf, licht trillen, kort lontje (alleen als ik getriggerd word)*.

Derealisatie is nu veel minder dan gisteren. Sowieso is de ontwenning nu minder. Het is nu bijna 2 weken geleden dat ik ben gestopt met de Xanax. Hopelijk begint me lichaam een beetje te stabiliseren.

Ik neem m'n doseringen heel strikt in.

08.00 20mg Diazepam

12.00 10mg Diazepam

18.00 10mg Diazepam

22.00 25mg Diazepam of 2.5mg Lorazepam. Lorazepam z.n bij onrust bij naar bed gaan. Dan neem ik geen diazepam maar Lorazepam. Of zou je dit afraden?

De periode tussen 12 en 6 en tussen 9 en 10 vind ik t heftigste. Ik heb een bloeddruk meter in huis gehaald (ff geleend) en m'n waardes zijn verhoogd als ik die ontwenning voel. Niet extreem verhoogd maar wel hoger dan ik normaliter heb.

Normale bloeddruk voor mij: 110/60 a 65. Ik werk in de zorg dus meet m'n bloeddruk regelmatig gewoon uit interesse haha. Of een soort dwang op bevestiging dat ik niet ziek ben.

Bloeddruk voor de dosering van 12.00 was 127/85 met een pols van 99.

Na de dosering gezakt naar normale waardes. Trouwens wist ik helemaal niet dat benzo ontwenning ook je bloeddruk en hartslag verhoogd. Maar eigenlijk naïef van me om dat te denken. Het is een GABA drug dus ja.

Bloeddruk voor de dosering van 18.00 was 138/88 met een pols van 109. Waardes zakken weer na inname van Diazepam. Maar goed ik baal er gewoon ontzettend van dat er nu geen arts is die me wilt helpen hierbij. Hopelijk zal zijn gedachten veranderen door mijn literatuur die ik ga meenemen. Maar heb er weinig vertrouwen in. Dan staat er niet anders op om zelf maar te gaan stabiliseren.

Momenteel slik ik al 3 dagen 65mg Diazepam. Daarvoor minder. Toen was t ook veel heftiger. Dus ik denk dat ik het hierop ga houden en door de ontwenning heen ga. Of zou je aanraden meer te nemen tot ik écht klachten vrij ben. Probleem is dan alleen dat ik 7 of 8 tabletten per dag gebruik. Als de psychiater me dat niet voorschrijft gaat dat me een voortuin kosten op de zwarte markt.

Maar het feit dat ik nu meetwaardes heb voor m'n dosering zegt genoeg over dat ik lichamelijk afhankelijk. En dat het absoluut géén paradoxale reactie is. Nog steeds een belachelijke diagnose via de telefoon nog wel.

Ik twijfel om naar de tuchtcommissie te stappen als de psychiater me niet wilt helpen. Hebben mensen hier ervaring mee? Soms krijg ik echt het gevoel dat hij me gek wilt hebben ofzo!? Hoe kan er zo weinig bekend zijn over benzodiazepine verslaving bij een nota bene een psychiater? Het is geen medicijn wat er sinds vorig jaar is ofzo. En oja bij de HA gebruikte hij een omrekentabel waarin 1mg xanax omgerekend 10mg diazepam zou moeten zijn. Toen ik zat zag zakte de moed me in de schoenen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Poe, je bent maar druk met pillen nemen de hele dag zo. Ik zou het bij één gift houden of over de hele dag dezelfde dosis nemen. 4 x 15mg bijvoorbeeld. Je zult de afbouw in het laatste geval ook per gift moeten gaan doen, dus eerst de ochtenddosering naar 0 brengen, etc. De avonddosering het laatst.

Het gaat er om dat het draaglijk is en blijft. Je bent niet klachtenvrij tijdens een afbouw. Probeer vooral afleiding te hebben, dan ben je er niet zo mee bezig. Breng die bloeddrukmeter ook maar terug, zorgt voor onrust.

Lorazepam is niet echt geschikt voor afbouwen. Het is ook lastiger taperen dan met 2mg Diazepam tabletjes. Houd alles zo stabiel mogelijk zodat je kop er aan kan wennen. Blijf ook op je strepen staan. Ashton taper! Het KNMP heeft een benzo afbouw website waarvan de tranen je in de ogen schieten. Dan beter een verslavingsarts. De meeste psychiaters zijn slecht voorbereid / geïnformeerd over afbouwen. De mijne blijft volhouden dat om de dag nemen een geschikte methode is… verder een prima kerel hoor.

Dat was het wel weer voor deze keer.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#5
Thnx man.

Ok. Dosering stabiliseren. Vandaag ga ik die bloeddruk meter dan terug brengen idd, scheelt me geld ook. Bij zo'n zorgwinkel even geleend weet je wel.

Ik ga voor meermaals per dag zelfde dosis denk ik. Ik weet inderdaad dat afbouwen gewoon niet zonder klachten gaat.

dupont zei:
Lorazepam is niet echt geschikt voor afbouwen. Het is ook lastiger taperen dan met 2mg Diazepam tabletjes. Houd alles zo stabiel mogelijk zodat je kop er aan kan wennen. Blijf ook op je strepen staan. Ashton taper! Het KNMP heeft een benzo afbouw website waarvan de tranen je in de ogen schieten. Dan beter een verslavingsarts. De meeste psychiaters zijn slecht voorbereid / geïnformeerd over afbouwen.
Klik om te vergroten...

Oke. Voor nu probeer ik eerst een stabiele dosering te vinden. En denk dat die rond 60 a 70mg zit. Binnenkort naar de verslavingszorg en hopelijk krijg ik daar betere begeleiding hierin.

Lorazepam achterwege laten dus.

Wat betreft afleiding; ik probeer mezelf wel degelijk af te leiden hoor haha. Door van alles en nog wat. Straks lekker voetbal kijken joh, ik weet dat ik niet beter wordt van niks doen!

Ik blijf absoluut op m'n strepen staan! Zo niet dan doe ik t zelf t/m de brijder. Eigenlijk belachelijk dat dat dus zo kan gaan in een land als NL.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik kan vandaag zeggen dat ik me eindelijk wat stabieler voel pfoeh.

Stabiel op 70mg Diazepam. Verdeeld over zo gelijk mogelijke doseringen per dag.

Wat een ellende is benzo verslaving zeg! Ik voel me dan nu oké, maar ik weet dat er moeilijke tijden aan gaan komen. Als dat maar op een normaal tempo gebeurd en met een competente arts.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Cool, het begin is er. Nu nog een Ashton taper dan komt het wel goed.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#8
Gesprek met arts is "goed" gegaan. Arts bestempelde mij als onbetrouwbare patiënt vanwege dat ik niet direct eerlijk ben geweest.
Daar kan ik begrip voor op brengen, dat is mijn eigen schuld. Als ik gewoon vanaf moment 1 eerlijk had geweest zou het wellicht anders zijn gelopen. Maar dat is alleen maar als als als.

Ik had voor mezelf een brief geschreven met linkjes naar FK, Ashton Manual en andere literatuur. Mijn eigen ervaring gedeeld en Dhr erop gewezen dat ook de HA het niet eens was met de diagnose "paradoxale reactie".

Dhr vertelde niet af te weten van de Xanax 2mg tabletten. Al heb ik dit toch 100% zeker tegen hem verteld. Hij geeft toe dat alles waar ik doorheen ben gegaan te linken is aan het plots stoppen met de Xanax 2mg. Dhr zei nooit de diagnose paradoxale reactie te hebben gegeven als hij wist dat ik van 40 a 50mg diazepam en 2mg xanax dagelijks plots zou zijn overgestapt op 50mg diazepam. Dit terwijl ik dit écht zo zeker weet dat ik dit wél verteld heb.

Dhr lijkt het dus te ontkennen. Maar goed, dat voelde voor mij als een dichte deur.

Plan is nu; Dhr begeleidt mij met voorschriften tot de verslavingszorg. Ik krijg 65mg per dag voorgeschreven. Meer wilde Dhr niet geven. Hiermee ben ik voor nu akkoord gegaan. Uiteindelijk moet ik er ook gewoon vanaf.

Volgende week maandag telefonische intake bij verslavingszorg. Dan hopelijk meer. Psychiater gaf ook eerlijk toe dat hij daar zit voor andere psychische problemen dan perse benzodiazepines afbouwen. Hiermee geeft hij dus toe weinig tot geen ervaring te hebben mét.

En morgen gesprek met de regie behandelaar over werk.

Update zover.

Greetz,

Raver
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Jammer dat het zo is gegaan, maar je hebt in ieder geval een goed vooruitzicht.
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#10
En @Raver , hoe ging het vandaag ?
Mijn opmerkingen over jouw psychiater hou ik even voor me. Wel goed dat hij in ieder geval wel aangaf geen ervaring te hebben met afbouwen benzo's.
Maar juist dan lijkt mij een mooi aspect van dat vak dat je bij iedere patiënt iets leert: opzoeken, navragen bij collega's, ervaring opdoen etc.
Oeps, onbedoeld toch een opmerking gedeeld ...
Hoop dat de nu voor de tussentijd voorgeschreven dosis voor jou werkt.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#11
Gaat redelijk hoor!

Alleen nog last van derealisatie en vervreemding van mezelf. Hoelang kan zoiets aanhouden? Ik neem aan dat het nog restverschijnselen zijn van de afkickverschijnselen waar ik doorheen ben gegaan. Soms nog last van zweten, voornamelijk van die koude klamme handen.

Of kunnen deze doseringen diazepam (60mg) per dag ook zorgen voor deze klachten. Mogelijk komt het ook door de combinatie citalopram benzo's en cannabis.

Al heb ik voornamelijk op momenten dat ik niet stoned ben.

Morgen telefonische intake bij de verslavingszorg.

Gr Raver
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Alle succes toegewenst voor morgen!
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Haha woeps! Ik las "baan".
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#14
Zojuist terug van mijn intake bij de verslavingszorg.

Enorm verhelderend gesprek gehad met de psycholoog en de verslavingsarts.

Plan voor nu is;

Stabiliseren op diazepam 65mg verdeeld over 3 doseringen met dag. Niet meer niet minder.

5 januari hebben we een gesprek om de situatie dan te bespreken. Vanaf dan begint het afbouwen (of niet). Puur mijn regie. Verslavingsarts wilt het per 2 weken evalueren of er een stap naar beneden mogelijk is of niet. Daarnaast moet ik dan 5 januari al mijn overige benzo's inleveren. Vanaf dan moet ik elke week mijn benzo's ophalen bij de verslavingszorg. Verdeeld in baxter zakjes. Per dosering dus geregeld.

1 slag om de arm. Ze moet dit beleid bespreken met het team en m'n psychiater gaat ze nog spreken. Dus ben nog wel beetje zenuwachtig maar ik denk dat dit een mooi plan is. Ze stond ook open voor de Ashton Manual. Bovendien was ze hiermee bekend. 65mg is meer dan ik nu gebruik maar omdat ik soms nog last heb van ontwenningsverschijnselen wilt de arts iets hoger inzetten.

Update! Een blije en hoopvolle Raver.
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#15
Wees niet te streng op jezelf. Het is geen terugval, gewoon beetje opletten met alcoholvrij de volgende keer. Maar dat deed je nu ook al, door het direct weg te leggen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Dat ziet er dus goed uit voor je!
Rustig aan afbouwen straks die diazepam, en daarna stop met benzo's!
Alle succes toegewenst in dit traject!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Klinkt heel goed allemaal @Raver :) Jij de regie over de afbouw. Lever de zooi lekker in en bouw af op jouw tempo. Tweewekelijkse afbouw is perfect met Diazepam.

Nooit meer benzo’s! Clean leven is het waard.

Ik ben blij voor je.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#18
Enorm fijn inderdaad.

Ik voelde me eindelijk begrepen door een arts. Gewoon iets wat ik nu nodig heb! Niets geen paradoxale reactie op diazepam haha.. 😅

Hou jullie op de hoogte.

Doseringschema vanaf morgen. Dit dus stabiliseren tot 5 januari.

07.00 25mg Diazepam (heb de diazepam 's ochtends harder nodig dan 's avonds)

15.00 20mg Diazepam

23:00 20mg Diazepam.

Ik kijk inderdaad uit naar een clean leven. En ik weet gelukkig hoe dat is en voelt. Hoe fijn benzo's soms kunnen zijn wegen ze absoluut gewoon niet op tegen alle nadelen. Blij als ik er vanaf ben. Ben enorm benieuwd hoe dit afbouw traject gaat zijn.

Greetz.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#19
Lekker bezig man!

Raver zei:
Of ik moet een oplossing verzinnen dat iemand tijdelijk bij mij komt wonen en me dan op de tijdstippen de benzo's geeft. Ik kan mezelf niet vertrouwen met benzo's namelijk. Het is of de detox of de 2e optie.
Klik om te vergroten...
Ik heb het ook zo gedaan. Sterker nog, er kwam geen psychiater aan te pas. Dat kon niet omdat ik op de wacht stond bij de kliniek. En andersom kon de kliniek me niet alvast helpen voor de behandeling gestart was.

Toen ben ik naar de waarnemend huisarts gegaan omdat ik wist dat die behulpzaam was. Heb haar zelf een plan voorgelegd voor afbouw. En zij heeft de diazepam uitgeschreven onder de strikte voorwaarde dat ik elke week op controle verscheen. En thuis zeker elke dag bloeddruk meten.
Mijn dosis was minder hoog om af te bouwen, maar ben blij dat het zo gegaan is. Ik was precies benzo vrij 2 dagen voor ik naar Zuid Afrika ging.

Mn ma heeft de benzos wel bijgehouden. Maargoed ook, want er waren echt wel momenten dat ik mezelf plat wilde gooien. Ik bleef alle andere rotzooi gewoon stug doorgebruiken (a-p(i)hp, coke, speed, 3mmc, etc.).
Kan ik niemand aanraden 😅

Blijft het voor jou ook lukken geen zwakkere momenten te hebben?

Heb je nog andere benzo's dan diazepam in huis? Wat in de buurt is kan triggeren hè!

Raver zei:
Tot slot, ik ben eerlijk geweest naar m'n moeder en stiefvader over m'n terugval die al zo'n 13 weken aan de gang is. Enorm emotioneel uiteraard. Ze zullen me nooit laten vallen. M'n stiefvader is ex alcoholist. Die begrijpt het precies. Dat is een stukje geluk wat ik heb. Nu moet ik het alleen nog vertellen aan m'n zus. Dat gaat nog een pittige kluif worden ben ik bang.
Klik om te vergroten...
Goed gedaan man! Voelt het bevrijdend?

Raver zei:
De periode tussen 12 en 6 en tussen 9 en 10 vind ik t heftigste. Ik heb een bloeddruk meter in huis gehaald (ff geleend) en m'n waardes zijn verhoogd als ik die ontwenning voel. Niet extreem verhoogd maar wel hoger dan ik normaliter heb.

Normale bloeddruk voor mij: 110/60 a 65. Ik werk in de zorg dus meet m'n bloeddruk regelmatig gewoon uit interesse haha. Of een soort dwang op bevestiging dat ik niet ziek ben.

Bloeddruk voor de dosering van 12.00 was 127/85 met een pols van 99.

Na de dosering gezakt naar normale waardes. Trouwens wist ik helemaal niet dat benzo ontwenning ook je bloeddruk en hartslag verhoogd. Maar eigenlijk naïef van me om dat te denken. Het is een GABA drug dus ja.
Klik om te vergroten...
Mooi om te horen dat je mijn advies hebt opgevolgd! Ik heb het ook ergens van dit forum vandaan. Maar de HA en in de kliniek hebben ze het ook wekelijks gecheckt.

Hoge bloeddruk is een van de gevaren van de afkick. En tegelijkertijd is het een hele goede objectieve meting om te zien hoe heftig je lichaam reageert. Juist wanneer je waarnemings vermogen is aangetast en je verward bent, kan dit mogelijk nog houvast bieden. Lukt het niet alleen dan wel met iemand anders.

Volgens mij is het ook zo dat zolang je bloeddruk binnen de perken blijft, er ook geen insult zal ontstaan. Maargoed ik heb hier geen harde bron bij.

Raver zei:
Ik twijfel om naar de tuchtcommissie te stappen als de psychiater me niet wilt helpen. Hebben mensen hier ervaring mee? Soms krijg ik echt het gevoel dat hij me gek wilt hebben ofzo!? Hoe kan er zo weinig bekend zijn over benzodiazepine verslaving bij een nota bene een psychiater? Het is geen medicijn wat er sinds vorig jaar is ofzo. En oja bij de HA gebruikte hij een omrekentabel waarin 1mg xanax omgerekend 10mg diazepam zou moeten zijn. Toen ik zat zag zakte de moed me in de schoenen.
Klik om te vergroten...

Zelfs die 10mg is erg laag als ik de benzo conversion tool van tripsit mag geloven. Tot nu toe is ie voor mij wel accuraat geweest. En als ik bedenk wat één mg alprazolam met me doet vs 10mg diazepam 😂
(Tripsit zegt 20mg equivalent. En dat zou me niets verbazen.)
Wel bijzonder dat een HA beter weet te begeleiden en omrekenen en verstand van zaken heeft dan N.B. een psychiater.
BelowTheFlow zei:
Mijn opmerkingen over jouw psychiater hou ik even voor me.
Klik om te vergroten...
Oh maar ik weet wel wat...
Kunnen we de beste heer niet dit filmpje op repeat laten kijken?


Keer op keer schrik ik er weer van om te zien wat zo lang gebruik met iemand kan doen. En dit is dan maand vier in de afbouw.

Maargoed tijd om weer naar stap 6 en 7 te kijken. De psych heeft in elk geval gezegd dat ie er geen ervaring mee heeft. Maar ik vraag me wel een beetje af waar je dan psychiater voor bent. Het hele idee is een beetje dat je in de GGZ medicijnen mag voorschrijven. Dan moet je toch ook weten van de afbouw?
BelowTheFlow zei:
Wel goed dat hij in ieder geval wel aangaf geen ervaring te hebben met afbouwen benzo's.
Maar juist dan lijkt mij een mooi aspect van dat vak dat je bij iedere patiënt iets leert: opzoeken, navragen bij collega's, ervaring opdoen etc.
Klik om te vergroten...
Of een ander inschakelen en zelf eventueel meekijken.


Raver zei:
Ik kijk inderdaad uit naar een clean leven. En ik weet gelukkig hoe dat is en voelt. Hoe fijn benzo's soms kunnen zijn wegen ze absoluut gewoon niet op tegen alle nadelen. Blij als ik er vanaf ben. Ben enorm benieuwd hoe dit afbouw traject gaat zijn.
Klik om te vergroten...
Ben je nog van plan om iets met je angststoornis te gaan doen? Dat is immers hoe dit hele circus weer is begonnen toch?
Misschien wel verstandig om daar tijdig iets mee te gaan doen.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#20
LucidLucy zei:
Succes man! Je kan dit!

Wat gaf de doorslag dat je weer gaat afbouwen?
Klik om te vergroten...

Dankjewel! Zal zwaar worden maar niet onmogelijk. Met de juiste wil.

Meerdere redenen.

Ik ben bang dat ik ga terugvallen in de GHB, de Citalopram doet zijn werk, en tot slot hoe langer ik benzos blijf slikken hoe meer ontwenning ik ga krijgen.

Ik leefde eerst echt uit naar me Diazepam of andere benzo. Sinds de Citalopram werkt is die nervositeit en verlangen naar benzos verdwenen. Omdat ik simpelweg geen angsten en spanningen meer heb. Paniekaanvallen al helemaal niet meer. Ik heb de benzos niet meer nodig! Ik wil écht weer voor herstel gaan.

Tot slot. Zijn er mensen die geïnteresseerd zijn in mijn afbouw ervaring en traject? Dan zal ik blijven posten. Zo niet, dan sporadisch bij grote veranderingen.

Raver (:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...56
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."