Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Ik gebruik al meer dan 1,5 jaar gemiddeld 5 dagen per week 4FMPH (-Ritalin), Dexamfetamine (voorgeschreven) en zo nu en dan een andere stimulant. Daarvoor heb ik een speedverslaving gehad, en hoewel dit duidelijk veel en veel minder slopend en schadelijk voelt (en ik ook niet meer zo compleet van de wereld ben) vraag ik me toch wel de laatste tijd vaker af: moet ik op basis van die jaren bij de huisarts niet een keer een check laten doen? Organen, hart? Maar hoe geef je zoiets aan? Zonder dat je (nog) directe klachten hebt? Ben toch bang voor een oordeel. Ik ben van een levensstijl met pep, te veel alcohol en zelfs een paar keer per jaar GHB gegaan naar deze levensstijl. Dat is in elk geval nog iets positiefs.. Nog steeds zeker niet perfect, zeker niet door mân onregelmatige slaapritme. Nu 4FMPH en RCâs aan het verdwijnen zijn, is dat misschien wel het moment om het enkel op mân Dex te gaan proberen. iemand hier die een soortgelijk probleem herkend? Bedankt!"
"_shikantaza zei: Wat wil je met die check dan? Je weet toch best dat je niet heel gezond leeft? Klik om te vergroten... Weten wat de schade (ongeveer) is. Als ik bij wijze van op het randje van een hartinfarct sta dan lijkt het me motiverend om per direct te stoppen en te bekijken welke aanpassingen nog meer helpen. Mocht het toch (erg) meevallen dan zie ik dat ook als motiverend. Dan heb ik blijkbaar toch veel geluk gehad (en/of heeft het stoppen met speed en te veel drank toch effect gehad) en is dit ook een mooi moment om die ânieuwe kansâ aan te grijpen."
"Koffieb00n zei: Waarom gebruik je het? Klik om te vergroten... Mân ADHD-klachten en depressieve klachten worden er veel minder zwaar door đ 4FMPH is vrijwel identiek aan Ritalin (methylfenidaat) zoals je misschien wist."
"_shikantaza zei: En wat denk je dat het advies van je huisarts wordt als je eerlijk over je gebruik vertelt? Klik om te vergroten... Sowieso zal hij de 4FMPH niet aan gaan raden lijkt me, maar wellicht nog ingrijpender advies (of in het ergste geval zelfs een doorverwijzing voor verder onderzoek)"
"Neo-Shulginist zei: Als je dexamfetamine voorgeschreven krijgt dan zou de huisarts inderdaad met enige regelmaat moeten checken hoe het gaat met je hart. Klik om te vergroten... Mm, dus ik heb eigenlijk sowieso al een reden voor een afspraak? Nu je het zegt, toen ik mân dex voorgeschreven kreeg voor het eerst heb ik 1 of 2 jaar daarna wel een metabole (?) screening gehad trouwens. Maar ik geloof sowieso niet voor mân hart."
"Koffieb00n zei: Oke. Het is en blijft wel designer drugs, wat niet betekent dat de risico's hetzelfde zijn. Dat feit zal ik sowieso niet bagatelliseren. Klik om te vergroten... Dat ben ik met je eens. Er is nog niet veel onderzoek naar gedaan. Al kan ik na jaren gebruik wel stellen dat b.v. stimulanten als speed, coke, NEP duidelijker veel slopender/slechter lijken. En dat 4FMPH niet alleen qua samenstelling maar ook qua effecten en de kater (die is er niet echt) erg op Ritalin lijkt. 100 % Zekerheid heb je nooit, maar het is wel een klein beetje een indicatie naar de schadelijkheid als je die dingen allemaal bij elkaar bekijkt. Een RC als 4-BMC, daar merkte je weer gewoon direct wat voor troep het is (1 keer geprobeerd, ik geloof direct dat het neurotoxisch is). Over alcohol en GHB daarentegen weten we helaas ook genoeg over de slechte effecten."
"Neo-Shulginist zei: Dat geloof ik graag inderdaad. Daarmee gaan ze wel tegen de richtlijnen in. Want formeel is (dex)amfetamine al in de jaren '50 van de markt gehaald vanwege de kans op hart- en vaatproblemen. Tegenwoordig wordt dexamfetamine offlabel voor kinderen voorgeschreven, en bij volwassenen officieel alleen tijdelijk met dus die regelmatige controles op hartklachten. In de praktijk wordt het voorschrift dikwijls eindeloos en zonder check herhaald. Omdat andere oplossingen (zoals veranderingen in de werkomgeving) te duur zouden zijn. En als je dan toch weet dat je de medicatie steeds moet herhalen, kun je beter ook niet checken of dat nog wel kan. Da's dan ook weer verspilde kosten en moeite. Klik om te vergroten... Huh? Ik krijg het al jaren, niet offlabel maar gewoon voor mân ADHD. Kan het niet zo zijn dat TenTin (dat is de merknaam tegenwoordig) minder schadelijk voor je hart en bloedvaten is bijvoorbeeld? Ik weet niet precies hoe dat zit; maar ADHD-medicatie wordt lijkt me ook steeds iets beter (met minder bijwerkingen en risicoâs). In de jaren 60 was er overigens nog nauwelijks kennis van ADHD, ik denk dat jij die peppillen met amfetamine bedoelt die ze alle Amerikaanse huisvrouwen voorschreven destijds. In die tijd zat er ook nog coke in de cola en lithium in de 7-up đ (letterlijk). Dat valt niet te vergelijken met het huidige TenTin, (wat ze nu aan tienduizenden kinderen, zo niet meer, in Nederland voorschrijven). Crystal Meth is ook een amfetaminesoort, net als speed maar gelukkig zit er onderling heel veel verschil in en tussen dat en de medicatie đ "
"Ff opgezocht: âIn de jaren 50 en 60 gebruikten veel Amerikaanse huisvrouwen amfetaminen, vaak voorgeschreven als âdiet pillsâ of âpep pillsâ. Deze pillen, die stimulerende middelen zoals Benzedrine (amfetamine) en later Dexedrine (dextroamfetamine) bevatten, werden voorgeschreven om energie te verhogen, gewichtsverlies te bevorderen en de stemming te verbeteren.â En je had idd gelijk: âHet medicijn dexamfetamine zelf is chemisch niet veranderd; het is nog steeds dezelfde dextroamfetamine als vroeger. Wat wĂ©l is verbeterd, is de manier waarop het wordt voorgeschreven, gecontroleerd en geformuleerd.,â Dat mag ik hopen ja, als je het ook aan kinderen van 12 geeft đ"
"Ik mis nog een factor die bij sommige mensen meespeelt. Bij AD(H)D'ers, sowieso al extra verslavingsgevoelig voor bepaalde middelen, werkt de speed ook functioneler. Ze worden er juist rustiger en geconcentreerder van. Net als bij dexamfetamine (het woord zegt het al) of ritalin, wat ook een amfetamine is. Hierdoor is speed extra 'geschikt' voor dagelijks gebruik en dus gevaarlijker wat betreft kans op verslaving."
"Iemand die misschien het volgende snapt? Lang, lang geleden heb ik veel Methylone, 4FA, 4MMC en enkele keren MDMA gebruikt/misbruikt. Allemaal middelen die geloof ik vooral op je serotoninereceptoren werken. Ik heb daarna een jaar of 2 a 3 helemaal geen âserotogeneâ middelen gebruikt, om mân hersenen goed te laten herstellen, want MDMA werkte niet goed meer. Na jaren rustpauze destijds dus weer eens geprobeerd M te nemen. Deed letterlijk bijna niets. Werd er zelfs lichtelijk depri van en voelde me wat raar. Een half jaar daarna zelfde verhaal. Kon zoveel nemen als ik wilde, het werkte niet. Toen weer een jaar of 2 later verder een keer 4MMC of 3MMC gedaan : nope, klein beetje vrolijk en energiek maar geen euforie. Voor meer âdopaminergeâ middelen geldt het niet, die werkten prima. Wat kan dit zijn? Heb ik toen in die wildere periode mân serotonine-receptoren zo erg naar de knoppen geholpen dat ik âimuunâ ben? Kan het zijn omdat ik sowieso minder happy ben tegenwoordig dan vroeger, en ik door een milde depressie âgewoonâ te weinig aanmaak? Ik vind het toch wel opvallends met zoveel jaar ertussen steeds."