‘Niet jezelf over laten halen door triggers’ is eigenlijk niet het juiste idee (maar misschien begrijp ik je verkeerd). Het gaat erom dat je triggers weghaalt of uit de weg gaat. De trigger komt voor de verleiding en veroorzaakt de verleiding. De verleiding weerstaan kan moeilijk zijn, dus het werkt beter als je de verleiding kan voorkomen.
De stadia zijn trigger, verheerlijking, onderhandeling, plannen, craving.
@LucidLucy weet daar meer over.
Persoonlijk ben ik niet zo fan van alle triggers vermijden. Maar, hier volgt een grote maar, in het begin van herstel is het keihard nodig om triggers te vermijden.
Wat later, kan je triggers onder ogen komen in een veilige omgeving. Denk bijvoorbeeld aan naar het terras gaan met fellows, om de ervaring te krijgen dat het ook gezellig is zonder drank. En uiteindelijk worden dit soort situaties minder triggerend.
Triggers zal je vroeg of laat onder ogen moeten komen in het leven. Dat begint voor een alcoholist al bij de dagelijkse boodschappen in de supermarkt. Of alle uithangborden van biermerken als je door de stad loopt.
Porno is imo iets makkelijker. Dat valt makkelijker uit te bannen. Persoonlijk mis ik het eigenlijk ook helemaal niet zo. Het was toch maar leeg vermaak.
Waar het dan uiteindelijk omgaat in die stadia die volgen na de trigger, is dat je daar ook uit weet te komen. Ik ken fellows die hier zelfs een soort signaleringsplan voor hebben gemaakt met een 'escape' mogelijkheid. Ofwel, ze hebben voor elke fase al vooruit bedacht was ze kunnen doen om er weer uit te komen als ze in dat stadium komen.
Zelf werkten dit soort plannen voor mij niet zo goed, omdat ik nooit voor elkaar kreeg te doen wat ik had bedacht. Door schaamte en schande heb ik uitgevogeld wag ik wèl kan doen.
En uitspreken blijft daarin de allerbelangrijkste.
Als je je door die fases heen weet te manoeuvreren mét escapes, dan is het niet altijd nodig om alle triggers uit te bannen. En ben je dus ook weerbaarder in herstel.
Maaaaaaar.... dit komt pas later. In vroeg herstel is het belangrijk om die triggers wèl te vermijden en op het gemakje al die goed manieren van coping aan te leren die je nodig hebt voor je 'escapes'.
de dingen die ik weet
porno gebruik moet stoppen ook voor langer dan 4 weken dit ivm trigger
En daarom en ik het hier ook wel mee eens. Deze zou ik zeker uitbannen voor langere periode. En zie dan nog maar eens of je het überhaupt nog mist 😉
die dingen ik moet doen echt moet doen en niet alleen zeggen , wat meer tv kijken en gamen , dit zorg voor afleiding mezelf , mezelf niet later vervelen er is genoeg te doen maar dan moet ik het ook echt wel doen
Hier ben ik het minder mee eens. Afleiding kan goed zijn, op zijn tijd, in balans.
Die goede coping leer je niet aan door te gamen of TV te kijken. Maar juist door in verbinding te gaan met mensen die je begrijpen en je leren uit te spreken.
Tuurlijk kan je wel TV kijken of gamen. Maar ik zou dit niet ineens 'meer' gaan doen. Maar misschien juist een andere activiteit ondernemen, liefst iets in contact met anderen. Hoe moeilijk dat misschien ook voor je mag zijn.
En daarna kan je altijd nog gamen/TV-kijken ter ontspanning.
Afleiding is fijn op z'n tijd. Maar met enkel afleiding, worden onderliggende zaken nooit aangepakt.
Dit is in elk geval mijn ervaring en ook wat er bij mij ingestampt is in Zuid Afrika.