#1
Dat geloof ik wel ja.Vanwege mijn rugklachten maak ik het mezelf trouwens niet te moeilijk. Een uur in één houding zitten zonder steun in m'n rug is voor mij niet mogelijk. Dan wordt de rugpijn zo hevig dat de meditatie aan z'n doel voorbij gaat.
Zo heb ik ook vaak gemediteerd, met de onderrug tegen de bank aan. Maakt het toch wat makkelijker vol te houden. En ik heb hetzelfde met 's avonds mediteren en bijna in slaap dommelen. 's ochtends vroeg is daarom denk ik echt de ideale tijd voor meditatie. Je bent dan (als het goed is) uitgerust van een goede nacht slaap, wat het een stukje makkelijker maakt.Ik zit zelf het liefste op de grond in kleermakerszit, vingers in chin mudra (om makkelijker in contact te komen met het hoger bewustzijn) en mijn rug rechtop tegen de onderkant van de bank. 's Avonds vind ik het wel eens moeilijk omdat ik dan nog wel eens bijna in slaap wil dommelen, maar ik word er wel heerlijk ontspannen van. In de ochtend heeft ook mijn voorkeur, hoewel het soms wel eens lastig is om het gehaaste gevoel los te laten ("moet nog zo veel doen vandaag, kan ik niet beter eerst aan de slag?").
Zeker, het is nu juist in deze hectische wereld een must denk ik. Maar velen hebben en er denk ik een voorstelling van dat het maar wat stilzitten is en daarom tijdverspilling. En door het aanvankelijke oncomfortabele gevoel zullen nog meer afhaken, wat eigenlijk echt doodzonde is.Maar het loont altijd. Ik denk dat het voor heel veel mensen heel veel zou kunnen opleveren. Jezelf even afsluiten van de buitenwereld en even intunen op je innerlijke leefwereld.
Mja, er zit denk ik toch echt wel wat in om een rechte rug te hebben met je hoofd goed recht boven je ruggengraat. Alle "chakra's" uitlijnen. We zijn energetische wezens en die energie vloeit in mijn beleving echt makkelijker op die manier. Dat betekent niet dat meditatie zonder rechte houding niet mogelijk is echter, wel lastiger in mijn ogen.Nou vind ik een uur ook best lang maar om heel eerlijk te zijn vind ik dat gedoe met in een bepaalde houding zitten vaak maar onzin. Ik mediteerde in elke houding die ik maar wilde. Wel kan je door regelmatig met mudra's te werken, focus leren leggen op bepaalde vormen van meditaties. Eventueel ook wel door altijd een zelfde houding aan te nemen waardoor je je geest leert dat het rustig mag en kan worden zodra er weer in die houding gezeten wordt. Maar ga jezelf alsjeblieft niet pijnigen door perse met een rechte rug te zitten. Nergens voor nodig.