Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDeel je inzicht!

Deel je inzicht!

735 antwoorden
106 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
NiandraLades zei:
Vanwege mijn rugklachten maak ik het mezelf trouwens niet te moeilijk. Een uur in één houding zitten zonder steun in m'n rug is voor mij niet mogelijk. Dan wordt de rugpijn zo hevig dat de meditatie aan z'n doel voorbij gaat.
Klik om te vergroten...
Dat geloof ik wel ja. :(

NiandraLades zei:
Ik zit zelf het liefste op de grond in kleermakerszit, vingers in chin mudra (om makkelijker in contact te komen met het hoger bewustzijn) en mijn rug rechtop tegen de onderkant van de bank. 's Avonds vind ik het wel eens moeilijk omdat ik dan nog wel eens bijna in slaap wil dommelen, maar ik word er wel heerlijk ontspannen van. In de ochtend heeft ook mijn voorkeur, hoewel het soms wel eens lastig is om het gehaaste gevoel los te laten ("moet nog zo veel doen vandaag, kan ik niet beter eerst aan de slag?").
Klik om te vergroten...
Zo heb ik ook vaak gemediteerd, met de onderrug tegen de bank aan. Maakt het toch wat makkelijker vol te houden. En ik heb hetzelfde met 's avonds mediteren en bijna in slaap dommelen. 's ochtends vroeg is daarom denk ik echt de ideale tijd voor meditatie. Je bent dan (als het goed is) uitgerust van een goede nacht slaap, wat het een stukje makkelijker maakt.

NiandraLades zei:
Maar het loont altijd. Ik denk dat het voor heel veel mensen heel veel zou kunnen opleveren. Jezelf even afsluiten van de buitenwereld en even intunen op je innerlijke leefwereld.
Klik om te vergroten...
Zeker, het is nu juist in deze hectische wereld een must denk ik. Maar velen hebben en er denk ik een voorstelling van dat het maar wat stilzitten is en daarom tijdverspilling. En door het aanvankelijke oncomfortabele gevoel zullen nog meer afhaken, wat eigenlijk echt doodzonde is.


Mezelf zei:
Nou vind ik een uur ook best lang maar om heel eerlijk te zijn vind ik dat gedoe met in een bepaalde houding zitten vaak maar onzin. Ik mediteerde in elke houding die ik maar wilde. Wel kan je door regelmatig met mudra's te werken, focus leren leggen op bepaalde vormen van meditaties. Eventueel ook wel door altijd een zelfde houding aan te nemen waardoor je je geest leert dat het rustig mag en kan worden zodra er weer in die houding gezeten wordt. Maar ga jezelf alsjeblieft niet pijnigen door perse met een rechte rug te zitten. Nergens voor nodig.
Klik om te vergroten...
Mja, er zit denk ik toch echt wel wat in om een rechte rug te hebben met je hoofd goed recht boven je ruggengraat. Alle "chakra's" uitlijnen. We zijn energetische wezens en die energie vloeit in mijn beleving echt makkelijker op die manier. Dat betekent niet dat meditatie zonder rechte houding niet mogelijk is echter, wel lastiger in mijn ogen.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mindless zei:
Mja, er zit denk ik toch echt wel wat in om een rechte rug te hebben met je hoofd goed recht boven je ruggengraat. Alle "chakra's" uitlijnen. We zijn energetische wezens en die energie vloeit in mijn beleving echt makkelijker op die manier. Dat betekent niet dat meditatie zonder rechte houding niet mogelijk is echter, wel lastiger in mijn ogen.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat pijn, meditatie lastiger maakt dan dat geen rechte rug meditatie lastiger gaat maken. Maar dat zal vast ook per persoon verschillen. Ik heb nooit verschil gemerkt tussen een rechte rug en geen rechte rug. Ligt ook misschien aan welke soort meditatie. Als je verder gevorderd ben, dan ga je onderscheid maken tussen verschillende meditaties en dan zou bij sommige een rechte rug wellicht helpen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mezelf zei:
Ik denk dat pijn, meditatie lastiger maakt dan dat geen rechte rug meditatie lastiger gaat maken. Maar dat zal vast ook per persoon verschillen.
Klik om te vergroten...
Ja bij hevige pijn kun je misschien beter anders gaan zitten, anders gaat dat teveel afleiden.

Mezelf zei:
Ik heb nooit verschil gemerkt tussen een rechte rug en geen rechte rug. Ligt ook misschien aan welke soort meditatie. Als je verder gevorderd ben, dan ga je onderscheid maken tussen verschillende meditaties en dan zou bij sommige een rechte rug wellicht helpen.
Klik om te vergroten...
Voor mij als iemand die veel in een verkeerde houding heeft gezeten in zijn leven was het in het begin erg moeilijk en oncomfortabel om rechtop te zitten. Maar door dat wel te doen is dat veel beter geworden en voor mij persoonlijk merk ik eigenlijk direct dat rechtop zitten mijn energie veel makkelijker laat stromen.

Mezelf zei:
Zo zou je ook in twijfel kunnen trekken of bij een rechte rug je energie beter loopt dan bij een kromme. Van uit nature voelen we ons beter in de foetus houding waar je rug toch duidelijk krom is. Kijk maar hoe veel mensen slapen. Onbewust weten we dat dat een natuurlijkere en betere houding is dan een rechte rug. Dus ik ben zeker niet overtuigd dat een rechte rug beter is.
Klik om te vergroten...
Hmm, ik ben dan weer niet overtuigd van de foetus houding om in te mediteren. :tonguewink: Rechtop zitten geeft denk ik meer een energie van "laat maar komen", "facing it head-on". Maar ach iedereen is verschillend en als het werkt...
L
Lid 147000Lid
01-01-2024, 00:00
#4
"Slaap je nog niet fijn, neem dan een lijn"
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Weekje verder en nog steeds bezig met 's ochtends een uur mediteren (uitgezonderd 1 dag) en holy shit, dingen beginnen interessant te worden. De combinatie van op tijd op bed en lang genoeg slapen, voldoende gezond eten, bewegen, geen wiet, no-fap/no-porn en dus meditatie zorgen er echt voor dat meditatie heel wat meer wordt dan slechts stilzitten. Soms is het alsnog lastig om in de 'zone' te komen, maar vanochtend ging dat relatief soepel. Op een gegeven moment was het alsof er een stoot elektriciteit door mijn lichaam ging, van mijn onderrug naar boven naar mijn hoofd toe. Intense extatische elektriciteit. En wanneer dat gebeurde en ik mijn ogen opende, zag alles er veel intenser, meer HD en meer 'vibrant' en kleurrijk uit. Waar ik het nog het meest mee kan vergelijken is LSD die ook dat elektrische gevoel heeft en die perceptuele verandering. Op LSD was het nog wel een stukje intenser.

Dit alles deed me denken aan iets uit de bijbel, wat ik nu nog wel even op moest zoeken om de correcte passage te geven:

Matthew 7:14
Because strait is the gate, and narrow is the way, which
leadeth unto life, and few there be that find it.


Dat is precies de ervaring. Van een nauw, bijna niet zichtbaar pad met aan weerszijden duisternis/afleiding/verleiding. Maar is het bewustzijn precies uitgelijnd met dat pad, dan komt leven binnen in de vorm van een enorme elektrische kracht. Blokkades in mij begonnen echter nogal op te spelen, waardoor ik het afkapte.

Het begint me meer en meer op te vallen dat er dingen in de bijbel staan die echt een diepere betekenis lijken te hebben. Je zult mij niet gauw Jezus zien vereren of zo, maar ik raak geïnteresseerd in dergelijke passages zoals die hierboven. Het is tijdens zo'n meditatie ineens kraakhelder wat er bedoeld wordt met dat soort uitspraken. Soms wil ik ook een serieuze poging wagen om de bijbel te gaan lezen, maar word ik heel gauw afgestoten door allerlei dogmatische uitspraken en laat ik het dan maar.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Spiegels op psychedelica zijn net portalen naar alternatieve versies van jou.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#7
"If you enjoy the time you wasted, you didn't waste any time,"
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Nog een inzicht, dat ik één verpleegkundige wil bedanken voor mij met rust laten.

Heb steeds gedacht, wat een vage vrouw. Nu merk ik dat zij alles ziet en hoort maar vooral weet wanneer je rust wilt. Staat nooit op mijn kamer oid. Dat zijn de betere: Die zien wanneer je rust wilt.
G
Gebruiker 0012685732Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Mezelf zei:
"If you enjoy the time you wasted, you didn't waste any time,"
Klik om te vergroten...
nice..
komt dit ergens uit, aangezien het tussen aanhalingstekens staat?
B
BuuLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mezelf zei:
"If you enjoy the time you wasted, you didn't waste any time,"
Klik om te vergroten...
Very true als ik zo terug denk aan sommige games waar ik duizenden uren aan heb gespendeerd. Tegenwoordig game ik niet meer maar ik heb de tijd van m'n leven gehad en heerlijke herinneringen aan.
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mezelf zei:
"If you enjoy the time you wasted, you didn't waste any time,"
Klik om te vergroten...
Ik sta dus nooit stil bij zulke dingen , men vrouw is een fotomuur aan het maken met hier en daar een quote tussen , deze komt er zeker bij !
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#12
Gymschoen zei:
nice..
komt dit ergens uit, aangezien het tussen aanhalingstekens staat?
Klik om te vergroten...
Komt hier vandaan :)

Optimistic Nihilism: Since nothing matters, you're free to assign value to whatever you want. So you don't have to feel like you've wasted your life playing video games and reading comic books. It made you happy. So it mattered. And if it mattered to you, you mattered too.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#13
Bonuspunten voor @Mezelf ! Altijd leuk als iemand filmpjes van Kurzgesagt linked 😎
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#14

Idk wil ook bonus punten.

Chubby emu goed daarvoor?
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Nou, gisteren kwam dan uiteindelijk het inzicht dat ik nu nodig heb.

Ik blow dus al 33 jaar elke dag. En dat wil ik niet meer.

Het was vroeger een middel om mijn hoofd boven water te houden. Zelfmedicatie. Maar ik ben gegroeid, ik heb het niet meer nodig. Wat rest is een heel hardnekkige gewoonte. En met die gewoonte ga ik afrekenen de komende tijd. het zal niet gemakkelijk zijn, het zal zelfs heel lastig worden. Maar ik kan het, zeker met de hulp van de mensen die mij liefhebben!

De bewustwording is er, dat is de eerste stap. Zonder bewustwording zie je het probleem niet.

Ik vraag jullie om me heel veel succes te wensen om ook hierin te slagen!

8
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Goed initiatief @8️⃣6️⃣!

Wiet is een high totdat je eigen frequentie daar bovenuit begint te stijgen. Dan haalt het je juist weer naar beneden.

Heel veel succes!
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Eigenlijk ben ik best wel een lul die te veel met mijzelf en mijn denkbeelden bezig ben en mijn denkbeelden dan boven anderen plaats omdat ik denk dat ik de absolute waarheid in pacht heb terwijl dat uiteraard niet zo is. En dan stoot ik mensen af, maak ruzie en verwaarloos ik vriendschappen en raak ik verder en verder van mezelf verwijderd.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#18
@Mindless
Precies hoe ik er over denk!

Iedereen bedankt voor de likes, loves en de steun!

Ik kan het! 💪
L
Larocca1971Lid
01-01-2024, 00:00
#19
8️⃣6️⃣ zei:
@Mindless
Precies hoe ik er over denk!

Iedereen bedankt voor de likes, loves en de steun!

Ik kan het! 💪
Klik om te vergroten...

Zeker weten!
A
AcidfreakxLid
01-01-2024, 00:00
#20
Zweibeiner zei:
Hoe ouder je word hoe belangrijker het is om gezond te eten. Nu is het altijd belangrijk maar ik merk bij mezelf dat mijn lichaam daar beter op functioneert. Zo kon ik vroeger ook makkelijk een nacht overslaan waar me dat nu opbreekt. Vroeger 3 dagen ongezond eten was geen probleem, nu merk ik het dezelfde dag al dat ik wat gezonds moet hebben.

Tijdens blowen heb ik veel na kunnen denken en heb ik vooral inzichten gekregen of mijn communicatie met andere mensen en waarom mensen bepaalde dingen doen en zeggen en waarom dat niet negatief is. Ik vind het lastig om uit te leggen wat ik precies bedoel maar ik zal een poging wagen.

(Jonge) mensen hebben vaak/snel het idee dat de mening van andere een aanval op hun persoon is. In deze wereld is het nu ook weer meer aan de orde dat men door alles beledigd is.
Men hoort niet wat mensen zeggen maar men hoort wat men graag wil horen. Op het moment dat ik me dit realiseerde en in mijn leven kon toe passen werd mijn leven makkelijker. Ik zocht vaak iets achter de woorden van een ander, ik dacht te horen wat ze zeiden zonder dat ze het zeiden.
Nu is dit iets wat ik nog steeds niet altijd goed toe kan passen, mijn gemoedstoestand van dat moment zal daar de grootste rol in spelen, plus het onderwerp waar het over gaat. Als het emotioneel geladen is dan is het vaak al moeilijker om rationeel na te blijven denken.
Ik kan wel zeggen dat ik me vanaf dat moment bijna nooit meer beledigd heb gevoeld. (de voor de hand liggende daar gelaten natuurlijk) Een opmerking die als beledigend opgepakt kan worden is vaak puur een mening van iemand die een andere kijk op iets heeft dan jij. Een andere kijk is niet goed of slecht, het is een middel om je eigen denken te verruimen, en een middel om je eigen mening anders vorm te kunnen geven. Het is een leermoment. Het leven is 1 groot leermoment, je houd nooit op met leren. Het is niet erg om je mening aan te passen, je mening zal je hele leven aan blijven passen aan de dingen die je mee maakt. Zo als het hier staat klinkt het allemaal wel logisch enzo, maar voor mij om dit te weten, en te begrijpen zat een groot verschil en maakte voor mij op psychologisch gebied een grote doorbraak. Sinds dit is de psyche van de mens ook een heel erg interessant onderwerp geworden. Ik vind het heerlijk om mensen te observeren en te zien hoe ze op situaties reageren. Hoe gedrag eigenlijk heel voorspelbaar is. Deels omdat het vast staat in de chemie van je hersenen, je bent geprogrammeerd om bepaald gedrag te laten zien op bepaalde situaties. En deels omdat je een bepaalde persoonlijkheid hebt (iemand die niet met zich laat spotten, iemand die heel naïef is etc) De persoonlijkheid van de persoon tegen wie je praat maakt dat je hetzelfde heel anders moet bewoorden om je woorden op de goede manier aan te laten komen bij die persoon.

Mensen proberen erachter te komen wie hun 'ik' is. Maar je 'ik' is iedere maand weer een beetje anders. je 'ik' verandert mee met de tijd en je ervaringen. Naar jezelf op zoek gaan is een mooi iets maar ik ben ervan overtuigd dat je die nooit 100% kan vinden omdat je 'ik' blijft veranderen. Ik zie dat ook als iets positiefs, verandering is belangrijk en stil staan is funest. Er is geen utopie wereld beeld, het is niet zo dat als de wereld zo doet en zo blijft doen dat we dan eeuwige vrede hebben. We moeten ons blijven aanpassen, er zullen nieuwe problemen komen en oude oplossingen werken lang niet altijd.

Nou ja, om een lang verhaal kort te maken, ik heb een hoop inzichten gehad op het menselijke gedrag.
Klik om te vergroten...
Dit is absoluut niet waar, als je al vroeger start met een goede voeding ga je als je ouder bent veel minder klachten hebben en je lichaam zal zich ook veel beter voelen, laat je ook niet misleiden door wat grote organisaties ofzo aanbevelen maar ga zelf op zoek naar welke voedingstoffen je precies nodig hebt en waar je deze uit kan halen zonder veel vlees (er is bewezen dat er een verband is met vlees eten en de kanker epidemie maar waarschijnlijk nog andere ziektes) en /of zuivelproducten. Dit moet je wel zelf uitzoeken

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456...37
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."