Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDeel je inzicht!

Deel je inzicht!

735 antwoorden
108 weergaven
18-5-2026
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik heb een inzicht over inzichten die ik graag met jullie wil delen.

Een bepaald inzicht is vaak maar een gedeelte van een veel groter iets dat uit meerdere lagen kan bestaan.

Zo kreeg ik een hele tijd geleden tijdens een trip inzicht in dat er iets speelde waar ik tot op dat moment geen weet van had. Een aantal trips later realiseerde ik me hoe een en ander in elkaar zat en ik dacht dat dit het dan was betreffende die kwestie, maar ik had het mis, weer een paar trips later kreeg ik inzicht in wat ik daar werkelijk aan kon doen, hoe ik een en ander in praktijk moest brengen.

Wat ik wil zeggen, het is met trippen dus niet zo dat als je tript en inzichten krijgt dat het dan niet zo hoeft te zijn dat je in een keer dan maar ineens een hele problematiek hebt opgelost van begin tot eind. Daar kan dus meerdere trips overheen gaan, die je elk een stukje dichter bij de waarheid kunnen brengen en er kunnen ook trips tussenzitten in die periode die even niks doen met de problematiek op dat moment, omdat je op dat moment met iets anders bezig bent of wellicht omdat je ook soms gewoon even keihard zit te genieten, want trippen bestaat niet alleen uit het verkrijgen van inzichten, het is ook een recreatief moment waar je best van mag genieten!

Je mag nooit denken dat je er al bent, een mens blijft altijd bijleren, blijf openstaan voor alles en je zal je als mens blijven doorontwikkelen tot aan je dood!

Nou, daar hou ik het voorlopig even bij, benieuwd hoe anderen hier over denken!
P
PortobelloLid
01-01-2024, 00:00
#2
acht.zes zei:
Ik heb een inzicht over inzichten die ik graag met jullie wil delen.

Een bepaald inzicht is vaak maar een gedeelte van een veel groter iets dat uit meerdere lagen kan bestaan.

Zo kreeg ik een hele tijd geleden tijdens een trip inzicht in dat er iets speelde waar ik tot op dat moment geen weet van had. Een aantal trips later realiseerde ik me hoe een en ander in elkaar zat en ik dacht dat dit het dan was betreffende die kwestie, maar ik had het mis, weer een paar trips later kreeg ik inzicht in wat ik daar werkelijk aan kon doen, hoe ik een en ander in praktijk moest brengen.

Wat ik wil zeggen, het is met trippen dus niet zo dat als je tript en inzichten krijgt dat het dan niet zo hoeft te zijn dat je in een keer dan maar ineens een hele problematiek hebt opgelost van begin tot eind. Daar kan dus meerdere trips overheen gaan, die je elk een stukje dichter bij de waarheid kunnen brengen en er kunnen ook trips tussenzitten in die periode die even niks doen met de problematiek op dat moment, omdat je op dat moment met iets anders bezig bent of wellicht omdat je ook soms gewoon even keihard zit te genieten, want trippen bestaat niet alleen uit het verkrijgen van inzichten, het is ook een recreatief moment waar je best van mag genieten!

Je mag nooit denken dat je er al bent, een mens blijft altijd bijleren, blijf openstaan voor alles en je zal je als mens blijven doorontwikkelen tot aan je dood!

Nou, daar hou ik het voorlopig even bij, benieuwd hoe anderen hier over denken!
Klik om te vergroten...
Mooi gezegd. Ik ben zelf iemand die best melancholisch/cynisch in het leven staat, ben bang dat het is aangeboren want had als kind al de gedachte 'is dit het dan?'. Maar tijdens mijn truffeltrip van maanden terug kreeg ik het inzicht meer met mijn ouders te ondernemen. Gewoon vrágen. Wij zijn nogal gesloten volk. Mijn moeder is ernstig ziek geweest, er zijn veel sterfgevallen of bijna-sterfgevallen aan vaders zijde op jonge leeftijd, dus ik werd zó hard met mijn neus op de feiten gedrukt dat ik straks alleen ben. Of althans, er is niemand meer over die onvoorwaardelijk van me houdt. Naast nog wat zaken die zijn gebeurd met vrienden (die het nu niet meer zijn) en mijn lastig verleden (eigen schuld, wat het misschien érger maakt..) was ik compleet lamgeslagen in mijn hoofd.

Het mooie aan psychedelica vind ik - voor mij althans - dat het alleen emotioneel is, er is niets rationeels aan. Wat ik ten overvloede aan ratio heb, mis ik aan emotie. Ik kan alles bedenken op rationele//analytische manier, maar ik kan alles net zo hard weer op dezelfde manier weerleggen. Psychedelica werpt dat rationeel schild af.

Tijdens die bewuste trip (en het was echt 10 jaar geleden dat ik tripte..) kreeg ik ook emotioneel door dat het tijd was die stomme zuipobsessie af te schudden en nu echt weer een maatje af te vallen. Gek hè, hoe dat gaat?

En ik registreerde mij hier. :wink:
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mezelf zei:
Want als ik ze zou delen of omschrijven (als dat überhaupt al lukt) dan zou ik bij vele hun (levens)pad verstoren.
Klik om te vergroten...
Sommigen hebben misschien middelen nodig voor hun levenspad. Maar er zijn vele wegen die naar hetzelfde kunnen leiden. Of zelfs nog verder. Misschien moet je ook kijken naar je eigen gebruik. Is het voor jezelf duidelijk welk deel in jou consumerend gebruikt en welk deel voor een spirituele connectie? Want ook dit kan je eigen ontwikkeling in de weg zitten. Ik vind minder gebruiken heel positief. Ik heb in grote perioden in mijn leven helemaal niets gebruikt. En dat heeft me heel veel gebracht.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#4
שמש zei:
Mooie positieve boodschap. Maar interpreteer je de boodschap correct? Is het niet meer een boodschap voor jou persoonlijk ipv voor iedereen? Dat zou betekenen dat jij persoonlijk het niet nodig hebt om middelen te gebruiken voor je ontwikkeling. Mediteer er een tijd op, of laat het los en denk er af en toe aan. Dat je niets meer kan leren is misschien waar, misschien niet. Het maakt je sowieso heel bescheiden en dat is altijd goed. Ik denk persoonlijk dat de boodschap is: laat teveel willen weten los en improviseer. Je kennis raak je toch niet kwijt, maar je moet het los laten en weer een beetje onbewust maken. De wereld in zeg maar.
Je weet wat mijn beroep is. Als ik teveel wil weten waarom dingen 'voor mij werken', waarom ik geïnspireerd raak en alle achterliggende structuren, dan maak ik het dood. Dan werkt het niet meer. Ik koester het 'niet weten' waardoor ik mijn connectie met 'de kosmos / mijn onderbewustzijn / de plek die mij inspiratie en energie biedt' bewaar. Koester mysterie.
Klik om te vergroten...
Er viel weinig te interpreteren want het was "right into my face" en heel duidelijk wat het boodschap was. Daarbij was het trap verhaaltje niet alles wat ik te zien kreeg. Hetgeen wat ik voor mezelf moest houden is ook echt voor mezelf en alleen maar verwarrend voor een ander. Daarbij ben ik niet zo goed om dit soort diepgaande dingen over te brengen als ik zou willen. Maar je hebt gelijk door te zeggen dat het meeste van deze trip betrekking had op mijzelf.
Ik heb wel lange tijd "teveel" willen weten. Ik praat dan wel over >10jaar geleden. Ik las veel boeken over psychologie, esoterie en nam vaak psychedelica, mediteerde etc om de opgedane kennis in mijn eigen geest te zoeken/vinden of mij goed te voelen. Heb best wel veel aanleg voor depressieve gedachtes door onder andere bepaalde ervaringen in mijn leven waardoor ik al vanaf jongs af aan zoekende ben om van deze rot gevoelens af te komen. Dit is mij gelukkig vaak goed gelukt :) en vooral sinds mijn 18de toen ik mijzelf eindelijk psychedelica gunde. Was zeer bewuste keuze namelijk om tenminste tot mijn 18de te wachten met psychedelica.
שמש zei:
Het is natuurlijk niet psychedelica die jou iets leert, maar je eigen onderbewustzijn.
Klik om te vergroten...
Ja helemaal waar. Ik bedoelde ook natuurlijk meer "met behulp van" maar soms voelt het wel alsof de psychedelica een eigen persoonlijkheid heeft en daardoor voelt alsof het als een leermeester(es) is dat buiten jou om bestaat. Dit is bij de ene middel sterker aanwezig dan bij de ander maar in het algemeen is het wel de psychedelica dat me makkelijker in me onderbewustzijn laat graven. Vooral middelen als DMT/ayahuasca en paddo's lijken een eigen persoonlijkheid te hebben. Ik kan mij voorstellen dat bijvoorbeeld DPT dat ook heel erg heeft..
שמש zei:
Sommigen hebben misschien middelen nodig voor hun levenspad. Maar er zijn vele wegen die naar hetzelfde kunnen leiden. Of zelfs nog verder. Misschien moet je ook kijken naar je eigen gebruik. Is het voor jezelf duidelijk welk deel in jou consumerend gebruikt en welk deel voor een spirituele connectie? Want ook dit kan je eigen ontwikkeling in de weg zitten. Ik vind minder gebruiken heel positief. Ik heb in grote perioden in mijn leven helemaal niets gebruikt. En dat heeft me heel veel gebracht.
Klik om te vergroten...
Door bepaalde kennis kan het zijn dat je gaat stoppen met zoeken. Of als de kennis/wijsheid van een ander komt, dat men het op diezelfde manier gaat proberen te vinden. Terwijl iedereen volledig zijn eigen manier heeft en dus nooit maar dan ook nooit het pad van een ander moeten volgen. Daarom zullen volgers van goeroe's nooit verlicht raken (heb nu even geen andere woord voor verlicht).
Ikzelf heb achteraf gezien veel te lang naar het mooie uitzicht (kennis,wijsheid) gekeken en genoten waardoor ik vergat er naar toe te gaan. Na mijn burnout dit jaar, dat gelukkig ook mede door psychedelica redelijk kort duurde, ben ik weer in beweging gekomen ipv stilzitten en maar naar dat uitzicht kijken. Nu blijkt dat ik nog verder kan kijken omdat ik weer verder aan het zoeken ben.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#5
NiandraLades zei:
Mooi om te lezen, Mezelf!

Precies dit is waar ik het afgelopen half jaar doorheen ga en nog steeds heel veel mee bezig ben. Zo'n onuitputtelijke drang naar kennis, groei, inzicht. Voor mij voelt het nog lang niet als te veel, want voor elk antwoord komen weer tientallen nieuwe vragen en eigenlijk weet ik nog steeds niks, al lijkt het soms wel alsof het leven makkelijker was toen ik nog met mijn ogen gesloten leefde.
De combinatie van lezen, meditatie en psychedelica zijn voor mij een gouden manier hiervoor, al moet zeker iedereen zijn eigen unieke weg hierin vinden. Ik haal kennis uit boeken en artikelen over psychologie en spiritualiteit, ga dan vervolgens zelf nadenken wat ik ervan vind en hoe ik er zelf tegen aan kijk, en met behulp van mediteren komt de integratie en het vinden van de balans tussen nieuwe kennis en wat ik zelf voel en ervaar en in hoeverre dit met elkaar overeenkomt. Vervolgens komen tijdens psychedelicagebruik in sneltreinvaart de lessen voorbij die vaak al voortborduren op het resultaat van die integratie van kennis en gevoel/ervaringen, waardoor ik na het gebruik van psychedelica direct de lessen in de praktijk kan brengen. (Op dit moment is DPT mijn favoriete middel hiervoor, omdat ik hiermee véél verder kom dan met andere psychedelica.)
Het gaat ook maar door; elke keer als ik denk dat ik nu wel op een plateau zit kom ik ineens nóg verder. Damn, wat mooi om die kracht in jezelf te vinden en direct te kunnen gebruiken.

Enkele inzichten waar ik graag over nadenk:
- onvoorwaardelijke liefde betekent soms loslaten en niet willen bezitten. ("If you love a flower, don't pick it up. Because if you pick it up it dies and it ceases to be what you love. So if you love a flower, let it be. Love is not about posession. Love is about appreciation.")
- niets op deze aarde is ons bezit. Materialisme is zinloos. Ik ben heel veel spullen aan het wegdoen en het voelt bevrijdend.
- in essentie is alles liefde (cliche).
- verandering is de enige constante.
- uit alle ervaringen zijn lessen te leren.
- ik moet voelen om te ervaren, en zonder angst/haat geen liefde. Daarom zijn ook de meest pijnlijke ervaringen zinvol.
- ik ben de maker van mijn eigen realiteit. Ik ben geen zielig slachtoffer van het leven.
- als ik stil ben en goed naar mezelf luister ben ik prima in staat mijn eigen beslissingen te maken. Wat anderen doen is geen afspiegeling van hoe iets zou moeten. Naar mezelf luisteren is altijd beter, ook als het ingaat tegen wat de maatschappij als 'normaal' beschouwd.
- lichaam en geest gaan hand in hand. Fysieke pijn kan voortkomen uit onbewuste mentale processen.
- water is leven. (dank acht.zes)
- tv is evil. :wink: Weg ermee.
Ik wil zo veel mogelijk loskomen van indoctrinatie, manipulatie en ik wil veel meer zelf denken, zonder afleiding en op zoek gaan naar mijn waarheden.
- de werkelijkheid zoals ik die nu waarneem is slechts één zender die ik ontvang van de vele zenders die er zijn; ik kan mezelf afstellen op andere zenders maar er zijn er nog veel en veel meer die ik niet kan waarnemen.
Als ik weer eens teveel wordt meegenomen door alle shit die over me heen komt probeer ik er vanaf een afstandje naar te kijken en me te beseffen dat het allemaal een grote theatershow is en ik het niet zo serieus moet nemen.
- wij zijn evenveel onderdeel van de natuur als al het andere. Er zijn zo veel dingen scheef gelopen. Ik kan hierin meer doen om mijn steentje bij te dragen.
- we moeten meer in contact komen met ons collectief bewustzijn.

Beetje kort door de bocht allemaal, maar anders worden het hele boekwerken. En zo kan ik nog wel even doorgaan ook. :) Ik voel me een zeer ijverige leerling die nog maar aan het begin staat en alleen maar meer, meer en meer wil leren.
Klik om te vergroten...
Iedereen heeft zijn eigen weg Niandra... Jouw weg is perfect omdat het de jouwe is!
En die TV is inderdaad evil. Beste naar je eigen innerlijke TV intunen :wink:
N
NiandraLadesLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mooi om te lezen, Mezelf!
Mezelf zei:
Ik heb wel lange tijd "teveel" willen weten. Ik praat dan wel over >10jaar geleden. Ik las veel boeken over psychologie, esoterie en nam vaak psychedelica, mediteerde etc om de opgedane kennis in mijn eigen geest te zoeken/vinden of mij goed te voelen.
Klik om te vergroten...
Precies dit is waar ik het afgelopen half jaar doorheen ga en nog steeds heel veel mee bezig ben. Zo'n onuitputtelijke drang naar kennis, groei, inzicht. Voor mij voelt het nog lang niet als te veel, want voor elk antwoord komen weer tientallen nieuwe vragen en eigenlijk weet ik nog steeds niks, al lijkt het soms wel alsof het leven makkelijker was toen ik nog met mijn ogen gesloten leefde.
De combinatie van lezen, meditatie en psychedelica zijn voor mij een gouden manier hiervoor, al moet zeker iedereen zijn eigen unieke weg hierin vinden. Ik haal kennis uit boeken en artikelen over psychologie en spiritualiteit, ga dan vervolgens zelf nadenken wat ik ervan vind en hoe ik er zelf tegen aan kijk, en met behulp van mediteren komt de integratie en het vinden van de balans tussen nieuwe kennis en wat ik zelf voel en ervaar en in hoeverre dit met elkaar overeenkomt. Vervolgens komen tijdens psychedelicagebruik in sneltreinvaart de lessen voorbij die vaak al voortborduren op het resultaat van die integratie van kennis en gevoel/ervaringen, waardoor ik na het gebruik van psychedelica direct de lessen in de praktijk kan brengen. (Op dit moment is DPT mijn favoriete middel hiervoor, omdat ik hiermee véél verder kom dan met andere psychedelica.)
Het gaat ook maar door; elke keer als ik denk dat ik nu wel op een plateau zit kom ik ineens nóg verder. Damn, wat mooi om die kracht in jezelf te vinden en direct te kunnen gebruiken.

Enkele inzichten waar ik graag over nadenk:
- onvoorwaardelijke liefde betekent soms loslaten en niet willen bezitten. ("If you love a flower, don't pick it up. Because if you pick it up it dies and it ceases to be what you love. So if you love a flower, let it be. Love is not about posession. Love is about appreciation.")
- niets op deze aarde is ons bezit. Materialisme is zinloos. Ik ben heel veel spullen aan het wegdoen en het voelt bevrijdend.
- in essentie is alles liefde (cliche).
- verandering is de enige constante.
- uit alle ervaringen zijn lessen te leren.
- ik moet voelen om te ervaren, en zonder angst/haat geen liefde. Daarom zijn ook de meest pijnlijke ervaringen zinvol.
- ik ben de maker van mijn eigen realiteit. Ik ben geen zielig slachtoffer van het leven.
- als ik stil ben en goed naar mezelf luister ben ik prima in staat mijn eigen beslissingen te maken. Wat anderen doen is geen afspiegeling van hoe iets zou moeten. Naar mezelf luisteren is altijd beter, ook als het ingaat tegen wat de maatschappij als 'normaal' beschouwd.
- lichaam en geest gaan hand in hand. Fysieke pijn kan voortkomen uit onbewuste mentale processen.
- water is leven. (dank acht.zes)
- tv is evil. :wink: Weg ermee.
Ik wil zo veel mogelijk loskomen van indoctrinatie, manipulatie en ik wil veel meer zelf denken, zonder afleiding en op zoek gaan naar mijn waarheden.
- de werkelijkheid zoals ik die nu waarneem is slechts één zender die ik ontvang van de vele zenders die er zijn; ik kan mezelf afstellen op andere zenders maar er zijn er nog veel en veel meer die ik niet kan waarnemen.
Als ik weer eens teveel wordt meegenomen door alle shit die over me heen komt probeer ik er vanaf een afstandje naar te kijken en me te beseffen dat het allemaal een grote theatershow is en ik het niet zo serieus moet nemen.
- wij zijn evenveel onderdeel van de natuur als al het andere. Er zijn zo veel dingen scheef gelopen. Ik kan hierin meer doen om mijn steentje bij te dragen.
- we moeten meer in contact komen met ons collectief bewustzijn.

Beetje kort door de bocht allemaal, maar anders worden het hele boekwerken. En zo kan ik nog wel even doorgaan ook. :) Ik voel me een zeer ijverige leerling die nog maar aan het begin staat en alleen maar meer, meer en meer wil leren.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
@Purplext
Je kunt eventueel een (letterlijke) steun in de rug gebruiken als het lastig gaat. Zolang je rug maar zo recht als mogelijk is.

Het wordt door vaker doen ook makkelijker trouwens. Ik kon eerst ook moeilijk rechtop blijven zitten zonder pijn.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
NiandraLades zei:
- tv is evil. :wink:
Klik om te vergroten...
Misschien wel de meest verwoestende "drug" die er is.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#9
Zo zou je ook in twijfel kunnen trekken of bij een rechte rug je energie beter loopt dan bij een kromme. Van uit nature voelen we ons beter in de foetus houding waar je rug toch duidelijk krom is. Kijk maar hoe veel mensen slapen. Onbewust weten we dat dat een natuurlijkere en betere houding is dan een rechte rug. Dus ik ben zeker niet overtuigd dat een rechte rug beter is.
R
RalouLid
01-01-2024, 00:00
#10
NiandraLades zei:
Mooi om te lezen, Mezelf!

Precies dit is waar ik het afgelopen half jaar doorheen ga en nog steeds heel veel mee bezig ben. Zo'n onuitputtelijke drang naar kennis, groei, inzicht. Voor mij voelt het nog lang niet als te veel, want voor elk antwoord komen weer tientallen nieuwe vragen en eigenlijk weet ik nog steeds niks, al lijkt het soms wel alsof het leven makkelijker was toen ik nog met mijn ogen gesloten leefde.
De combinatie van lezen, meditatie en psychedelica zijn voor mij een gouden manier hiervoor, al moet zeker iedereen zijn eigen unieke weg hierin vinden. Ik haal kennis uit boeken en artikelen over psychologie en spiritualiteit, ga dan vervolgens zelf nadenken wat ik ervan vind en hoe ik er zelf tegen aan kijk, en met behulp van mediteren komt de integratie en het vinden van de balans tussen nieuwe kennis en wat ik zelf voel en ervaar en in hoeverre dit met elkaar overeenkomt. Vervolgens komen tijdens psychedelicagebruik in sneltreinvaart de lessen voorbij die vaak al voortborduren op het resultaat van die integratie van kennis en gevoel/ervaringen, waardoor ik na het gebruik van psychedelica direct de lessen in de praktijk kan brengen. (Op dit moment is DPT mijn favoriete middel hiervoor, omdat ik hiermee véél verder kom dan met andere psychedelica.)
Het gaat ook maar door; elke keer als ik denk dat ik nu wel op een plateau zit kom ik ineens nóg verder. Damn, wat mooi om die kracht in jezelf te vinden en direct te kunnen gebruiken.

Enkele inzichten waar ik graag over nadenk:
- onvoorwaardelijke liefde betekent soms loslaten en niet willen bezitten. ("If you love a flower, don't pick it up. Because if you pick it up it dies and it ceases to be what you love. So if you love a flower, let it be. Love is not about posession. Love is about appreciation.")
- niets op deze aarde is ons bezit. Materialisme is zinloos. Ik ben heel veel spullen aan het wegdoen en het voelt bevrijdend.
- in essentie is alles liefde (cliche).
- verandering is de enige constante.
- uit alle ervaringen zijn lessen te leren.
- ik moet voelen om te ervaren, en zonder angst/haat geen liefde. Daarom zijn ook de meest pijnlijke ervaringen zinvol.
- ik ben de maker van mijn eigen realiteit. Ik ben geen zielig slachtoffer van het leven.
- als ik stil ben en goed naar mezelf luister ben ik prima in staat mijn eigen beslissingen te maken. Wat anderen doen is geen afspiegeling van hoe iets zou moeten. Naar mezelf luisteren is altijd beter, ook als het ingaat tegen wat de maatschappij als 'normaal' beschouwd.
- lichaam en geest gaan hand in hand. Fysieke pijn kan voortkomen uit onbewuste mentale processen.
- water is leven. (dank acht.zes)
- tv is evil. :wink: Weg ermee.
Ik wil zo veel mogelijk loskomen van indoctrinatie, manipulatie en ik wil veel meer zelf denken, zonder afleiding en op zoek gaan naar mijn waarheden.
- de werkelijkheid zoals ik die nu waarneem is slechts één zender die ik ontvang van de vele zenders die er zijn; ik kan mezelf afstellen op andere zenders maar er zijn er nog veel en veel meer die ik niet kan waarnemen.
Als ik weer eens teveel wordt meegenomen door alle shit die over me heen komt probeer ik er vanaf een afstandje naar te kijken en me te beseffen dat het allemaal een grote theatershow is en ik het niet zo serieus moet nemen.
- wij zijn evenveel onderdeel van de natuur als al het andere. Er zijn zo veel dingen scheef gelopen. Ik kan hierin meer doen om mijn steentje bij te dragen.
- we moeten meer in contact komen met ons collectief bewustzijn.

Beetje kort door de bocht allemaal, maar anders worden het hele boekwerken. En zo kan ik nog wel even doorgaan ook. :) Ik voel me een zeer ijverige leerling die nog maar aan het begin staat en alleen maar meer, meer en meer wil leren.
Klik om te vergroten...

Je neemt me de woorden uit de mond. Op elk van je inzichten kan ik echt zo uitgebreid reageren, waardoor je opmerking eronder van de boekwerken helemaal terecht is en ik me daar dan maar achter schaar. Ik heb echt met een enorm grijns het lijstje overlopen... Aanvulling voelt voor het moment zeer overbodig. Hoedje af voor jou! :hearteyecat:
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Dat een serotonineslurper gewoon niet meer werkt voor mij. Punt.

Heel typisch is dan weer dat ik tot dit inzicht ben gekomen terwijl ik niet eens zelf die serotonineslurper tot me heb genomen.
L
Lid 147000Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Viel er nog wat te slurpen dan ?!:tonguewink:

En beter tekort dan teveel serotonine!, tis maar hoe je het bekijkt he!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Naar aanleiding van een video ben ik begin deze week weer eens begonnen met langdurige meditatie: elke dag 's ochtends van 7 tot 8 uur zittend mediteren met de ogen dicht. Misschien dat mensen van mij denken dat ik dit altijd doe gezien mijn vele praten over meditatie, maar al een hele tijd pas ik eerder mindfulness toe dan dat ik echt strikt gezien mediteer. En ik zie nu hoe dat een manier van mij was om echte meditatie te vermijden. Want wat een zwaar eerste uur van de dag is dat zeg... Op momenten wil je echt uit je huid kruipen zo oncomfortabel is het. Maar op andere momenten vind je de 'zone' en er is geen beter gevoel dan dat. Pure voldoening. 1 dag zat het er gewoon niet in en kon (of wou) ik me er niet aan overgeven. Alle andere dagen kwam ik de meditatie uit met een gevoel dat ik dat eerste uur van de dag niet beter kon besteden dan dat ik had gedaan. En ervoer ik de rest van de dag een kalmte en een energie en positiviteit die alles wat moest gebeuren zoveel makkelijker, mooier en leuker maakte.

En dan denk je achteraf... hoe erg kun je jezelf misleiden door te denken dat dit niet nodig is. Ik neem me in ieder geval voor om hiermee door te gaan.
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#14
acht.zes zei:
Dat een serotonineslurper gewoon niet meer werkt voor mij. Punt.

Heel typisch is dan weer dat ik tot dit inzicht ben gekomen terwijl ik niet eens zelf die serotonineslurper tot me heb genomen.
Klik om te vergroten...
''Hoe dat zo?'', vraag ik me nu af als de persoon zijnde die de serotonineslurper tot zich heeft genomen.
N
NiandraLadesLid
01-01-2024, 00:00
#15
@Mindless ik dacht inderdaad dat jij sowieso al heel veel mediteerde. :wink: Welke meditatietechnieken pas je zoal toe? En wat maakt dat je het soms als een zwaar uur ervaart?
Ik mediteer de laatste tijd ongeveer 4x in de week 1 tot 2 uur aaneengesloten en de andere dagen ongeveer een half uur, hier en daar nog wat extra als ik die behoefte voel en als er mogelijkheid voor is. En ik pas bewust mindfulness toe gedurende meerdere momentjes door de dag heen. Ik zou het eigenlijk nog wel meer willen doen. Zit te denken om eens een volledig weekend toe te wijden aan meditatie wanneer ik in de gelegenheid ben. Ik merk dat hoe meer ik het doe, hoe 'makkelijker' het wordt en hoe dieper ik erin wegzak. Het geeft me de rust die ik nodig heb en zorgt ervoor dat ik dicht bij mezelf blijf staan en me zo min mogelijk laat beïnvloeden door alles wat er buiten mij gebeurt. :)
N
NiandraLadesLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik denk dat acht.zes doelde op mijn 3-MMC gebruik tijdens DOC, @ Psilo. :wink:
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Naar aanleiding van een video ben ik begin deze week weer eens begonnen met langdurige meditatie: elke dag 's ochtends van 7 tot 8 uur zittend mediteren met de ogen dicht. Misschien dat mensen van mij denken dat ik dit altijd doe gezien mijn vele praten over meditatie, maar al een hele tijd pas ik eerder mindfulness toe dan dat ik echt strikt gezien mediteer. En ik zie nu hoe dat een manier van mij was om echte meditatie te vermijden. Want wat een zwaar eerste uur van de dag is dat zeg... Op momenten wil je echt uit je huid kruipen zo oncomfortabel is het. Maar op andere momenten vind je de 'zone' en er is geen beter gevoel dan dat. Pure voldoening. 1 dag zat het er gewoon niet in en kon (of wou) ik me er niet aan overgeven. Alle andere dagen kwam ik de meditatie uit met een gevoel dat ik dat eerste uur van de dag niet beter kon besteden dan dat ik had gedaan. En ervoer ik de rest van de dag een kalmte en een energie en positiviteit die alles wat moest gebeuren zoveel makkelijker, mooier en leuker maakte.

En dan denk je achteraf... hoe erg kun je jezelf misleiden door te denken dat dit niet nodig is. Ik neem me in ieder geval voor om hiermee door te gaan.
Klik om te vergroten...

O.a. door jou ben ik me de laatste tijd aan het verdiepen in meditatie :grin:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Purplext zei:
O.a. door jou ben ik me de laatste tijd aan het verdiepen in meditatie :grin:
Klik om te vergroten...
Leuk!

En wil het mediteren wat lukken?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
@NiandraLades
Nee dat viel de laatste tijd wat tegen. Eerder wel veel gedaan hoor, maar echt een uur is al een tijd geleden. Ik beschouw mindfulness trouwens ook wel als een vorm van meditatie, maar ik maakte mezelf wijs dat dat voor mij normaal mediteren wat overbodig maakte, maar dat blijkt niet echt waar te zijn.

Echt veel technieken heb ik niet. Al zorg ik er wel voor dat ik zo ga zitten dat ik een uur zo kan blijven zitten zonder al teveel ongemak en zonder te hoeven verplaatsen. Dit doe ik door op een brede fauteuil te gaan zitten in soort van kleermakerszit. Verder zorg ik ervoor dat ik 's ochtends mediteer wanneer het nog donker en rustig is. Dit maakt het veel makkelijker voor mij.

Wat het zwaar maakt is geestelijke afleiding die soms ook lichamelijk wordt. Ergens anders aan denken, niet stil kunnen zitten, etc. Maar zit ik er goed in dan heb ik nergens last van. Ik moet altijd even die groove vinden. Vooral als ik slecht heb geslapen is dat weleens moeilijk en dan kan het soms heel lang duren voordat het goed gaat.

Ik ben ook erg benieuwd of het net als bij jou makkelijker zal worden als ik het consistent dagelijks doe. :)
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#20
@ Mindless. Daar heb je misschien wel gelijk in. Door deze bizarre situatie worden veel mensen veel bewuster van veel zaken waarvoor ze zich hiervoor niet interesseerden. Of is dat alleen in mijn social media bubble? :wink:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...34567...37
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."