Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDeel je inzicht!

Deel je inzicht!

735 antwoorden
143 weergaven
18-5-2026
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#1
Casrus zei:
Loesje was ooit heel goed, in de jaren negentig
Klik om te vergroten...
Och, de oude Loesjes van de 90s inderdaad… vele pareltjes.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Vorm is leegte - leegte is vorm
Yin - Yang

Bewust lijden creërt levensvreugde - Bewust genieten creërt lijden

Geen idee, misschien raaskal ik maar wat. Maar dat laatste stukje kwam vanavond op tijdens mediteren. Als er een inzicht is dat ik eruit haal is dat het universum houdt van balans.

En dan in bergijpelijke taal:

Bewust kiezen voor leed (denk aan mediteren, sporten, een leugen opbiechten, aan jezelf werken, alles waar je geen zin in hebt maar wel goed voor je is) creërt levensvreugde.

Bewust kiezen voor (kunstmatig) genot (in de vorm van vluchtgedrag in bijvoorbeeld drugs, eetbuien, uren gamen, Netflixen, alles waar je wèl zin in hebt maar niet goed voor je zijn als je er teveel van neemt) creërt lijden.


Die zenmeditatie begint me steeds meer te bevallen. Merk er echt bijzondere voordelen van als ik het met discipline consequent blijf doen. Inzichten die herstel gerelateerd zijn, maar ook praktische dingen hoe ik mn werk beter kan inrichten.

Voor je het weet zit ik ergens in het oosten in een klooster 😂
D
De Laatste RohikaanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Er is geen "juiste" manier van zijn, ongeacht wat de maatschappij beweerd. Dit is slechts een "loop" om de exceptionele geesten te binden. Boeddha-schap kan net zo goed via conflict als vredelievendheid bereikt worden. Besef nu dat dit elkaars tegenhangers zijn en dus diep down 1.

Ben sinds kort gestopt met het vermijden van conflict en man wat voelt dat lekker om is niet mezelf continu af te remmen. Zal nooit zelf conflict zoeken maar oog om oog, tand om tand zeg maar. 🙈 Vermeed dit vaak zodat mensen "in hun waarde" bleven. Bijv ze gelijk geven voor de lieve vrede etc. Nu dus niet meer, finally I'm me. Bizar hoe makkelijk het is mensen geestelijk te domineren 🤔
D
De Laatste RohikaanLid
01-01-2024, 00:00
#4
LucidLucy zei:
Alles is vergankelijk, zo ook het ego!

Geen idee of dit een algemeen bekend iets is. Maar zat hier vanavond na wat Zenmeditatie mee in mn hoofd.
Klik om te vergroten...

Niet bekend bij mij.
Kreeg wel direct de volgende gedachte: Alles wat is, is ook vergankelijk. Anders zou het zich niet manifesteren. De twee gaan samen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
De Laatste Rohikaan zei:
Niet bekend bij mij.
Kreeg wel direct de volgende gedachte: Alles wat is, is ook vergankelijk. Anders zou het zich niet manifesteren. De twee gaan samen.
Klik om te vergroten...
Alles wat komt, gaat. :)

Vind het zelf nog het meest intrigerende dat elk moment dat in bestaan komt, op datzelfde moment uit bestaan verdwijnt! Je kunt niets "vastgrijpen", om het zo maar te zeggen. Je kunt nooit het nu "vatten" en toch is dat precies "waar" je bent.
D
De Laatste RohikaanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Hehehe. Wellicht maar goed ook, kan de show tenminste doorgaan :wink: Als je niks vat, en dus niks bent, en dat weet, is de show over.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
De Laatste Rohikaan zei:
Hehehe. Wellicht maar goed ook, kan de show tenminste doorgaan :wink: Als je niks vat, en dus niks bent, en dat weet, is de show over.
Klik om te vergroten...
Of je kunt:

Sit back, relax and enjoy the show!

(ik denk niet dat de show ophoudt)
D
De Laatste RohikaanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik heb iets...van iedereen die ik tegen kom.
Als in, ik zie "ik" als ik naar andere mensen kijk, vrij komisch, zeker als die persoon nog denkt hard aant werk te zijn voor ze toekomst.

Er is niks zo leuk als the trickster tri(c)ken. 😏
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
De Laatste Rohikaan zei:
Ik heb iets...van iedereen die ik tegen kom.
Als in, ik zie "ik" als ik naar andere mensen kijk, vrij komisch, zeker als die persoon nog denkt hard aant werk te zijn voor ze toekomst.

Er is niks zo leuk als the trickster tri(c)ken. 😏
Klik om te vergroten...
Doet me denken aan een wijsgeer (Alan Watts maybe) die weleens zei tegen mensen: ik weet dat jij het bent Shiva, "come of it, stop pretending..."

"Huh, waar heb je het over?"

🤡🤪
D
De Laatste RohikaanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Tsja...een flamboyante! Ken geen 1 stem die me zo snel chill krijgt als die van mr WaTTs. prachtig :blush: hivas vashi, ben niet zo bekend met hindoe namen....

Doe zelf ook een aardige poging tegenwoordig, maar heb nog wat bijschaafwerk te doen..
D
De Laatste RohikaanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
Doet me denken aan een wijsgeer (Alan Watts maybe) die weleens zei tegen mensen: ik weet dat jij het bent Shiva, "come of it, stop pretending..."

"Huh, waar heb je het over?"

🤡🤪
Klik om te vergroten...

Geen flauw idee wie die Alan gast is...maar als jij het mooi vind vind ik dat ook!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
De Laatste Rohikaan zei:
Geen flauw idee wie die Alan gast is...
Klik om te vergroten...
Shiva natuurlijk, wie anders :wink:

De Laatste Rohikaan zei:
maar als jij het mooi vind vind ik dat ook!
Klik om te vergroten...
Alan Watts is wel een hele mooie manifestatie van Shiva!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
De Laatste Rohikaan zei:
Tsja...een flamboyante! Ken geen 1 stem die me zo snel chill krijgt als die van mr WaTTs. prachtig :blush: hivas vashi, ben niet zo bekend met hindoe namen....

Doe zelf ook een aardige poging tegenwoordig, maar heb nog wat bijschaafwerk te doen..
Klik om te vergroten...
Ja mooie stem en prachtige verteller!

Ik ben ook niet zo bekend met Hindoe namen, maar Shiva wordt gezien als het hoogste wezen. Hij vormt met Shakti een twee-eenheid, waarbij Shiva het mannelijke, het ongemanifesteerde, maar ook het penetrerende is en Shakti het vrouwelijke, het gemanifesteerde en de kosmische energie. Samen vormen ze een geheel vanuit een lager (meer aards) standpunt gezien, maar in de kern is uiteindelijk alles Shiva, omdat manifestatie uiteindelijk een projectie is van Shiva, van het ongemanifesteerde. Dus alles en iedereen is uiteindelijk Shiva. En Shiva neemt via Shakti oneindig veel rollen aan en speelt deze alsof ze echt zijn.

Namaste Shiva :)

Zo even uit het hoofd, dus neem het niet van me aan, maar zoek het even op als je het precies wilt weten. :wink:
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ben zelf meer van Kali, Godin Der Totale Destructie... de Hollywood versie.. val me niet lastig met theologie.

Alles gaat de hele tijd maar bergafwaards.

Nur bergab, nur bergab...

oder....

Von nun an gings bergab...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Casrus zei:
Ben zelf meer van Kali, Godin Der Totale Destructie... de Hollywood versie.. val me niet lastig met theologie.
Klik om te vergroten...
Shiva wordt ook wel de vernietiger genoemd. En dit heeft niet alleen maar een vage theologische betekenis, maar een tastbare: dat in ons dat alle vormen terugbrengt naar vormloosheid: totale destructie, zodat er een compleet nieuw begin/moment kan ontstaan.

Casrus zei:
Alles gaat de hele tijd maar bergafwaards.

Nur bergab, nur bergab...

oder....

Von nun an gings bergab...
Klik om te vergroten...
Wat is er aan de hand?
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
Wat is er aan de hand?
Klik om te vergroten...

Nou kijk Mindless, alles gaat naar de Jankanker!

(Vannacht O-PCE).
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Dit is zooo goed en fascinerend:



Dit is niet alleen het verhaal van mogelijke aliens (de Annunaki) die hier lang geleden op aarde zijn geland en ons te hebben gecreëerd door modificatie van het genoom van apen, door het te combineren met hun eigen DNA (waardoor wij in wezen deels hun kinderen zouden zijn), maar dieper dan dat: het symbolische verhaal van ons: mensen. Het verhaal van de "hero's journey", het overkomen van obstakels en de valkuilen van onze schaduw op dat pad. Het ontdekken en utiliseren van het "goud" dat ons geneest, zoals het goud dat de Annunaki hier op aarde vonden nodig was om de atmosfeer op hun eigen planeet te herstellen.

Of het verhaal van de Annunaki letterlijk waar is, is imo ver ondergeschikt aan de metaforische betekenis van dit alles.
Klik om te vergroten...

Carl Sagan: “Extraordinary claims require extraordinary evidence”.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Casrus zei:
Carl Sagan: “Extraordinary claims require extraordinary evidence”.
Klik om te vergroten...
Mja, als je erg gericht bent op het letterlijke verhaal, wordt dat erg belangrijk.

Zoals ik aangaf vind ik de metaforische betekenis hiervan veel belangrijker dan dat. Who cares wat er vroeger gebeurd is.

De Bijbel staat ook vol met kinderachtige onzin verhaaltjes, maar als je tussen de regels doorleest is er praktische wijsheid in te vinden die nu op dit moment toepasbaar is in onze levens.
M
Metalcored00dLid
01-01-2024, 00:00
#19
Not gonna lie, heb niet alle 15 pagina's gelezen, dus hopelijk zit ik hier niet zomaar te herhalen wat een ander al gezegd heeft :P.

Een inzicht die ik laatst had, specifiek naar psychedelica en MDMA toe, is dat wanneer je een voldoende grote dosis neemt er een balans gevormd wordt tussen je twee hersenhelften en het moment dat die twee in perfecte sync staan - lees hart (emotie) en hoofd (ratio) - dan bereik je wat ik de christus of Boeddha energie wil noemen. Ram Dass' guru sprak hier ook al over met hem, dat hij wel een "waarde" zag in wat een psychedelicum kan doen, maar dat je dit ook zonder kan en zou moeten bereiken zonder. Mijn persoonlijk gevoel gelooft dan weer liever dat Jesus' 40 dagen en 40 nachten in de woestijn met de uitdaging van de duivel "gewoon" een zware trip was. Denk wijnruit of ergot of whatever :P. Want menige trippers kunnen het duistere kantje van pakweg psilocybine beamen. En Siddharta zat in een veld Hennep toen hij verlichting bereikte, dus ja... ik zie er geen graten in om het al trippend te doen.

En bovendien, verlichting is geen constante staat, maar eerder zoals je heel af en toe bewust ademhaalt en het dan weer vergeet en het weer automatisch gaat. Zelfbewustzijn werkt volgens mij ook zo.

Verlichting gaat er niet om dat de Syssifus arbeid fysiek of mentaal lichter wordt, het gaat erom dat je de steen omarmd terwijl je 'm omhoog duwt. Dat ondanks dat je niet anders kan dan hem omhoog duwen, je alsnog zegt van ik kies om hem te duwen en ik ben er ok mee.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
Metalcored00d zei:
Verlichting gaat er niet om dat de Syssifus arbeid fysiek of mentaal lichter wordt, het gaat erom dat je de steen omarmd terwijl je 'm omhoog duwt. Dat ondanks dat je niet anders kan dan hem omhoog duwen, je alsnog zegt van ik kies om hem te duwen en ik ben er ok mee.
Klik om te vergroten...
Dat is een goede metafoor.

Mits we door willen leven kunnen we niet anders dan de wereld op onze schouders dragen (zoals Atlas ook, bedenk ik me nu), maar "ja" zeggen tegen die ervaring maakt het (meer dan) draaglijk, terwijl "nee" zeggen tegen die ervaring de ervaring van lijden geeft.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1819202122...37
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."