Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDeel je inzicht!

Deel je inzicht!

735 antwoorden
133 weergaven
18-5-2026
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ben zelf meer van Kali, Godin Der Totale Destructie... de Hollywood versie.. val me niet lastig met theologie.

Alles gaat de hele tijd maar bergafwaards.

Nur bergab, nur bergab...

oder....

Von nun an gings bergab...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Casrus zei:
Ben zelf meer van Kali, Godin Der Totale Destructie... de Hollywood versie.. val me niet lastig met theologie.
Klik om te vergroten...
Shiva wordt ook wel de vernietiger genoemd. En dit heeft niet alleen maar een vage theologische betekenis, maar een tastbare: dat in ons dat alle vormen terugbrengt naar vormloosheid: totale destructie, zodat er een compleet nieuw begin/moment kan ontstaan.

Casrus zei:
Alles gaat de hele tijd maar bergafwaards.

Nur bergab, nur bergab...

oder....

Von nun an gings bergab...
Klik om te vergroten...
Wat is er aan de hand?
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Wat is er aan de hand?
Klik om te vergroten...

Nou kijk Mindless, alles gaat naar de Jankanker!

(Vannacht O-PCE).
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Casrus zei:
Nou kijk Mindless, alles gaat naar de Jankanker!

(Vannacht O-PCE).
Klik om te vergroten...
Dat klinkt niet best. Nergens een sprankje hoop?
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Dat klinkt niet best. Nergens een sprankje hoop?
Klik om te vergroten...

Helaas niet.

Entropie...

Kali-yuga (ook maar ergens gelezen)...

Ouder worden en sterven...

Die liedjes vind ik gewoon leuk. "Nur Bergab" is een nummer van de Duitse versie van de musical Hair.

Als je niet-technische teksten in andere talen verandert, verandert dikwijls het karakter ervan, net zoals ons karakter verandert als we ons leren uitdrukken in een andere taal (o.a. ook opgemerkt door McKenna en wijlen mijn vriend Jack).

Zo lijkt bijvoorbeeld De Flierefluiter van Bonnie en José heel ergens anders over te gaan dan The Piper van Abba, waar het een losse vertaling van is.

De origenele versie van Abba lijkt gebaseerd te zijn op The Stand van Stephen King, terwijl de Nederlandse versie over rebellie tegen een (nu goeddeels verdwenen) burgerlijk leven lijkt te gaan.

Als bonus leek mijn tante ook op Bonnie St. Claire en woonde ze in een boerderij met luiken.

Het nummer "Von Nun An Ging's Bergab" is een lied van Hildegard Knef over haar eigen leven, dat steeds 'erger' werd. Héél geestig om naar te luisteren als je Duits kent.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Casrus zei:
Helaas niet.
Klik om te vergroten...
Soms duurt het even voordat je weer wat licht ziet.

Casrus zei:
Entropie...

Kali-yuga (ook maar ergens gelezen)...
Klik om te vergroten...
Vergeet niet dat na Kali Yuga (het ijzeren tijdperk) Satya Yuga (het gouden tijdperk) komt. The night is darkest just before the dawn.

Casrus zei:
Ouder worden en sterven...
Klik om te vergroten...
Maakt het makkelijker om dat te vinden dat niet ouder wordt en niet sterft. :)
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless zei:
Soms duurt het even voordat je weer wat licht ziet.
Klik om te vergroten...

De aanstormende trein?

Mindless zei:
Vergeet niet dat na Kali Yuga (het ijzeren tijdperk) Satya Yuga (het gouden tijdperk) komt. The night is darkest just before the dawn.
Klik om te vergroten...

Dan is Casrus d'r niet meer.

Mindless zei:
Maakt het makkelijker om dat te vinden dat niet ouder wordt en niet sterft. :)
Klik om te vergroten...

Het Grote Niks? Is dat niet nog veel erger?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Casrus zei:
Dan is Casrus d'r niet meer.
Klik om te vergroten...
Het is niet echt in chronologische tijd op die manier.

Casrus zei:
Het Grote Niks? Is dat niet nog veel erger?
Klik om te vergroten...
Het is mijn overtuiging dat het "Grote Niks" de dood lijkt vanuit het verstand bekeken, maar in werkelijkheid het Leven is. We zijn alreeds niks. We zijn nooit écht wat geweest, we zullen nooit écht wat worden. Dát is de verlossing. Dat alles uiteindelijk maar een spel is, betekenisloos van zichzelf. Het is het perspectief waarin je ernaar kijkt dat ál het verschil maakt. Imo...
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mindless zei:
Het is mijn overtuiging dat het "Grote Niks" de dood lijkt vanuit het verstand bekeken, maar in werkelijkheid het Leven is. We zijn alreeds niks. We zijn nooit écht wat geweest, we zullen nooit écht wat worden. Dát is de verlossing. Dat alles uiteindelijk maar een spel is, betekenisloos van zichzelf. Het is het perspectief waarin je ernaar kijkt dat ál het verschil maakt. Imo...
Klik om te vergroten...
Ik weet Niks.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
Casrus zei:
Ik weet Niks.
Klik om te vergroten...
Fijn toch? We weten niks, we spelen alleen een tijdje alsof we iets weten. Maar het heeft allemaal alleen maar betekenis in relatie tot elkaar. Het heeft 0 absolute betekenis.

Niks weten is rust. Gaan we daarom ook niet zo graag een diepe nacht slapen? Even lekker helemaal niks weten. :blush: Maar dat kan overdag ook, térwijl je doet alsof je dingen weet. The show must go on... (het leven is gek... :laughing:)
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
Fijn toch? We weten niks, we spelen alleen een tijdje alsof we iets weten. Maar het heeft allemaal alleen maar betekenis in relatie tot elkaar. Het heeft 0 absolute betekenis.

Niks weten is rust. Gaan we daarom ook niet zo graag een diepe nacht slapen? Even lekker helemaal niks weten. :blush: Maar dat kan overdag ook, térwijl je doet alsof je dingen weet. The show must go on... (het leven is gek... :laughing:)
Klik om te vergroten...
Geen idee. Doe maar wat.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Casrus zei:
Geen idee. Doe maar wat.
Klik om te vergroten...
Je kunt degene zijn die maar wat doet of je kunt naar degene kijken die maar wat doet.

Ik zou de laatste aanraden als je gesteld bent op je peace of mind, geluk, dat soort dingen. But what do i know :laughing:
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mindless zei:
Je kunt degene zijn die maar wat doet of je kunt naar degene kijken die maar wat doet.

Ik zou de laatste aanraden als je gesteld bent op je peace of mind, geluk, dat soort dingen. But what do i know :laughing:
Klik om te vergroten...
Wil dingen doen... nu het nog kan.

Al is het maar in een droom.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Casrus zei:
Wil dingen doen... nu het nog kan.

Al is het maar in een droom.
Klik om te vergroten...
In mijn ervaring gaat dat 1000 keer beter als ik dat "stapje achteruit" zet (is het niet eens, het is een verandering van perspectief). Voelt geregeld eerst wel contra-intuïtief gek genoeg. Maar met dat "stapje achteruit" is er ten eerste het overzicht, ten tweede de rust en vanuit daaruit de creatieve kracht om daadwerkelijk dingen te doen/manifesteren.

Maar ik begrijp je. Ik heb geregeld weleens dat gejaagde gevoel alsof ik dingen snel moet doen omdat ik weinig tijd heb. Maar ten eerste raak ik dan dus in een tunnelvisie (overzicht kwijt), ik raak mijn rust/vrede kwijt en mijn vermogen om te creëren.

Mijn opvatting is dat wij het als westerlingen extra moeilijk hebben met dit. We zijn als maatschappij zó gericht op "doen".


De droom wordt het mooiste wanneer je wortels diep in de Realiteit: het vormloze, onveranderlijke, zijn verankerd.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mindless zei:
Hoe kunnen mensen dit verschil niet opmerken en zeggen dat dit 1 en dezelfde God is? Dat is gewoon moedwillige onwetendheid.
Klik om te vergroten...
De gnostici aan het begin van onze jaartelling waren juist van mening dat het om twee verschillende goden ging. Dus de gedachte dat de Hoogste God (Nieuwe Testament) en God de Schepper (Oude Testament) verschillend waren is in principe heel oud. Deze manier van denken is echter niet orthodox.

Je moet je ook bedenken dat het Oude Testament vrijwel volledig symbolisch geïnterpreteerd werd door de vroege Christenen, dus de passages uit het Oude Testament die jij aanhaalt werden door de kerkvaders anders gelezen.

Casrus zei:
Één godheid El-Hellel (baan tegenwoordig nog door Arabieren gebruikt) was de planeet Venus... Dat werd lucifer. Zij was godin, als ik het goed begrepen heb.
Klik om te vergroten...
Wat ik gehoord heb is dat er in het Jodendom lange tijd een vrouwelijke Godin vereert werd naast God. In het Oude Testament kom je haar nog wel tegen onder de naam “Wijsheid”. De Heilige Geest (oorspronkelijk vrouwelijk) zou dan weer een afgeleide zijn van die Godin. Ik heb nog nooit over een verband gelezen tussen die Godin en Lucifer. De duivel is in de vroegste bronnen al mannelijk, voor zover ik weet.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
Bij de Romeinen en Grieken was dat geloof ik wel zo (Jupiter en Zeus dus), maar de afstand tussen die twee volkeren was natuurlijk kleiner en het contact tussen hen groter. Terwijl hier en noordelijker vrij ver en afgelegen lag van Zuid-Europa.
Klik om te vergroten...
De Grieken en de Romeinen zijn/waren beide Indo-Europese volken.

Jupiter was oorspronkelijk iets van Diaus Pater...
'Vader God' en Zeus wordt krijgt in de vervoeging een Δ als begin letter in plaats van een ζ.
Dat wordt Dios en Dia. Wat op zich ook weer hetzelfde als het moderne Spaanse 'Dios' moet zijn.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
OtherShore zei:
De gnostici aan het begin van onze jaartelling waren juist van mening dat het om twee verschillende goden ging. Dus de gedachte dat de Hoogste God (Nieuwe Testament) en God de Schepper (Oude Testament) verschillend waren is in principe heel oud. Deze manier van denken is echter niet Orthodox.

Je moet je ook bedenken dat het Oude Testament vrijwel volledig symbolisch geïnterpreteerd werd door de vroege Christenen, dus de passages uit het Oude Testament die jij aanhaalt werden door de Kerkvaders anders gelezen.
Klik om te vergroten...
Dit wist ik niet maar het verbaast me niks.

Sowieso, echt geloven dat een boek van 2000 jaar oud (niet echt want veel is toch later geschreven) al die tijd helemaal correct is, omdat het een "heilig" boek is, is op zijn zachtst gezegd naïef.

Ten eerste zijn dingen vaak (veel) later opgeschreven dan ze gebeurden. Vertel maar eens accuraat iets wat 30 jaar geleden gebeurde, laat staan 300 jaar geleden. Ten tweede zijn er vertalingen naar andere talen geweest. Aramees (de taal die Jezus vermoedelijk sprak), Grieks, Duits, Engels, etc. Al die talen hebben niet exact dezelfde betekenis van woorden. Ten derde dachten mensen 2000 jaar geleden überhaupt niet zoals wij nu denken. Dat was een totaal andere cultuur met totaal andere opvattingen.

Het is dat fluisterspel waarin je een boodschap fluistert in elkaars oor, maar dan in plaats van je 20 klasgenootjes in een tijdspanne van een paar minuten, met waarschijnlijk nog veel meer wazige tussenpersonen met elk hun eigen agenda, uitgespreid over 2000 jaar. Maar nee hoor, de Bijbel is de letterlijke boodschap van god...


Dat Jezus de "Messias" werd, was volgens mij ook pas honderden jaren na zijn dood. Daarvoor werd hij helemaal niet als de Messias/Redder gezien. Even opgezocht: 325 in Nicea, Turkije. Toen werd "beslist" dat Jezus de Messias was. Oftewel, toen kon je niet meer direct contact maken met God, maar was geloof in Jezus als de enige zoon van God nodig om niet in de HEL terecht te komen. Klinkt meer als een mafia praktijk als je het mij vraagt.

Ik geloof er niks van dat Jezus zelf de "Messias" wou zijn. Ik denk dat hij een verlichtte was, net zoals Gautama Buddha en anderen. Mensen die complete zelfrealisatie ondergingen en toen anderen de goede boodschap wilden brengen dat zij dat ook konden. Maar religies vormden rondom hen. Religies, die zoals altijd uit waren op macht/controle en geld, niet op het welzijn van de mensen.

En anno 2024 hebben we nog steeds met hordes van idioten te maken die het allemaal slikken als zoete koek.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Casrus zei:
De Grieken en de Romeinen zijn/waren beide Indo-Europese volken.
Klik om te vergroten...
De Germanen ook, de Slaven ook en nog meer.

Casrus zei:
Jupiter was oorspronkelijk iets van Diaus Pater...
'Vader God' en Zeus wordt krijgt in de vervoeging een Δ als begin letter in plaats van een ζ.
Dat wordt Dios en Dia. Wat op zich ook weer hetzelfde als het moderne Spaanse 'Dios' moet zijn.
Klik om te vergroten...
Ja daar had ik laatst ook wat van gezien.

Dyḗus ph₂tḗr

Dyeus Pater: Hemelvader/Skyfather. God van de lucht.

Dyeus/Zeus: het is hetzelfde.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mindless zei:
Nicea, Turkije
Klik om te vergroten...
Het Eerste Concilie van Nicea van 325 na Christus, hier is beroemde geloofsbelijdenis geformuleerd die zo begint:

Wij geloven in één God, de almachtige Vader, Schepper van de hemel en de aarde, van alle zichtbare en onzichtbare dingen.

Met andere woorden: de Hoogste God (God de Vader) en God de Schepper zijn één — direct in tegenspraak tot de gnostici dus, want die wilden die twee uit elkaar halen.

Zo zie je maar weer dat dit soort discussies eigenlijk al heel lang gevoerd worden 🙂
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
OtherShore zei:
Het Eerste Concilie van Nicea van 325 na Christus, hier is beroemde geloofsbelijdenis geformuleerd die zo begint:

Wij geloven in één God, de almachtige Vader, Schepper van de hemel en de aarde, van alle zichtbare en onzichtbare dingen.

Met andere woorden: de Hoogste God (God de Vader) en God de Schepper zijn één — direct in tegenspraak tot de gnostici dus, want die wilden die twee uit elkaar halen.

Zo zie je maar weer dat dit soort discussies eigenlijk al heel lang gevoerd worden 🙂
Klik om te vergroten...
Heb ik het dan mis dat vanaf dat moment in Nicea ook Jezus als De Zoon (de enige zoon van God) cruciaal werd als de weg naar God (De Vader)?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1718192021...37
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."