De gnostici aan het begin van onze jaartelling waren juist van mening dat het om twee verschillende goden ging. Dus de gedachte dat de Hoogste God (Nieuwe Testament) en God de Schepper (Oude Testament) verschillend waren is in principe heel oud. Deze manier van denken is echter niet Orthodox.
Je moet je ook bedenken dat het Oude Testament vrijwel volledig symbolisch geïnterpreteerd werd door de vroege Christenen, dus de passages uit het Oude Testament die jij aanhaalt werden door de Kerkvaders anders gelezen.
Dit wist ik niet maar het verbaast me niks.
Sowieso, echt geloven dat een boek van 2000 jaar oud (niet echt want veel is toch later geschreven) al die tijd helemaal correct is, omdat het een "heilig" boek is, is op zijn zachtst gezegd naïef.
Ten eerste zijn dingen vaak (veel) later opgeschreven dan ze gebeurden. Vertel maar eens accuraat iets wat 30 jaar geleden gebeurde, laat staan 300 jaar geleden. Ten tweede zijn er vertalingen naar andere talen geweest. Aramees (de taal die Jezus vermoedelijk sprak), Grieks, Duits, Engels, etc. Al die talen hebben niet exact dezelfde betekenis van woorden. Ten derde dachten mensen 2000 jaar geleden überhaupt niet zoals wij nu denken. Dat was een totaal andere cultuur met totaal andere opvattingen.
Het is dat fluisterspel waarin je een boodschap fluistert in elkaars oor, maar dan in plaats van je 20 klasgenootjes in een tijdspanne van een paar minuten, met waarschijnlijk nog veel meer wazige tussenpersonen met elk hun eigen agenda, uitgespreid over 2000 jaar. Maar nee hoor, de Bijbel is de letterlijke boodschap van god...
Dat Jezus de "Messias" werd, was volgens mij ook pas honderden jaren na zijn dood. Daarvoor werd hij helemaal niet als de Messias/Redder gezien. Even opgezocht: 325 in Nicea, Turkije. Toen werd "beslist" dat Jezus de Messias was. Oftewel, toen kon je niet meer direct contact maken met God, maar was geloof in Jezus als de enige zoon van God nodig om niet in de HEL terecht te komen. Klinkt meer als een mafia praktijk als je het mij vraagt.
Ik geloof er niks van dat Jezus zelf de "Messias" wou zijn. Ik denk dat hij een verlichtte was, net zoals Gautama Buddha en anderen. Mensen die complete zelfrealisatie ondergingen en toen anderen de goede boodschap wilden brengen dat zij dat ook konden. Maar religies vormden rondom hen. Religies, die zoals altijd uit waren op macht/controle en geld, niet op het welzijn van de mensen.
En anno 2024 hebben we nog steeds met hordes van idioten te maken die het allemaal slikken als zoete koek.