Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVuurwerk verboden vanaf 2026.

Vuurwerk verboden vanaf 2026.

304 antwoorden
31 weergaven
18-5-2026
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#1
DonkeyGonz zei:
Verder vind ik mijn weg als lief hebber wel bij een of andere show. Zo was ik laatst op Diwali Festival in Almere beland met een prachtige vuurwerkshow. Elk nadeel heeft z'n voordeel, vice versa.
Klik om te vergroten...

Ik ben hier zelf groot voorstander van.

Zoek een mooie plek uit in een stad/dorp. Laat hier mensen samenkomen om te drinken, oliebollen te eten, dansend het jaar uitgaan en beginnen met vuurwerk. Dan kun je het gecontroleerd houden en hebben mensen die graag afsteken iets leuks en mensen die er niet tegen kunnen ook, idem voor dieren/natuur.
Of inderdaad op veel plekken een vuurwerkshow voor de liefhebber.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#2
nos.nl

Man (25) omgekomen door vuurwerk in Groningen

De man die vorige week zwaargewond raakte bij het afsteken van vuurwerk, is in het ziekenhuis bezweken aan zijn verwondingen.
nos.nl nos.nl

Dit slachtoffer valt al vroeg met zijn illegale bom. Gelukkig alleen zichzelf dood gemaakt, en niet onschuldige omstanders
M
MDMAutistLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hopelijk komen er Research Fireworks die niet onder.de reguliere vuurwerk wet vallen.
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#4
Uit protest ga ik volgend jaar weer vuurwerk kopen.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#5
Zelf maken is niet moeilijk, maar om dat een beetje veilig te houden is niet makkelijk.

Bovendien is het kopen van nitraten, poedervormige metalen en sterke oxidators snel verdacht en aanleiding tot aandacht van justitie.

Harm reduction: Ga niet zelf met explosieven experimenteren!
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik vind dit echt klote als ik eerlijk ben.
Al de andere "feestdagen" passen niet echt bij mij.
Nieuwjaarsdag is een soort afsluiting van het jaar en vind het heel erg leuk om met een mooi siervuurwerk af te sluiten.
Helaas gaat ook deze traditie kapot en vrijheid is ver te zoeken afgelopen decennia.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik ga een legaal alternatief gebruiken voor rotjes. Ik schiet dit jaar een paar keer met een startpistool om het nieuwe jaar in te luiden.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#8
Denk dat ik maar naar een tankstation ga en daar de boel opblaas (geintje hoor!!)
P
Piet ZahutLid
01-01-2024, 00:00
#9
Raver zei:
Ik kan wel janken. Liefhebber en ondernemer in de vuurwerkbranche. Als kleine jongen is deze passie ooit ontstaan en nooit meer weg geweest. 8 uurtjes per jaar hadden we nog maar, vele producten waren al verboden en dan toch is het niet gelukt de traditie in stand te houden. Mede mogelijk gemaakt door illegaal vuurwerk en een hoop mensen die het niet op een gezonde veilige manier kunnen afsteken.

Eeuwig zonde. Gelukkig hebben we de herrineringen nog.

Vandaag gestemd in de 1e kamer.

www.eerstekamer.nl

Eerste Kamer stemt voor vuurwerkverbod

www.eerstekamer.nl www.eerstekamer.nl
Klik om te vergroten...

Ikzelf heb ook jaren genoten van vuurwerk, weet nog goed.. 12 jaar met rotjes en grond bloemen, mini pijltjes in me rugzak op pad. Wat hadden we een lol met zijn allen!! Geweldige tijd om op terug te kijken. Maar nu, sinds eigenlijk 10 jaar doet het me helemaal niets meer om het zelf af te steken. Ook het grove vuurwerk, ik vind het allemaal maar link! Maarr.. het sier vuurwerk, wat is en blijft dit prachtig! Jammer dat dit verboden word!

En voor jou als ondernemer is dit natuurlijk een enorme domper!! Sorry om te horen.
N
NiandraLadesLid
01-01-2024, 00:00
#10
Het gaat ook niet alleen om mensen die niet met vuurwerk om kunnen gaan en de ongelukken en agressie als gevolg. Huisdieren hebben veel last van vuurwerk maar het zorgt ook bij vogels en andere wilde dieren voor veel angst. Al die egels gewekt uit hun winterslaap waardoor ze sterven, vele vogels die zichzelf in paniek doodvliegen. En dan nog al het fijnstof wat de lucht in gaat en zware metalen in de bodem en het grondwater. Het is geen 'onschuldige hobby' zoals ergens gesuggereerd werd, zie artikel hieronder.
Desalniettemin kan ik me voorstellen dat het een groot gemis is als liefhebber en dat het verdrietig is dat een traditie waar zo veel plezier uit werd gehaald nu een andere vorm moet gaan krijgen. Maar wat mij betreft is de impact te groot voor het andere leven op aarde.
https://eenvandaag.avrotros.nl/arti...ers-van-vuurwerk-tijdens-jaarwisseling-148113
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik laat dit jaar misschien eens symbolisch een wensballon op.

Vandaag afgesproken met bevriend stel om samen hier thuis door te houden.
Misschien heb ik dan net wat meer afleiding.
En anders kruip ik wel met de gehoorbescherming in bed.
S
SnoepiemonsterLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik lees dit nu pas, jammer dat ze dit doen maar had het wel verwacht. Ik vraag me af hoe het verder zal gaan, ik denk dat het nog veel erger gaat worden met de vuurwerk overlast. Als je dingen gaat verbieden gaan mensen het vaak juist nog meer doen..
G
GorengLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik kocht vroeger altijd best veel vuurwerk voor NYE, maar de laatste keer is inmiddels een jaar of 10 geleden. Gezien het aankomende verbod ga ik, net als veel andere mensen gok ik zo, nog 1x los 😛 Gewoon 1 of 2 van die grote (legale) cakeboxen, heb geen zin meer om een uur bezig te zijn met het aansteken van die kleine potjes haha.

Over dat verbod zelf, ik vind het een lastige. Met een verbod ga je natuurlijk niet het toch al illegale, overlastgevende vuurwerk uitbannen. Althans, niet direct, maar misschien dat dat met de tijd dan ook wel vanzelf verdwijnt..omdat vuurwerk gewoonweg geen ding meer is rond O&N. Ben dan ook benieuwd hoe dat er over 10 jaar voorstaat. Relschoppers zul je verder altijd houden dus ik verwacht geen rustigere nacht voor de hulpdiensten.
Dat het beter is voor (huis)dieren en het milieu, lijkt me evident. Maar ik vind het jammer voor de mensen die er, net als ik vroeger, enorm veel plezier uithalen.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#14
Neo-Shulginist zei:
Ik ben ook hoogst verbaasd over waarom die internationale handel niet meer prioriteit krijgt. Ik bedoel, mensen rijden in principe rond met bomauto's. Ondertussen gaat het leeuwendeel van de politie-capaciteit op aan drugstransporten, en zie ik ook heel weinig diplomatieke druk vanuit Den Haag op andere EU-lidstaten om hun vuurwerkverkoop aan te pakken. Terwijl cobra's gebruikt worden voor allerlei aanslagen, dus je zou best terrorismewetgeving kunnen gebruiken ter onderbouwing waarom je assistentie nodig hebt van je buurlanden. Nou is in het geval van de cobra's de Italiaanse producent wel zo aangepakt (zij het veel te laat). Maar die Belgische winkels zijn ook nogal raar dat dat zo mag bestaan. Dan kan België wel steen en been klagen over de drugs uit Nederland. Laten wij dan eens klagen over die Belgische bommen.
Klik om te vergroten...
Ik denk omdat het in de praktijk allemaal nog wel meevalt. Het kost gewoon een hele hoop geld. Vroeger was oud en nieuw een veel grotere chaos maar tegenwoordig regeert de angst. De angst tegen verzet ook. Er gebeuren veel zaken en gaan denk ik nog wel veel meer, ondemocratische, zaken opgelegd worden vanuit kringen die door de EU, NAVO en onze eigen poppenkast. Vuurwerk kan toch , zeker in de verkeerde handen, gebruikt worden om nare dingen mee uit te voeren. Dus zulke zaken zullen ook wel meespelen.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik heb me afgelopen jaren ingehouden, niets gekocht en daarmee geld bespaard. Maar dit jaar werd de FOMO me te groot en vorige week zat ik drie dagen lang in een vuurwerk obsessie 🤣

Het liefste zou ik ook nog een paar knallers uit België halen. Maar tot nu toe houd ik me in.

Ik ben heel benieuwd hoe het met rellen en protest gaat zijn dit en volgend jaar.

Dan toch maar eens gaan carbid schieten. Of net als een aantal jaar terug 5 inch shells 🤭
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#16
Worden gillende keukenmeiden ook verboden? Hoe wordt daarop gehandhaafd? Gewoon 112 bellen?
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#17
ljuv zei:
My point exactly.
Welke mogelijkheden voor overheden blijven er dan nog over?
Klik om te vergroten...
Meer blauw op straat, wijkagenten zichtbaar terug. Kortere lijnen tussen burgers en politie. Tegenwoordig belt niemand de politie meer omdat je 99 van de 100 keer wordt afgewimpeld. Melding maken via 09008844 of 112 zonder gegevens achter te laten kan ook niet. Mensen haken dan ook af.

Gerotzooi met vuurwerk is van alle tijden, vroeger belde mensen dan de politie en die kwamen dan redelijk snel ter plaatse. Alles wat er nu gebeurt met die cobra's valt niet meer onder vuurwerk, het zijn gewoon explosieven. Maar gemakshalve wordt dan maar al het vuurwerk verboden. Is hetzelfde als met een motor op een terras inrijden en dan maar alles van driewieler tot motor verbieden.

Verder houdt deze maatregel het illegale vuurwerk niet tegen. Dit wordt het hele jaar door het land binnen gebracht. Het is al verboden en het nieuwe verbod gaat dprecies helemaal niks veranderen aan het misbruik ervan
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#18
Brakka Mang zei:
Meer blauw op straat, wijkagenten zichtbaar terug. Kortere lijnen tussen burgers en politie.
Klik om te vergroten...
Om ze vervolgens allemaal te bekogelen en/of anderszins in gevaar te brengen? Ja dag hoor. Weet je wat de huidige inzet wel niet is en wat dat ons allen kost? Volgende stap is de ME (nog meer) inzetten, maar die kunnen ook niet overal tegelijk zijn natuurlijk.
Dit verbod is er uiteindelijk gekomen omdat hulpdiensten het niet meer aankunnen met de jaarwisseling… Dus dit is geen oplossing.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#19
ljuv zei:
Maar blijf vooral recht praten wat krom is ahahah.
Klik om te vergroten...

Jij ja 🕺
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#20
ljuv zei:
Om ze vervolgens allemaal te bekogelen en/of anderszins in gevaar te brengen? Ja dag hoor. Weet je wat de huidige inzet wel niet is en wat dat ons allen kost? Volgende stap is de ME (nog meer) inzetten, maar die kunnen ook niet overal tegelijk zijn natuurlijk.
Dit verbod is er uiteindelijk gekomen omdat hulpdiensten het niet meer aankunnen met de jaarwisseling… Dus dit is geen oplossing.
Klik om te vergroten...
Ik ben met je eens dat dat inderdaad een risico is maar dit is toch ook de kern van het probleem. Een overheid die niet optreedt waar het moet en dit soort taferelen zullen ook met dit verbod niet verdwijnen. Ik denk zelf dat dit , voor zeker de generatie van nu 10 tot ergens in 20, erger zal gaan worden en oud jaar de komende jaren escalaties zal zien van grote groepen die nu met alleen nog maar illegaal vuurwerk zullen gaan protesteren tegen het verbod. Het illegale vuurwerk zal nooit verdwijnen en ook de kracht en schadelijkheid zal groter worden. Als oud en nieuw zometeen gekenmerkt wordt door oproer en 'gevechten' tegen de politie is het einde zoek en zullen er taferelen ontstaan waar de rellen van nu kattekwaad bij lijken.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...678910...16
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."