Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVuurwerk verboden vanaf 2026.

Vuurwerk verboden vanaf 2026.

304 antwoorden
32 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Raver zei:
Of de chaos moet zo extreem worden tijdens oudjaarsavond dat toch blijkt dat vuurwerk toestaan de betere optie is.
Klik om te vergroten...
We weten dus wat te doen.


Maar serieus:

Ik sta hier gemengd in. Ook ik ben een hele grote vuurwerk fan geweest. Tientallen jaren met grote passie mee bezig geweest. Tegelijkertijd heb ik ook in de nabije omgeving mensen meegemaakt die zichzelf gruwelijk verminkt hebben met vuurwerk. Ook onschuldigen die slachtoffer werden van vuurwerk van anderen. En dan heb je nog de lui die met vuurwerk naar hulpdiensten lopen te smijten (die mogen van mij echt jaren de bak in). En dan nog alle dieren die in angst zitten, mensen met een trauma van een oorlog die al die knallen elk jaar weer moeten doorstaan, alle overlast en rotzooi die het geeft.

Ergens ben ik voor dit verbod op particulier gebruik van vuurwerk. Maar ik begrijp heel goed hoe klote dit verbod is voor vuurwerk fanaten.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
Casrus zei:
Was het gevaarlijk?
Klik om te vergroten...
Voor anderen? Nee. Maar op een gegeven moment vond ik vuurwerk alleen nog maar leuk als het voor mezelf gevaarlijk was. Dat is het moment dat ik ermee ben gestopt.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Neo-Shulginist zei:
Voor anderen? Nee. Maar op een gegeven moment vond ik vuurwerk alleen nog maar leuk als het voor mezelf gevaarlijk was. Dat is het moment dat ik ermee ben gestopt.
Klik om te vergroten...
It's all fun and games tot die fietsbel waar je een strijker onder hebt gelegd in je oog schiet en je met 1 oog verder moet.

Heb dit meegemaakt met een buurjongen. En alsnog vele jaren daarna zelf met vuurwerk gestunt. Ikzelf ben lucky geweest (ook niemand anders ermee geschaad) maar zo blijkt wel dat een vuurwerk verbod ook goed zal gaan doen, want op die leeftijd denk je echt dat jij altijd degene zal zijn die niets overkomt.

Maar dat dacht die ene man die hier twee jaar geleden zijn hele zicht én gehoor kwijt is geraakt door legaal particulier vuurwerk waarschijnlijk ook. Zal zijn eigen kinderen nooit weer zien of horen.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
It's all fun and games tot die fietsbel waar je een strijker onder hebt gelegd in je oog schiet en je met 1 oog verder moet
Klik om te vergroten...

Dat moet je ook niet doen.....
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#5
Neo-Shulginist zei:
Wat heeft meegespeeld in het besluit om consumentenvuurwerk te verbieden is dat tijdens de coronalockdowns er verrassend weinig incidenten waren - en er toen ook een vuurwerkverbod gold. Voordien hield iedereen zoiets voor onmogelijk. Maar het is al eens eerder gedaan, en gelukt, dus misschien zijn er op lange termijn ook successen te behalen.
Klik om te vergroten...

Was er toen niet veel illegaal vuurwerk?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
@N3K0

Ik ben vaak niet serieus maar dit is echt niet een grappig onderwerp. Mensen die zichzelf en erger: anderen voor het leven verminken. Mijn nichtje is deels blind geraakt door vuurwerk dat vlakbij haar ontplofte. Had zelf nog nooit vuurwerk gebruikt.

Diegene hier in de buurt die zijn belangrijkste zintuigen kwijt is geraakt, dat is werkelijk tragisch. Was een oorlogsveteraan: komt heel thuis en raakt voor het leven verminkt door siervuurwerk.

Maar klopt ja: je bent een rund als je met vuurwerk stunt. Ik ben ook een rund geweest.

Maar serieus: wat verwacht je van kleine (en grotere) jochies. Ik dacht toen ook dat ik untouchable was. Mannen zijn vaak stupid wat dit betreft. Mede daarom ben ik ook voor het verbod: in de praktijk kunnen en zullen velen er niet verantwoord mee omgaan. Maar zoals gezegd: ik sta er ook verdeeld in. De vuurwerk traditie heeft ook een mooie kant.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#7
Neo-Shulginist zei:
mits er lokale vuurwerkshows worden geregeld en er mogelijkheden zijn voor verenigingen om vuurwerk af te steken
Klik om te vergroten...
En die mogelijkheid is er… nu zelfs vastgelegd in de wet.
Zelfs van de achterban van de partijen die fel tegen waren zegt meer dan de helft het verbod te steunen he.

Je doet ook alsof het helemaal niet effectief is, maar dat is natuurlijk ook niet helemaal waar. Tuurlijk zal niet van de een op de andere jaarwisseling iedereen zich ineens aan de regels houden of zijn er spontaan 0 ongelukken… Maar in de coronajaren, toen er ook een landelijk verbod gold, waren er zo’n 75% minder verwondingen. En ook toen had je een zeer vocale minderheid die zich niet aan de regels hield.
Neo-Shulginist zei:
Wat heeft meegespeeld in het besluit om consumentenvuurwerk te verbieden is dat tijdens de coronalockdowns er verrassend weinig incidenten waren - en er toen ook een vuurwerkverbod gold. Voordien hield iedereen zoiets voor onmogelijk. Maar het is al eens eerder gedaan, en gelukt, dus misschien zijn er op lange termijn ook successen te behalen.
Klik om te vergroten...
Kee deze reactie kwam nadat ik voorgaande getypt had… maar dit dus inderdaad. Hoezo zou het dan ineffectief zijn volgens jou?

Neo-Shulginist zei:
Toch moet je ervoor zorgen dat die groep asociale fanatiekelingen niet te groot wordt.
Klik om te vergroten...
Dat klopt, maar ik denk dat ze dat al behoorlijk hebben geprobeerd middels de aanpassingen aan de initiatiefwet, toch? En ja hoe dat uit zal pakken… we shall see? Ik denk in elk geval dat komende jaarwisseling bij wijze van afscheid een knalfestijn wordt ahahaha. Misschien steek zelfs ik er wel eentje af voor het idee.

Ik ben er niet rouwig om, maar ik snap dat het wel heel jammer is om van deze traditie afstand te nemen als je zo’n fanatiekeling bent (geweest). En ik snap dat je dan de overheid vervloekt met deze wet. Aan de andere kant blijven twee gedachten hangen:
- zou je niet pissig moeten zijn op die mensen die het voor al die anderen verstierden? zou het geen incentive moeten zijn om elkaar weer meer aan te spreken op ongewenst gedrag, m.n. tegen hulpverleners?
- het is onwennig en eventjes moeilijk en pijnlijk, maar het is toch niet gek of slecht om afscheid te nemen van tradities die mensen schaden?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
@N3K0

Ik ben vaak niet serieus maar dit is echt niet een grappig onderwerp. Mensen die zichzelf en erger: anderen voor het leven verminken. Mijn nichtje is deels blind geraakt door vuurwerk dat vlakbij haar ontplofte. Had zelf nog nooit vuurwerk gebruikt.

Diegene hier in de buurt die zijn belangrijkste zintuigen kwijt is geraakt, dat is werkelijk tragisch. Was een oorlogsveteraan: komt heel thuis en raakt voor het leven verminkt door siervuurwerk.

Maar klopt ja: je bent een rund als je met vuurwerk stunt. Ik ben ook een rund geweest.

Maar serieus: wat verwacht je van kleine (en grotere) jochies. Ik dacht toen ook dat ik untouchable was. Mannen zijn vaak stupid wat dit betreft. Mede daarom ben ik ook voor het verbod: in de praktijk kunnen en zullen velen er niet verantwoord mee omgaan. Maar zoals gezegd: ik sta er ook verdeeld in. De vuurwerk traditie heeft ook een mooie kant.
Klik om te vergroten...
Allebei echt heel heftig zeg jesus christ. En dit was dan nog gewoon legaal vuurwerk ook als ik t zo lees?!!
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Plus de meeste mensen zijn ook nog een ket zat (of wat anders) als ze vuurwerk afsteken.

Kheb zo ook de nodige flesjes zien omvallen en dat b.v een pijl bij de overburen inde voortuin terecht kwam.

Ik speel zelf meestal op safe en gebruik alleen sterretjes 🥰
En ik kijk naar vuurwerk van andere vanaf mijn dakterras.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
@ljuv

Mijn nichtje is in haar oog geraakt door een hard stukje uit een vlinderbom: illegaal. Maar jaarlijks worden mensen in hun ogen geschoten door compleet legaal vuurwerk: pijlen die elke kant opschieten, potten die omvallen en zo mensen in hun gezicht schieten.

Dat laatste was het geval met die veteraan.

Als particulieren zijn we gewoon geen pro's die precies weten wat ze doen. Dat was het probleem imo altijd al, hoe erg ik ook van vuurwerk hield.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
N3K0 zei:
Plus de meeste mensen zijn ook nog een ket zat (of wat anders) als ze vuurwerk afsteken.

Kheb zo ook de nodige flesjes zien omvallen en dat b.v een pijl bij de overburen inde voortuin terecht kwam.

Ik speel zelf meestal op safe en gebruik alleen sterretjes 🥰
En ik kijk naar vuurwerk van andere vanaf mijn dakterras.
Klik om te vergroten...
Ja ik kijk ook even mee wanneer de overburen (minimaal) 500 euro de lucht in schieten.

Maar ik ben ook bij pro vuurwerk shows geweest en eerlijk gezegd is dat particulieren sier vuurwerk dan allemaal wat tammetjes vergeleken daarbij. Zelfs de hele dure pijlen en potten. Ze geven niet die wówwww factor.

Er werd weleens geopperd voor elke stad ofzo een professionele vuurwerk show. Dat lijkt me een heel goed idee. Veel indrukwekkender vuurwerk, afgestoken door professionals.

Al begrijp ik goed dat velen het zelf willen aansteken. Dat maakte het voor mij vroeger ook zo speciaal: om het zelf bij elkaar te verzamelen, te hebben en dan zelf aan te steken.
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#12
ljuv zei:
- het is onwennig en eventjes moeilijk en pijnlijk, maar het is toch niet gek of slecht om afscheid te nemen van tradities die mensen schaden?
Klik om te vergroten...
Zeker en ik benadruk hier nogmaals dat het ook de dieren schaadt.
Elk dier dat in een paniek/angstreactie schiet is er voor mij persoonlijk 1 teveel. (Zeker omdat het puur voor entertainment is en niet noodzakelijk)
Ik heb het tevaak zien gebeuren. Kortbij, mijn hond die tegelijk ook m´n soulmate is en waar ik eerlijk gezegd meer aan heb dan aan de meeste mensen, om dat beestje te zien rillen met een panische blik in z´n ogen die niet weet waar hij kruipen moet en niet te kalmeren of te troosten is, daar bloed m´n hart van.
En dan heb je natuurlijk ook de dieren die je niet ziet maar er wel zijn, waar eigenlijk niemand bij in de buurt is om ze gerust proberen te stellen.
En waarom?
Om een hoop irritante knallen en wat kleurtjes in de lucht?
Terwijl er alternatieven zijn zoals ik vermelde als geluidloos vuurwerk.
Ik vind het allemaal nogal menselijk egoïsme.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Mindless zei:
Ja ik kijk ook even mee wanneer de overburen (minimaal) 500 euro de lucht in schieten.

Maar ik ben ook bij pro vuurwerk shows geweest en eerlijk gezegd is dat particulieren sier vuurwerk dan allemaal wat tammetjes vergeleken daarbij. Zelfs de hele dure pijlen en potten. Ze geven niet die wówwww factor.

Er werd weleens geopperd voor elke stad ofzo een professionele vuurwerk show. Dat lijkt me een heel goed idee. Veel indrukwekkender vuurwerk, afgestoken door professionals.

Al begrijp ik goed dat velen het zelf willen aansteken. Dat maakte het voor mij vroeger ook zo speciaal: om het zelf bij elkaar te verzamelen, te hebben en dan zelf aan te steken.
Klik om te vergroten...
Kheb 360 vieuw over een groot deel vande stad waar ik woon.
Is 1 grote show die +/- 2 uur duurt. En kan voor mij geen georganiseerde show tegenop.

Is echt ontzettend gaaf omte zien hoe om 00:00 iedereen vuurwerk afsteekt.
En hoe het 1 geheel vormt en hoe wij met zijn alle oud en nieuw vieren.

Ik zou het zelf echt heel erg jammer vinden als deze traditie van met zijn alle vuurwerk afsteken om 00:00 stopt.

Ik hoop dan ook dat veel mensen schijt hebben en gewoon blijven knallen 😇
П
ПустоLid
01-01-2024, 00:00
#14
Kordie zei:
Twee maanden voor de jaarwisseling is men hier alweer dagen op rij aan het knallen.
En dan woon ik niet in een achterbuurt. Wel bij een natuurgebied in de buurt.
Kijk je naar de cobra's op het bospad dan weten we wel waar het wordt afgestoken.

Wat een volk bah bah. Arme beesten ook.
Deze mensen verpesten het voor de vuurwerkliefhebbers tijdens de jaarwisseling.
Maar of je dit soort laag niveautjes die in oktober al cobra's afsteken tegen houdt met een verbod: ik vrees van niet.
Klik om te vergroten...
In Amsterdam wordt er dagelijks een voordeur opgeblazen met cobra's en dat zou ook blijven gebeuren met een verbod
D
DonkeyGonzLid
01-01-2024, 00:00
#15
Overheid is zo aan het overdrijven, en ze weten wellicht ook dat dit onder de rechtse mensen bepaalde dingen los gaat maken.
Onder het mom van dingen verbieden.
Wanneer houd het op met dingen verbieden?
Kijk naar onze buurlanden hier word VOLGAS vuurwerk afgestoken.

Afgelopen Maart was ik als vuurwerkliefhebber in Valencia. Deze mega stad draaid zo goed als op vuurwerk (toerisme etc etc).
Kijk ook naar België hier word hele jaar gewoon vuurwerk verkocht :').

Nu gaat Nederland als enigste land van de EU ineens weer raar doen. Ja sorry hoor.
Die klaplopers met cobra 6 en en dan vooral de klaplopers die ze op de deur plakken dat zijn de problemen.

NIET het siervuurwerk, NIET de traditie. NIET een gelukkig en licht puntje op einde jaar de 31ste december.

In mijn ogen, hoort daar oliebollen , top 2000 en uiteraard om 00:00 vuurwerk bij. (Uiteraard liever de oude regels, waarbij je gewoon vanaf 10;00 smorgens mocht stoken, één dag in één jaar.)

Heb me eerste vuurwerkbestelling gedaan en kan niet wachten de straat weer een mooi spektakel(tje) te geven op de 31ste om 00:00.:)
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#16
DonkeyGonz zei:
dat dit onder de rechtse mensen bepaalde dingen los gaat maken
Klik om te vergroten...
Klinkt bijna als een dreigement…

In ons Nederland moeten bepaalde rechtse mensen zich óók gewoon aan de wet houden en kunnen ervoor vervolgd worden als ze dat niet doen.

DonkeyGonz zei:
Kijk naar onze buurlanden hier word VOLGAS vuurwerk afgestoken.

Afgelopen Maart was ik als vuurwerkliefhebber in Valencia. Deze mega stad draaid zo goed als op vuurwerk (toerisme etc etc).
Kijk ook naar België hier word hele jaar gewoon vuurwerk verkocht :').

Nu gaat Nederland als enigste land van de EU ineens weer raar doen. Ja sorry hoor.
Klik om te vergroten...
Onzin😂 Alleen Duitsland is momenteel minder streng dan wij.
Tis een wat ouder artikel maar bij dezen: https://www.grootvuurwerk.nl/blog/v...t-zijn-de-regels-in-andere-europese-landen-21

Ik snap je teleurstelling en frustratie… Maar het klopt niet dat in de rest van de EU “volgas” vuurwerk wordt afgestoken. Dat is überhaupt niet zo populair behalve in NL, Belgie en Duitsland. Laatst genoemden hebben hier óók gewoon strenge regelgeving en plaatselijke verboden voor.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#17
DonkeyGonz zei:
Overheid is zo aan het overdrijven
Klik om te vergroten...

Vind ik niet.
Er wordt zoveel vernield wat allemaal geld kost.
Laten we maar zwijgen over de mensen die er doodsbang voor zijn.
Waaronder ik. Een cobra 6 fluit me binnen een paar seconden terug naar de gortdroge woestijn waar ik tussen de bomen voor mijn leven heb staan vechten.

Dus top dat het wordt afgeschaft als je het mij vraagt.
En helaas door dat er mensen niet fatsoenlijk mee kunnen omgaan.
Ik heb geen problemen met mooi siervuurwerk. Dat vind ik inderdaad ook mooi en traditie.

Ik betwijfel alleen hoe ze de controle erop gaan houden.
Anderzijds hoef je bij een verbod niet meer te denken of het legaal of illegaal is en maakt dat handhaven misschien wel makkelijker.

DonkeyGonz zei:
Kijk ook naar België hier word hele jaar gewoon vuurwerk verkocht :').
Klik om te vergroten...

Mogen die ook het hele jaar afsteken?
D
DonkeyGonzLid
01-01-2024, 00:00
#18
Kordie zei:
Vind ik niet.
Er wordt zoveel vernield wat allemaal geld kost.
Laten we maar zwijgen over de mensen die er doodsbang voor zijn.
Waaronder ik. Een cobra 6 fluit me binnen een paar seconden terug naar de gortdroge woestijn waar ik tussen de bomen voor mijn leven heb staan vechten.

Dus top dat het wordt afgeschaft als je het mij vraagt.
En helaas door dat er mensen niet fatsoenlijk mee kunnen omgaan.
Ik heb geen problemen met mooi siervuurwerk. Dat vind ik inderdaad ook mooi en traditie.

Ik betwijfel alleen hoe ze de controle erop gaan houden.
Anderzijds hoef je bij een verbod niet meer te denken of het legaal of illegaal is en maakt dat handhaven misschien wel makkelijker.



Mogen die ook het hele jaar afsteken?
Klik om te vergroten...
Kordie zei:
Vind ik niet.
Er wordt zoveel vernield wat allemaal geld kost.
Laten we maar zwijgen over de mensen die er doodsbang voor zijn.
Waaronder ik. Een cobra 6 fluit me binnen een paar seconden terug naar de gortdroge woestijn waar ik tussen de bomen voor mijn leven heb staan vechten.

Ja dat vind ik wel heel naar voor je man, ik voel je ook wel wat dat aan gaat. Het is ook harstikke belachelijk hoe illegaal het vuurwerk is en hoe hier mee om word gegaan.





Mogen die ook het hele jaar afsteken? Nee volgens de wet niet, maar volgens de wet mag er meer niet.
Waar rook is is vuur. Het is niet voor niets dat er serieus rijen aan rijen mensen staan voor bijvoorbeeld LOOTS Vuurwerk België deze rijen staan vol met nederlanders. Nu al.
Klik om te vergroten...
Maar waar ik zelf persoonlijk gewoon mee zit, en daar baal ik oprecht heel erg van is het hele stukje traditie, saamhorigheid, en dat mag van mij het liefst met de hele regenboogkleurenvlag, met elke soort mens, ras, dier of watdan ook samen gevierd worden.

Helaas kunnen ze geen grip krijgen op de illegale handel, en ja met of zonder begrip van uit mij.. moest het er dan maar van komen dat er geen vuurwerk verkocht meer gaat worden in Nederland. Helaas zijn er zulke klaplopers die als debielen met vuurwerk omgaan.

Als je met een helder oog in en rondom je buurt stookt, met verantwoording is er in mijn eigen niets aan de hand hoor..
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#19
DonkeyGonz zei:
Maar waar ik zelf persoonlijk gewoon mee zit, en daar baal ik oprecht heel erg van is het hele stukje traditie, saamhorigheid, en dat mag van mij het liefst met de hele regenboogkleurenvlag, met elke soort mens, ras, dier of watdan ook samen gevierd worden.

Helaas kunnen ze geen grip krijgen op de illegale handel, en ja met of zonder begrip van uit mij.. moest het er dan maar van komen dat er geen vuurwerk verkocht meer gaat worden in Nederland. Helaas zijn er zulke klaplopers die als debielen met vuurwerk omgaan.

Als je met een helder oog in en rondom je buurt stookt, met verantwoording is er in mijn eigen niets aan de hand hoor..
Klik om te vergroten...

Absoluut. Een heel mooie traditie.
Ik heb voor mijn ptss prachtige jaarwisselingen gehad en ik zou die nu ook nog kunnen hebben met siervuurwerk.

Maar zoals zoveel verpest een groep het voor de rest van het land. De vernielingen, de zorgkosten. Het weegt niet op tegen iets wat ooit begon als een traditie.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#20
DonkeyGonz zei:
Maar nog steeds kun je het overal onder de toonbank krijgen.
Klik om te vergroten...
Maar dat is wat anders… jij stelt dat onze overheid overdrijft en je verder door de hele EU alles mag maken. Dat is gewoon niet zo.

Dat de “vuurwerk wereld” vervolgens schijt heeft en zich niet aan die regelgeving houdt is een ander verhaal. In dat geval zou ik zeggen: waar maak je je dan zorgen om? Dan gaat “vuurwerkwereld Nederland” daar toch precies hetzelfde mee om…?

DonkeyGonz zei:
Je kan hier het hele jaar rond gewoon overal midden in de binnenstad van Valencia vuurwerk kopen én afsteken.
Hier lopen kleine kinderen van 6 jaar met houten kistjes vol vlinderbommen door de straten omdat ze dat hier van kinds af aan niet anders gewend zijn.
Daar kán het gewoon veilig. Zelfs met gigantisch hard vuurwerk.
Klik om te vergroten...
Ook tijdens Fallas mag je officieel als particulier geen vuurwerk afsteken. Maar hiervoor geldt een gedoogdbeleid, vergelijkbaar met ons wietbeleid. Dus “strafbaar, tenzij”. Dat gedoogdbeleid wordt óók voor 2026 strenger gemaakt door de stad…
Maar je hebt gelijk: dáár kunnen ze wel omgaan met de vrijheden die de overheid gedoogd. Hier konden ze dat niet, waardoor dit vuurwerkverbod er kon komen.

DonkeyGonz zei:
Maar waar ik zelf persoonlijk gewoon mee zit, en daar baal ik oprecht heel erg van is het hele stukje traditie, saamhorigheid, en dat mag van mij het liefst met de hele regenboogkleurenvlag, met elke soort mens, ras, dier of watdan ook samen gevierd worden
Klik om te vergroten...
Ik snap deze frustratie en het gemis hiervan heel goed❤️ Zelf hecht ik meer waarde aan andere tradities tijdens oud en nieuw die ook de saamhorigheid versterken, en ik zou het ook kut vinden als die worden beperkt omdat andere mensen daar niet goed mee omgaan.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...56789...16
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."