Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVuurwerk verboden vanaf 2026.

Vuurwerk verboden vanaf 2026.

304 antwoorden
28 weergaven
18-5-2026
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dit is inderdaad onbegrijpelijk crimineel gedrag. Hierbij worden explosieven gebruikt tegen mensen die zich nog durven in te zetten om medemensen te helpen.

In dit geval mag het misbruikte 'vuurwerk' mijnsinziens worden veroordeeld als ernstige overtreding van de wet wapens en munitie. Naast een veroordeling van openbare geweldpleging en poging tot doodslag.

Het zo gedisciplineerd en weinig gebruik van een vuurwapen door Nederlandse agenten, vind ik juist iets bewonderenswaardigs en ik hoop dat dit ook in de toekomst de norm blijft.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#2
Zeehond zei:
Ik vraag me af of we met een vuurwerkverbod deze gestoorde gekken tegen kunnen houden, want deze kleine groep wil het jaar helemaal niet mooi afsluiten met wat vuurwerk.
Klik om te vergroten...

Ik ben bang van niet.

Mijn pyro hart huilt van de nieuwsberichten. Het is diep en diep triest gewoon.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Brakka Mang zei:
Het is gewoon schandalig dat rechercheurs die onderzoek deze nav misstanden op non actief zijn gesteld, maar nog erger , het laat heel duidelijk zien dat het belangrijkste orgaan die justitie en ambtenarij moet controleren gewoon onder het OM valt en blijkbaar dus niet onafhankelijk is.
Klik om te vergroten...

Ja het rechtssysteem vertoont soms best wat gebreken. Al vind ik de trias politica op zich een van de onderdelen in onze democratie die bewezen goed werken. Alleen de invulling daarvan soms 😅

Ik heb ook met verbazing onze zuiderburen gevolgd in de reuzengom zaak en vervolgens de zaak met YouTuber Acid 😅

Knap bijzonder hoe er dan zulke verschillen in straffen ontstaan bij twee vergrijpen.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#4
Raver zei:
Mijn pyro hart huilt van de nieuwsberichten.
Klik om te vergroten...

Als vuurwerk een deel van je leven is en je er wel verstandig mee omgaat is dit ook echt héél zuur en droevig. De slechte verknallen het voor de goeie.
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Het grote probleem!


Dit is het topje van de ijsberg dat over de jaren heen genormaliseerd is geworden:


https://moonbase-ultima.io/vuurwerk.mp4



Dit gaat niet meer over het vrij vieren van oud en nieuw met geluk en mooie nieuwe wensen voor de toekomst en het nieuwe jaar.

Dit is een platte afbraak van onze samenleving waar we staan toe te kijken hoe we onze mooie vreugde en hoopvolle toekomst onder het mom van 'het moet toch kunnen' laten slopen tot een laveloze anarchie waar mensen letterlijk de dood in worden geschoten.

Oud en nieuw hoort iets te zijn wat we vieren om terug te kijken op het afgelopen jaar om een lering te trekken hoe we het nieuwe jaar in moeten gaan om ons te verbeteren, om gezamenlijk een betere samenleving voor elkaar te krijgen en te zorgen dat we de kansen kunnen pakken die onze kinderen een betere toekomst kunnen brengen.

Het is het loslaten wat ons belast en het omarmen van vernieuwingen die ons kunnen helpen gezamelijk dit pad van de toekomst te bewandelen.

En met vuurwerk sloten we dit origineel af om de oude tijdgeesten weg te jagen en een vruchtbare toekomst los te laten.

En nu, met deze nieuwe beelden kan je toch niet meer zeggen dat vuurwerk overal een feest is? Oud en nieuw in deze videos wordt misbruikt om zonder 'redenen' anderen te intimideren, dit is terreur voor misplaatste machtsspelletjes, voor bevolkingsgroepen die zich niet verantwoordelijk voelen voor hun daden en daarbij wel aggressief hun normen en waarden laten blinken, om buiten gerechterlijk geweld anderen te onderdrukken en te intimideren.

Dit hoort niet op straat op de onschuldigen te worden uitgeoefend, wie kan het opblazen van gebouwen goedpraten? Wie kan het afschieten van cobras en lawinepijlen op hulpverleners goedpraten? Vuurwerk in huizen binnen gooien? Kristallnacht is dichterbij dan menig mens denkt als deze trend genormaliseerd blijft worden.

Jullie allen zijn de toekomst, zorg dat jullie niet die mensen zijn die erbij stonden te kijken en gaan zeggen dat het wel goed gaat komen.

Zorg dat jullie de mensen zijn die weten dat het moeilijk is, dat het complex is en dat het heel veel en lang werk is met een ongelooflijke voldoening, en dat we gezamenlijk gaan kijken hoe we hier weer een feest van kunnen maken waar we leren van onze fouten en waar we de toekomst weer kunnen omarmen met een gezamelijke hoop en solidariteit!


🪄✨💫
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Zanza zei:
Keertje met scherp schieten. Hoe vaak trekt een agent in Nederland in z'n carrière z'n wapen? Gemiddeld genomen minder dan 10 keer in 30 jaar per agent per carrière. Ben niet per se voorstander van meer schierpartijen hoor. Maar op dit moment heb je als agent toch nauwelijks autoriteit. Als men weet dat je een kogel kan vangen als je dit soort wandaden uithaalt - en dat ook gebeurt - ben ik benieuwd wat er gebeurt.

Het zo min mogelijk trekken van een vuurwapen bij agenten is natuurlijk ook de-escalerend beleid, wat ik begrijp. Maar de controle ben je toch inmiddels wel verloren in dit soort zaken.
Klik om te vergroten...

Ik ben het hier ook wel mee eens hoor. Normaal wordt een wapen getrokken als een agent zich echt bedreigd voelt. Hier in de buurt zijn ze bekogeld met stoeptegels, Molotov cocktails en zwaar vuurwerk.

Ik denk dat arrestaties en een 'gepaste straf' via de rechtsgang weinig afschrik effect heeft. Deze mensen denken net als mijn junkie mind: wat is de pakkans? In een grote groep voelen ze zich veilig en onschendbaar.

Toch, met zulke wapens vind ik het wel verdedigbaar dat er met scherp geschoten mag worden.

Het wordt alleen wel heel vervelend als een aantal van die raddraaiers ook gewapend blijken te zijn. Dan moet je straks het leger nog gaan inzetten 😅
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#7
LucidLucy zei:
Het wordt alleen wel heel vervelend als een aantal van die raddraaiers ook gewapend blijken te zijn. Dan moet je straks het leger nog gaan inzetten
Klik om te vergroten...
Volgens mij zijn ze dat ook gewoon. Met hun vuurwerk alleen al...
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#8
LucidLucy zei:
Dan moet je straks het leger nog gaan inzetten 😅
Klik om te vergroten...

Ik denk wel dat het hier naar toe gaat.
Niet dat ze met tanks door de straten gaan rijden, maar je kunt als defensie wel de extra ogen zijn of hulpverleners meer beschermen.

Je moet als overheid dit soort raddraaiers laten zien dat ze de zwakste schakel zijn.
Maar dit past zo niet bij een volksfeest.
Toch vrees ik dat er meer en strengere handhaving nodig is dan nu is.

Zanza zei:
Volgens mij zijn ze dat ook gewoon. Met hun vuurwerk alleen al...
Klik om te vergroten...

Daarom willen ze vuurwerk ook graag onder de wapenwet laten vallen als het verbod er komt. Dan kun je nog harder straffen voor opslag, handel, smokkel en gebruik.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#9
Kordie zei:
Daarom willen ze vuurwerk ook graag onder de wapenwet laten vallen als het verbod er komt. Dan kun je nog harder straffen voor opslag, handel, smokkel en gebruik.
Klik om te vergroten...

Alles groter dan 6 inch shells wordt nu trouwens al heel lang behandeld als wapenwet. Voor mij was dat destijds ook wel een drempel om niet groter te schieten. Uiteindelijk heb ik het bij 5 inch gehouden. Maar als die wet er niet was, had niets mij tegengehouden om ook op zoek te gaan naar 8 of zelfs 12 inch.

Voor sommigen heeft het een afschrikkend effect.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#10
LucidLucy zei:
Alles groter dan 6 inch shells wordt nu trouwens al heel lang behandeld als wapenwet. Voor mij was dat destijds ook wel een drempel om niet groter te schieten. Uiteindelijk heb ik het bij 5 inch gehouden. Maar als die wet er niet was, had niets mij tegengehouden om ook op zoek te gaan naar 8 of zelfs 12 inch.

Voor sommigen heeft het een afschrikkend effect.
Klik om te vergroten...

Oprechte vraag;
Wat is voor jou de rede dat je zo'n shell afsteekt?

Ik ben niet de persoon om daar het mooie van in te zien, maar vraag me af waarom mensen het af steken. Waar zit het special effect en ben je niet bang dat je blijvend letsel op loopt dan wel je dood gaat etc.

Ik gok dat jij er niet mee rond gooit op hulpverleners dus het moet ook vuurwerk liefhebbers trekken zo'n shell
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#11
Kleine side story:

Afgelopen jaren had ik dus helemaal niets aan vuurwerk gekocht. Maar met het aanstaande verbod, kon ik het niet laten. 3 dagen heb ik obsessief websites van vuurwerk handelaren bezocht. En uiteindelijk een bestelling geplaatst van een kleine €280,-
Tot zover kon ik me heel goed inhouden.

Uiteraard begon het een paar dagen later weer te kriebelen en kreeg ik toch ideeën om naar België te rijden. Ook daar obsessief een aantal websites bezocht, maar uiteindelijk besloten om het niet te doen. Geen zin om toch een politiecontrole in te rijden.

Tweede Kerstdag kwam ik bij mama op bezoek. En op het sleutelkastje zag ik daar een handjevol FP3 nitraten en een vlinder liggen. Ze had me ook gezegd dat er nog vuurwerk op zolder zou liggen. Nou hield ik meestal wel wat over. Vaak grond bloemen, rotjes. Klein spul.

Maar nu kwamen daar zowel nog een vol pak nitraten, strijkers en een aantal vuurpijlen (destijds in Nederland gekocht toen het nog legaal was). Ik was als een kind zo blij natuurlijk. Ik merkte wel dat m'n vriend er minder happig op was.

"Daar hebben we het nog wel over." Zei hij al.

Nou goed... Uiteindelijk heeft hij dat gesprek aangeknoopt. Hij had het me kunnen verbieden. Kunnen afkeuren. En dan hadden we lekker ruzie kunnen maken. Maar dat doen we eigenlijk nooit. Nee, in plaats daarvan legt ie de verantwoordelijkheid en de keuze bij mij. Maar, hij drukte me wel op het hart: wat nu als je gepakt wordt? Heb je de straffen al eens opgezocht? Ik wel namelijk.

Minimaal €400,- boete. Dat is kut, maar vind ik het risico wel waard. Maar daarnaast ook een aantekening op je strafblad. En gezien ik komend jaar wil solliciteren, wil ik ten alle tijden een VOG aan kunnen vragen.

Uiteindelijk heb ik met veel pijn en moeite toch afstand gedaan van al het vuurwerk dat illegaal is. Ook de vuurpijlen die destijds legaal waren, maar vandaag de dag niet mogen. Daarvan was ik voor mezelf nog aan het goedpraten dat dat wel kon. Want, het was ooit legaal...

Anyway... Een uur later direct alles in een emmer water gedaan om het onschadelijk te maken. 48uur laten weken. En weggegooid zoals het hoort.

Ik vind het zelf nog wel knap bijzonder dat ik vandaag de dag deze keuzes kan maken. Ik heb daar soms wel sturing en hulp bij nodig. Maar dat is dan maar zo.

Voor mij is vuurwerk al sinds jonge leeftijd een ding. En in mijn bubbel is het de normaalste zaak van de wereld. Ook illegaal vuurwerk. Zolang je het maar met respect behandelt en het veilig afsteekt. Pas de laatste jaren besef ik me ook dat dat karton shells die we ooit hadden, qua opslag in een woonwijk gewoon echt niet kan.

Een verschuiving van 'wat is de kans?' naar 'maar als het misgaat...'

Datzelfde zie ik overigens ook in risico management op mijn werk. Waar ik voorheen nog weleens 'ff snel' iets deed, gaat dat steeds voorzichtiger. Ik begin m'n wilde haren beetje bij beetje te verliezen denk ik 🤣

Maargoed, sinds vuurwerk voor mij zo'n normaal ding is. Al sinds de opvoeding. Zie ik de andere kant ook nauwelijks. De volledige bubbel waarin ik opgroeide was echt pro vuurwerk. En nu heb ik ook een bubbel die helemaal niets met vuurwerk heeft. Het is wel grappig om te zien hoe beide kanten er heel anders tegenaan kijken en hoe beide kanten elkaar ook niet begrijpen.

Achja, praten helpt.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Kordie zei:
Oprechte vraag;
Wat is voor jou de rede dat je zo'n shell afsteekt?

Ik ben niet de persoon om daar het mooie van in te zien, maar vraag me af waarom mensen het af steken. Waar zit het special effect en ben je niet bang dat je blijvend letsel op loopt dan wel je dood gaat etc.

Ik gok dat jij er niet mee rond gooit op hulpverleners dus het moet ook vuurwerk liefhebbers trekken zo'n shell
Klik om te vergroten...

Shells zijn machtig mooi. Alleen al de klap met de vonken als ie uit de buis schiet. Ik krijg er kippenvel van. Er is iets aan die klap die me een bepaald ontzag geeft. Eenzelfde soort ontzag als ik natuurgeweld zijn gang zie gaan of als ik aan een bergwand hang.

Daarnaast zijn de effecten ontzettend mooi. Vele malen mooier dan het legale vuurwerk als je het mij vraagt.

Het afsteken daarvan komt wel veel bij kijken. Ik heb me daarin verdiept en vind dat ik het afsteken daarvan redelijk veilig kan doen. Het opslaan en het vervoeren ervan niet. Dat is duidelijk. Daarvoor heb je bunkers nodig, die heb ik niet.

Ik zie mensen dingen doen met shells waar mijn tenen krom van gaan staan. Zeker heb ik weleens een Shell afgestoken op de grond zonder buis. Maar niet in een woonwijk en met een lange lont. Een 5 inch shells heeft een effect breedte van tot wel 50m. Dus je moet minimaal 35m weg zien te komen.

Normaal schiet je shells uit een buis. En ook hier zie ik tenenkrommende zaken gebeuren.
Je hangt nooit, maar dan ook nooit, met je kop boven die buis. Beste laat je die shell met gestrekte arm erin zakken. Gaat ie af, zit je onder de vonken, maar that's it.

Daarna moet je de buizen leeg kloppen en laten afkoelen. De smeulende resten onderin zouden een volgende shell direct af kunnen laten gaan. In de praktijk zie ik dit bijna niemand doen.

En als je hem dan laad, met je kop erboven, is het einde verhaal. Geen vingers eraf, maar je bent gewoon dood.

Tenenkrommend, wat ik de meeste mensen in de praktijk zie doen 😅
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#13
Dit soort onzin bijvoorbeeld. Een dun klein plaatje als voet onder de buis. Waanzin. Dit is veel te onstabiel. Als dit omvalt, kunnen er doden vallen.

- YouTube

Auf YouTube findest du die angesagtesten Videos und Tracks. Außerdem kannst du eigene Inhalte hochladen und mit Freunden oder gleich der ganzen Welt teilen.
youtube.com youtube.com

Sommigen zetten hem zelfs los neer. Nog gevaarlijker. Wij groeven hem in de grond in. Maar na een aantal shells, kregen we de buis er niet meer uit. Het was een soort heipaal geworden 🤣

En dan heb je van die debielen die denken dat een Pringles bus een afschietbuis is:

- YouTube

Auf YouTube findest du die angesagtesten Videos und Tracks. Außerdem kannst du eigene Inhalte hochladen und mit Freunden oder gleich der ganzen Welt teilen.
youtube.com youtube.com

Mortier buizen zijn van glasvezel gemaakt en zodanig gewikkeld dat ze bij een explosie in de buis uit elkaar rollen. Dit voorkomt rondvliegende scherven.
Het kan namelijk voorkomen dat een Shell te weinig lift kruit heeft. Dus dat ie niet echt afgeschoten wordt en dan in de buis klapt. Ik heb die nog nooit meegemaakt, maar er is een kans dat...
En op dat risico moet je je voorbereiden.

Ik heb ook mensen gezien die uit staal of PVC schieten. Als je dan een burst in de buis krijgt. Heb je gewoon een handgranaat gecreëerd met rondvliegende scherven.

Eerlijk gezegd is een Pringles bus nog veiliger dan bovenstaande twee opties.

Je schiet dus met geschikte buizen, die je op een geschikte manier heb gefixeerd. Dat kan met spanbanden aan een geheide paal, ingraven in de grond of met een degelijk buizenrek.

En als je het dan wel netjes doet, is het heel mooi spul!

- YouTube

Auf YouTube findest du die angesagtesten Videos und Tracks. Außerdem kannst du eigene Inhalte hochladen und mit Freunden oder gleich der ganzen Welt teilen.
youtube.com youtube.com

(Behalve dan het vervoer en opslag. En dat is eigenlijk onvergeeflijk. Daarom doe ik het ook niet meer. Maar het liefste zou ik wel weer eens een karton hiervan weg stoken)
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#14
LucidLucy zei:
Shells zijn machtig mooi. Alleen al de klap met de vonken als ie uit de buis schiet. Ik krijg er kippenvel van. Er is iets aan die klap die me een bepaald ontzag geeft. Eenzelfde soort ontzag als ik natuurgeweld zijn gang zie gaan of als ik aan een bergwand hang.

Daarnaast zijn de effecten ontzettend mooi. Vele malen mooier dan het legale vuurwerk als je het mij vraagt.

Het afsteken daarvan komt wel veel bij kijken. Ik heb me daarin verdiept en vind dat ik het afsteken daarvan redelijk veilig kan doen. Het opslaan en het vervoeren ervan niet. Dat is duidelijk. Daarvoor heb je bunkers nodig, die heb ik niet.

Ik zie mensen dingen doen met shells waar mijn tenen krom van gaan staan. Zeker heb ik weleens een Shell afgestoken op de grond zonder buis. Maar niet in een woonwijk en met een lange lont. Een 5 inch shells heeft een effect breedte van tot wel 50m. Dus je moet minimaal 35m weg zien te komen.

Normaal schiet je shells uit een buis. En ook hier zie ik tenenkrommende zaken gebeuren.
Je hangt nooit, maar dan ook nooit, met je kop boven die buis. Beste laat je die shell met gestrekte arm erin zakken. Gaat ie af, zit je onder de vonken, maar that's it.

Daarna moet je de buizen leeg kloppen en laten afkoelen. De smeulende resten onderin zouden een volgende shell direct af kunnen laten gaan. In de praktijk zie ik dit bijna niemand doen.

En als je hem dan laad, met je kop erboven, is het einde verhaal. Geen vingers eraf, maar je bent gewoon dood.

Tenenkrommend, wat ik de meeste mensen in de praktijk zie doen 😅
Klik om te vergroten...

Dank voor het delen.
Mooi om je enthousiastme én kennis hierover te lezen. Ik kan mij nu een beetje meer een positief beeld vormen dat mensen er fan van kunnen zijn. Jammer dat die pringlebus shooters het verpesten voor de mensen die wel vol kennis met een shell kunnen omgaan
W
WillemhebbenLid
01-01-2024, 00:00
#15
Kordie zei:
Ja. Gaat in vanaf 2026 mogelijkerwijs. Dus jaarwisseling 2026/2027.

Ik vind het sneu voor de echte vuurwerk liefhebbers. Een traditioneel gebeuren wat mijn inziens echt kapot gemaakt is door de illegale vuurwerk handel.
Het standaard vuurwerk hier was niet eens zo slecht (en dat uit mijn mond).
Maar er zijn zoveel bommen die schade en letsel aanrichten uit de illegaliteit.

Maar hoe gaan ze het handhaven?
Ik vrees dat dit vrijwel niet mogelijk is.

En ik ben heel blij.
Ik sta doodsangsten uit wekenlang ivm de ptss. Ik hoor echte bommen die me terug werpen in een bizarre geschiedenis. Maar let wel,; ik heb het dan over het zware illegale vuurwerk
Klik om te vergroten...

ook handig dat o.a rotjes en dergelijke al jaren geleden verboden werd.... nu lopen die 13jarige rotjonks al met cobra 6 en dergelijke..

kan er met de kop nie bij waarom het zachtere spul juist verboden is geworden....
W
WillemhebbenLid
01-01-2024, 00:00
#16
ljuv zei:
Het was voor veel partijen voorwaardelijk om de wet aan te nemen zelfs!
https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2025D07005


Ja vind ik dus ook wel! Veel meer sociale controle ook enzo. Mensen en dieren die er niks van moeten hebben hoeven nog maar een paar plekken te vermijden ipv dat de hele stad een slachtveld is dagen lang.


Een gemeente heeft niet zo veel te willen, als je aan de voorwaarden voldoet voor een ontheffing moet je gewoon een ontheffing verlenen. Is overigens met alle vergunningen en ontheffing zo, das namelijk de wet.


Iedereen mag komen kijken he. Maar niet iedereen mag het afsteken, das alles. Ook als je lid bent mag je niet ineens vuurwerk afsteken zoals voorheen, het moet georganiseerd en volgens bepaalde voorwaarden


Das echt geen klote de meeste gemeente budgetten.


😂 vind dit altijd interessante reacties… Want kan me echt geen “leuke” traditie die “verboden” is bedenken. Dingen worden gereguleerd, maar vaak alleen maar omdat het eigenlijk voor een grote groep mensen helemaal niet zo leuk is, of gevaarlijk/onveilig.
Maar welke tradities doel je nog meer op?
Klik om te vergroten...
Gaat er meer om dat er steeds minder mag of kapot gereguleerd word.

Valt het jullie nie op dat er tegenwoordig veel minder feesten zijn en dergelijke? komt omdat steeds lastiger word om een evenement op te zetten en dat steeds meer dingen niet doorgaan alleen door regelgeveving. er zijn steeds minder evenmenten omdat vrijwilligers er klaar mee zijn, elk jaar komen er maar meer en meer voorwaarden, vergunningen en dempende regelgeving erbij. dat het gewoon weg nie meer leuk is.

Hardclassic on the beach is ook al jaren nie meer geweest, dankzij o.a regelgeving dat er bij veel strandtenten steeds vroeger geluidinstallatie uit moet.
W
WillemhebbenLid
01-01-2024, 00:00
#17
Brakka Mang zei:
Ik denk ook dat de opslag sinds Enschede nergens slecht meer is.
Klik om te vergroten...

nou nee, helaas dus nog niet... na culemborg was ook al niks veranderd met regelgeving.

''Na de Enschedese vuurwerkramp in 2000 werden de regels voor de opslag van vuurwerk aangescherpt. Dat wil zeggen: voor zwaar vuurwerk. Grootschalige opslag van zwaar vuurwerk komt in Nederland dan ook niet meer voor. De opslag van licht vuurwerk, dat niet gevaarlijk werd geacht, werd juist gemakkelijker gemaakt.''

www.1twente.nl

Vuurwerkopslagen in Enschedese woonwijken: risico’s gering, maar gevolgen groot als het toch misgaat

Enschede telt negen vuurwerkopslagen in - of in de buurt van - woonwijken. Dat is, landelijk gezien, opmerkelijk veel. Met het ‘nieuwe’ inzicht dat ook…
www.1twente.nl www.1twente.nl

''Wie consumentenvuurwerk wil aanbieden en opslaan, moet weliswaar investeren in een bunker die voldoet aan de veiligheidseisen, maar kan daarna tot 10.000 kilo opslaan in de achtertuin. Mits er melding van de opslag wordt gedaan. Enschede telt acht van dat soort opslagen in of vlakbij woonwijken.

Enschede is met dat aantal - opmerkelijk genoeg - met stip de vuurwerkhoofdstad van Nederland. Nergens is de dichtheid van vuurwerkopslagen in de bebouwde kom zo groot.''
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#18
Willemhebben zei:
nou nee, helaas dus nog niet... na culemborg was ook al niks veranderd met regelgeving.

''Na de Enschedese vuurwerkramp in 2000 werden de regels voor de opslag van vuurwerk aangescherpt. Dat wil zeggen: voor zwaar vuurwerk. Grootschalige opslag van zwaar vuurwerk komt in Nederland dan ook niet meer voor. De opslag van licht vuurwerk, dat niet gevaarlijk werd geacht, werd juist gemakkelijker gemaakt.''

www.1twente.nl

Vuurwerkopslagen in Enschedese woonwijken: risico’s gering, maar gevolgen groot als het toch misgaat

Enschede telt negen vuurwerkopslagen in - of in de buurt van - woonwijken. Dat is, landelijk gezien, opmerkelijk veel. Met het ‘nieuwe’ inzicht dat ook…
www.1twente.nl www.1twente.nl

''Wie consumentenvuurwerk wil aanbieden en opslaan, moet weliswaar investeren in een bunker die voldoet aan de veiligheidseisen, maar kan daarna tot 10.000 kilo opslaan in de achtertuin. Mits er melding van de opslag wordt gedaan. Enschede telt acht van dat soort opslagen in of vlakbij woonwijken.

Enschede is met dat aantal - opmerkelijk genoeg - met stip de vuurwerkhoofdstad van Nederland. Nergens is de dichtheid van vuurwerkopslagen in de bebouwde kom zo groot.''
Klik om te vergroten...
Dan zijn er toch regels veranderd? Culemborg stond buiten een woonwijk overigens. Tienduizend kilo is nog steeds veel ook. Wel is duidelijk bepaald waar de opslag aan moet voldoen: https://wetten.overheid.nl/BWBR0013360/2024-10-01

Stond ook een mooi stuk in de groene Amsterdammer over wat een puinhoop dat onderzoek is geworden: https://www.groene.nl/artikel/dit-is-een-grote-doofpot-affaire

Hier staat ook in dat zelfs licht vuurwerk voor gigantische ellende kan zorgen. Als er maar genoeg bij elkaar licht.

Zo is elke ramp in Nederland een puinhoop. Bijlmer, toeslagen affaire ( nog steeds kinderen spoorloos) , MH 17 en zo zullen er nog wel wat zijn.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#19
Brakka Mang zei:
Dan zijn er toch regels veranderd? Culemborg stond buiten een woonwijk overigens. Tienduizend kilo is nog steeds veel ook. Wel is duidelijk bepaald waar de opslag aan moet voldoen: https://wetten.overheid.nl/BWBR0013360/2024-10-01

Stond ook een mooi stuk in de groene Amsterdammer over wat een puinhoop dat onderzoek is geworden: https://www.groene.nl/artikel/dit-is-een-grote-doofpot-affaire

Hier staat ook in dat zelfs licht vuurwerk voor gigantische ellende kan zorgen. Als er maar genoeg bij elkaar licht.

Zo is elke ramp in Nederland een puinhoop. Bijlmer, toeslagen affaire ( nog steeds kinderen spoorloos) , MH 17 en zo zullen er nog wel wat zijn.
Klik om te vergroten...

Bedankt voor het delen van dat artikel. Heb het van voor tot eind met aandacht gelezen. Mega interessant om te zien wat er gebeurt in een hunkering om maar een schuldige aan te wijzen en vrijspraak te voorkomen.

In plaats van dat we nu gericht zijn op de feiten om te voorkomen dat zoiets nog eens gebeurt of om te voorkomen dat we brandweerlieden vandaag de dag nog steeds gevaarlijke branden in sturen, is het belangrijker om een zondebok aan te wijzen.

Bizarre manier van onderzoek doen. Zowel van het OM als van TNO.

(Mits de feiten en conclusies in dit artikel wèl waar zijn natuurlijk. Maar in zulke grote zaken loopt weinig perfect volgens mij)
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#20
LucidLucy zei:
Bedankt voor het delen van dat artikel. Heb het van voor tot eind met aandacht gelezen. Mega interessant om te zien wat er gebeurt in een hunkering om maar een schuldige aan te wijzen en vrijspraak te voorkomen.

In plaats van dat we nu gericht zijn op de feiten om te voorkomen dat zoiets nog eens gebeurt of om te voorkomen dat we brandweerlieden vandaag de dag nog steeds gevaarlijke branden in sturen, is het belangrijker om een zondebok aan te wijzen.

Bizarre manier van onderzoek doen. Zowel van het OM als van TNO.

(Mits de feiten en conclusies in dit artikel wèl waar zijn natuurlijk. Maar in zulke grote zaken loopt weinig perfect volgens mij)
Klik om te vergroten...
Het is gewoon schandalig dat rechercheurs die onderzoek deze nav misstanden op non actief zijn gesteld, maar nog erger , het laat heel duidelijk zien dat het belangrijkste orgaan die justitie en ambtenarij moet controleren gewoon onder het OM valt en blijkbaar dus niet onafhankelijk is.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...89101112...16
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."