Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVuurwerk verboden vanaf 2026.

Vuurwerk verboden vanaf 2026.

304 antwoorden
19 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ze Herbs Mang zei:
Kerst is ook niks anders dan de viering van de nieuwe zon. Vanaf dan worden de dagen weer langer. Vroeger heette dat andere maar de kerk heeft er de geboorte van Jezus van gemaakt. Jezus betekent ook zon.
Klik om te vergroten...
Het is een mengelmoes van verschillende dingen. Toen het Christendom hier met grof geweld werd opgedrongen (geloof in yahweh of sterf) door met name Karel de Grote , omdat die de kont van de paus wou likken zodat hij keizer van het west Romeinse Rijk zou worden, was er alsnog veel onbereidheid daartoe, gezien het sterke inheemse geloof in het Germaanse paganisme hier in deze omgeving.

Met name de Friezen wilden niks hebben van het opgedrongen uitheemse geloof en hebben nog een paar eeuwen langer door gevecht (met o.a. hulp van de Denen, die hetzelfde geloof hadden) om hun eigen tradities en levensvisie te behouden, maar moesten uiteindelijk ook zwichten. Dit deden ze wel op voorwaarde dat veel van hun eigen tradities behouden zouden blijven. Daarom is het hedendaagse Christendom hier verweven met verschillende dingen die hun oorsprong in Germaans paganisme hebben. Daar is de herkomst van de kerstboom deels uit te herleiden . En zelfs vier van de dagen van de week, verwezen naar Germaanse goden: dinsdag (Tiwesdaeg: dag van Týr), woensdag (Wodansdag: dag van Wodan/Odin), donderdag (Donarsdag: dag van Donar/Thor), Vrijdag (Freyasdag, dag van Freya).
P
PsychojohnLid
01-01-2024, 00:00
#2
Al sinds ik mijn eerste zakgeld kreeg ben ik al geobsedeerd met vuurwerk. Het begon allemaal bij het simpele kindervuurwerk. Die heerlijke geur van gesmolten sterretjes en de velle flitsen van de flitspaaltjes. Op een gegeven moment wilde ik meer, dus begon ik het te ontleden en samen te voegen. Ik ging van cat 1 vuurwerk naar cat 2 naar cat 3 en uiteindelijk ook cat 4. Ik vond het geweldig, het hele jaar lang was ik bezig met vuurwerk.

Vernielde ik dingen? Nee. Was ik mensen tot last? Nee. Ik fietste als jonge jongen de bossen in en stak daar mijn vuurwerk af. Was ik daardoor de dieren tot last? Wellicht. Was mijn vuurwerk harder dan de jagers naast mij in het bos? Nee.

Het hoogtepunt van mijn hobby was vlak voor ik werd opgepakt door de politie. Ook ik ging te ver, als jongeman zoek je de grens op. Echter, lag deze grens bij mijn interesse in het illegale circuit, hetzelfde circuit als waar wij allen onze stoffen vandaan halen. Niet bij het misbruiken van professioneel vuurwerk. Het professionele vuurwerk was simpelweg harder en mooier, dat zorgde voor meer adrenaline en dopamine.

Het verbod heeft jarenlang onder de grond geworteld en laat nu zijn eerste bloei zien. We gingen van om 10:00 beginnen met afsteken, naar 18:00. Romeinse kaarsen werden verboden, babypijltjes werden verboden, knalvuurwerk werd verboden etc. Daarnaast was er een constante verwijting in de media naar het vuurwerk. Alles werd overdreven: kleine brandwonden werden meegeteld als letsel, er werd gesproken van nitraatbommen en vlinderbommen etc. "Maar die keiharde knallen, dat zijn toch ook gewoon bommen?" Absoluut! Wanneer denk je dat die troep op de markt is gekomen? Al die zooi die men nu afsteekt, waar men zijn handen ermee afknalt omdat het kwalitatief dramatisch is. Al die troep komt vanuit massaproductie in landen als Albanië. Daar geven ze geen fock om wie dat spul gaat afsteken, de vraag is hoog en zij willen geld.

Vroeger hadden we de beruchte Cobra 6 van Di Blasio Elio. Een van de hardste klappers op de markt, maar kwalitatief fantastisch! Een lont zo lang als een vinger en vervolgens nog een vlam van 18 seconden. De klap vervolgens was hard, maar zeker niet harder dan carbid. Op een gegeven moment werd deze C6 een vuurwerkbom en levensgevaarlijk volgens de media. Dit werkt natuurlijk averechts, meer mensen werden geïnteresseerd. De illegale markt speelde hierop in en bracht steeds hardere producten uit.
Daarnaast kwam er steeds meer handhaving in landen als Polen en Tsjechië. Maar de vraag bleef dus de minder-ervaren producenten maakte bommen met korte lontjes, inderdaad levensgevaarlijk.

Ik zie ook wel in dat het professionele vuurwerk gevaarlijk KAN zijn en dat het niet voor iedereen is weggelegd. Maar naar mijn mening is dit totaal verkeerd aangepakt door onze overheid, zoals gewoonlijk. Ook het legale vuurwerk is kwalitatief zeer verslechterd over de afgelopen jaren. Steeds vaker potten die imploderen of omvallen, grondvuurwerk dat knalt terwijl dat niet hoort etc. Waarom? Omdat het extreem lastig is om continu je productenlijn te moeten aanpassen omdat de overheid weer een bepaalde groep verbiedt.

Het verbod zal op lange termijn waarschijnlijk wel de beoogde doelen bereiken. Op korte termijn gaat het zorgen voor extreme chaos ben ik bang. Argumenten vòor een verbod als: dieren/mensen zijn bang, hulpverleners worden belaagd en extra belast, vind ik begrijpelijk. Tegelijkertijd denk ik wel dat er andere oplossingen zijn dan een verbod. Als er een paar jaar celstraf zou staan op het gooien van vuurwerk naar hulpverleners, denk je dat men het dan nog zoveel zou doen? Mijn overburen hebben een hekel aan vuurwerk, dus die gaan die ene dag per jaar even ergens anders heen of draaien harde muziek.

Voor mij is oudjaarsdag allang niet meer wat het was helaas. Het gevoel dat ik vroeger had is geminimaliseerd, wellicht ook door het ouder worden. Dit jaar zal ik mijn laatste legale potten kopen en deze met trots afsteken, om nooit te vergeten.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Kordie zei:
Bekijk bijlage 66207

Welk vuurwerk blijft er nog over?
De shows, professioneel vuurwerk?
Die zijn ook niet overlastgevend. Daar ben je op voorbereid. Ik schrik vooral, en dan druk ik het zacht uit, van de onverwachte klappen.
Klik om te vergroten...
Mee eens. Ik ervaar hetzelfde.
Het lijkt wel granaatvuur hier....
@Casrus : defensie doet er voor mij niets aan. Ik zat immers in Frankrijk.
Ggz was tijdsverspilling, waardeloos was het waar zij mee kwamen uiteindelijk.
Ik moet het zelf doen, met Tanja als hulphond.
Tanja is het enige, wat helpt....
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#4
De Zandman zei:
Mee eens. Ik ervaar hetzelfde.
Het lijkt wel granaatvuur hier....
@Casrus : defensie doet er voor mij niets aan. Ik zat immers in Frankrijk.
Ggz was tijdsverspilling, waardeloos was het waar zij mee kwamen uiteindelijk.
Ik moet het zelf doen, met Tanja als hulphond.
Tanja is het enige, wat helpt....
Klik om te vergroten...

Flauw zeg.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#5
Twee maanden voor de jaarwisseling is men hier alweer dagen op rij aan het knallen.
En dan woon ik niet in een achterbuurt. Wel bij een natuurgebied in de buurt.
Kijk je naar de cobra's op het bospad dan weten we wel waar het wordt afgestoken.

Wat een volk bah bah. Arme beesten ook.
Deze mensen verpesten het voor de vuurwerkliefhebbers tijdens de jaarwisseling.
Maar of je dit soort laag niveautjes die in oktober al cobra's afsteken tegen houdt met een verbod: ik vrees van niet.
П
ПустоLid
01-01-2024, 00:00
#6
Kordie zei:
Twee maanden voor de jaarwisseling is men hier alweer dagen op rij aan het knallen.
En dan woon ik niet in een achterbuurt. Wel bij een natuurgebied in de buurt.
Kijk je naar de cobra's op het bospad dan weten we wel waar het wordt afgestoken.

Wat een volk bah bah. Arme beesten ook.
Deze mensen verpesten het voor de vuurwerkliefhebbers tijdens de jaarwisseling.
Maar of je dit soort laag niveautjes die in oktober al cobra's afsteken tegen houdt met een verbod: ik vrees van niet.
Klik om te vergroten...
In Amsterdam wordt er dagelijks een voordeur opgeblazen met cobra's en dat zou ook blijven gebeuren met een verbod
D
DonkeyGonzLid
01-01-2024, 00:00
#7
Overheid is zo aan het overdrijven, en ze weten wellicht ook dat dit onder de rechtse mensen bepaalde dingen los gaat maken.
Onder het mom van dingen verbieden.
Wanneer houd het op met dingen verbieden?
Kijk naar onze buurlanden hier word VOLGAS vuurwerk afgestoken.

Afgelopen Maart was ik als vuurwerkliefhebber in Valencia. Deze mega stad draaid zo goed als op vuurwerk (toerisme etc etc).
Kijk ook naar België hier word hele jaar gewoon vuurwerk verkocht :').

Nu gaat Nederland als enigste land van de EU ineens weer raar doen. Ja sorry hoor.
Die klaplopers met cobra 6 en en dan vooral de klaplopers die ze op de deur plakken dat zijn de problemen.

NIET het siervuurwerk, NIET de traditie. NIET een gelukkig en licht puntje op einde jaar de 31ste december.

In mijn ogen, hoort daar oliebollen , top 2000 en uiteraard om 00:00 vuurwerk bij. (Uiteraard liever de oude regels, waarbij je gewoon vanaf 10;00 smorgens mocht stoken, één dag in één jaar.)

Heb me eerste vuurwerkbestelling gedaan en kan niet wachten de straat weer een mooi spektakel(tje) te geven op de 31ste om 00:00.:)
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#8
DonkeyGonz zei:
dat dit onder de rechtse mensen bepaalde dingen los gaat maken
Klik om te vergroten...
Klinkt bijna als een dreigement…

In ons Nederland moeten bepaalde rechtse mensen zich óók gewoon aan de wet houden en kunnen ervoor vervolgd worden als ze dat niet doen.

DonkeyGonz zei:
Kijk naar onze buurlanden hier word VOLGAS vuurwerk afgestoken.

Afgelopen Maart was ik als vuurwerkliefhebber in Valencia. Deze mega stad draaid zo goed als op vuurwerk (toerisme etc etc).
Kijk ook naar België hier word hele jaar gewoon vuurwerk verkocht :').

Nu gaat Nederland als enigste land van de EU ineens weer raar doen. Ja sorry hoor.
Klik om te vergroten...
Onzin😂 Alleen Duitsland is momenteel minder streng dan wij.
Tis een wat ouder artikel maar bij dezen: https://www.grootvuurwerk.nl/blog/v...t-zijn-de-regels-in-andere-europese-landen-21

Ik snap je teleurstelling en frustratie… Maar het klopt niet dat in de rest van de EU “volgas” vuurwerk wordt afgestoken. Dat is überhaupt niet zo populair behalve in NL, Belgie en Duitsland. Laatst genoemden hebben hier óók gewoon strenge regelgeving en plaatselijke verboden voor.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#9
DonkeyGonz zei:
Overheid is zo aan het overdrijven
Klik om te vergroten...

Vind ik niet.
Er wordt zoveel vernield wat allemaal geld kost.
Laten we maar zwijgen over de mensen die er doodsbang voor zijn.
Waaronder ik. Een cobra 6 fluit me binnen een paar seconden terug naar de gortdroge woestijn waar ik tussen de bomen voor mijn leven heb staan vechten.

Dus top dat het wordt afgeschaft als je het mij vraagt.
En helaas door dat er mensen niet fatsoenlijk mee kunnen omgaan.
Ik heb geen problemen met mooi siervuurwerk. Dat vind ik inderdaad ook mooi en traditie.

Ik betwijfel alleen hoe ze de controle erop gaan houden.
Anderzijds hoef je bij een verbod niet meer te denken of het legaal of illegaal is en maakt dat handhaven misschien wel makkelijker.

DonkeyGonz zei:
Kijk ook naar België hier word hele jaar gewoon vuurwerk verkocht :').
Klik om te vergroten...

Mogen die ook het hele jaar afsteken?
D
DonkeyGonzLid
01-01-2024, 00:00
#10
Kordie zei:
Vind ik niet.
Er wordt zoveel vernield wat allemaal geld kost.
Laten we maar zwijgen over de mensen die er doodsbang voor zijn.
Waaronder ik. Een cobra 6 fluit me binnen een paar seconden terug naar de gortdroge woestijn waar ik tussen de bomen voor mijn leven heb staan vechten.

Dus top dat het wordt afgeschaft als je het mij vraagt.
En helaas door dat er mensen niet fatsoenlijk mee kunnen omgaan.
Ik heb geen problemen met mooi siervuurwerk. Dat vind ik inderdaad ook mooi en traditie.

Ik betwijfel alleen hoe ze de controle erop gaan houden.
Anderzijds hoef je bij een verbod niet meer te denken of het legaal of illegaal is en maakt dat handhaven misschien wel makkelijker.



Mogen die ook het hele jaar afsteken?
Klik om te vergroten...
Kordie zei:
Vind ik niet.
Er wordt zoveel vernield wat allemaal geld kost.
Laten we maar zwijgen over de mensen die er doodsbang voor zijn.
Waaronder ik. Een cobra 6 fluit me binnen een paar seconden terug naar de gortdroge woestijn waar ik tussen de bomen voor mijn leven heb staan vechten.

Ja dat vind ik wel heel naar voor je man, ik voel je ook wel wat dat aan gaat. Het is ook harstikke belachelijk hoe illegaal het vuurwerk is en hoe hier mee om word gegaan.





Mogen die ook het hele jaar afsteken? Nee volgens de wet niet, maar volgens de wet mag er meer niet.
Waar rook is is vuur. Het is niet voor niets dat er serieus rijen aan rijen mensen staan voor bijvoorbeeld LOOTS Vuurwerk België deze rijen staan vol met nederlanders. Nu al.
Klik om te vergroten...
Maar waar ik zelf persoonlijk gewoon mee zit, en daar baal ik oprecht heel erg van is het hele stukje traditie, saamhorigheid, en dat mag van mij het liefst met de hele regenboogkleurenvlag, met elke soort mens, ras, dier of watdan ook samen gevierd worden.

Helaas kunnen ze geen grip krijgen op de illegale handel, en ja met of zonder begrip van uit mij.. moest het er dan maar van komen dat er geen vuurwerk verkocht meer gaat worden in Nederland. Helaas zijn er zulke klaplopers die als debielen met vuurwerk omgaan.

Als je met een helder oog in en rondom je buurt stookt, met verantwoording is er in mijn eigen niets aan de hand hoor..
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#11
DonkeyGonz zei:
Maar waar ik zelf persoonlijk gewoon mee zit, en daar baal ik oprecht heel erg van is het hele stukje traditie, saamhorigheid, en dat mag van mij het liefst met de hele regenboogkleurenvlag, met elke soort mens, ras, dier of watdan ook samen gevierd worden.

Helaas kunnen ze geen grip krijgen op de illegale handel, en ja met of zonder begrip van uit mij.. moest het er dan maar van komen dat er geen vuurwerk verkocht meer gaat worden in Nederland. Helaas zijn er zulke klaplopers die als debielen met vuurwerk omgaan.

Als je met een helder oog in en rondom je buurt stookt, met verantwoording is er in mijn eigen niets aan de hand hoor..
Klik om te vergroten...

Absoluut. Een heel mooie traditie.
Ik heb voor mijn ptss prachtige jaarwisselingen gehad en ik zou die nu ook nog kunnen hebben met siervuurwerk.

Maar zoals zoveel verpest een groep het voor de rest van het land. De vernielingen, de zorgkosten. Het weegt niet op tegen iets wat ooit begon als een traditie.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#12
DonkeyGonz zei:
Maar nog steeds kun je het overal onder de toonbank krijgen.
Klik om te vergroten...
Maar dat is wat anders… jij stelt dat onze overheid overdrijft en je verder door de hele EU alles mag maken. Dat is gewoon niet zo.

Dat de “vuurwerk wereld” vervolgens schijt heeft en zich niet aan die regelgeving houdt is een ander verhaal. In dat geval zou ik zeggen: waar maak je je dan zorgen om? Dan gaat “vuurwerkwereld Nederland” daar toch precies hetzelfde mee om…?

DonkeyGonz zei:
Je kan hier het hele jaar rond gewoon overal midden in de binnenstad van Valencia vuurwerk kopen én afsteken.
Hier lopen kleine kinderen van 6 jaar met houten kistjes vol vlinderbommen door de straten omdat ze dat hier van kinds af aan niet anders gewend zijn.
Daar kán het gewoon veilig. Zelfs met gigantisch hard vuurwerk.
Klik om te vergroten...
Ook tijdens Fallas mag je officieel als particulier geen vuurwerk afsteken. Maar hiervoor geldt een gedoogdbeleid, vergelijkbaar met ons wietbeleid. Dus “strafbaar, tenzij”. Dat gedoogdbeleid wordt óók voor 2026 strenger gemaakt door de stad…
Maar je hebt gelijk: dáár kunnen ze wel omgaan met de vrijheden die de overheid gedoogd. Hier konden ze dat niet, waardoor dit vuurwerkverbod er kon komen.

DonkeyGonz zei:
Maar waar ik zelf persoonlijk gewoon mee zit, en daar baal ik oprecht heel erg van is het hele stukje traditie, saamhorigheid, en dat mag van mij het liefst met de hele regenboogkleurenvlag, met elke soort mens, ras, dier of watdan ook samen gevierd worden
Klik om te vergroten...
Ik snap deze frustratie en het gemis hiervan heel goed❤️ Zelf hecht ik meer waarde aan andere tradities tijdens oud en nieuw die ook de saamhorigheid versterken, en ik zou het ook kut vinden als die worden beperkt omdat andere mensen daar niet goed mee omgaan.
D
DonkeyGonzLid
01-01-2024, 00:00
#13
ljuv zei:
Maar dat is wat anders… jij stelt dat onze overheid overdrijft en je verder door de hele EU alles mag maken. Dat is gewoon niet zo.

Dat de “vuurwerk wereld” vervolgens schijt heeft en zich niet aan die regelgeving houdt is een ander verhaal. In dat geval zou ik zeggen: waar maak je je dan zorgen om? Dan gaat “vuurwerkwereld Nederland” daar toch precies hetzelfde mee om…?


Ook tijdens Fallas mag je officieel als particulier geen vuurwerk afsteken. Maar hiervoor geldt een gedoogdbeleid, vergelijkbaar met ons wietbeleid. Dus “strafbaar, tenzij”. Dat gedoogdbeleid wordt óók voor 2026 strenger gemaakt door de stad…
Maar je hebt gelijk: dáár kunnen ze wel omgaan met de vrijheden die de overheid gedoogd. Hier konden ze dat niet, waardoor dit vuurwerkverbod er kon komen.


Ik snap deze frustratie en het gemis hiervan heel goed❤️ Zelf hecht ik meer waarde aan andere tradities tijdens oud en nieuw die ook de saamhorigheid versterken, en ik zou het ook kut vinden als die worden beperkt omdat andere mensen daar niet goed mee omgaan.
Klik om te vergroten...
Kan erover door gaan. Maar het is ook zoals @Kordie hierboven noemt, jammer dat de rotte appels het voor de rest verpest.

Ik weet van eigen zien en weten dat het in andere landen anders is en anders gaat.
Maar terzijde snap ik ook wel dat dit niet "normaal" is.

Denk dat de gemiddelde volwassen normaal met vuurwerk om kan gaan, "vuurwerk nederland". Maar dat de jeugd, meer losgeslagen dan ooit tevoren hier niet mee om kan gaan.

De échte vuurwerkliefhebber die gaat geen onrust "stoken".

Dingen vernielen, mensen belagen dat soort dingen dat hoort daar niet bij.

Ben erg benieuwd hoe ze het gaan handhaven en hoe het eruit gaat zien de komende jaren.

Verder vind ik mijn weg als lief hebber wel bij een of andere show. Zo was ik laatst op Diwali Festival in Almere beland met een prachtige vuurwerkshow. Elk nadeel heeft z'n voordeel, vice versa.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#14
DonkeyGonz zei:
Verder vind ik mijn weg als lief hebber wel bij een of andere show. Zo was ik laatst op Diwali Festival in Almere beland met een prachtige vuurwerkshow. Elk nadeel heeft z'n voordeel, vice versa.
Klik om te vergroten...

Ik ben hier zelf groot voorstander van.

Zoek een mooie plek uit in een stad/dorp. Laat hier mensen samenkomen om te drinken, oliebollen te eten, dansend het jaar uitgaan en beginnen met vuurwerk. Dan kun je het gecontroleerd houden en hebben mensen die graag afsteken iets leuks en mensen die er niet tegen kunnen ook, idem voor dieren/natuur.
Of inderdaad op veel plekken een vuurwerkshow voor de liefhebber.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#15
nos.nl

Man (25) omgekomen door vuurwerk in Groningen

De man die vorige week zwaargewond raakte bij het afsteken van vuurwerk, is in het ziekenhuis bezweken aan zijn verwondingen.
nos.nl nos.nl

Dit slachtoffer valt al vroeg met zijn illegale bom. Gelukkig alleen zichzelf dood gemaakt, en niet onschuldige omstanders
M
MDMAutistLid
01-01-2024, 00:00
#16
Hopelijk komen er Research Fireworks die niet onder.de reguliere vuurwerk wet vallen.
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#17
Uit protest ga ik volgend jaar weer vuurwerk kopen.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#18
Zelf maken is niet moeilijk, maar om dat een beetje veilig te houden is niet makkelijk.

Bovendien is het kopen van nitraten, poedervormige metalen en sterke oxidators snel verdacht en aanleiding tot aandacht van justitie.

Harm reduction: Ga niet zelf met explosieven experimenteren!
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik vind dit echt klote als ik eerlijk ben.
Al de andere "feestdagen" passen niet echt bij mij.
Nieuwjaarsdag is een soort afsluiting van het jaar en vind het heel erg leuk om met een mooi siervuurwerk af te sluiten.
Helaas gaat ook deze traditie kapot en vrijheid is ver te zoeken afgelopen decennia.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik heb hier over mijn tuin al drones vliegen. Waarschijnlijk van buren. Heb ik iets te verbergen? Ja. Er groeien soms verboden planten.

Ben ik een gevaar? Nee.

Heb ik recht op privacy? Ja.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...16
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."