Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVuurwerk verboden vanaf 2026.

Vuurwerk verboden vanaf 2026.

304 antwoorden
30 weergaven
18-5-2026
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#1
LucidLucy zei:
Die spelen net zo goed bij zowel drugs als vuurwerk hoor. Misschien op een net iets andere manier. Maar spelen zeker bij beiden.
Klik om te vergroten...
De kans op zwaar fysiek letsel bij omstanders of anderen is bij vuurwerk wel een stuk hoger. Maar verder helemaal met je eens.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#2
LucidLucy zei:
Dat zijn pas knallers haha

Ik heb wel altijd het idee dat de klap niet evenredig harder wordt met de hoeveelheid kruit die erin gaat.



Ben je weleens naar fallas geweest? Ik wil eigenlijk best nog wel een keertje gaan. Lijkt me een bijzonder volksfeest haha

Daar kijken ze echt héél anders aan tegen vuurwerk als hier volgens mij.
Klik om te vergroten...

Die knallen worden niet perse harder maar zwaarder. Vanaf zo'n 500 gram is de rek eruit qua hardheid.

Ja Fallas meerdere jaren geweest. Echt een volksfeest. Maar ik mijd de gekte van Palau vanwege de ongelooflijk zware knallers daar. Ik ben echt een liefhebber van vuurwerk, maar die harde knallen heb ik niks mee.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Lemmy zei:
www.hln.be

Drie op vier Vlaamse gemeenten verbieden vuurwerk met oudejaar

In drie op de vier Vlaamse gemeenten geldt dit jaar een algemeen vuurwerkverbod. Er zal dus geen vuurwerk afgestoken mogen worden om het nieuwe jaar te vieren. Dat blijkt uit een rondvraag van de krant ‘Het Nieuwsblad’.
www.hln.be www.hln.be


:pensive:
Klik om te vergroten...

Wat ga je doen met je zaak dan?
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#4
Lemmy zei:
Wat ga je doen met je zaak dan?
Klik om te vergroten...

Naar Duitsland. België is veel lastiger met regels dus geen optie.

Maar wij als winkeliers verwachten dat het binnen enkele jaren ook in Duitsland voorbij is.

Al zitten er al vele vuurwerkzaken in Duitsland net aan de grens. Zodat vuurwerk de aankomende jaren nog niet zal verdwijnen in het straatbeeld tijdens oudejaarsavond. Er is 1 winkel die een omzet draait van enkele miljoenen... En 95% Nederlandse klanten. :)
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#5
Raver zei:
Al zitten er al vele vuurwerkzaken in Duitsland net aan de grens
Klik om te vergroten...

Niet bang dat er tussen deze winkelarea's en de Nederlandse grens veel controle zal zijn?

Hoorde laatst toen het ging over dat onderwerp dat er plannen zijn om juist deze routes en winkels te controleren.
Dit schijnde een stuk minder moeilijk te zijn dan het vuurwerk wat uit oost Europa de grens over komt.
Controle is tegenwoordig verrevan alleen maar fysiek zei hij ook nog, doelde geloof ik op kentekenchecks en camera's.
En controle zou veel makkelijker zijn. Omdat als je alles van vuurwerk in Nederland doet verbieden alles wat de grens overkomt ook niet mag. Schijnt nu nog anders te zijn (als het aan bepaald keurmerk voldoet, wat in Nederland geldt)
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#6
Raver zei:
Er is 1 winkel die een omzet draait van enkele miljoenen... En 95% Nederlandse klanten
Klik om te vergroten...
Lidl
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#7
Kordie zei:
Niet bang dat er tussen deze winkelarea's en de Nederlandse grens veel controle zal zijn?

Hoorde laatst toen het ging over dat onderwerp dat er plannen zijn om juist deze routes en winkels te controleren.
Dit schijnde een stuk minder moeilijk te zijn dan het vuurwerk wat uit oost Europa de grens over komt.
Controle is tegenwoordig verrevan alleen maar fysiek zei hij ook nog, doelde geloof ik op kentekenchecks en camera's.
En controle zou veel makkelijker zijn. Omdat als je alles van vuurwerk in Nederland doet verbieden alles wat de grens overkomt ook niet mag. Schijnt nu nog anders te zijn (als het aan bepaald keurmerk voldoet, wat in Nederland geldt)
Klik om te vergroten...

Nee hoor. De grenscontroles zijn zo lek als een mandje! Je zult zien dat we nog weinig gaan zien van het verbod de aankomende jaren. De covidjaren hebben de consument aardig weg wijs gemaakt in hoe aan vuurwerk te komen. En de grens is lang.. :)
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#8
eenvandaag.avrotros.nl

Vuurwerktoeristen komen massaal naar Belgisch grensdorp Baarle-Hertog, inwoners zijn het zat: 'Laten rommel achter'

Nederlandse vuurwerktoeristen reizen massaal af naar het Belgische Baarle-Hertog waar heel het jaar vuurwerk kan worden ingeslagen. In aanloop naar de jaarwi...
eenvandaag.avrotros.nl eenvandaag.avrotros.nl

"Rijdende bommen" 😆

Consumenten vuurwerk is niet eens massa explosief.
T
TripFlipLid
01-01-2024, 00:00
#9
Raver zei:
Nee hoor. De grenscontroles zijn zo lek als een mandje! Je zult zien dat we nog weinig gaan zien van het verbod de aankomende jaren. De covidjaren hebben de consument aardig weg wijs gemaakt in hoe aan vuurwerk te komen. En de grens is lang.. :)
Klik om te vergroten...

Dit inderdaad.. vuurwerk verbod gaat niet veel veranderen. Als ik de afgelopen maanden zie wat hier 's avonds allemaal niet word afgestoken.. Dat is niet "toevallig" overgebleven van oud en nieuw of zo.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#10
En wederom zorgt de woordkeus van de media voor verdeeldheid en polarisatie.

Woohoo! 🤣
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#11
Raver zei:
eenvandaag.avrotros.nl

Vuurwerktoeristen komen massaal naar Belgisch grensdorp Baarle-Hertog, inwoners zijn het zat: 'Laten rommel achter'

Nederlandse vuurwerktoeristen reizen massaal af naar het Belgische Baarle-Hertog waar heel het jaar vuurwerk kan worden ingeslagen. In aanloop naar de jaarwi...
eenvandaag.avrotros.nl eenvandaag.avrotros.nl

"Rijdende bommen" 😆

Consumenten vuurwerk is niet eens massa explosief.
Klik om te vergroten...

Stel zo'n auto krijgt een ongeluk en vliegt in brand; wat gebeurd er dan met dit soort vuurwerk in de kofferbak? Heeft het echt het lont nodig?
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#12
SoulAssassins zei:
kruid is gewoon te halen bij onze Belgische vrienden.
Dus het gaat niet stoppen hier ,ook met een verbod erop.
Klik om te vergroten...

Het wordt misschien wel makkelijker bij een internationaal verbod.
Maar ik denk dat we daar een groot vraagteken moeten zetten. Ook of landen daar aan mee werken. Het brengt ook veel geld op
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#13
Kordie zei:
Het wordt misschien wel makkelijker bij een internationaal verbod.
Maar ik denk dat we daar een groot vraagteken moeten zetten. Ook of landen daar aan mee werken. Het brengt ook veel geld op
Klik om te vergroten...
Carbidschieten is al paar jaar verboden hier ,als dit nu terug legaal word kan de jeugd weer vrij schieten op het weiland.
Maar nee ze verbieden eerst een oudere traditie en laten het gevaarlijkste door gaan.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#14
ljuv zei:
Nah ik zie toch echt wel veel verschillen naast dat het twee verboden zijn.
Klik om te vergroten...
Daar zit een belangrijke overeenkomst. Namelijk dat verbieden dus echt niets oplost…

ljuv zei:
De overheid treedt op, de politie-inzet is al massaal (maximaal zelfs, en zélfs met ME). De overlast is alleen nog massaler dan dat en groeit elk jaar.
Klik om te vergroten...
Als we dan toch aan het vergelijken zijn.
Hoe massaal is de politie inzet bij the war on drugs, of bij ongeregeldheden bij voetbalwedstrijden, of inzet in het uitgaansleven waar alcohol altijd zo gezellig uitpakt. Of onschuldige burgers die aangereden worden door dronken bestuurders?

Moeten we alles verbieden, omdat een kleine groep er een teringzooi van maakt?
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#15
Kordie zei:
Men denkt aan een internationaal EU vuurwerkverbod:

nos.nl

'Nederland heeft strengere EU-regels nodig in strijd tegen vuurwerkbommen'

Ondanks een landelijk actieplan stabiliseert het aantal explosies. Politie en gemeentes pleiten nu voor internationale maatregelen.
nos.nl nos.nl
Klik om te vergroten...
Carola: "Ik ken geen vuurwerk shows waar cobra's gebruikt worden."

En vervolgens wordt een track & trace systeem voorgesteld.

De hele grap is dat Di Blasio Elio al vrij goed traceerde wat waarheen ging en de capaciteit niet heeft om de enorme hoeveelheden cobra's te produceren die hier op de markt belanden. De productie van Cobra 6 is bij hun al zo'n 2,5 á 3 jaar stilgelegd.

Het kan bijna niet anders of de voltallige markt aan Cobra's hier komt uit illegale namaak fabrieken. Dat maakt het eigenlijk nog enger, want de kwaliteit van origineel professioneel vuurwerk is ongeëvenaard. Vele, vele malen veiliger dan het consumentenvuurwerk dat wij kennen. Maar als het illegaal gemaakt wordt, is het maar de vraag of die kwaliteit in stand blijft. Met meer ongevallen tot gevolg.

Krijgen we straks dan vuurwerk testpunten. Waar je dan gratis een sampletje naartoe mag brengen? 🤣

Kordie zei:
Het wordt misschien wel makkelijker bij een internationaal verbod.
Maar ik denk dat we daar een groot vraagteken moeten zetten. Ook of landen daar aan mee werken. Het brengt ook veel geld op
Klik om te vergroten...
Voor sommige landen zit het echt in hun cultuur. Met Fallas in Valencia als het duidelijkste voorbeeld. Toch zijn dit maar kleine feestjes als je het vergelijkt op de hele schaal van Europa. Ik ben benieuwd of dat dan Europese wetgeving tegenhoudt. Dan eerder misschien nog het financiële plaatje 🤣

Brakka Mang zei:
Want het legale vuurwerk is weg dus de jeugd zal nu wel illegaal vuurwerk moeten kopen. Want er is niemand die illegaal het vuurwerk wat nu nog legaal is gaan verkopen. Dat gaat meteen naar illegaal toe.
Klik om te vergroten...

Ik ben benieuwd in hoeverre dit waar gaat zijn. Het is een beetje hetzelfde vraagstuk dat ik heb met het sluiten van RC vendors. Vuurwerk wordt minder makkelijk vindbaar voor een grote groep mensen. De drempel wordt hoger om het te doen. Een vader zal nu met zijn zoon naar België of Duitsland rijden. Maar als zelfs dat niet meer kan, zouden ze datzelfde dan doen bij een shady dealertje?

Tegelijkertijd, de mensen die het dan gaan opzoeken, komen al snel in aanraking met drugs of wapens. Want die handel loopt in hetzelfde circuit.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#16
Zeehond zei:
Namelijk dat verbieden dus echt niets oplost…
Klik om te vergroten...
Ik geloof dus dat dit meer oplost dan in dit topic verondersteld wordt, zoals ik in m’n vorige bijdrage aangaf heheh.

Zeehond zei:
Als we dan toch aan het vergelijken zijn.
Hoe massaal is de politie inzet bij the war on drug
Klik om te vergroten...
Maar dit zou dan toch ook pas vergelijkbaar worden als er massaal werd ingezet op het opsporen van mensen die (illegaal) vuurwerk bezitten?
Naja. Ik vind het onvergelijkbare situaties in elk geval. Er wordt zoveel verboden. Dat is echt niet allemaal onzin.

Zeehond zei:
ongeregeldheden bij voetbalwedstrijden, of inzet in het uitgaansleven waar alcohol altijd zo gezellig uitpakt.
Klik om te vergroten...
En dit vind ik ook heulemaal niet normaal, maar is nog steeds minder massaal. Op nieuwjaarsnacht ligt echt ons hele land plat, worden óveral de hulpdiensten maximaal ingezet. Juist met zo’n verbod kan de politie weer ingezet worden op risicogebieden, zoals met voetbalwedstrijden of bij uitgaansgebieden

Zeehond zei:
Moeten we alles verbieden, omdat een kleine groep er een teringzooi van maakt?
Klik om te vergroten...
Nee, we hadden hier ook als maatschappij zelf wat mee kunnen doen. Onze kinderen normaal opvoeden, meer inzetten op voorlichting wanneer mensen vuurwerk kopen, elkaar aanspreken op abnormaal gedrag, een max. hoeveelheid vuurwerk per consument. Maar daar is onze maatschappij veel te weak voor en eerlijk: daar is vuurwerk te gevaarlijk voor. Ga er maar eens voorliggen, zo’n groepje met allemaal “niet-massaal-explosieve-1.4-mini”-bommetjes op jou gericht.
Dus… welke opties behalve een verbod blijven er nog over?




Tijd zal het leren in elk geval. Over een paar jaar zien we pas echt de effecten van het verbod🤷🏻‍♀️
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#17
mandragora zei:
Leuk...na alle drone gekte. Dat de overheid burgers gaat controleren met drones.
Klik om te vergroten...
Gewoon lawinepijjlen op mikken, dat leert ze onze procent van privacy te beschermen nu de sleepnet met data ook al alles logt. Enige veiligemanier is andere naam in buitenland een mobiele telefoon abbo plus vpn en trackers tegenhouden en geen officiële apps gebruiken.
Gelukkig zijn er voor bijna alle apps modded versies.

Maar belachelijk dat ze drones ervoor inzetten. Tijd om een drone systeem te kopen die de spionage drones neerhalen. Hopelijk gaat heel Nederland dit doen in gebieden waar het onnodig is. Lijkt steeds meer op China nu hier. Tijd om te emigreren binnenkort 😉
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik ben overigens wèl benieuwd of we nu ook meer gereguleerde vuurwerkshows gaan krijgen. Want dat zijn er niet bepaald veel in Nederland. En vaak zijn ze ook niet heel uitbundig. Ik zie in de wijk weleens grotere shells voorbij komen dan in de prof shows 😅

Ik ben weleens op 14 juli door Frankrijk terug naar Nederland gereden. Daar heeft elk dorpje zowat hun eigen vuurwerkshow. Dat was wel gaaf om te zien. Worden ook wel veel grote shells verstookt.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#19
LucidLucy zei:
Ik ben overigens wèl benieuwd of we nu ook meer gereguleerde vuurwerkshows gaan krijgen
Klik om te vergroten...

Mijn broer zit vrij diep geworteld in de gemeente waar ik woon en hier is in iedergeval sprake van grootst uitpakken qua vuurwerkshow, als het verbod er is.
Vuurwerk, buitenpodia, buitenbar/tent, aftelklok. Wel ope en wat meer afgelegen plek.

Op die manier kom je toch de vuurwerkliefhebber iets tegemoet denk ik. Want dan krijgt iedereen die wilt de kans omhet vuurwerk te zien.
Ik vraag me af of degene die de zwaarste bommen afsteken ook echt vuurwerkliefhebber zijn, of dit meer doen uit ageren / vernielzuchtig zijn.
Hier in de wijk is afgelopen nacht bv een brievenbus opgeblazen. Dat doe je niet omdat je van vuurwerk houdt denk ik.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#20
Meer amputaties bij kinderen door vuurwerk: 'Ze spelen met een handgranaat' - https://nos.nl/l/2595579

Zal volgende jaar wel exploderen deze cijfers en wie weet nu met zo'n snel lont cobra's en strijkers en vast ook siervuurwerk. Ga het dit jaar opnemen met videodeurbel die ze niet kunnen kapotmaken. En anders staan ze er toch op om aangifte te doen lol. En ga dit jaar ook met camera en statief opnemen. En via me telefoon die ook 4K 30hz kan opnemen. Op mooi formaat TV makkelijk om muziek eronder te gooien indien geen music videos. Met. LSD kijk ik vaker vuurwerk shows van China met eigen muziek erbij 😇✌️

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...7891011...16
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."