Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHandboek: hoe ontwikkelt een coke verslaving zich?

Handboek: hoe ontwikkelt een coke verslaving zich?

200 antwoorden
94 weergaven
18-5-2026
S
SirErickLid
01-01-2024, 00:00
#1
Lijkt het jou cool om hartproblemen te krijgen, dat je reukorgaan naar de klote gaat en als klapper op de vuurpijl je pik soms weigert om stijf te worden? Mooi, dan moet je vooral verder lezen om erachter te komen hoe je dat voor elkaar kunt krijgen.

Je raad het al: deze handleiding gaat over coke en het gebruik ervan. Ikzelf word er actief, opgewekt en vrolijk van. Mijn denkwijze is scherper, creatiever en 10 keer sneller dan wanneer ik geen coke gebruik. Klinkt geweldig, niet waar? Deze effecten zijn leuk, fijn en prettig. Echter, het gebruik van coke is niet zonder risico. Don't worry: ik ga je geen preek geven, immers, ik ben je vader niet en daarbij horen preken thuis in gebedsruimtes.

Afijn, je eerste lijntje coke is geweldig. Ja, geef maar toe: jij voelde je heerlijk. Bij een hardcore junkie zoals ik duurt het effect gemiddeld zo'n 30-45 minuten, maar omdat jij nog geen junkie bent duurt het effect zo'n drie kwartier tot maximaal anderhalf uur. Nadat de coke is uitgewerkt zul je merken dat je zin krijgt om nog een lijntje te nemen. Je grammetje heeft zo'n 50 Euro gekost en de rest weggooien is zonde, niet waar? Verslaafd raken is immers voor sukkels die geen grenzen kennen en ook nog eens de pech hebben dat ze niet sterk in hun schoenen staan. Jij bent slim, je kent je grenzen en je staat sterk in je schoenen waardoor jij natuurlijk niet verslaafd zult raken... Toch? Welnu, die denkfout maken veel mensen.

Verslaving is een keiharde bitch die niet aan discriminatie doet: het maakt dus geen ene fuck uit wat je leeftijd, geslacht, afkomst, opleidingsniveau, financiële status, levens- en/of geloofsovertuiging, politieke voorkeur en dergelijke is. Met andere woorden: iedereen kan verslaafd raken aan coke. Ja, jij dus ook. Hoe vaker je coke gebruikt, hoe groter je het risico loopt om eraan verslaafd te raken. Maar ja, hoe ontstaat een verslaving eigenlijk?

In eerste instantie gebruik je af en toe wat coke, maar al vrij snel zul je merken dat je steeds vaker de behoefte hebt om coke te (willen) gebruiken. Je spreekt met jezelf af dat je alleen in het weekend gaat gebruiken, immers, het feit dat je elk weekend een biertje met vrienden drinkt betekent toch ook niet dat je een alcoholverslaving hebt of wel soms? Dat denken veel mensen. Met andere woorden: de meeste mensen zijn prima op de hoogte welk risico ze lopen als ze alcohol drinken, maar de gevaren die het gebruik van coke met zich meebrengt wordt vaak (flink) onderschat.

Hoe komt dat? Het antwoord is simpel: elke keer dat je coke gebruikt ervaar je er plezier en genot van, daarbij denk je (onbewust) nog steeds dat jij je cokegebruik onder controle hebt en dat je hierdoor dus niet zoveel risico loopt om verslaafd te raken. Maar is dat wel zo, heb jij je gebruik echt onder controle en is je weekend nog wel leuk zonder coke? Uiteraard zul je gaan zeggen dat dit het geval is, maar ja, je hebt ook geen reden om niet te gebruiken met als gevolg dat je elk weekend aan de coke zit. Ondanks dat ben je niet verslaafd, toch? Ik wil echt geen spelbreker zijn, maar als jij elk weekend de drang om coke te willen gebruiken niet meer kunt onderdrukken en je allerlei "smoesjes" voor jezelf verzint om wél te gebruiken dan ben je in mijn ogen wel degelijk verslaafd.

Je bent nog geen hardcore junkie zoals ik, maar goed, dat komt vanzelf wel. Je snuift dus vrolijk verder, want jij ervaart nog steeds plezier en genot van je cokegebruik. Je zult op een gegeven moment merken dat je de hele week naar het weekend uitkijkt. Waarom? Omdat je dan weer coke kunt gaan gebruiken. Coke krijgt steeds meer en meer controle over jou, de drang om ook door de weeks te willen gebruiken is niet meer te onderdrukken met als gevolg dat je eraan toegeeft. Gefeliciteerd met je nieuwe status, want jij bent gepromoveert tot hardcore junkie. Wat betekent dit voor jou? Nou, simpel: jij gebruikt dagelijks coke, want zonder dit goedje kun jij niet meer (normaal) functioneren.

Je hebt flink je best gedaan en het heeft even geduurd, maar dan heb je wel wat, want jij mag eindelijk lid worden van de Hardcore Junkie-club der Cokeverslaafden. Om het feest compleet te maken gaat het nu pas écht leuk worden, want vroeg of laat ga je merken dat je lichaam je cokegebruik niet kan waarderen. Het risico dat je onder andere hart-, lever- en nierproblemen krijgt is groot. De schade die je aan je neus- en voorhoofdsholten oploopt is trouwens ook geen pretje, want dit kan leiden tot chronische ontstekingen die pijnlijk en slopend zijn. Wil je coke (gaan) gebruiken? Ik ben de laatste persoon op aarde die je gaat tegenhouden. Echter, wees verstandig en onderschat het gebruik van coke niet. Doe je dat wel? Prima, maar zeg dan niet dat ik je niet gewaarschuwd hebt. Deal? Ja, deal.
J
JoopiejoLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik snap niet zo goed dat je beweert dat je zonder coke niet normaal kan functioneren en met coke op wel. Ik heb al regelmatig geoeffend, maar bij mij blijft het andersom werken. Ik geloof wel dat het voor jou zo werkt, maar ik betwijfel dat het echt speciaal hoort bij een ontwikkelde coke verslaving. Verder goed verhaal.
S
SirErickLid
01-01-2024, 00:00
#3
Joopiejo zei:
Ik snap niet zo goed dat je beweert dat je zonder coke niet normaal kan functioneren en met coke op wel.
Klik om te vergroten...
Heb je wel eens een junk gezien die afkickverschijnselen heeft? Trust me, dat is geen pretje.
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik denk dat hij bedoeld dat als je clean zou zijn (dus niet afkickend) dan zou je waarschijnlijk ook goed functioneren.
S
SirErickLid
01-01-2024, 00:00
#5
bobsacamano zei:
Ik denk dat hij bedoeld dat als je clean zou zijn (dus niet afkickend) dan zou je waarschijnlijk ook goed functioneren.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat jij moet leren lezen, want daar gaat het niet over.
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#6
Je bent je goed bewust van de weg die je bent ingeslagen. Of je nu gaat gaat stoppen of gewoon doorgaat, in beide gevallen wens ik je veel sterkte.
S
SirErickLid
01-01-2024, 00:00
#7
Svali zei:
Je bent je goed bewust van de weg die je bent ingeslagen. Of je nu gaat gaat stoppen of gewoon doorgaat, in beide gevallen wens ik je veel sterkte.
Klik om te vergroten...
Ik stop pas als ik dood ben, want mijn cokegebruik bevalt me meer dan goed.
S
SirErickLid
01-01-2024, 00:00
#8
SmartieAndMe zei:
Had je het anders gedaan als je opnieuw mocht kiezen?
Klik om te vergroten...
Nee, ik had dan exact hetzelfde gedaan.

SmartieAndMe zei:
In je betoog hierboven blijkt toch wel duidelijk dat het een negatieve eigenschap van je is, maar je zegt vervolgens wel dat het je bevalt
Klik om te vergroten...
Ikzelf vind het niet negatief om een hardcore junkie te zijn (of bedoel je dat niet?).
J
JoopiejoLid
01-01-2024, 00:00
#9
SirErick zei:
Joopiejo zei:
Ik snap niet zo goed dat je beweert dat je zonder coke niet normaal kan functioneren en met coke op wel.
Klik om te vergroten...
Heb je wel eens een junk gezien die afkickverschijnselen heeft? Trust me, dat is geen pretje.
Klik om te vergroten...
Daar had ik nog niet aan gedacht. Maar is dat anders dan normaal de comedown van coke, welke ook altijd naar is?

Maar goed, los daarvan ik heb ook wel eens gesnoven totdat ik echt niet meer kon. Ik stop op een gegeven moment gewoon dan, omdat m'n neus helemaal naar de klote is en ik slecht geslapen heb en slecht gegeten ik moet kotsen van de coke pijn in m'n maag van de coke die er in gelopen is. Als ik een week aan een stuk gesnoven heb, dan kan ik echt niet meer. Maar jij blijft gewoon functioneren op een of andere manier. Dan zul je toch wel iets anders doen dan ik. Of nie?
S
SirErickLid
01-01-2024, 00:00
#10
Joopiejo zei:
SirErick zei:
Joopiejo zei:
Ik snap niet zo goed dat je beweert dat je zonder coke niet normaal kan functioneren en met coke op wel.
Klik om te vergroten...
Heb je wel eens een junk gezien die afkickverschijnselen heeft? Trust me, dat is geen pretje.
Klik om te vergroten...
Daar had ik nog niet aan gedacht. Maar is dat anders dan normaal de comedown van coke, welke ook altijd naar is?
Klik om te vergroten...
Als de coke (bijna) is uitgewerkt dan neem ik weer een paar lijntjes, dus daar heb ik geen last van.

Joopiejo zei:
ik heb ook wel eens gesnoven totdat ik echt niet meer kon. Ik stop op een gegeven moment gewoon dan, omdat m'n neus helemaal naar de klote is en ik slecht geslapen heb en slecht gegeten ik moet kotsen van de coke pijn in m'n maag van de coke die er in gelopen is.
Klik om te vergroten...
Als je bijvoorbeeld een grammetje in één keer opsnuift dan snap ik best dat je maag dat niet leuk gaat vinden. Maar goed, als je af en toe een klein beetje coke gebruikt dan zou je geen maagklachten moeten krijgen (lees: ervan uitgaan dat je coke van goede kwaliteit is, dat jij je lesje hebt geleerd en dat je dus meer bent gaan luisteren naar je lichaam).

Joopiejo zei:
Als ik een week aan een stuk gesnoven heb, dan kan ik echt niet meer. Maar jij blijft gewoon functioneren op een of andere manier.
Klik om te vergroten...
Ja, dat is het verschil tussen recreatieve gebruikers en een hardcore junkie zoals ik.

Joopiejo zei:
Dan zul je toch wel iets anders doen dan ik. Of nie?
Klik om te vergroten...
Het zou vast aan mij liggen, maar wat is nou eigenlijk de vraag? Dat is voor mij niet helder.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Joopiejo zei:
Maar jij blijft gewoon functioneren op een of andere manier. Dan zul je toch wel iets anders doen dan ik. Of nie?
Klik om te vergroten...

En precies dat is het grote probleem van de lichamelijke verslaving. Jouw lichaam is het niet gewend en zal dus gaan protesteren. Het lichaam van Erick is het wel gewend en zal dus gaan protesteren als hij stopt.
J
JoopiejoLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik heb nooit geweten dat je ook echt op die manier lichamelijk verslaafd kan raken aan coke (misschien naïef). Maar ik heb het zelf ook nooit zo ervaren. Ik val misschien nu wel in de categorie recreatieve gebruiker, maar ik heb periodes gehad , dat ik te veel snoof om het nog recreatief te noemen. Dan ging ik voor 10 gram pure coke in een werkweek niet opzij. Maar na verloop van tijd raakte ik zo vertieft dat ik niet meer kon en niet meer wilde. Ik verlangde naar weer nuchter te zijn. Maar misschien is het ook een kwestie van maat houden dan, dat je niet zo veel snuift, dat je net niet te vertieft raakt, om het vol te houden tot hardcore junk te verworden? Dat bedoelde ik met iets anders doen dan ik? Hoe krijg je het voor elkaar om altijd zoveel te snuiven en niet zo vertieft te raken dat je niet meer kunt functioneren? Want hoe slaap je dan bijvoorbeeld? Als je in bed ligt en niet snuift krijg je toch een comedown? Ik wel ieder geval.
S
SirErickLid
01-01-2024, 00:00
#13
SmartieAndMe zei:
Joopiejo zei:
Maar jij blijft gewoon functioneren op een of andere manier. Dan zul je toch wel iets anders doen dan ik. Of nie?
Klik om te vergroten...
Jouw lichaam is het niet gewend en zal dus gaan protesteren. Het lichaam van Erick is het wel gewend en zal dus gaan protesteren als hij stopt.
Klik om te vergroten...
Dat klopt inderdaad.

Joopiejo zei:
Ik heb nooit geweten dat je ook echt op die manier lichamelijk verslaafd kan raken aan coke.
Klik om te vergroten...
Je bent niet de enige, zelfs artsen weten het vaak niet totdat ik ze erop wijs.

Joopiejo zei:
misschien is het ook een kwestie van maat houden dan, dat je niet zo veel snuift, dat je net niet te vertieft raakt, om het vol te houden tot hardcore junk te verworden?
Klik om te vergroten...
Ik snuif (gemiddeld) zo'n 2,5 gram per dag, noem je dat maat houden? Doe mij een groot plezier en zeg dat ook even tegen mijn artsen, want die denken daar helaas anders over.

Joopiejo zei:
Hoe krijg je het voor elkaar om niet zo vertieft te raken? Want hoe slaap je dan bijvoorbeeld? Als je in bed ligt en niet snuift krijg je toch een comedown? Ik wel ieder geval.
Klik om te vergroten...
Coke is niet gezond, dus ook niet voor mijn lichaam. Slapen doe ik zo min mogelijk, gemiddeld is dat twee keer per week en dan vaak ook niet langer dan 4-5 uur per keer.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#14
SirErick zei:
Coke is niet gezond, dus ook niet voor mijn lichaam. Slapen doe ik zo min mogelijk, gemiddeld is dat twee keer per week en dan vaak ook niet langer dan 4-5 uur per keer.
Klik om te vergroten...

Wauw.. hoe lang al? Zo'n enorm slaaptekort is wel echt een recept om psychotisch te worden.. Hoe zit je nu geestelijk? Ik neem aan dat je niet heel stabiel bent als je dit al lang doet, 8 tot 10 uur per week slaap houd je zéker geen jaren vol.
S
SirErickLid
01-01-2024, 00:00
#15
SmartieAndMe zei:
SirErick zei:
Coke is niet gezond, dus ook niet voor mijn lichaam. Slapen doe ik zo min mogelijk, gemiddeld is dat twee keer per week en dan vaak ook niet langer dan 4-5 uur per keer.
Klik om te vergroten...

Wauw.. hoe lang al? Zo'n enorm slaaptekort is wel echt een recept om psychotisch te worden.. Hoe zit je nu geestelijk? Ik neem aan dat je niet heel stabiel bent als je dit al lang doet, 8 tot 10 uur per week slaap houd je zéker geen jaren vol.
Klik om te vergroten...
Het zal je verbazen, maar ik heb tot op heden nog nooit psychische klachten, psychoses of iets dergelijks gehad. Met andere woorden: ik ben stabiel.
J
JoopiejoLid
01-01-2024, 00:00
#16
2,5 gram per dag is fors, toch zeker als het vrij puur spul is. En anders is het nog steeds veel. Ja het verbaast me dat je sowieso nog redelijk in staat bent te functioneren. Of kun je dat eigenlijk ook niet meer? Werk je nog bijvoorbeeld?
S
SirErickLid
01-01-2024, 00:00
#17
Joopiejo zei:
2,5 gram per dag is fors, toch zeker als het vrij puur spul is.
Klik om te vergroten...
Mijn coke komt rechtstreeks van de bron vandaan, want ik hou niet van versneden rommel.

Joopiejo zei:
Ja het verbaast me dat je sowieso nog redelijk in staat bent te functioneren. Of kun je dat eigenlijk ook niet meer? Werk je nog bijvoorbeeld?
Klik om te vergroten...
Ik ben muziekproducent van beroep, hetgeen wat ervoor zorgt dat ik financieel gezien alles kan doen en laten wat ik wil zonder dat ik er iets van merk. Maar goed, jij en andere leden hebben blijkbaar het idee dat wanneer je een hardcore junkie bent dat je dan niet meer kunt functioneren en dergelijke. Welnu, ik heb nieuws voor je: je zult schrikken als je zou weten hoeveel mensen uit de muziekindustrie, medische sector, advocaten branche en dergelijke aan de coke verslaafd zijn. Ik heb er geen cijfers van, maar ik ken er heel wat aangezien veel van hen mijn vrienden zijn. En ja, ook zij functioneren prima.
J
JoopiejoLid
01-01-2024, 00:00
#18
Het verbaast me niet dat er door meer mensen coke gebruikt wordt. Toch zeker niet in die sectoren, lijkt me eerder cliché dan een verassing. Maar je neus ook bijvoorbeeld moet toch wel al een behoorlijke bloedkorstenvallei aan het worden zijn? Hoe ga je daar mee om? Hoe zorg je er voor dat je er coke in kunt blijven stoppen?
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#19
Dacht altijd dat de twee qua subjectief gevoel nog wel te vergelijken/vervangen waren, maar nee dus. Sorry voor de dommigheid :rolleyes: Vandaar ook dat Erick al aangeeft dat zijn afkicksymptomen niet te verhelpen zijn met opiaten/benzodiazepines/amfetamines natuurlijk.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Had je het anders gedaan als je opnieuw mocht kiezen?

In je betoog hierboven blijkt toch wel duidelijk dat het een negatieve eigenschap van je is, maar je zegt vervolgens wel dat het je bevalt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...11
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."