In lijn met de bevindingen van Dr. Carl Hart en op basis van eigen ervaring durf ik te stellen dat drugsverslaving niet bestaat. De echte oorzaak van drugsmisbruik is mentale gesteldheid. Onzekerheid, (generale) angststoornissen, depressie. Maar ook een zwak karakter met gebrekkige mentale taaiheid en veerkracht.
Als je ambities en gelukkig bent val je niet in de val van verslaving.
Ben benieuwd hoe jullie dit zien.
Spoiler
Ik ben zelf - in meer en mindere mate - afhankelijk geweest van GHB, phenibut, benzo’s en kratom.
Ik zie hier wel wat in.
Maar ik denk verder ook dat er maar heel weinig mensen zijn die écht zonder mentale problemen zijn. Die écht leven in constante mentale gezondheid. Dit zijn de mensen die het ego, de lagere aard, hebben overwonnen. De spiritueel verlichtten, om het zo maar te zeggen. De rest van ons ervaart geluk (mentaal welzijn) als een af en aan iets. Dit is de overgrote massa (inclusief mezelf), voor wie het leven vaak meer een zoektocht naar geluk is, dan het ervaren van contentheid (niet uitzinnig geluk natuurlijk, dat kan niet constant zijn).
Omdat we niet onze basis hebben in die contentheid, zijn we er naar op zoek, in van alles en nog wat. Álles wat we doen, is te herleiden naar die zoektocht naar contentheid (geluk). En zolang we met die zoektocht bezig zijn (in de toekomst wanneer ik dit en dat heb, zal ik content zijn) zullen we onderhevig zijn aan verslaving. Dat is denk ik gewoon de realiteit ervan. Alleen op de momenten dat we al content zijn, zijn we niet meer vatbaar voor verslaving.
En omdat praktisch iedereen niet in die basis, die contentheid, leeft, is dat de norm. Ergens je geluk in zoeken is de norm, dat is wat normaal is. We mogen dan heel goed zijn in uitdragen naar de buitenwereld dat we écht content zijn, maar wees eerlijk: wie van ons is er onvoorwaardelijk content? Onze contentheid is bijna altijd voorwaardelijk. Betekenend: onze contentheid is gebaseerd op dat wat verloren kan (en zal) worden.
Persoonlijk denk ik dat we hierin beter eerlijk kunnen zijn tegenover onszelf. Accepteren dat we vaak op zoek zijn naar geluk/contentheid, in plaats van onwaardelijke contentheid te ervaren.
Een hele interessante relevante video over "happy normal people":
Ik wil met dit alles niemands verslaving bagatelliseren trouwens, laat dat duidelijk zijn.
Interessant statement trouwens.
![:)]()