Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDrugsverslaving bestaat niet

Drugsverslaving bestaat niet

124 antwoorden
21 weergaven
18-5-2026
A
AnderemaanLid
01-01-2024, 00:00
#1
F.E.A.R. zei:
Zwakheden in het karakter had ik moeten zeggen.

Jij raakte aan de drugs tijdens een hele gelukkige periode in je leven. Waar lag dit aan denk je? Kwam je energie tekort om alle leuke dingen te doen? Of had je teveel energie? Ben benieuwd. Ik zou zelf denken dat verslaving minder snel op de loer ligt als alles lekker gaat.
Klik om te vergroten...
Hmmm. Tijdens die periode wist ik nog niets van wiet of drugs af. Had nog geen drankje gedronken. Het was 20 april en iemand vertelde mij dat het 420 was. Geen idee wat dat was maar of ik ook wou proberen.

Ik twijfelde en dacht tja waarom ook niet. Toen heb ik met 25 mensen mijn eerste joint gerookt. Ik vond het geweldig. De muziek, de honger. Het lachen tot we er bij neer vielen.

Iedereen vertelde mij dat je het vaak kon gebruiken, en ik wist niet beter, want ik vond het geweldig.

Maar nee, ik heb nooit wiet gebruikt om een reden buiten plezier hebben met vrienden. Ik word niet rustig van een joint maar ga vooral keihard hallucineren.

Ik zie wel om mij heen dat de meeste mensen wel een reden hebben. Angst, trauma, energie. Maar dat hoeft niet bij iedereen. Ik dacht het kan gewoon niet zoveel kwaad als ik me prima voel. Had ook geen onderzoek gedaan ofzo. Veel spijt dat ik zoveel heb gerookt in mijn leven dat ik HPPD heb gekregen, dat absoluut.

Wel heb ik relatief zeldzaam dat ik na 2 dagen geen wiet roken wel last heb van flinke afkick, maar me geweldig voel. Super wakker en opgewekt, vrolijk en blij. Wel zieke zweetaanvallen, maar dat maakt me niet zoveel uit. Mensen die stoppen met wiet na extreem gebruik zoals ik hebben ook mentale afkick wegens het ontsnappen wat ze deden tijdens drugs of wiet. Dat heb ik niet gelukkig

"Ik zou zelf denken dat verslaving minder snel op de loer ligt als alles lekker gaat."

Absoluut, Veeel meer kan op verslaving dan. Maar het kan wel als het lekker gaat
F
F.E.A.R.Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Stonologie zei:
Hmmm. Tijdens die periode wist ik nog niets van wiet of drugs af. Had nog geen drankje gedronken. Het was 20 april en iemand vertelde mij dat het 420 was. Geen idee wat dat was maar of ik ook wou proberen.

Ik twijfelde en dacht tja waarom ook niet. Toen heb ik met 25 mensen mijn eerste joint gerookt. Ik vond het geweldig. De muziek, de honger. Het lachen tot we er bij neer vielen.

Iedereen vertelde mij dat je het vaak kon gebruiken, en ik wist niet beter, want ik vond het geweldig.

Maar nee, ik heb nooit wiet gebruikt om een reden buiten plezier hebben met vrienden. Ik word niet rustig van een joint maar ga vooral keihard hallucineren.

Ik zie wel om mij heen dat de meeste mensen wel een reden hebben. Angst, trauma, energie. Maar dat hoeft niet bij iedereen. Ik dacht het kan gewoon niet zoveel kwaad als ik me prima voel. Had ook geen onderzoek gedaan ofzo. Veel spijt dat ik zoveel heb gerookt in mijn leven dat ik HPPD heb gekregen, dat absoluut.

Wel heb ik relatief zeldzaam dat ik na 2 dagen geen wiet roken wel last heb van flinke afkick, maar me geweldig voel. Super wakker en opgewekt, vrolijk en blij. Wel zieke zweetaanvallen, maar dat maakt me niet zoveel uit. Mensen die stoppen met wiet na extreem gebruik zoals ik hebben ook mentale afkick wegens het ontsnappen wat ze deden tijdens drugs of wiet. Dat heb ik niet gelukkig

"Ik zou zelf denken dat verslaving minder snel op de loer ligt als alles lekker gaat."

Absoluut, Veeel meer kan op verslaving dan. Maar het kan wel als het lekker gaat
Klik om te vergroten...
Misschien kun je de oorzaak zoeken in overmoedigheid? Of was je naïef over de gevolgen. Of simpelweg slecht geïnformeerd. Of makkelijk beïnvloedbaar.

Kan waardevol zijn om dit te ontdekken in jezelf, want vanzelfsprekend kunnen die ‘zwakheden’ gevolgen hebben in andere aspecten van je leven.
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ben er zojuist nu wel echt heel erg zeker van dat ik gebruik omdat ik nauwelijks sociale prikkels binnenkrijg. Als ik blow koop ik hasj in de coffeeshop en kom ik heel even onder de mensen. Vooral ook omdat ik dan een reden heb om junkfood te kopen in de supermarkt. Dan kom ik weer heel even onder de mensen. Het is voor mij niet dat ik wil blowen en junkfood wil eten, maar ik wil met mensen praten en hun aanwezigheid ervaren. Als ik meer mensen om mij heen zou hebben, zou het voor mij minder moeilijk zijn om nuchter te zijn.
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#4
PsychedelicMagic zei:
Als ik meer mensen om mij heen zou hebben, zou het voor mij minder moeilijk zijn om nuchter te zijn.
Klik om te vergroten...

En hoe zou je dat kunnen bereiken?
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#5
Purplext zei:
En hoe zou je dat kunnen bereiken?
Klik om te vergroten...
Lastig. Heel mijn leven sluit ik mijzelf buiten door mijn gedrag. Nog nooit mensen gevonden die met mij willen en kunnen omgaan. 1 op 1 kom ik tot mijn recht, maar vriendinnen willen babys en ik heb geen interesse in haar vrienden en familie. Als ik weer eens geld heb ga ik een raamprostituee ballen.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Als je alleen al naar roken kijkt, hoe kan je dan stellen dat verslaving niet bestaat🤣
Of het nou daadwerkelijk een ziekte is betwijfel ik, zie het zelf meer als een stoornis.
N
NaschLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik bekijk verslaving vanuit een hypnotherapeutisch perspectief: een geïnstalleerd programmaatje in het onderbewustzijn dat om een bepaalde reden een patroon in stand houdt. Het onderbewustzijn kent geen goed of fout en neemt alles letterlijk, waardoor er van alles achter kan zitten. Naast de vele processen die soepel verlopen, kan het gebeuren dat een patroon zich blijft herhalen tegen beter weten in, waardoor er een soort innerlijk conflict ontstaat
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Wat een verschillen in de visie van velen....
Verslaving bestaat wel degelijk!
1. Lichamelijke afhankelijkheid, bezie de opiaten. En de benzo's. In mindere mate een weed afhankelijkheid...
Ermee stoppen levert nogal wat (ernstige) bijwerkingen op.
Pijn in de spieren, angst, diarree, en dit heeft beslist een directe link naar het gebruiken van die stoffen toe.
2. Geestelijk verslaafd zijn.
Dat is met sos al te bewijzen, naast speed en andere stimulanten zoals amfetamine.
Om te stoppen en dit vol te houden, is een sterke wilskracht beslist noodzakelijk.
Dit alles is toch agemeen bekend...
Ikzelf begon met hash, puur uit nieuwsgierigheid.
Opiaten, na zware pijnlijke operaties.
Vandaar.
M
MetalGuyLid
01-01-2024, 00:00
#9
F.E.A.R. zei:
In lijn met de bevindingen van Dr. Carl Hart en op basis van eigen ervaring durf ik te stellen dat drugsverslaving niet bestaat. De echte oorzaak van drugsmisbruik is mentale gesteldheid. Onzekerheid, (generale) angststoornissen, depressie. Maar ook een zwak karakter met gebrekkige mentale taaiheid en veerkracht.

Als je ambities en gelukkig bent val je niet in de val van verslaving.

Ben benieuwd hoe jullie dit zien.

Spoiler
Ik ben zelf - in meer en mindere mate - afhankelijk geweest van GHB, phenibut, benzo’s en kratom.
Klik om te vergroten...
Niet helemaal mee eens!

Ja, inderdaad. Geestelijk zit het tussen je oren. En dan spreek ik voor mezelf, met dat ik 3mmc begon te snuiven om voor mijn vorige baan strakke deadlines te behalen, met werkweken van gemiddeld 70 uur. En ja, dat deed ik mezelf aan voor een lange, lange tijd. Op den duur gaat dat niet meer en moet je wel met de billen bloot. Geen leuke ervaring, maar wel één van de meest leerzame uit mijn leven.

Lichamelijke verslaving, echter... Is heel andere koek! Dan spreek ik even voor een ander... Toevallig hebben mijn omgeving en ik onlangs nog iemand gered uit ons kringetje die doordat hij is gestopt met zijn verslaving (alcohol). Hij kreeg een delirium (acute verwardheid) en is opgenomen geweest voor een paar dagen met medicatie, om bijvoorbeeld een epileptisch insult te voorkomen en dat hij zou kunnen te komen overlijden. Dit allemaal doordat ie moest afkicken van de drank.

Daarom is het ook afhankelijk van het middel waar men verslaafd aan is!
M
MetalGuyLid
01-01-2024, 00:00
#10
Nasch zei:
Het onderbewustzijn kent geen goed of fout en neemt alles letterlijk, waardoor er van alles achter kan zitten. Naast de vele processen die soepel verlopen, kan het gebeuren dat een patroon zich blijft herhalen tegen beter weten in, waardoor er een soort innerlijk conflict ontstaat
Klik om te vergroten...
Ja, zo is dat ook!

Het ligt alleen wel aan het middel. Als je aan een middel verslaafd bent, dat ook lichamelijk verslavend is, dan is professionele hulp zeker noodzakelijk.
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#11
F.E.A.R. zei:
In lijn met de bevindingen van Dr. Carl Hart en op basis van eigen ervaring durf ik te stellen dat drugsverslaving niet bestaat. De echte oorzaak van drugsmisbruik is mentale gesteldheid. Onzekerheid, (generale) angststoornissen, depressie. Maar ook een zwak karakter met gebrekkige mentale taaiheid en veerkracht.

Als je ambities en gelukkig bent val je niet in de val van verslaving.

Ben benieuwd hoe jullie dit zien.

Spoiler
Ik ben zelf - in meer en mindere mate - afhankelijk geweest van GHB, phenibut, benzo’s en kratom.
Klik om te vergroten...
ok

In mijn ogen redeneer je vanuit een positie waaruit je niet kan beoordelen hoe dat is voor anderen.

Vrij vertaald: de geboren miljardair kan zich niet verplaatsen in de armlastigen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Juist.
Het doet er niet meer toe op een gegeven moment, wat precies het middel in casu is.
Je kunt ook afhankelijk worden van gamen, gokken, en nog veel meer, en deze geven nog een afkick, ook...
Verslaving bestaat!
M
MetalGuyLid
01-01-2024, 00:00
#13
Casaan zei:
ok

In mijn ogen redeneer je vanuit een positie waaruit je niet kan beoordelen hoe dat is voor anderen.

Vrij vertaald: de geboren miljardair kan zich niet verplaatsen in de armlastigen.
Klik om te vergroten...
Zo... Kort maar krachtig! 😎👌🏻
N
NaschLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik vind het trouwens interessant dat je je boodschap op een provocerende manier deelt, TS. Recht voor z'n raap en zeker van je zaak. Naast het feit dat ik zoiets met mijn sociale angst niet zou durven en ik er vanuit dat opzicht een zekere bewondering voor heb, komt ook duidelijk naar voren dat je aanpak zijn doel niet mist!
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#15
MetalGuy zei:
Zo... Kort maar krachtig! 😎👌🏻
Klik om te vergroten...
Mja, misschien had ik ook ff moeten zeggen dat dr Carl Hart .........................
Waarbij ik ook moet schrijven dat TS geen moeite neemt om te onderbouwen wat in Carl Hart's onderzoek bijdraagt aan zijn conclusies
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Is bronvermelding dan altijd noodzakelijk?!
Ik trek zelf wel meer zekere conclusies zonder verdere informatie over de bronnen.
Het hangt in casu van het onderwerp af.
En bij vragen, dan kan ik eventueel antwoorden.
J
Jumping JackLid
01-01-2024, 00:00
#17
F.E.A.R. zei:
In lijn met de bevindingen van Dr. Carl Hart en op basis van eigen ervaring durf ik te stellen dat drugsverslaving niet bestaat. De echte oorzaak van drugsmisbruik is mentale gesteldheid. Onzekerheid, (generale) angststoornissen, depressie. Maar ook een zwak karakter met gebrekkige mentale taaiheid en veerkracht.

Als je ambities en gelukkig bent val je niet in de val van verslaving.

Ben benieuwd hoe jullie dit zien.
Klik om te vergroten...
Hey dit klopt wat je zegt.
Ook uit mijn ervaring.
Ik rookte zeker meer dan 10 jaar wiet 24/7
Maar er kwam een punt dat ik het zat was, en wat was ik zat? Dat was mijn eigen gedrag.
Hoe als je een blower in het leven staat.
Toen ben ik op een op andere dag gestopt met roken.
Ik had daarvoor ook nooit geprobeerd om te stoppen.
En toen ik stopte stopte ik meteen.

De mens kan veranderen, een bepaalde ervaring kan de gedachte doen veranderen en dan ineens ben je niet 'verslaafd' meer.
Je kan die keuze maken nadat je iets leert en dan kan het soms even duren voordat je jezelf hebt aangepast maar het kan ook meteen.

Dat betekent ook dat het geen ziekte is.
Met wat jij hier boven verklaart. @F.E.A.R.
En daar ben ik het wel mee eens als we niet praten over een lichamelijke verslaving.
Dat zou je kunnen bestempelen als een ziekte, lichamelijke verslaving.

Het kan dat bepaalde informatie niet tot je doordringt of dat he het simpelweg niet wilt horen omdat je depressief bent en je gewoon lekker wilt voelen.
Todat bepaalde elementen veranderen in je leven of je krijgt een bepaalt besef!
Dan kan je veranderen en kan je zomaar een gewoonte opgeven die je al 10 jaar uitvoert.
Het kunnen vele oorzaken zijn wat een mens kan laten veranderen.

Het menselijke brain kan van alles leren op elke leeftijd en 'besef' kan nog de grootste rol spelen.
Bij de een valt het kwartje wat sneller als bij de andere. Maar iedereen leren en veranderen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Een lichamelijke afhankelijkheid van een opiaat bijvoorbeeld, is zonder meer als ziekte te bezien.
De facto, je wordt zeer ziek door het er ineens mee te stoppen...
Geestelijk, dat is imo een psychische ziekte.
Je hunkert naar de volgende "rush"...
Deze afhankelijkheid is om blijvend te stoppen, er één die je jaaaarenlang plaagt.
Daar is gewoon een compleet ander gedrag aanleren voor nodig.
2 onderdelen vwb gebruik, beide tot één ziekte te bestempelen,
deze met de naam
"drugsverslaving" dekt de lading compleet...
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#19
Drugsforum bestaat ook helemaal niet. Dat is gewoon een illusie van allerlei pixels die door elektrische signalen van computers op een beeldscherm gehallucineerd worden.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
Is dit niet gewoon weer een typisch voorbeeld van verschillende definities hanteren van iets (in dit geval 'verslaving') en iedereen die daardoor langs elkaar heen praat?

Ik denk dat F.E.A.R. gewoon probeert te zeggen dat het middel zelf je niet in zijn greep houdt (als een slaaf), maar dat er allerlei onderliggende problematiek is die zorgt voor het verslavingsgedrag. Het drugsgebruik is dan een gevolg van die problematiek, maar de drugs zelf zijn niet inherent verslavend.

Zo vat ik het op tenminste...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...34567
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."