Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDrugsverslaving bestaat niet

Drugsverslaving bestaat niet

124 antwoorden
22 weergaven
18-5-2026
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Een betere beschrijving zou zijn ;

Alle drugs zijn geestelijk verslavend, alleen is er een onderscheid tussen geestelijke of lichamelijke afkickverschijnselen.
Ik snap uw punt ook hoor, maar je hebt 2 categorieën qua fysiek afhankelijk

- Levensbedreigend en noodzakelijk.
- Niet levensbedreigend en noodzakelijk.
Maar dit is ook maar mijn simpele kijk op de zaken.
J
Jumping JackLid
01-01-2024, 00:00
#2
De Zandman zei:
Wat is dat: drugs misbruiken?
Drugs gebruiken is imo al een vorm van misbruik...
Klik om te vergroten...

Dat is een ouderwetse gedachte zeg.
Ik gebruik al zo lang Lsd en dat is leuk en dat helpt me in mijn gedachtegang.
Ik misbuik dat niet!
Anders zou ik elk weekend Lsd b.v. gebruiken.
Door dat je middel gebruikt om je een keer anders te voelen of goed te voelen is niet de definitie van misbruik.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Puur medisch gezien is het een feit dat drugsverslaving geen verslaving(zekte) is.
Het gaat om de definitie van verslaving.
Als je het medisch bekijkt is de verslaving geestelijk..als je stop kan je fysieke klachten krijgen.. dat uitzitten kan. Afbouwen ook.Je lichaam kan namelijk wel functioneren(alle organen etc. vanuit medisch perspectief bestaat verslaving niet. Het word wel erkend

Als ik voor mijzelf er niet uitkom wat mijn antwoord is. Vraag ik mezelf vaak af..wat is de definitie. En zijn beide standpunten het eens.


Dus of verslaving een ziekte is..een ziekte begint vanuit je lichaam. Drugs en gif breng je zelf in. Een OD doodsoorzaak is bijna altijd: hartstilstand. Kan ook op natuurlijke wijze. Wat is de definitie van een ziekte..
En daar zijn ze niet overuit.

Het is geen virus, geen fysiek trauma, het is nog geen defect in het brein als oorzaak.

Het kan alleen als verslavingsziekte worden erkend als duidelijk is dat er al iets in het brein is veranderd en blijft veranderen.

2e punt..als je ziek word.weet je vaak welke.
ALS is terminaal ,kanker kunnen ze (ligt aan stadium) ook vrij goed voorspellen. Bij ziek.zijn hoort dus ook genezen of overlijden

Maar bij een verslaafde die geen OD neemt. Zal daar niet aan sterven. Alleen vatbaar worden.

Als iemand die clean is terugvalt en de 1e keer valt fataal. Dan kan je niet spreken over een ziekte. Het was zijn eigen keuze.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Cvs..verzameling sympthonen .net zoals fybriomalgie...de ziekte kent geen oorzaak. Dus niet elke arts erkend het als ziekte.

Mijn mening is dat de oorzaak verleden tijd is. Zoek geen oplossing enkel voor je probleem zoals drugs, herstel en genees in body én mind.van enkel afkicken bouw je weinig immuunsysteem op voor de drugstriggers.

Wel als je zorgt dat je zelf.ook sterk en gezond bent..voeding..sport..mindset....meditatie.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Jumping Jack zei:
Dat is een ouderwetse gedachte zeg.
Ik gebruik al zo lang Lsd en dat is leuk en dat helpt me in mijn gedachtegang.
Ik misbuik dat niet!
Anders zou ik elk weekend Lsd b.v. gebruiken.
Door dat je middel gebruikt om je een keer anders te voelen of goed te voelen is niet de definitie van misbruik.
Klik om te vergroten...
Hier in deze post staan wel enkele punten, waarvan ik kan zeggen, dat de grens tussen ge -en mis- bruik niet zwart wit is.
Ik ben het ermee eens, dat " enkele keren " of " Zo af en toe " geen misbruik is.
Zolang het daar maar bij blijft.
Als je zover bent dat het iedere dag gebruik is geworden, dan ligt dit anders in mijn beleving.
Elke dag 10 glazen bier is ook al aardig in die richting..maar zoals ik al zei, er is tussen wit en zwart een heel stuk grijs.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...34567
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."