Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDrugsverslaving bestaat niet

Drugsverslaving bestaat niet

124 antwoorden
18 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
CuriousExplorer zei:
-Mensen die drugsverslaafd worden noem ik geen mentale zwakte.

-Mensen die drugsverslaafd blijven en geen hulp willen noem ik wel mentale zwakte.

Imo een groot verschil tussen beide.
Klik om te vergroten...
Ik had het anders moeten verwoorden wellicht.

Neem mezelf:

Als ik een tijd lang van de wiet afblijf en er dan ineens na een paar maanden de gedachte in me op komt dat het wel weer eens fijn zou zijn om te gebruiken en ik val voor de zoveelste keer weer terug in een tijd lang wiet gebruiken, dan is mijn mentale onoplettendheid toch mijn zwakte geweest? Want ik weet hoe het tientallen, honderden keren eerder is gegaan, maar toch kijk ik daar overheen als het ware en laat het me weer gebeuren.

Dat is het enige wat ik beweer mensen. Ik wil hierin niemand beledigen, ik herken alleen dit gedrag in mezelf en vind het interessant om hierop te reflecteren. Zo zie ik het gebeuren dat ik weer in een verslaving terugval. Niet alleen met wiet, maar in het verleden ook met eten, porno, etc.

Als we dit probleem van onoplettendheid niet mogen benoemen, hoe kunnen we hier dan wat aan doen?
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mindless zei:
Ik had het anders moeten verwoorden wellicht.

Neem mezelf:

Als ik een tijd lang van de wiet afblijf en er dan ineens na een paar maanden de gedachte in me op komt dat het wel weer eens fijn zou zijn om te gebruiken en ik val voor de zoveelste keer weer terug in een tijd lang wiet gebruiken, dan is mijn mentale onoplettendheid toch mijn zwakte geweest?
Klik om te vergroten...
Is dit niet gewoon omdat er waarschijnlijk ook leuke herinnerringen zijn?
Mindless zei:
Want ik weet hoe het tientallen, honderden keren eerder is gegaan, maar toch kijk ik daar overheen als het ware en laat het me weer gebeuren.
Klik om te vergroten...
Of je zoekt afleiding uit een verder drugsvrij normaal leven.
Mindless zei:
Dat is het enige wat ik beweer mensen. Ik wil hierin niemand beledigen, ik herken alleen dit gedrag in mezelf en vind het interessant om hierop te reflecteren. Zo zie ik het gebeuren dat ik weer in een verslaving terugval. Niet alleen met wiet, maar in het verleden ook met eten, porno, etc.
Klik om te vergroten...
Ik begrijp je. Maar er is een verschil tussen in een verslaving terechtkomen (hetzij terugval, hetzij nieuwe verslaving) en in een verslaving blijven zitten. Ik bedoel het niks als een aanval.
Mindless zei:
Als we dit probleem van onoplettendheid niet mogen benoemen, hoe kunnen we hier dan wat aan doen?
Klik om te vergroten...
Omdat onoplettendheid een rare woordkeuze is.
Als je eraan zou toegeven is het ook deels een bewuste keuze geweest.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#3
** Ik weet dat ik meer smiley's moet gebruiken.
Ik wil niet aanvallend overkomen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
CuriousExplorer zei:
Is dit niet gewoon omdat er waarschijnlijk ook leuke herinnerringen zijn?
Klik om te vergroten...
Ja, daarom denken we eraan het weer te doen, maar tegelijkertijd negeerde ik tegenover mezelf al de dingen die er slecht aan waren voor mij. Op die manier kan ik dus keer op keer weer iets doen dat uiteindelijk slecht voor me is. Eigenlijk wil ik stoppen, maar ik ga toch door omdat ik die dingen op dat moment negeer. In die zin zijn dat dus zwaktes voor mij. Dat betekent niet dat ik (of wie dan ook) een zwak persoon is als diegene ergens verslaafd aan raakt. Natuurlijk, mensen kunnen juist enorm sterk zijn en alsnog in een verslaving terechtkomen. Ik wil ook nooit beweren dat dat niet zo is.

CuriousExplorer zei:
Of je zoekt afleiding uit een verder drugsvrij normaal leven.
Klik om te vergroten...
Er zijn wel nog vele meer verslavingen dan aan middelengebruik alleen. Zelfs dingen die aan de oppervlakte misschien goed lijken.

Ik denk hier misschien allemaal teveel over na. :wink: Maar ik vind dit allemaal erg interessant en wil vooral ook in mezelf ontdekken hoe ik die menselijke neiging naar verslaving moet benaderen.

CuriousExplorer zei:
Ik begrijp je. Maar er is een verschil tussen in een verslaving terechtkomen (hetzij terugval, hetzij nieuwe verslaving) en in een verslaving blijven zitten. Ik bedoel het niks als een aanval.
Klik om te vergroten...
Ik bedoel hier ook niks als aanval, al begrijp ik dat dit zeer gevoelig kan liggen bij mensen. Excuses daarvoor als het zo is aangekomen.

Maar mensen... We moeten deze dingen toch bespreekbaar kunnen maken? Is het niet heel belangrijk om te onderzoeken waarom wij als mensen steeds weer in verslavingen (terug)vallen?

CuriousExplorer zei:
Omdat onoplettendheid een rare woordkeuze is.
Als je eraan zou toegeven is het ook deels een bewuste keuze geweest.
Klik om te vergroten...
Ja deels ja. Maar het onbewuste gedeelte is hetgene wat je dus in de verslaving werkt. Het is toch de moeite waard om juist dat te onderzoeken?
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Ja, daarom denken we eraan het weer te doen, maar tegelijkertijd negeerde ik tegenover mezelf al de dingen die er slecht aan waren voor mij. Op die manier kan ik dus keer op keer weer iets doen dat uiteindelijk slecht voor me is. Eigenlijk wil ik stoppen, maar ik ga toch door omdat ik die dingen op dat moment negeer.
Klik om te vergroten...
Je negeerde de slechte dingen. Logisch, mensen onthouden nou eenmaal sneller de leuke dingen aan zaken zoals drugs dan de slechte dingen.

Zie de reports over 3mmc er maar even op na. Bijna allemaal beseffen ze dat het slecht is, maar bijna allemaal pochen er over wat voor goeds het doet.
Mindless zei:
Er zijn wel nog vele meer verslavingen dan aan middelengebruik alleen. Zelfs dingen aan de oppervlakte misschien goed lijken.
Klik om te vergroten...
Agree. Maar OP spreekt vnl over drugs.
Mindless zei:
Ik denk hier misschien allemaal teveel over na.
Klik om te vergroten...
Nee hoor.😄
Mindless zei:
:wink: Maar ik vind dit allemaal erg interessant en wil vooral ook in mezelf ontdekken hoe ik die menselijke neiging naar verslaving moet benaderen.


Ik bedoel hier ook niks als aanval, al begrijp ik dat dit zeer gevoelig kan liggen bij mensen. Excuses daarvoor als het zo is aangekomen.
Klik om te vergroten...
Het was meer dat ik dit gesprek al eens had met GangGang. Excuses zijn niet nodig. 😄
Mindless zei:
Maar mensen... We moeten deze dingen toch bespreekbaar kunnen maken? Is het niet heel belangrijk om te onderzoeken waarom wij als mensen steeds weer in verslavingen (terug)vallen?
Klik om te vergroten...
Tuulijk moeten we zoiets kunnen bespreken.
Mindless zei:
Ja deels ja. Maar het onbewuste gedeelte is hetgene wat je dus in de verslaving werkt. Het is toch de moeite waard om juist dat te onderzoeken?
Klik om te vergroten...
Het onbewuste gedeelte kun je ook zien als impulsiviteit.

Hoe ik in aanraking ben gekomen met drugs? Impulsiviteit

Waarom ik soms zonder teveel nadenken drugs gebruik? Impulsiviteit

Het is wel een interessant onderwerp, en ook al heb ik mijn eigen visie, ik respecteer iedereen zijn inzicht en mening.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
CuriousExplorer zei:
Je negeerde de slechte dingen. Logisch, mensen onthouden nou eenmaal sneller de leuke dingen aan zaken zoals drugs dan de slechte dingen.
Klik om te vergroten...
Ja, maar in mijn ogen gaat het nog een stap verder:

Ik negeerde bewust die dingen (stopte ze in mijn onderbewuste) om mijn gebruik voort te kunnen zetten. Ik wíst dat het niet goed voor me was, maar haalde mezelf middels mijn gedachten over om tóch te gebruiken. Omdat ik de positieve effecten wou ervaren, stopte ik mijn wetenschap over de negatieve effecten (tijdelijk) weg. Dit is wat we als mens hebben: het vermogen om te liegen (of in ieder geval dingen achter te houden) tegen onszelf en zo destructief gedrag (in wat voor mate dan ook) voort te zetten.

CuriousExplorer zei:
Het was meer dat ik dit gesprek al eens had met GangGang. Excuses zijn niet nodig. 😄
Klik om te vergroten...
Nou ja, voor een ieder die er wel aanstoot aan nam dan. :)

CuriousExplorer zei:
Het onbewuste gedeelte kun je ook zien als impulsiviteit.

Hoe ik in aanraking ben gekomen met drugs? Impulsiviteit

Waarom ik soms zonder teveel nadenken drugs gebruik? Impulsiviteit
Klik om te vergroten...
Precies ja. Dat is ook een vorm van onbewustheid.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#7
Er zou de optie moeten zijn om bepaalde quotes leuk te vinden, en andere niet in 1 post.

*Wil er niks mee zeggen, dacht er net aan.

Met u discussiëren @Mindless lucht op. Jij reageert inhoudelijk, en gaat niet zomaar wat roepen. Thanks makker.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
Uit gewoonte drugs doen zie ik persoonlijk ook niet als er met je volle verstand bij zijn. Meer als in een onbewust patroon zitten.
Klik om te vergroten...
Ik wel. Ik maak op dat moment een bewuste keuze, ook al ken ik de consquenties.

Heeft niks met een onbewust patroon te maken. Zou het zelfs eerder een bewust patroon durven noemen als het dan toch benoemd moet worden.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Mindless zei:
Je hebt een eigen wil toch? Je bent er toch bij als je het je neus in snuift? Je ziet op een gegeven moment toch dat het van recreatief naar problematisch gebruik gaat? Zo niet, dan mankeert er wat aan je onderscheidingsvermogen.

Daar hoef je geen extreme onderliggende problematiek voor te hebben. De gemiddelde mens is verslavingsgevoelig. Kijk hoe we wereldwijd met smartphones en social media omgaan. Hele volksstammen zijn hier verslaafd aan. Dit is niet omdat het (smartphones en social media) inherent verslavend is en je daar per definitie niets tegenin kunt brengen, maar dat de mens(elijke geeest) gemiddeld gezien een zwakte heeft voor dergelijke geestelijke stimulatie en daar slim op in wordt gespeeld door tech bedrijven. Dit is een probleem dat in principe in ons ligt, niet in de technologie (al vind ik het heel kwalijk dat tech bedrijven dit weten en er misbruik van maken door die tech te ontwikkelen om in te spelen op die geestelijke zwaktes). Zelfde met drugs. Dus ik snap het punt van dit topic wel.

Als we in deze maatschappij geen onderliggende problematiek zeggen te hebben, zegt dat niet dat we geestelijk gezond zijn in mijn ogen, enkel dat we geen extreme geestelijke problematiek hebben. De lat voor geestelijke gezondheid ligt in mijn ogen zeer laag in onze maatschappij.


Dat denk ik ook ja, een gedragsstoornis. Natuurlijk zou je het een geestelijke ziekte kunnen noemen, is immers wat een definitie ding.

Verslaving bestaat natuurlijk wel, maar is imo geankerd in verslavingsgevoeligheid, teweeggebracht door allerlei onderliggende factoren.

Ik ga dat filmpje later even kijken.
Klik om te vergroten...
Je zult het filmpje heel interessant vinden denk ik, worden een hoop keiharde feiten besproken wat mensen flink zou verbazen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
CuriousExplorer zei:
Ik wel. Ik maak op dat moment een bewuste keuze, ook al ken ik de consquenties.

Heeft niks met een onbewust patroon te maken. Zou het zelfs eerder een bewust patroon durven noemen als het dan toch benoemd moet worden.
Klik om te vergroten...
Dat heeft het wel imo. Iemand die bewust ervoor kiest drugs te blijven misbruiken, kan nog steeds wel in een meer onderliggend onbewust patroon zitten. Als je bij vol bewustzijn bent over wat bepaald drugsmisbruik met je doet, dan zou je het niet doen. Daarom ook dat bijvoorbeeld LSD zo enorm goed werkt tegen verslavingen bij sommigen. Omdat ze niet alleen maar oppervlakkig, maar in de diepte zien wat ze zichzelf aandoen. Ze zien de grotere patronen vanuit een breder perspectief.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
Is dit niet gewoon weer een typisch......
Klik om te vergroten...
Mindless zei:
het middel zelf je niet in zijn greep houdt (als een slaaf),
Klik om te vergroten...
noot: hoe zit dit dan mbt diacetylmorfine??
Mindless zei:
...... de drugs zelf zijn niet inherent verslavend.
Klik om te vergroten...
noot: opiaten alleen al zijn zwaar verslavend .
let eens op heroïne.
Al de mensen, die vaker dit middel gebruiken, wat gaan ze doen als het geld op is, en ook het voorraadje daarvan?
Mindless zei:
Zo vat ik het op tenminste...
Klik om te vergroten...
Noot: zou kunnen.
Ik denk hier echt heel anders over.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
De Zandman zei:
noot: hoe zit dit dan mbt diacetylmorfine??

noot: opiaten alleen al zijn zwaar verslavend .
let eens op heroïne.
Al de mensen, die vaker dit middel gebruiken, wat gaan ze doen als het geld op is, en ook het voorraadje daarvan?

Noot: zou kunnen.
Ik denk hier echt heel anders over.
Klik om te vergroten...
Lichamelijke verslaving is uiteraard een heel ander verhaal. Je zult dan moeten gebruiken om niet lichamelijk in gevaar te komen.
D
De ApothekerLid
01-01-2024, 00:00
#13
Nee mijn lichaam is geel en koud en ik tril hel weg door de niet bestaande verslaving
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik zou nog even samengevat willen toelichten wat er in dat filmpje beweert wordt.

Ze hebben een experiment gedaan met ratten in een kooi die konden kiezen uit gewoon water of heroïne water, bijna alle ratten kozen voor het heroïne water en gingen eraan dood. Toen bedacht iemand maar wacht eens even: de ratten hebben helemaal niks en zitten doodzielig in een eenzame kooi.
Bij het volgende experiment bouwde ze een heel rattenpark waar de ratten alles hadden wat hun hartje verlangde van eten tot aan maatjes en vrouwtjes toe en wat bleek, bijna in geen enkel geval kozen de ratten voor het heroïne water.

Nu wordt er gedacht, wat nou als verslaving niet is het verlangen naar een middel, maar het verlangen naar een connectie die wij maken met drugs als wij niet met iets anders die connectie kunnen maken bijvoorbeeld het ontbreken van diepe banden met geliefden en familie en vrienden.
Dit verklaart waarom de kans heel groot is om verslaafd te raken wanneer je leven volledig shit is!
Ook wordt er gesproken over het feit dat mensen die uit het ziekenhuis komen en daar behandeld werden met opiaten, niet terugkomen als een stel junkies. Ze beweren zelfs in deze gevallen dat er niet eens gesproken wordt over een lichamelijke ontwenning.
Als dit allemaal waar zou zijn (wat ik grotendeels geloof) betekend dit dat onze aanpak van verslaving totaal verkeerd is! Ze geven ook als voorbeeld dat in Portugal alle drugs zijn gelegaliseerd van cannabis tot aan crack, heroïne toe. En dat dit besluit is gekomen na meerdere onderzoeken en de eerdere methodes van verslaving behandelen allemaal mislukte zoals in de rest van de wereld. En wat bleek, nu de nieuwe manier daar van verslaafde mensen helpen anders is geworden, namelijk: In plaats van de verslaafde verstoten en intern proberen te behandelen als een mislukkeling en fout van de maatschappij helpen ze de verslaafde mensen nu door het aan te pakken zoals uit het onderzoek van de ratten. Ze helpen de persoon met het herstellen van zijn banden, met het helpen met krijgen van een nieuwe baan. En wat blijkt.... Uit alle onderzoeken is gebleken dat de enorme verslavingsproblemen die het land kende, met 50% is gedaald! Terwijl hun vorige aanpak, die je overal terugziet inclusief in Nederland het verslavingsprobleem alleen maar verergerde!

Hieruit kun je dus wel opmaken dat het belangrijk is dat wij mensen het probleem totaal anders moeten gaan benaderen, dit is een filmpje die een verpleegster in een kliniek mij liet zien omdat zij sterk geloofde dat de aanpak van de verslavingszorg totaal anders moet!
En hier ben ik het volledig mee eens, het wordt tijd dat de mensen die verslaafd zijn op de juiste manier geholpen gaan worden en dit houdt in om te beginnen door ze niet wijs te maken dat ze een ziekte hebben maar juist de onderliggende problemen helpen aan te pakken. Dit kan depressie, rouw, angststoornis, lichamelijke ziekte/beperking zijn ga maar door. Ik hoop dat ik jullie wat wijzer maak met deze informatie en dat het mensen zal helpen!

Het wordt tijd dat er veranderingen komen.... En wij allen maken hier deel van uit. Stay strong and stay bonded no matter how hard life gets.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Waarom hebben mensen zo'n moeite om de intentie van dit topic te begrijpen? Natuurlijk bestaat verslaving wel, maar de TS stelt dat dit meer aan de kant van de gebruiker ligt, dan het middel. Althans, zo lees ik het.
P
PerfectChaosLid
01-01-2024, 00:00
#16
Interessant! Laatst het boek "Intoxication: The Universal Drive for Mind-Altering Substances" van Ronald K. Siegel gelezen, hij zet in dit boek uiteen waarom hij denkt dat er een zogenaamde '4th drive' is.

Deze 4th drive is de hunkering (pursuit) naar veranderde staten van bewustzijn, de andere drie: seks, eten en slaap. Alhoewel ik het niet met alles eens ben wat hij aanhaalt in zijn boek is het wel een interessant perspectief: drugsgebruik is al zo oud als de mensheid zelf en komt in alle werelddelen voor en kan derhalve gezien worden als onderdeel van de mens. Mocht iemand de digitale versie van het boek willen, shoot me a message!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Dat mensen die in moeilijkere omstandigheden mss eerder neigen tot middelen gebruik, is allang een bekend feit.
Eenvoudig dan maar alles gaan vrijgeven is geen goed idee.
In ons landje gaat dit tegen een heleboel internationale verdragen in, en, dat vrijgeven gaat een gigantische aanzuigende werking hebben op gebruikers uit de naastliggende landen. Waar er geen vrijgeven gaan komen.
De mensen, die in de problemen zitten maar even voorkeursrechten gaan geven, heeft tot enorme gevolgen mbt discriminatie van positie, wie mag wel, en wie niet, is helemaal niet uitvoerbaar.
Het filmpje, waarin al die uitspraken gedaan worden, niks nieuws onder de zon. Daarvoor hoef je geen wetenschapper te zijn ..
Ik ga dus niet mee in dit soort van problemen oplossing. Sterker nog, ik ben ertegen.
Want dit model gaat niet werken. Integendeel.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik heb niet alles gelezen. Maar ik zie het een beetje zo. Als je geluk zoekt buiten jezelf dan word je een slaaf van dat gene wat je geluk geeft.

Dus als je niet verslaafd wil raken is de enige optie om geluk uit jezelf te putten.

Creativitijt en aanwezigheid zijn de beste methodes daar in denk ik.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mindless zei:
Lichamelijke verslaving is uiteraard een heel ander verhaal. Je zult dan moeten gebruiken om niet lichamelijk in gevaar te komen.
Klik om te vergroten...
Of: blijven gebruiken om niet doodziek te worden..die mensen zijn er.
Constant gebruiken om niet ziek te worden...
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Martinus zei:
........Als je geluk zoekt buiten jezelf dan word je een slaaf van dat gene wat je geluk geeft.

Dus als je niet verslaafd wil raken is de enige optie om geluk uit jezelf te putten......
Klik om te vergroten...
En zeer goede bijdrage in dit topic...
Alles, wat je extra genot geeft, heeft een prijs.
Alles!
Drank? Kater.
Thc? Hoofdpijn.
speed? Brak worden
Mdma? Kater
Coca? Gaten in tussenschot neus, paranoia
Opiaten? Zeer ziek worden bij ontwenning
Enz enz
Los van het feit dat al deze middelen pijn in de portemonnee brengen
..

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234567
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."