Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDrugsverslaving bestaat niet

Drugsverslaving bestaat niet

124 antwoorden
20 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mindless zei:
Is dit niet gewoon weer een typisch......
Klik om te vergroten...
Mindless zei:
het middel zelf je niet in zijn greep houdt (als een slaaf),
Klik om te vergroten...
noot: hoe zit dit dan mbt diacetylmorfine??
Mindless zei:
...... de drugs zelf zijn niet inherent verslavend.
Klik om te vergroten...
noot: opiaten alleen al zijn zwaar verslavend .
let eens op heroïne.
Al de mensen, die vaker dit middel gebruiken, wat gaan ze doen als het geld op is, en ook het voorraadje daarvan?
Mindless zei:
Zo vat ik het op tenminste...
Klik om te vergroten...
Noot: zou kunnen.
Ik denk hier echt heel anders over.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
De Zandman zei:
noot: hoe zit dit dan mbt diacetylmorfine??

noot: opiaten alleen al zijn zwaar verslavend .
let eens op heroïne.
Al de mensen, die vaker dit middel gebruiken, wat gaan ze doen als het geld op is, en ook het voorraadje daarvan?

Noot: zou kunnen.
Ik denk hier echt heel anders over.
Klik om te vergroten...
Lichamelijke verslaving is uiteraard een heel ander verhaal. Je zult dan moeten gebruiken om niet lichamelijk in gevaar te komen.
D
De ApothekerLid
01-01-2024, 00:00
#3
Nee mijn lichaam is geel en koud en ik tril hel weg door de niet bestaande verslaving
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik zou nog even samengevat willen toelichten wat er in dat filmpje beweert wordt.

Ze hebben een experiment gedaan met ratten in een kooi die konden kiezen uit gewoon water of heroïne water, bijna alle ratten kozen voor het heroïne water en gingen eraan dood. Toen bedacht iemand maar wacht eens even: de ratten hebben helemaal niks en zitten doodzielig in een eenzame kooi.
Bij het volgende experiment bouwde ze een heel rattenpark waar de ratten alles hadden wat hun hartje verlangde van eten tot aan maatjes en vrouwtjes toe en wat bleek, bijna in geen enkel geval kozen de ratten voor het heroïne water.

Nu wordt er gedacht, wat nou als verslaving niet is het verlangen naar een middel, maar het verlangen naar een connectie die wij maken met drugs als wij niet met iets anders die connectie kunnen maken bijvoorbeeld het ontbreken van diepe banden met geliefden en familie en vrienden.
Dit verklaart waarom de kans heel groot is om verslaafd te raken wanneer je leven volledig shit is!
Ook wordt er gesproken over het feit dat mensen die uit het ziekenhuis komen en daar behandeld werden met opiaten, niet terugkomen als een stel junkies. Ze beweren zelfs in deze gevallen dat er niet eens gesproken wordt over een lichamelijke ontwenning.
Als dit allemaal waar zou zijn (wat ik grotendeels geloof) betekend dit dat onze aanpak van verslaving totaal verkeerd is! Ze geven ook als voorbeeld dat in Portugal alle drugs zijn gelegaliseerd van cannabis tot aan crack, heroïne toe. En dat dit besluit is gekomen na meerdere onderzoeken en de eerdere methodes van verslaving behandelen allemaal mislukte zoals in de rest van de wereld. En wat bleek, nu de nieuwe manier daar van verslaafde mensen helpen anders is geworden, namelijk: In plaats van de verslaafde verstoten en intern proberen te behandelen als een mislukkeling en fout van de maatschappij helpen ze de verslaafde mensen nu door het aan te pakken zoals uit het onderzoek van de ratten. Ze helpen de persoon met het herstellen van zijn banden, met het helpen met krijgen van een nieuwe baan. En wat blijkt.... Uit alle onderzoeken is gebleken dat de enorme verslavingsproblemen die het land kende, met 50% is gedaald! Terwijl hun vorige aanpak, die je overal terugziet inclusief in Nederland het verslavingsprobleem alleen maar verergerde!

Hieruit kun je dus wel opmaken dat het belangrijk is dat wij mensen het probleem totaal anders moeten gaan benaderen, dit is een filmpje die een verpleegster in een kliniek mij liet zien omdat zij sterk geloofde dat de aanpak van de verslavingszorg totaal anders moet!
En hier ben ik het volledig mee eens, het wordt tijd dat de mensen die verslaafd zijn op de juiste manier geholpen gaan worden en dit houdt in om te beginnen door ze niet wijs te maken dat ze een ziekte hebben maar juist de onderliggende problemen helpen aan te pakken. Dit kan depressie, rouw, angststoornis, lichamelijke ziekte/beperking zijn ga maar door. Ik hoop dat ik jullie wat wijzer maak met deze informatie en dat het mensen zal helpen!

Het wordt tijd dat er veranderingen komen.... En wij allen maken hier deel van uit. Stay strong and stay bonded no matter how hard life gets.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Waarom hebben mensen zo'n moeite om de intentie van dit topic te begrijpen? Natuurlijk bestaat verslaving wel, maar de TS stelt dat dit meer aan de kant van de gebruiker ligt, dan het middel. Althans, zo lees ik het.
P
PerfectChaosLid
01-01-2024, 00:00
#6
Interessant! Laatst het boek "Intoxication: The Universal Drive for Mind-Altering Substances" van Ronald K. Siegel gelezen, hij zet in dit boek uiteen waarom hij denkt dat er een zogenaamde '4th drive' is.

Deze 4th drive is de hunkering (pursuit) naar veranderde staten van bewustzijn, de andere drie: seks, eten en slaap. Alhoewel ik het niet met alles eens ben wat hij aanhaalt in zijn boek is het wel een interessant perspectief: drugsgebruik is al zo oud als de mensheid zelf en komt in alle werelddelen voor en kan derhalve gezien worden als onderdeel van de mens. Mocht iemand de digitale versie van het boek willen, shoot me a message!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Dat mensen die in moeilijkere omstandigheden mss eerder neigen tot middelen gebruik, is allang een bekend feit.
Eenvoudig dan maar alles gaan vrijgeven is geen goed idee.
In ons landje gaat dit tegen een heleboel internationale verdragen in, en, dat vrijgeven gaat een gigantische aanzuigende werking hebben op gebruikers uit de naastliggende landen. Waar er geen vrijgeven gaan komen.
De mensen, die in de problemen zitten maar even voorkeursrechten gaan geven, heeft tot enorme gevolgen mbt discriminatie van positie, wie mag wel, en wie niet, is helemaal niet uitvoerbaar.
Het filmpje, waarin al die uitspraken gedaan worden, niks nieuws onder de zon. Daarvoor hoef je geen wetenschapper te zijn ..
Ik ga dus niet mee in dit soort van problemen oplossing. Sterker nog, ik ben ertegen.
Want dit model gaat niet werken. Integendeel.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik heb niet alles gelezen. Maar ik zie het een beetje zo. Als je geluk zoekt buiten jezelf dan word je een slaaf van dat gene wat je geluk geeft.

Dus als je niet verslaafd wil raken is de enige optie om geluk uit jezelf te putten.

Creativitijt en aanwezigheid zijn de beste methodes daar in denk ik.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ja, je lichaam is afhankelijk, maar het is niet verslaaft. Wat stopt je om gewoon rustig af te bouwen van een drug die lichamelijke afhankelijkheid creeer... De geest lijkt mij.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
Martinus zei:
Ja, je lichaam is afhankelijk, maar het is niet verslaaft. Wat stopt je om gewoon rustig af te bouwen van een drug die lichamelijke afhankelijkheid creeer... De geest lijkt mij.
Klik om te vergroten...
Maar je bent bij een lichamelijke verslaving gedwongen rustig af te bouwen. Met een geestelijke verslaving kun je zonder lichamelijk gevaar direct stoppen, als je dat geestelijk aankan.

CuriousExplorer zei:
Ja en nee.
Speed is geestelijk verslavend, maar als je na langdurig gebruik ineens CT stopt wordt je ook fysiek afhankelijk.

Dan grijp je naar benzo's omdat je lichaam gewend is geraakt aan nachten doorhalen.

Dan grijp je naar energie boosters omdat je je compleet energieloos voelt.

Dus dan verander je van middel omdat uw lichaam dat vraagt. Net zoals je bij een benzo withdrawl ook een taper krijgt omdat je lichaam dat vraagt.

Je gaat niet sterven zonder benzo of energiebooster, maar om te zeggen dat je op dat moment niet fysiek afhankelijk bent van andere middelen is een brug te ver.
Klik om te vergroten...
Precies, je gaat niet sterven. Bij lichamelijke afhankelijkheid mogelijk wel.

Dit is toch een duidelijk verschil lijkt mij persoonlijk.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Bij een zware benzoafkick komt de dood soms 'als optie voorbij. Sommige drukken het weg. Maar niet iedereen.
Als doodsoorzaken werd neergezet:.drugsgebruik

Ik denk dat mensen zullen schrikken als ze de echte cijfers zien van suïcide.door.mentale afkick

Dit komt uit je brein. Maar is het dan fysiek of psychisch?

Je kan fysiek slechts.wat slap.en trillend zijn.. maar mentaal ga je door het diepste dal. Niet somber..nee echt heel ver hoe kan dat zo'n verschil...weet iemand dat?
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Maar je bent bij een lichamelijke verslaving gedwongen rustig af te bouwen. Met een geestelijke verslaving kun je zonder lichamelijk gevaar direct stoppen, als je dat geestelijk aankan.


Precies, je gaat niet sterven. Bij lichamelijke afhankelijkheid mogelijk wel.

Dit is toch een duidelijk verschil lijkt mij persoonlijk.
Klik om te vergroten...
Het is een duidelijk verschil qua eventuele afloop/symptomen/uitwerkingen. Dat klopt.
Maar zowel mijn voorbeeld, als het afkicken van opiaten zijn beide fysiek afhankelijk.
Dat was wat ik wou aantonen. Alleen begint de focus teveel op het verschil geestelijke / lichamelijke verslaving te liggen ipv de oorspronkelijke topic titel.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
CuriousExplorer zei:
Het is een duidelijk verschil qua eventuele afloop/symptomen/uitwerkingen. Dat klopt.
Maar zowel mijn voorbeeld, als het afkicken van opiaten zijn beide fysiek afhankelijk.
Dat was wat ik wou aantonen. Alleen begint de focus teveel op het verschil geestelijke / lichamelijke verslaving te liggen ipv de oorspronkelijke topic titel.
Klik om te vergroten...
Oké ik begrijp je punt. Stoppen met een langdurige speedverslaving zal een grote weerslag hebben op het lichamelijk functioneren door middel van onder andere ernstig energiegebrek. Heb dit ook direct vernomen van Syl, dat dit zo bij haar ging.

In de regel wordt er toch wel onderscheid gemaakt tussen geestelijk verslavende middelen en lichamelijk verslavende middelen en dan gaat het denk ik om de aanwezigheid of afwezigheid van acuut levensgevaar dat optreedt bij stoppen met die drug.

Lichaam en geest zijn verder natuurlijk geen twee compleet aparte aspecten van ons.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#14
Een betere beschrijving zou zijn ;

Alle drugs zijn geestelijk verslavend, alleen is er een onderscheid tussen geestelijke of lichamelijke afkickverschijnselen.
Ik snap uw punt ook hoor, maar je hebt 2 categorieën qua fysiek afhankelijk

- Levensbedreigend en noodzakelijk.
- Niet levensbedreigend en noodzakelijk.
Maar dit is ook maar mijn simpele kijk op de zaken.
J
Jumping JackLid
01-01-2024, 00:00
#15
De Zandman zei:
Wat is dat: drugs misbruiken?
Drugs gebruiken is imo al een vorm van misbruik...
Klik om te vergroten...

Dat is een ouderwetse gedachte zeg.
Ik gebruik al zo lang Lsd en dat is leuk en dat helpt me in mijn gedachtegang.
Ik misbuik dat niet!
Anders zou ik elk weekend Lsd b.v. gebruiken.
Door dat je middel gebruikt om je een keer anders te voelen of goed te voelen is niet de definitie van misbruik.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Puur medisch gezien is het een feit dat drugsverslaving geen verslaving(zekte) is.
Het gaat om de definitie van verslaving.
Als je het medisch bekijkt is de verslaving geestelijk..als je stop kan je fysieke klachten krijgen.. dat uitzitten kan. Afbouwen ook.Je lichaam kan namelijk wel functioneren(alle organen etc. vanuit medisch perspectief bestaat verslaving niet. Het word wel erkend

Als ik voor mijzelf er niet uitkom wat mijn antwoord is. Vraag ik mezelf vaak af..wat is de definitie. En zijn beide standpunten het eens.


Dus of verslaving een ziekte is..een ziekte begint vanuit je lichaam. Drugs en gif breng je zelf in. Een OD doodsoorzaak is bijna altijd: hartstilstand. Kan ook op natuurlijke wijze. Wat is de definitie van een ziekte..
En daar zijn ze niet overuit.

Het is geen virus, geen fysiek trauma, het is nog geen defect in het brein als oorzaak.

Het kan alleen als verslavingsziekte worden erkend als duidelijk is dat er al iets in het brein is veranderd en blijft veranderen.

2e punt..als je ziek word.weet je vaak welke.
ALS is terminaal ,kanker kunnen ze (ligt aan stadium) ook vrij goed voorspellen. Bij ziek.zijn hoort dus ook genezen of overlijden

Maar bij een verslaafde die geen OD neemt. Zal daar niet aan sterven. Alleen vatbaar worden.

Als iemand die clean is terugvalt en de 1e keer valt fataal. Dan kan je niet spreken over een ziekte. Het was zijn eigen keuze.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Cvs..verzameling sympthonen .net zoals fybriomalgie...de ziekte kent geen oorzaak. Dus niet elke arts erkend het als ziekte.

Mijn mening is dat de oorzaak verleden tijd is. Zoek geen oplossing enkel voor je probleem zoals drugs, herstel en genees in body én mind.van enkel afkicken bouw je weinig immuunsysteem op voor de drugstriggers.

Wel als je zorgt dat je zelf.ook sterk en gezond bent..voeding..sport..mindset....meditatie.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Jumping Jack zei:
Dat is een ouderwetse gedachte zeg.
Ik gebruik al zo lang Lsd en dat is leuk en dat helpt me in mijn gedachtegang.
Ik misbuik dat niet!
Anders zou ik elk weekend Lsd b.v. gebruiken.
Door dat je middel gebruikt om je een keer anders te voelen of goed te voelen is niet de definitie van misbruik.
Klik om te vergroten...
Hier in deze post staan wel enkele punten, waarvan ik kan zeggen, dat de grens tussen ge -en mis- bruik niet zwart wit is.
Ik ben het ermee eens, dat " enkele keren " of " Zo af en toe " geen misbruik is.
Zolang het daar maar bij blijft.
Als je zover bent dat het iedere dag gebruik is geworden, dan ligt dit anders in mijn beleving.
Elke dag 10 glazen bier is ook al aardig in die richting..maar zoals ik al zei, er is tussen wit en zwart een heel stuk grijs.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Uit gewoonte drugs doen zie ik persoonlijk ook niet als er met je volle verstand bij zijn. Meer als in een onbewust patroon zitten.
D
Danny0531Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Coke Spook zei:
En spoken bestaan ook niet??

Intressante bewering maar als jij het niet zo ervaart met je drugsgebruik en levensstijl betekent niet dat verslaving niet bestaat! Dat bestaat wel zeker en is wetenschappelijk met bewijs en 1000zden onderzoeken aangetoond.

Verslaving is een complexe ziekte wat alles langzaam veranderd en gaat beheersen in je leven.

Wie verslaafd raakt en wie niet heeft vaak m3t andere oorzaken in je levenssituatie te maken.

Als je sommige materie niet snapt en hoe dat allemaal werkt bij een mens betekent dat dus echt niet dat het niet bestaat! Je hebt genoeg te onderzoeken om met een betere feitelijk juiste conclussie te komen!
Klik om te vergroten...
Dit dus

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...7
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."