Maar zoals hierboven besproken:
Is de verslaving dan weg als je simpelweg stopt met het gedrag, maar er nog (bijna) constant mee bezig bent in je hoofd, er naar craved, etc.? Zelfs al is dat subtiel?
Nee, de verslaving is dan niet weg.
Zolang je ermee bezig bent, iig geestelijk, ook al gebruik je niet, dan ben je nog steeds verslaafd.
Het is niet voor niets dat men zegt: we hebben 2 verslavingen, de ene is de lichamelijke, en de tweede ( de moeilijkste) is de geestelijke afhankelijkheid.
De lichamelijke verslaving stopt als je niets meer inneemt, deze duurt dan een veel kortere tijd dan de geestelijke.
Die geestelijke verslaving kan meerdere jaren lang duren.
Als ik naar mezelf kijk, met alcohol en benzo's, deze heeft qua geestelijke afhankelijkheid jarenlang geduurd.
En zelfs nu nog " trekt" het verslaving gedrag aan me, om toch weer een rc te kopen om mezelf weer even " lekker' te voelen en ik moet de rest van mijn leven zeer goed oppassen om niet opnieuw in de een of andere verslaving terug te vallen. Nog altijd!
Ik denk dan ook dat we in dit topic ook het woord: verslaving gevoelig moeten toevoegen.
Volgens mij verdwijnt deze dus nooit. Die gevoeligheid neem je met je mee in je rugzak, zolang je verder leeft.