Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWat versta en beleef je vwb het woord " verslaving"?

Wat versta en beleef je vwb het woord " verslaving"?

163 antwoorden
26 weergaven
18-5-2026
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Cath-R-Ella zei:
Hallo mijn naam is drugs, Ik verwoest gezinnen, scheur families uit elkaar, neem u kinderen mee, en dat is nog maar het begin. Ik kost meer dan diamanten, ben duurder dan goud, de zorgen die ik breng zijn fascinerend en als je me nodig hebt, vergeet niet dat ik makkelijk te vinden ben, ik woon overal om je heen, op scholen en in de stad. Ik woon samen met de rijken, ik woon samen met de armen, ik woon in de straat, en misschien bij de buren.

Mijn kracht is geweldig: probeer me uit en je zult het zien, maar als je dat doet, kun je jezelf misschien NOOIT meer bevrijden. Probeer me gewoon één keer en misschien laat ik je gaan, maar probeer me twee keer, en ik zal je ziel bezitten. Wanneer ik je bezit, zul je stelen en liegen. Je doet alles wat je moet doen enkel om high te worden.

Als ik klaar met je ben, kun je jezelf gelukkig prijzen als je nog leeft. Als je me uitprobeert, wees dan gewaarschuwd: dit is geen spel. Als je me de kans geeft, dan zal ik je gek maken. Ik zal je lichaam blij maken, ik zal je geest beheersen. Ik zou je compleet bezitten, je ziel zou van mij zijn.

Je zult er spijt van krijgen dat je mij uitgeprobeerd hebt, dat heeft men altijd, maar jij kwam naar mij, ik niet naar jou. Je wist dat dit zou gebeuren.

Het is je vele malen verteld, maar jij hebt mijn macht uitgedaagd, en koos ervoor dapper te zijn. Je had nee kunnen zeggen, en gewoon weg kunnen lopen. Ik zal je meester zijn, je zult mijn slaaf zijn, ik zal zelfs met je meegaan, wanneer je naar het graf gaat.

Kom neem mijn hand, dan neem ik je mee naar de hel!
Klik om te vergroten...

Mooi geschreven. Al ben ik zelf van mening dat niet de drugs het probleem is, maar de ziekte verslaving. Die wordt versterkt en in stand gehouden door de drugs. Ook als je al een tijdje gestopt bent.

De echte problemen, die liggen achter de drugs.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
LucidLucy zei:
Mooi geschreven. Al ben ik zelf van mening dat niet de drugs het probleem is, maar de ziekte verslaving. Die wordt versterkt en in stand gehouden door de drugs. Ook als je al een tijdje gestopt bent.

De echte problemen, die liggen achter de drugs.
Klik om te vergroten...
Ja, dit is een beetje als de duivel in middelen/drugs plaatsen. De duivel zit niet in drugs, de "duivel" zit in jezelf. Of: is een deel van jezelf.

Als je het probleem ergens anders plaatst dan waar het echt zit, kun je er niet effectief aan werken. Door iets te externaliseren geef je je macht uit handen: "het heeft me nu toch al, ik ben eraan overgeleverd, ik sta onder zijn macht"

Wel mooi geschreven inderdaad, maar dit is imo zo'n gevaarlijke gedachtegang.
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#3
LucidLucy zei:
Verslaafd, of een verslaafde:

Zoals ik het zie: een persoon die niet met gevoelens/emoties om kan gaan, lastige situaties/confrontaties uit de weg gaat of juist bewust opzoekt, slecht grenzen aan kan geven en niet in staat is om te luisteren naar de behoeftes die hun innerlijke kind eigenlijk écht nodig heeft.

De oplossing: drugs! Om al die zaken te dempen. Maar eigenlijk maak je het jezelf alleen maar moeilijker.
(Overigens kan je hier elke ander obsessief gedrag invullen, gokken, hobbies, sporten, eten, Netflixen, etc.)

En wat begint als een jointje of pilletje voor de lol. Voor iemand die aanleg heeft voor verslaving, wordt dit steeds meer. Meer verschillende drugs, combinaties, etc. Tot je leven nog maar om één ding draait, je volgende fix.

Alles ten doel om maar niet bezig te zijn met jezelf. Om eens alleen te zitten en gevoelens, gevoelens te laten zijn. En om te kijken naar je eigen karakter gebreken. Wat jij beter had kunnen doen.

Want ja, gebruiken en de hele wereld de schuld geven van jouw problemen, dat is veel makkelijker.

Ik kan je uit ervaring vertellen dat die gevoelens en problemen aangaan misschien toch nog weleens makkelijker kan zijn dan gebruiken.

Oh wat heb ik mezelf veel de nesten in gewerkt. En m'n omgeving kapot gemaakt. Terwijl het aangaan van je verantwoordelijkheden het leven gewoon veel makkelijker en leuker maakt.

Maar daarvoor is eerlijkheid heel belangrijk. En dat vind ik lastig. Gezien ik al sinds m'n 5e levensjaar mezelf anders voordoe, dan ik werkelijk ben. Door pesterijen/trauma's wordt bij veel mensen verslaving getriggerd. (En genetische aanleg en blootstelling aan gebruik speelt ook mee)

Verder is verslaving een ziekte. Een chronische, progressieve, dodelijke ziekte. En er bestaat geen simpel medicijn voor helaas. Wel een simpel programma om clean te blijven.

Chronisch hoef ik denk ik niet uit te leggen.
Progressief betekend dat je steeds verder je grenzen verlegd. Als jong ventje zei ik altijd: 'ik ga nooit roken'.
Kijk waar we geëindigd zijn, het IV spuiten van flakka-achtige substanties. In mijn meest recente terugval wezen de shadowpeople mij de weg naar het dakraam om te vluchten voor de politie (die er helemaal niet was, ik had immers niets illegaal gedaan). Maar ik was bijna geëindigd als een van de mogelijke krantenkoppen 'verward persoon aangehouden op dak van woning' of 'verward persoon overleden na val uit raam'.
En dodelijk.... Tja de keren dat ik door het oog van de naald ben gegaan zijn niet meer op 2 handen te tellen.

Uiteindelijk is voor een verslaafde de drugs nooit het probleem. Het is de oplossing. De problemen zitten veel dieper. En pas als je die aanpakt, wordt het leven beter.

Ik kan hier nog wel even over doorlullen denk ik. Maar ik laat het hierbij.
Klik om te vergroten...
Wat een bizar goeie post toch weer van je! Zoveel herkenning en raakvlakken met mezelf..
R
RnB_fanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Verslaving op de korte termijn (in gebruik) is middelen nodig hebben om (op voor je eigen gevoel) op de juiste wijze te kunnen functioneren.

Verslaving op de lange termijn (in herstel) is een mindfuck, die je laat denken dat middelen alleen maar leuk zijn en je de negatieve aspecten waarvoor je gestopt bent laat vergeten. Waardoor (vrijwillige?) terugval ineens een stuk aantrekkelijker lijkt te zijn.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...56789
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."