Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSteeds meer coke

Steeds meer coke

381 antwoorden
53 weergaven
18-5-2026
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#1
CaRRita zei:
Verslaving is een symptoom; het is niet een oorzaak. Zeker als je schrijft dat je al eerder een destructieve stoornis hebt gehad, die enorm veel overeenkomsten met verslaving vertoont. Daaruit blijkt dat je een vreselijke pijn, een groot (chronisch) trauma aan het verdoven bent. Hoe kun je nou boos en teleurgesteld zijn in iemand die eigenlijk zoveel pijn heeft? Als wij elkaar echt zouden kennen en het mij betrof, zou jij de eerste zijn die een troostende arm om me heen zou slaan, dat weet ik zeker. Je zou me troostende en steunende dingen vertellen.

Thich Nhat Hanh schreef eens over hoe we elkaar behandelen: stel je voor dat je een plant in je tuin hebt die niet goed groeit. Hij heeft dorre blaadjes en zijn knopjes komen niet uit tot bloemen. Is het dan logisch om te gaan schreeuwen tegen de plant: "Wees niet zo lui! Doe niet zo stom en verdeel je water eens wat beter zodat de dorre bladeren ook wat krijgen! Waarom bloei je niet gewoon zoals de andere planten? Je verpest mijn hele tuin!" Zou dat helpen? Natuurlijk niet. Bij een plant gaan we kijken of hij meer of minder water nodig heeft, of hij niet teveel in de schaduw staat, of we mest moeten geven. We helpen hem. Ik begrijp heel goed uit ervaring dat het niet lukt om zonder drugs te kunnen. Alleen denk ik dat het wel een wezenlijk verschil is of je begrijpt dat je weer gebruikt omdat je pijn te groot is. En niet omdat je jezelf van binnen verrot scheldt.

De cirkel is als volgt: 1. Er is iets waardoor je je klote voelt. 2. Je wilt dat gevoel niet hebben. 3. Je wilt daarom gebruiken. 4. Je scheldt jezelf verrot. 5. Je gaat gebruiken. Er is dus iets aan de laatste twee stappen vooraf gegaan.

Waarom is dit verschil zo belangrijk, vraag je je misschien af. Wat maakt het nou uit waarom ik ga gebruiken? Ik moet gewoon niet gaan gebruiken, punt.
Dat is natuurlijk zo, daar heb je gelijk in. Alleen moet deze cirkel ergens doorbroken worden, wil je hieruit kunnen komen. En doordat je jezelf verrot scheldt, kun je niet anders meer dan gaan gebruiken. Want wat je dan eigenlijk doet, is je klote-gevoel van stap 1, groter maken. En daarmee ook stap 2, 3 en 4. Want die stappen neem je waarschijnlijk een paar keer voordat je echt tot het gebruiken van stap 5 komt. Dus daarom is het zo belangrijk om jezelf NIET verrot te gaan schelden. Als je de stap 4 van jezelf verrot schelden, gaat veranderen, kan het een soort muur worden tussen stap 3 en stap 5.

En ook al komt het wel tot stap 5 en ga je gebruiken, dan heb je in ieder geval niet jezelf aangevallen en verrot gescholden. Want dat helpt dus nooit. Zoals het ook niet helpt om tegen een plantje te gaan schreeuwen, helpt het ook niet om rotdingen tegen jezelf te gaan schreeuwen. Daarom wil ik je vragen: probeer die scheld-gedachten, die boosheid, die zogenaamde teleurstelling, te stoppen. Daar heel resoluut in te zijn: "Dit ga ik niet doen. Ik ga niet naar en gemeen tegen mezelf zijn. Ik heb genoeg rotdingen meegemaakt en ik ga mezelf dus steunen en niet aanvallen." Probeer het, alsjeblieft.
Klik om te vergroten...

Zeer mooi betoog!

Ik denk wel dat er wat gemiereneukt wordt over de stelling.

CaRRita zei:
Verslaving is een symptoom; het is niet een oorzaak.
Klik om te vergroten...
Ik ben het hier zelf zwaar mee oneens. Maar denk dat het meer om de woorden gaat dan de boodschap die je brengt.

Voor mij is verslaving wel degelijk het onderliggende, de ziekte, de oorzaak. Gebruiken is slechts het symptoom. Net als dat bepaald gedrag een symptoom is van de ziekte verslaving.

Die boodschap breng je ook in de rest van je betoog. Vandaar dat ik denk dat er vooral andere meningen zijn vanwege de woordkeuze, niet om de boodschap.

Al is het wel slechts een concept van een ziekte. Zelfs de DSM 5 kent geen term 'verslaving'. Enkel stoornis in het gebruik van middelen.

Of iemand de ziekte verslaving krijgt/heeft, hangt dan ook weer van vanalles af. Ook dat heeft een oorzaak. O.a. genetische aanleg, blootstelling aan middelen, trauma, gezonde coping niet aangeleerd, etc. Etc.
C
CaRRitaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Shitzooi zei:
Nou weer vol op in gebruik. 3,5 dag ging het goed. Toen maandag vanaf ochtend vroeg hele erge drang. Van alles geprobeerd: bellen, wandelen, nog meer wandelen, een dutje gedaan. Het zakte maar heel weinig en kwam keihard weer terug al snel. Ik raak vermoeid. Werk mezelf de problemen in met geld ook flink. Zo zonde dit..
9 mei pas Jellinek intake. Ik hoopte dat dit sneller zou kunnen maar helaas.
Klik om te vergroten...

Is er iets anders - minder schadelijks wat zou kunnen helpen bij die triggers, die drang? En dan bedoel ik iets in een pil, andere drugs, niet mediteren ofzo. Dus ik bedoel echt iets wat je direct in een andere staat brengt en niet iets gezonds wat al geprobeerd is. Ik denk nu namelijk alleen aan de neus van Shitzooi en haar geld en hoe dat even heel praktisch tot 9 mei zoveel mogelijk gespaard kan blijven.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik vind zelf ook, dat verslaving een ziekte is.
In mijn geval zat alcoholisme in de familie. Meerdere familieleden hadden het.
Toen ik op mijn 14 e jaar voor het eerst bier dronk, ging het al volkomen fout, ik werd zo dronken als een dragonder.
In het verloop van mijn verdere leven, toen ik nog helemaal geen trauma 's had, ging het bijna iedere keer wanneer er alcohol in het spel kwam, zoals feestjes en niet te vergeten carnaval, iedere keer weer mis. Ik kon namelijk na het eerste glas niet stoppen, ik ging door totdat ik niet meer kon.
Toen dronk ik niet iedere dag, maar bij gelegenheid.
Nadat ik een ruig leven had geleid met nogal zware traumatische ervaringen, in casu meer dan 6 jaar vreemdelingen legioen, ging het nog verder fout en dronk ik wel iedere dag stevig, totdat ik gestopt ben.
In mijn geval zat alcoholisme in mijn genen. Het is een aangeboren afwijking. Een ziekte, waarmee ik geboren ben.
Gelukkig ben ik al zeer lange tijd alcohol vrij na een lange weg van ellende met die kut alcohol.
Ik raad iedereen af om er ooit mee te beginnen!
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Drugs gebruiken kan een verslaving veroorzaken.
Verslaving zit vast aan een je moet er iets voor doen om verslaafd te worden je moet dat verdienen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
N3K0 zei:
je moet er iets voor doen om verslaafd te worden je moet dat verdienen.
Klik om te vergroten...

Noot:
Hier ben ik het niet mee eens.
Ik had een verslaving aan drank en hash zonder enige moeite te pakken. En direct!
Het was meteen raak, ook met cannabis....ik zat er meteen aan vast.
Met cannabis ging het nog sneller, als met de drank, toen ik eenmaal met cannabis begon was het meteen iedere dag prijs.
Ongelooflijk hoe ik vast zat aan dat spul!
17 jaar lang. m o e s t. Ik die cannabis in huis hebben. Ik heb er ooit ruim 400 km voor gereden toen het een keer op was....
S
ShitzooiLid
01-01-2024, 00:00
#6
F3E2DBD9-98EB-4E7F-8CFF-10F8A6CC0C21.png
S
ShitzooiLid
01-01-2024, 00:00
#7
zaterdag ochtend echt rock bottom geraakt. Nog steeds moe ervan. En dat terwijl ik bijna alleen maar heb geslapen.
vrijdag begin middag begonnen met gebruiken. Zaterdag ochtend pas gestopt. Na zo’n 1,5 gram. De pijn die ik toen voelde in mijn neus is niet te beschrijven. Het was een brandende, kloppende pijn. Alsof er op dat moment een nieuw gat in me tussenschot werd gebrand. Ik was op maar kon niet slapen door de pijn. Me neus was rood en dik en de rest van me hoofd was ook rood en bloedheet. Ik had het zo koud en kon helemaal niks meer. Uiteindelijk de huisartsenpost gebeld. Toen ik moest wachten op een belletje terug was ik uiteindelijk in slaap gevallen.
het was echt een hell en voor nu helpt dit gelukkig clean te blijven. Kan me niet herinneren wanneer 2 dagen me gelukt is ook!
P
PinkFluffyUnicornLid
01-01-2024, 00:00
#8
You got this 💪🏻
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#9
@Shitzooi onthoud maar goed hoe rot je je voelde als je weer trek krijgt. Zet ‘m op, het is troep die je kapot maakt.
C
CaRRitaLid
01-01-2024, 00:00
#10
LucidLucy zei:
Ik ben het hier zelf zwaar mee oneens. Maar denk dat het meer om de woorden gaat dan de boodschap die je brengt.

Voor mij is verslaving wel degelijk het onderliggende, de ziekte, de oorzaak. Gebruiken is slechts het symptoom. Net als dat bepaald gedrag een symptoom is van de ziekte verslaving.
Klik om te vergroten...
Maar waar komt dan de verslaving vandaan? Dat is de vraag. Waarom gaan mensen problematisch drugs of andere verslavende middelen gebruiken? Waarom kunnen ze niet meer stoppen, ook al kost het hun hun familie, hun huis, hun baan, hun gezondheid? Gewoon, omdat ze zo geboren zijn? Gewoon, omdat ze nou eenmaal die verslaving hebben? Nee, want terwijl ze wel van de middelen af kunnen komen, gaat de verslaving door. Dan moet er toch een diepere oorzaak zijn? Dat is wat ik bedoel, er is een dieper liggende oorzaak, waardoor de verslaving zelf een symptoom is.
C
CaRRitaLid
01-01-2024, 00:00
#11
reDStone zei:
Je kan toch niet zeggen: iets heeft 5 keer meer kans, dus is er een duidelijk verband? Dat is wat kans aanduidingen doen, ze nuanceren het verband.

Je hebt ook meer kans om longkanker te krijgen door te roken, dat wil niet zeggen dat je longkanker alleen kan krijgen door te roken.
Klik om te vergroten...
Dit is hoe wetenschap werkt, ze tonen het verband aan door te vergelijken hoeveel meer kans er is op een bepaalde aandoening. En dat is niet 100%, dat klopt. Maar het is natuurlijk wel zo dat je véél meer kans hebt op longkanker door te roken, dan wanneer je niet rookt. En ontkennen dat roken een grote factor is bij het krijgen van longkanker, is het ontkennen van een feit.

Dus of je het er nu mee eens bent of niet, er zijn gewoon hele sterke aanwijzingen dat trauma een grote invloed op verslaving heeft. Misschien ben jij de uitzondering die een idyllische leven heeft geleid, maar veel verslaafden dus niet.

Shitzooi heeft zelf aangegeven dat er hele nare omstandigheden in haar leven zijn geweest. Het is dus niet raar ofzo dat ik dan de link leg met problematisch gebruik/verslaving. En volgens mij wordt alles in ieder geval niet beter door klote met jezelf om te gaan. Dat is dan weer mijn kennis en ervaring.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#12
CaRRita zei:
Grappig is dat toch, dat er vaak een soort 'voor wat, hoort wat' dynamiek is. Jullie doen je best om mij van advies te voorzien en dus ... Maar zo werkt het toch hopelijk hier niet? Advies is alleen maar advies. Verder niets. Het is geen eis of bevel of norm of gebod of wet; het is advies. En een kenmerk van advies is dat het vrijblijvend is. Het fijne van dit forum is dat we allemaal in de shit hebben gezeten of nog wel zitten en dat we daarom (denken) wat beter advies te kunnen geven dan de gemiddelde oetlul. Maar het is nog steeds advies, totaal niet verplichtend.

Ik heb het idee dat je dat gelukkig ook wel merkt en dat je daarom zelfs zo eerlijk durft te zijn om dit te bekennen. Wat ook heel fijn is, want het is echt een heel bekend fenomeen. Door daar over te praten, kan het steeds beter getackeld worden omdat het wel een belemmerend idee is. Zoals @dupont zegt: het is een gevangenis. Het houd je klein en verborgen. Het zet je in een underdog positie.

Terwijl advies juist heel goed kan zijn om je eigen tegengestelde mening te vormen. Ik herken het heel erg, dat idee dat je maar moet doen wat anderen zeggen. Het idee dat iedereen het beter weet, iedereen het beter voor elkaar heeft, iedereen beter in elkaar zit dan ik. Maar dat is niet waar natuurlijk. Want iedereen heeft zijn eigen achtergrond die hij meeneemt in zijn advies en die sluit niet altijd aan bij jouw situatie. En dat geeft je weer de mogelijkheid om te kijken naar je eigen gevoel/idee. Waarom slaat het niet 'aan'? Waarom kan het zelfs soms een totaal tegengesteld gevoel geven?

Mijn advies is om alles in je leven te gebruiken om jezelf beter te leren kennen en daardoor beter van jezelf te kunnen houden. Want ik denk dat hoe beter of meer je van jezelf kunt houden, hoe meer je ook van het leven en alles erin kunt houden. Maar weet je, dat zegt helemaal niets. Alleen dat ik zo denk en dat ik daar op dit moment mee bezig ben. Vanuit die hoek geef ik dan ook advies. En als je daar helemaal niet mee bezig bent, dan is mijn advies iets wat je gewoon lekker naast je neerlegt. Helemaal prima.
Klik om te vergroten...
Preach!
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#13
Shitzooi zei:
Ik ben afwezig geweest omdat ik me ook schaam. Al die goede en helpende voorstellen en mensen hier bereid mee te denken en proberen te helpen en ik deed er niks mee. Vandaar dat ik gewoon maar niks meer zei..
Klik om te vergroten...
No shame!! Velen hier zijn door hetzelfde proces gegaan en dit hoort erbij. Je hoeft je nergens voor te schamen want wij weten allemaal (bijna dan) hoe dit spelletje werkt.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Wat ik nog wilde toevoegen @Shitzooi ga vooral aan de slag met de suggesties van anderen zonder je af te vragen waarom of hoe het werkt. Alles dat je tot nu toe zelf hebt bedacht, heeft je hier gebracht. Als je het anders gaat doen kom ook jij uit de ellende.

💪
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#15
wat heftig maar heel goed van je :grin: , je bent goed bezig <3
S
ShitzooiLid
01-01-2024, 00:00
#16
Na meerdere fellows gesproken te hebben en meer eerlijk naar mezelf geweest te zijn. Veel tranen en verdriet. Heb ik toch besloten naar klinieken te gaan kijken.
P
PinkFluffyUnicornLid
01-01-2024, 00:00
#17
Shitzooi zei:
Na meerdere fellows gesproken te hebben en meer eerlijk naar mezelf geweest te zijn. Veel tranen en verdriet. Heb ik toch besloten naar klinieken te gaan kijken.
Klik om te vergroten...
Moeilijke maar wijze beslissing @Shitzooi …
S
ShitzooiLid
01-01-2024, 00:00
#18
Shitzooi zei:
Na meerdere fellows gesproken te hebben en meer eerlijk naar mezelf geweest te zijn. Veel tranen en verdriet. Heb ik toch besloten naar klinieken te gaan kijken.
Klik om te vergroten...
O en natuurlijk met jullie adviezen in mijn achterhoofd!
het heeft even geduurd. Toch blijven geloven dat ‘dit de laatste keer is’ en dat ik het ‘toch redelijk zelf goed ga kunnen’.
ik heb nu toch ook al 3x school gemist door me gebruik. Ik moet gewoon accepteren dat ik intensief geholpen moet worden. Maar het valt me écht heel zwaar..ben er echt gebroken door. Zo dicht bij me leven weer oppakken na jarenlangen problemen (eetstoornissen, depressies, persoonlijkheidsproblamtiek). Me leven ligt al ‘stil’ sinds mijn 17e. Bijna 10 jaar..normaal was ik altijd gelijk vol in (intensieve) behandelingen gesprongen. Omdat ik me leven terug wilde. Maar omdat het juist een tijd lang echt goed ging met me, en ik juist bezig was met bouwen aan me toekomst deze keer, heeft het me nu langer gekost om het te accepteren. Accepteren dat ik het weer voor nu niet kan. Vandaar dat ik niet wilde luisteren naar jullie adviezen over klinieken. Ik wilde gewoon geloven dat ik het op een andere manier zou kunnen. Ik kon het gewoon niet accepteren, weer met school moeten stoppen voor de zoveelste keer..
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Shitzooi zei:
O en natuurlijk met jullie adviezen in mijn achterhoofd!
het heeft even geduurd. Toch blijven geloven dat ‘dit de laatste keer is’ en dat ik het ‘toch redelijk zelf goed ga kunnen’.
ik heb nu toch ook al 3x school gemist door me gebruik. Ik moet gewoon accepteren dat ik intensief geholpen moet worden. Maar het valt me écht heel zwaar..ben er echt gebroken door. Zo dicht bij me leven weer oppakken na jarenlangen problemen (eetstoornissen, depressies, persoonlijkheidsproblamtiek). Me leven ligt al ‘stil’ sinds mijn 17e. Bijna 10 jaar..normaal was ik altijd gelijk vol in (intensieve) behandelingen gesprongen. Omdat ik me leven terug wilde. Maar omdat het juist een tijd lang echt goed ging met me, en ik juist bezig was met bouwen aan me toekomst deze keer, heeft het me nu langer gekost om het te accepteren. Accepteren dat ik het weer voor nu niet kan. Vandaar dat ik niet wilde luisteren naar jullie adviezen over klinieken. Ik wilde gewoon geloven dat ik het op een andere manier zou kunnen. Ik kon het gewoon niet accepteren, weer met school moeten stoppen voor de zoveelste keer..
Klik om te vergroten...
Heel goed. Zo verdrietig als je nu bent, zo blij zul je over een tijdje zijn als je doorkrijgt dat je Shitzooi 2.0 bent geworden door keihard aan je problemen te werken. Ga de confrontatie maar aan en blijf je herstel op #1 zetten. Het leven wordt beter dan ooit tevoren.

💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪 You can do it!
S
ShitzooiLid
01-01-2024, 00:00
#20
Nou. Ik heb iemand van NA gesproken. Die heeft me een telefoonnummer gestuurd van iemand in de verslavingszorg. Net 45 min gebeld. Straks documenten invullen en terug sturen. Het gaat niet lang duren voordat ik ik een kliniek zit zo te horen, waarschijnlijk Zuid-Afrika.
ik voel nu een mix van verdriet en opluchting en acceptatie. Het besef ook dat ik me school op dit moment toch wel had verneukt hoe graag ik het ook wilde kunnen en doen. Het besef dat ik gewoon intensieve hulp nodig heb en die ook verdien. Me strijdlust zit er nog steeds. Zelfs na al me tegenslagen.
vrijdag ook open kaart spelen met me docent. Hopelijk, doordat ik niet zomaar wil stoppen maar ziek ben, kan ik geld terug krijgen of afspraak maken dat ik later opnieuw de cursus start.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456...20
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."