Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSteeds meer coke

Steeds meer coke

381 antwoorden
69 weergaven
18-5-2026
S
ShitzooiLid
01-01-2024, 00:00
#1
LucidLucy zei:
Succes de komende dagen! Vrees niet teveel voor die nasleep. Die komt zoals die komt. En die kan je heus wel aan!

Er zijn al veel nuttige dingen gezegd en heb daar weinig op toe te voegen.

Mocht het zwaar worden kan het misschien helpen om je focus op de ademhaling te leggen. Dan blijf je in het hier en nu en door op die manier in contact te komen met je lijf, kom je ook uit je hoofd (en daarmee ook uit paniek).

Ben je een beetje bekend met mindfulness en meditatie?
Klik om te vergroten...
Ja! Heb DGT behandeling gehad waar we dat deden. Maar moet zeggen dat het voor mij nooit zo goed werkte haha. Heb het nog vaak geprobeerd. Weet wel dat het voor mij goed helpt om een stuk met me hond te lopen. Dan is de spanning vaak snel gezakt.
S
ShitzooiLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik heb 15 uur geslapen en voel me eigenlijk best wel prima. Heb geen mega dip, ben rustig en heb geen behoefte om te gebruiken.
gister avond nog wel. Toen zat ik er nog even goed doorheen en dacht ik dat alles al verpest was. Dat ik me weer zo intens ongelukkig en verdrietig zou voelen de komende tijd. Dat gevoel had ik gister in de middag voor het eerst na jaren. Dat bracht echt grote angst voor me. Ik heb jaren geleden zo diep in een depressie gezeten en het was precies dat gevoel. Het deed gewoon weer zo veel pijn het verdriet dat ik voelde. Daar wil ik nooit meer naar terug. Ik heb daar ook zo hard voor gewerkt. Maar gelukkig zie ik het licht weer aan het einde van de tunnel.
Nu een plan maken om te zorgen dat ik me weer gelukkig ga voelen. Zondag naar het strand met de honden en een vriendin. Lekker op tijd me bed in en vanaf maandag eindelijk weer naar de sportschool. Heb ik ook enorm gemist. 7 dagen mezelf helemaal geïsoleerd en in bed gelegen. Is helemaal niks leuks aan. Tijd om de dingen weer te doen die ik leuk vind!
En me belangrijkste motivatie is nu ook dat ik 28 feb begin met een cursus om barbier te worden. Zit bijna 2 jaar in de ziektewet en heb sinds me 17e veel gefaald met werk en opleidingen. Dit ga ik niet weer laten gebeuren. Dikke schop onder me kont! We gaan weer door.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#3
@Shitzooi op de meeting heeft bijna iedereen precies meegemaakt wat jij nu doormaakt. Iedereen vond bellen in het begin moeilijk. Je hoeft niet clean te zijn op een meeting (traditie 3), het belangrijkste is dat je wel gaat. Deel je struggles maar op de meeting. Je krijgt bijval en herkenning en waarschijnlijk advies. Volg dat ook op.

Je kunt bij de eerstvolgende Business Meeting gaan zitten en kijken of je een eenvoudige service positie mag doen, koffiezetten ofzo. Dan zul je je sneller onderdeel van de groep voelen.

En over je angsten: daar kom je alleen van af door ze aan te gaan. Moeilijk, maar het is de enige manier. Vraag dus die sponsor maar, niemand zal er lullig over doen.

Ik sluit me helemaal aan bij @G.Hash je bent sterk!
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#4
CaRRita zei:
Als je programma iets bevat dat mensen ervan weerhoudt om het te volgen, dan moet je NATUURLIJK je programma aanpassen. Gewoon het woord God schrappen of vervangen door een term die werkelijk vrijheid van invulling geeft. Zo moeilijk is het niet. Het feit dat dat niet mogelijk is, geeft voor mij een dogma aan dat mijn persoonlijke grenzen en overtuigingen niet respecteert.
Klik om te vergroten...
Het is niet onmogelijk dit te veranderen. Wèl heel erg moeilijk. Dan zal je dit via NAWS voor elkaar moeten krijgen wil je dit als officiële herstelliteratuur aanpassen. Dat is een proces van jaren.

Het zou ook kunnen middels een CAR-motie. Maar in dat geval acht ik de kans van slagen klein. Het zou wel een sneller proces zijn van 2 of 4 jaar.

En dan is er nog de gewone workaround volgens traditie 4: elke groep dient autonoom te zijn, behalve in zaken die andere groepen of NA als geheel aangaat.

Wat dit betekent is dat elke groep zijn eigen beslissingen mag maken en geheel vrij is in de invulling van de meeting. Een groep mag er dus voor kiezen om anders geschreven stappen te gebruiken. Alleen mag je dan niet claimen dat het officieel goedgekeurde NA literatuur is.
Maar een groep mag hier zelf voor kiezen zolang het groepsgeweten daar voor stemt.

Al zou ik dan zelf eerder de Minnesota 12 stappen inbrengen. Daarin wordt het woord.god.niet gebruikt. Maar die dekt wel goed en wat preciezer de lading.

Zo dan kan nu de NA/CA nerd modus weer uit. Je zou bijna denken dat ik heel veel service doe.

Verder ben ik het wel heel erg eens met:
dupont zei:
Het gaat erom dat JIJ verandert, niet het programma :)

Je kunt pas herstellen als je bereid wordt om ALLES aan te pakken. Daar horen ook ALLE stappen bij.
Klik om te vergroten...

Toen ik de kamers binnenkwam was ik zo atheïst als het maar zijn kon ik claimde ècht te kunnen bewijzen dat God niet bestaat. Toen ik het woordje God zag staan, wilde ik het liefste rechtsomkeert maken.
Ook had ik door de gebeden en het samen opnoemen van teksten ècht het idee dat ik in een sekte was beland. En als het geen sekte was, dan op zn minst wel een of ander verkapt pyramide spel dat zich mooi verhulde als hulp voor verslaafde.

En dat was dan nog in de periode voordat ik waanideeën kreeg. Kun je nagaan 🤣

Inmiddels is er heel veel veranderd. Ik heb absoluut geen moeite meer met het woordje God. In het begin heb ik het woord een heel andere betekenis gegeven. Zo noemde ik het Group Of Addicts of Good Orderly Direction.

Voor mezelf is dat wel nodig geweest om het stigma in mezelf los te weken dat God = man met grijze baard op wolk die met zijn wijzende vinger mij gaat vertellen wat er allemaal niet mag.
Als dat laatste je beeld is van God... Tja geen wonder dat dat weerstand oproept. Ga een verslaafde maar eens vertellen wat ie allemaal niet mag. "Moet jij eens opletten wat ik niet mag"

Elke verslaafde zal dan in het begin echt z'n hakken in het zand gooien denk ik.

Maar dat beeld heb ik los kunnen laten. Daarna heb ik het beeld los gelaten dat God de christelijke God is. Dat is namelijk mijn volgende associatie met dat woord.

En last but not least. God en georganiseerde religie in het algemeen stond op mijn wrok lijst in stap 4. Ik zag goed als een veroorzaker van veel kwaad. Van kruistochten, van massamoorden, van vervolging, van homohaat, wat dan toch inneens heel dichtbij komt.

Al die beelden heb ik langzaam los kunnen laten. En inmiddels betekend God voor mij zoals het in het programma bedoeld is. Een verzamelnaam voor al die verschillende interpretaties van een Hogere macht. Een liefhebbende hogere macht. En een hogere macht zoals iedere fellow die zelf op zijn manier interpreteert.

Toch snap ik de keuze heel goed om het woordje God te gebruiken. Het praat gewoon makkelijker in de teksten dan wanneer je elke keer hogere macht zou moeten zeggen.

Voor mij heeft mijn hogere macht inmiddels meer en meer vorm gekregen.
Eerst was de kliniek in Zuid Afrika mijn hogere macht. In hun stelde ik het vertrouwen dat zij wel wisten hoe ik met het leven om kon gaan (stap 2).
Daarna werd de NA groep, of het programma mijn God.
Weer een tijd later heb ik losgelaten wat die God moest zijn.
Toen heb ik even geprobeerd om de christelijke God te gebruiken met de bekende gebeden die daarbij komen.
En vervolgens heeft het zich gevormd naar iets dat ik moeilijk in woorden uit kan drukken. Laat ik het de geest van het universum noemen. De energie die allemaal in en om ons heen stroomt. Waarvan de grootste is: de liefde.

Dat is nu mijn liefhebbende hogere macht al voor een behoorlijke tijd. (9 maanden tot een jaar denk ik)


Al dit zoeken, loslaten van stigmas en het proberen van nieuwe dingen waren enorm waardevolle lessen. Die zoektocht heeft me veel geleerd over mezelf en hoe ik met vastgeroeste denkbeelden om kan gaan. En dat is gewoon een zeer waardevolle les.

Maar makkelijk was het zeker niet. Ik ben in elk geval achteraf heel erg blij dat ik niet rechtsomkeert heb gemaakt, maar het programma echt een kans heb gegeven. Ook al stonden die sekte achtige zaken me ècht niet aan.

@Shitzooi blijf het proberen! Terugvallen is naar, maar hoort er soms bij. Zolang je er van probeert te leren, gaat er vooruitgang in zitten.
En mocht het op enkel het programma niet lukken, kan je altijd nog professionele hulp inschakelen. Ik heb er altijd wel bewondering voor gehad dat het ook zonder klinieken kan. Maar in dat geval is het nog belangrijker om het programma volledig te aanvaarden en om elke poep en scheet te bellen. (Dus niet te appen, maar te bellen)
Dat is in elk geval wat ik zie bij de mensen met langere cleantijden die het zonder kliniek gedaan hebben. Zo deden zij het in het begin. Bellen, bellen, bellen en met een sponsor aan de stappen beginnen.

Succes!
J
JackAss69Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Shitzooi zei:
Ik moet het gewoon even van me afschrijven.
sinds 3 jaar gebruik ik regelmatig coke. Terwijl ik altijd heb gezworen het nooit te gebruiken. Maar toen al mijn vriendinnen het regelmatig begonnen te gebruiken ben ik uiteindelijk ook mee gaan doen. Wat een spijt heb ik daar van zeg. Het was een hele lange tijd alleen weekenden. Heel sporadisch wel eens in me eentje. Maar tot voor kort is dat ongeveer 3x gebeurd.
in december is mij iets heel naars overkomen. Vlak voor kerst. Ik heb de hele kerst en oud en nieuw periode in me eentje en overdag zitten gebruiken. Ook tijdens het kerstdiner met me familie. Begin het nieuwe jaar ging het wel weer goed. Ik wilde degene die me wat aangedaan heeft mijn leven niet laten verpesten. Ik was weer vrolijk en voelde me gelukkig. En ineens zit ik nu al 2 weken bijna elke dag aan de zooi. De hele dag. Ochtend tot nacht. Nu 7 dagen achter elkaar al. Als ik in de spiegel kijk schrik ik me rot. Herken mezelf nu al niet meer.
ik ben zo boos op mezelf. Heb al heel lang therapie vanwege jeugdtraumas. Heb al heel veel shit meegemaakt. 2 eetstoornissen overwonnen en een flinke depressie die ik jaren heb gehad. Altijd zo hard voor mezelf gevochten voor een beter leven. En dan doe ik mezelf nu dit aan? Al dat harde werken aan mezelf voor niks..

ik heb van de week een oude vriend geappt. Toen ik hem leerde kennen was hij al 3 jaar clean. Ik had toen nog nooit drugs gebruikt. Ik ga vrijdag met hem naar een NA meeting en heb contact opgenomen met mijn therapeut en verteld wat er aan de hand is. Ook heb ik alle nummers verwijderd en mijn pinpas aan mijn moeder gegeven.
maar die troep is nu bijna op en ik voel alweer de paniek. Ik wil dit gewoon niet voor mezelf.
Klik om te vergroten...
Wow, dat jij zelf die stappen hebt gezet is echt al heel knap! Toen ik verslaafd aan coke was kon ik dat zeker niet. En ja, het wordt lastig maar het verbeterd je enorm. Ik kan niks anders zeggen dan heel veel succes en sterkte. En mocht je er baat bij hebben kan je altijd een pm sturen :)
C
CaRRitaLid
01-01-2024, 00:00
#6
dupont zei:
@CaRRita Wat zal jouw leven een gevecht zijn als je steeds maar verlangt dat jouw omgeving zich aanpast aan jou, in plaats van dat je leert omgaan met je omgeving.
Klik om te vergroten...
Jeetje, wat is dit toch met dat steeds woorden verdraaien hier? Dat gebeurde ook al bij een ander topic. Ik verlang helemaal niet dat mijn omgeving zich aanpast. Ik heb het over een programma. LEZEN mensen, LEZEN svp.
CaRRita zei:
Wat een onzin. Als je programma iets bevat dat mensen ervan weerhoudt om het te volgen, dan moet je NATUURLIJK je programma aanpassen.
Klik om te vergroten...
Iemand stelt een programma toch op om zoveel mogelijk mensen te helpen neem ik aan? Dus dan moet diegene kijken wat een drempel opwerpt en dat zoveel mogelijk proberen te veranderen. Tenzij het om fundamentele wijzigingen gaat. Maar dat is hier niet het geval. Zij geven zelf aan dat het woord God niet letterlijk als God uit de bijbel moet worden gelezen. Dus het lijkt mij geen probleem om dan zo via je aangepaste PROGRAMMA meer mensen te kunnen helpen.

Sorry dat ik met hoofdletters ga schrijven, maar ik vind het héél frustrerend dat er conclusies worden getrokken niet gebaseerd zijn op mijn reactie.
C
CaRRitaLid
01-01-2024, 00:00
#7
@LucidLucy Dank je wel voor het delen van je persoonlijke verhaal. Ik vind het heel indrukwekkend om te lezen dat je zo op onderzoek bent uitgegaan en zoveel vragen in jezelf hebt gesteld om je eigen Hogere Macht te vinden. Wat een reis is het geweest! En wat prachtig dat je je zo hebt opengesteld voor je spirituele behoefte. Om als hard-core atheist zó open te staan; ik heb er echt bewondering voor.

Vanuit mijn eigen ervaring zou ik zeggen dat jezelf op spiritueel vlak ontwikkelen, gelijk is aan een groot kado aan jezelf geven. Mijn ervaring (let wel, dit is absoluut persoonlijk) is dat ik mezelf veel ontzegd heb door mijn afkeer hiervan. Ik ben zelf bij het Taoïsme uitgekomen, maar dat was ook niet van de ene dag op de andere. Zoals je zegt; het is een leerzaam proces waarbij je van bepaalde vastgeroeste ideeën los moet komen en dat is niet altijd even makkelijk.

LucidLucy zei:
Toch snap ik de keuze heel goed om het woordje God te gebruiken. Het praat gewoon makkelijker in de teksten dan wanneer je elke keer hogere macht zou moeten zeggen.
Klik om te vergroten...

Ik vraag me alleen af of het nou echt zó ingewikkeld is om het woord God te vervangen door Hogere Macht. Dat went heel snel volgens mij. En het is toch ook niet zo'n enorm groot onderdeel van een avond dat je daardoor de bijeenkomsten zou moeten verlengen :wink:
S
ShitzooiLid
01-01-2024, 00:00
#8
Tijdje niks van me laten horen.
ik ga nog steeds meetings, maar goed gaat het niet echt. Ik val steeds na 1-3 dagen terug, iets beter dan voorheen maar het moet beter. Ik heb ook een schuld gemaakt bij dealers en bij me ouders.
nu weet ik niet zo goed wat ik ga doen. Ik heb maandag therapie. Dan ga ik bespreken over een overstap naar Jellinek. Ik kan alleen niet opgenomen worden in een kliniek. Ik heb mijn leven al meerdere keren op pauze moeten zetten vanaf me 15e. En vrijdag begint mijn cursus (waar ik super veel zin in heb!). Ik kan dat niet weer allemaal pauzeren.
ik zit nu huilend te gebruiken na 2 best wel makkelijke en echt goede dagen achter de rug. Ik snap niet waarom ik het nu weer weg gooi. Me neus doet enorm veel pijn. De coke helpt niet eens meer om me beter te voelen. Waarom doe ik het? IK WIL DIT NIET MEER. Ik begin me echt hopeloos te voelen. Weet eigenlijk niet wat ik nog kan zeggen.

wat ik nog wel moeilijk vind is me echt thuis voelen bij de meetings. Ik voel me nog niet helemaal op me gemak. En het knuffelen blijft onwennig voor me. Ik ben ook echt heel erg klein dus maakt het nog wat ongemakkelijker ofzo. Ik ga nu vaak mee met iemand die ik ken als gebruikersvriend die ook pas is begonnen bij CA (gister zijn 30 dagen gehaald) of met een vrouw die ik via NA ken en me wel eens appt of ze me op moet halen en samen naar een meeting te gaan.
ook weet ik niet zo goed hoe het werkt om een sponsor te vragen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Shitzooi zei:
Tijdje niks van me laten horen.
ik ga nog steeds meetings, maar goed gaat het niet echt. Ik val steeds na 1-3 dagen terug, iets beter dan voorheen maar het moet beter. Ik heb ook een schuld gemaakt bij dealers en bij me ouders.
nu weet ik niet zo goed wat ik ga doen. Ik heb maandag therapie. Dan ga ik bespreken over een overstap naar Jellinek. Ik kan alleen niet opgenomen worden in een kliniek. Ik heb mijn leven al meerdere keren op pauze moeten zetten vanaf me 15e. En vrijdag begint mijn cursus (waar ik super veel zin in heb!). Ik kan dat niet weer allemaal pauzeren.
ik zit nu huilend te gebruiken na 2 best wel makkelijke en echt goede dagen achter de rug. Ik snap niet waarom ik het nu weer weg gooi. Me neus doet enorm veel pijn. De coke helpt niet eens meer om me beter te voelen. Waarom doe ik het? IK WIL DIT NIET MEER. Ik begin me echt hopeloos te voelen. Weet eigenlijk niet wat ik nog kan zeggen.

wat ik nog wel moeilijk vind is me echt thuis voelen bij de meetings. Ik voel me nog niet helemaal op me gemak. En het knuffelen blijft onwennig voor me. Ik ben ook echt heel erg klein dus maakt het nog wat ongemakkelijker ofzo. Ik ga nu vaak mee met iemand die ik ken als gebruikersvriend die ook pas is begonnen bij CA (gister zijn 30 dagen gehaald) of met een vrouw die ik via NA ken en me wel eens appt of ze me op moet halen en samen naar een meeting te gaan.
ook weet ik niet zo goed hoe het werkt om een sponsor te vragen.
Klik om te vergroten...
Kliniek is denk ik wel je beste optie. Je moet herstel op 1 gaan zetten. Werk kan wachten, huisdieren kunnen wachten, alles kan wachten. Gebruiken wordt uiteindelijk je dood.

Deel op de meeting maar dat je het lastig vindt om een sponsor te vragen. Deel maar dat je ten einde raad bent en vraag om advies aan de fellows. Ze zitten daar om jou te helpen.
A
AudioAddictLid
01-01-2024, 00:00
#10
Shitzooi zei:
En het knuffelen blijft onwennig voor me.
Klik om te vergroten...
Ik kan dit heel goed begrijpen. Zelf ben ik een vent van 2 meter lang en 98 kilo. Ik vond het knuffelen ook heel ongemakkelijk. Hecht veel waarde aan mijn cirkel van persoonlijke bewegingsvrijheid. Vooral wat betreft onbekende mensen.

Geef dit aan en doe er niet aan mee.
Je moet geen dingen doen die niet prettig voelen.
S
ShitzooiLid
01-01-2024, 00:00
#11
dupont zei:
Kliniek is denk ik wel je beste optie. Je moet herstel op 1 gaan zetten. Werk kan wachten, huisdieren kunnen wachten, alles kan wachten. Gebruiken wordt uiteindelijk je dood.

Deel op de meeting maar dat je het lastig vindt om een sponsor te vragen. Deel maar dat je ten einde raad bent en vraag om advies aan de fellows. Ze zitten daar om jou te helpen.
Klik om te vergroten...
Ik snap echt wat je zegt. Maar ben gister begonnen op school. Mijn leven staat al op ‘pauze’ sinds mijn 15e. Ik kan het niet aan om het weer op pauze te moeten zetten. En ik denk ook juist dat weer wat doen helpend is voor me.
wat ik wel ga doen is maandag met mijn therapeut bespreken of ik niet beter naar Jellinek kan gaan. Dan wel ambulant. Maar clean worden/zijn/blijven is nu echt prioriteit.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Shitzooi zei:
Maar clean worden/zijn/blijven is nu echt prioriteit.
Klik om te vergroten...
Super strak plan. Als je dit vaak genoeg herhaald, hier opschrijft en nogmaals blijven herhalen door dagboek bij te houden of een passend "guided meditatie" youtube nummer er dagelijks bij pakken, dan ga je Echt niet meer gebruiken en echt stoppen. Maar je moet er wel dagelijks mee bezig zijn. Hoe meer hoe beter!
Blijf je nu clean? Leraar vraagt je het 300 keer op te schrijven en desnoods 3 dagen achter elkaar.
Succes met de gezonde Brainwash!
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#13
CaRRita zei:
Verslaving is een symptoom; het is niet een oorzaak. Zeker als je schrijft dat je al eerder een destructieve stoornis hebt gehad, die enorm veel overeenkomsten met verslaving vertoont. Daaruit blijkt dat je een vreselijke pijn, een groot (chronisch) trauma aan het verdoven bent. Hoe kun je nou boos en teleurgesteld zijn in iemand die eigenlijk zoveel pijn heeft? Als wij elkaar echt zouden kennen en het mij betrof, zou jij de eerste zijn die een troostende arm om me heen zou slaan, dat weet ik zeker. Je zou me troostende en steunende dingen vertellen.

Thich Nhat Hanh schreef eens over hoe we elkaar behandelen: stel je voor dat je een plant in je tuin hebt die niet goed groeit. Hij heeft dorre blaadjes en zijn knopjes komen niet uit tot bloemen. Is het dan logisch om te gaan schreeuwen tegen de plant: "Wees niet zo lui! Doe niet zo stom en verdeel je water eens wat beter zodat de dorre bladeren ook wat krijgen! Waarom bloei je niet gewoon zoals de andere planten? Je verpest mijn hele tuin!" Zou dat helpen? Natuurlijk niet. Bij een plant gaan we kijken of hij meer of minder water nodig heeft, of hij niet teveel in de schaduw staat, of we mest moeten geven. We helpen hem. Ik begrijp heel goed uit ervaring dat het niet lukt om zonder drugs te kunnen. Alleen denk ik dat het wel een wezenlijk verschil is of je begrijpt dat je weer gebruikt omdat je pijn te groot is. En niet omdat je jezelf van binnen verrot scheldt.

De cirkel is als volgt: 1. Er is iets waardoor je je klote voelt. 2. Je wilt dat gevoel niet hebben. 3. Je wilt daarom gebruiken. 4. Je scheldt jezelf verrot. 5. Je gaat gebruiken. Er is dus iets aan de laatste twee stappen vooraf gegaan.

Waarom is dit verschil zo belangrijk, vraag je je misschien af. Wat maakt het nou uit waarom ik ga gebruiken? Ik moet gewoon niet gaan gebruiken, punt.
Dat is natuurlijk zo, daar heb je gelijk in. Alleen moet deze cirkel ergens doorbroken worden, wil je hieruit kunnen komen. En doordat je jezelf verrot scheldt, kun je niet anders meer dan gaan gebruiken. Want wat je dan eigenlijk doet, is je klote-gevoel van stap 1, groter maken. En daarmee ook stap 2, 3 en 4. Want die stappen neem je waarschijnlijk een paar keer voordat je echt tot het gebruiken van stap 5 komt. Dus daarom is het zo belangrijk om jezelf NIET verrot te gaan schelden. Als je de stap 4 van jezelf verrot schelden, gaat veranderen, kan het een soort muur worden tussen stap 3 en stap 5.

En ook al komt het wel tot stap 5 en ga je gebruiken, dan heb je in ieder geval niet jezelf aangevallen en verrot gescholden. Want dat helpt dus nooit. Zoals het ook niet helpt om tegen een plantje te gaan schreeuwen, helpt het ook niet om rotdingen tegen jezelf te gaan schreeuwen. Daarom wil ik je vragen: probeer die scheld-gedachten, die boosheid, die zogenaamde teleurstelling, te stoppen. Daar heel resoluut in te zijn: "Dit ga ik niet doen. Ik ga niet naar en gemeen tegen mezelf zijn. Ik heb genoeg rotdingen meegemaakt en ik ga mezelf dus steunen en niet aanvallen." Probeer het, alsjeblieft.
Klik om te vergroten...
Dit helpt niet mevrouw, dit is nou precies wat er gebeurt als mensen de ballen verstand hebben van verslaving.
Verslaving is helemaal geen symptoom van iets. Verslaving is een syndroom/ een ziekte en gaat zijn eigen leven leiden naast de shit die je al hebt.

Een beetje respect, a.u.b. Met je doe maar lief dan komt het goed.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Shitzooi zei:
Ik snap echt wat je zegt. Maar ben gister begonnen op school. Mijn leven staat al op ‘pauze’ sinds mijn 15e. Ik kan het niet aan om het weer op pauze te moeten zetten. En ik denk ook juist dat weer wat doen helpend is voor me.
wat ik wel ga doen is maandag met mijn therapeut bespreken of ik niet beter naar Jellinek kan gaan. Dan wel ambulant. Maar clean worden/zijn/blijven is nu echt prioriteit.
Klik om te vergroten...
Wat ik hier lees is dat je opleiding op 1 staat. Als je dat voorrang geeft, lijdt je herstel daar onder. En omdat je herstel op 2 staat lijdt je opleiding daar weer onder, want dat krijgt geen volle aandacht.

Wat ga je bijvoorbeeld doen als je in de les trek krijgt en iemand moet bellen? Wachten tot de pauze? Dan hak je in de tussentijd misschien wel de knoop door om te gaan scoren. De les uit om te bellen? Dan ga je lesstof mislopen. En bel je dan lang genoeg om van de trek af te zijn of voel je je verplicht om snel de les weer in te gaan? En wat gebeurt er als je 10 minuten laten weer moet bellen? Weer de les uit?

Wat ga je doen als je doordeweeks terugvalt? Ben je dan in staat om je bed uit te komen en naar je opleiding te gaan? Of blijf je in bed liggen? En als je gaat, kun je je dan concentreren op de stof en gezellig doen met je klasgenoten? Kak je rond lunchtijd in of pas de volgende dag?

Het is belangrijk dat je een band krijgt met mensen om je heen, vriendschappen op school en met fellows van de meeting enzo. Sta je sterk genoeg in je schoenen om feestjes af te zeggen? Jonko's af te slaan? Alleen cola te drinken in de kroeg als je uit gaat? Dat hoort namelijk allemaal bij clean worden. Gaan jouw minder goede vrienden en/of klasgenoten dat accepteren of word je de Sjaak Afhaak van de klas? En hoe voel je je dan? Is dat een trigger? Ik weet wel dat ik zulke dingen altijd lekker weggebruikte uit schaamte.

Dit waren wat voorbeelden geïnspireerd op mijn ervaringen. Kijk maar eens wat de impact van jouw verslaving op je school is, en hoe de school en nieuwe vriendschappen jouw herstel kunnen beïnvloeden en andersom. Ik zou het heel knap vinden als je van beide een succes zou maken, maar schat die kans klein in. Als je eerst een jaar volledig aan je herstel werkt kun je daarna volledig je aandacht op school richten.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#15
Shitzooi zei:
Mijn leven staat al op ‘pauze’ sinds mijn 15e. Ik kan het niet aan om het weer op pauze te moeten zetten.
Klik om te vergroten...
Het voelt misschien tegenstrijdig, maar een kliniek zal je leven niet op pauze zetten. Het is juist de kickstart om de motor van beweging in het leven weer te starten.

Zo heeft het voor mij gewerkt althans. Ik heb ook 10 jaar het idee gehad dat ik geen steek vooruit kwam. Ik heb in die tijd dan misschien Havo en HBO afgerond. Maar op persoonlijk vlak kwam ik geen meter vooruit.

Pas toen ik herstel op 1 zette en ervoor zorgde dat mijn gehele agenda zich daaraan moest aanpassen i.p.v. andersom, is die stilstand doorbroken.

Shitzooi zei:
Maar clean worden/zijn/blijven is nu echt prioriteit.
Klik om te vergroten...
Hopelijk lukt dat je! Ongeacht hoe je het aanpakt.
C
CaRRitaLid
01-01-2024, 00:00
#16
Shitzooi zei:
Ik snap echt wat je zegt. Maar ben gister begonnen op school. Mijn leven staat al op ‘pauze’ sinds mijn 15e. Ik kan het niet aan om het weer op pauze te moeten zetten. En ik denk ook juist dat weer wat doen helpend is voor me.
wat ik wel ga doen is maandag met mijn therapeut bespreken of ik niet beter naar Jellinek kan gaan. Dan wel ambulant. Maar clean worden/zijn/blijven is nu echt prioriteit.
Klik om te vergroten...
Hé Shitzooi, je bent gisteren naar school geweest, toch? Hoe ging het? Denk je dat school je echt blijvend kan motiveren om clean te worden/zijn/blijven? Want dat is een beetje wat ik uit je woorden proef. Of niet?

Ik zat te denken dat het misschien helemaal geen slecht idee is om toch wel naar school te gaan. Als het echt een leuke opleiding is, voel je je misschien echt beter over jezelf. En zelfwaardering kan super positief in je leven doorwerken. Ik ben benieuwd hoe het was. Fijn dat je ons op de hoogte blijft houden!!
S
ShitzooiLid
01-01-2024, 00:00
#17
dupont zei:
Wat ik hier lees is dat je opleiding op 1 staat. Als je dat voorrang geeft, lijdt je herstel daar onder. En omdat je herstel op 2 staat lijdt je opleiding daar weer onder, want dat krijgt geen volle aandacht.

Wat ga je bijvoorbeeld doen als je in de les trek krijgt en iemand moet bellen? Wachten tot de pauze? Dan hak je in de tussentijd misschien wel de knoop door om te gaan scoren. De les uit om te bellen? Dan ga je lesstof mislopen. En bel je dan lang genoeg om van de trek af te zijn of voel je je verplicht om snel de les weer in te gaan? En wat gebeurt er als je 10 minuten laten weer moet bellen? Weer de les uit?

Wat ga je doen als je doordeweeks terugvalt? Ben je dan in staat om je bed uit te komen en naar je opleiding te gaan? Of blijf je in bed liggen? En als je gaat, kun je je dan concentreren op de stof en gezellig doen met je klasgenoten? Kak je rond lunchtijd in of pas de volgende dag?

Het is belangrijk dat je een band krijgt met mensen om je heen, vriendschappen op school en met fellows van de meeting enzo. Sta je sterk genoeg in je schoenen om feestjes af te zeggen? Jonko's af te slaan? Alleen cola te drinken in de kroeg als je uit gaat? Dat hoort namelijk allemaal bij clean worden. Gaan jouw minder goede vrienden en/of klasgenoten dat accepteren of word je de Sjaak Afhaak van de klas? En hoe voel je je dan? Is dat een trigger? Ik weet wel dat ik zulke dingen altijd lekker weggebruikte uit schaamte.

Dit waren wat voorbeelden geïnspireerd op mijn ervaringen. Kijk maar eens wat de impact van jouw verslaving op je school is, en hoe de school en nieuwe vriendschappen jouw herstel kunnen beïnvloeden en andersom. Ik zou het heel knap vinden als je van beide een succes zou maken, maar schat die kans klein in. Als je eerst een jaar volledig aan je herstel werkt kun je daarna volledig je aandacht op school richten.
Klik om te vergroten...
Ik snap wat je zegt. Maar veel van mijn gebruik komt ook omdat ik me waardeloos voel en eenzaam. Ik zit nu bijna 2 jaar thuis. Hiervoor ook vaak thuis gezeten. Vaak geprobeerd te werken of school en gefaald. Ik heb 2 jaar lang keihard aan mezelf gewerkt en er gaat een hoop beter. Ik ben bijvoorbeeld van me depressie af die ik sinds me 12e had. Ook ben ik me meer bewust van wat ik voel en waarom ik me zo voel. Dit is wel een enorme tegenslag natuurlijk, verslaving. Ik heb het er ook veel over in therapie. En ik wilde eerst dus me cursus afzeggen. Maar toen ik het echt besprak met mijn therapeut kwamen we allebei tot de conclusie dat dit juist helpend gaat zijn. Ik voel me weer nuttig en trots op mezelf. Ik heb weer iets om voor te gaan. De cursus is ook maar 1x per week 5,5 uurtjes. Dus het is vrij laagdrempelig. Daardoor heb ik er ook vertrouwen in.
het is ook een praktijk opleiding. Dus buiten school hoef ik weinig te doen. Behalve dan oefenen haha. Maar daar kijk ik naar uit
S
ShitzooiLid
01-01-2024, 00:00
#18
LucidLucy zei:
Aah 5,5 uur per week is misschien wel te doen ja!

Dan kan het zeker héél goed helpend zijn!

Maar ik snap Dupont wel. Ik zie ook geregeld dat mensen dan iets nieuws oppakken en daar vol voor gaan. Maar als dat een 40 uur voltijdsstudie is, wordt dat al heel snel een vlucht.

Wees gewoon scherp op wat je van jezelf gaat vragen de komende tijd. Een gemene deler onder verslaafden is vaak toch wel de alles of niets factor.
Dat geld ook voor 'je nuttig inzetten voor de maatschappij'. Dat kan heel makkelijk schieten van helemaal niets doen naar juist overal ja op zeggen en vanalles doen omdat alles ineens zo goed loopt.
Tot je jezelf voorbij loopt natuurlijk. Ik ben daar persoonlijk erg goed in 😂

Balans is echt zo'n sleutelwoord in herstel.

Studie/werk/verplichtingen vs. Uitlaatkleppen zoals sport/ontspanning. Zolang die balans goed is kan er een hoop.

Maar wees scherp op die verslaving. Jellinek is overigens niet de eerste kliniek die ik mensen aan zou bevelen. Geen idee in welke regio je ongeveer (ambulante) behandeling zoekt?
Klik om te vergroten...
Regio amsterdam. Mag ik vragen waarom?
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Shitzooi zei:
Ik snap wat je zegt. Maar veel van mijn gebruik komt ook omdat ik me waardeloos voel en eenzaam. Ik zit nu bijna 2 jaar thuis. Hiervoor ook vaak thuis gezeten. Vaak geprobeerd te werken of school en gefaald. Ik heb 2 jaar lang keihard aan mezelf gewerkt en er gaat een hoop beter. Ik ben bijvoorbeeld van me depressie af die ik sinds me 12e had. Ook ben ik me meer bewust van wat ik voel en waarom ik me zo voel. Dit is wel een enorme tegenslag natuurlijk, verslaving. Ik heb het er ook veel over in therapie. En ik wilde eerst dus me cursus afzeggen. Maar toen ik het echt besprak met mijn therapeut kwamen we allebei tot de conclusie dat dit juist helpend gaat zijn. Ik voel me weer nuttig en trots op mezelf. Ik heb weer iets om voor te gaan. De cursus is ook maar 1x per week 5,5 uurtjes. Dus het is vrij laagdrempelig. Daardoor heb ik er ook vertrouwen in.
het is ook een praktijk opleiding. Dus buiten school hoef ik weinig te doen. Behalve dan oefenen haha. Maar daar kijk ik naar uit
Klik om te vergroten...
Ah, dat maakt het wel iets anders dan ik dacht. Kijk of je ergens in de buurt een dagbehandeling kunt vinden van 2-3 dagen in de week die je kunt combineren met je cursus. Ik zou een Minnessota-model behandeling aanbevelen. Combineert mooi met meetings. Jellinek biedt die geloof ik ook aan, maar misschien kun je advies vragen op een meeting voor zo’n soort behandeling.
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#20
LucidLucy zei:
Zeer mooi betoog!

Ik denk wel dat er wat gemiereneukt wordt over de stelling.


Ik ben het hier zelf zwaar mee oneens. Maar denk dat het meer om de woorden gaat dan de boodschap die je brengt.

Voor mij is verslaving wel degelijk het onderliggende, de ziekte, de oorzaak. Gebruiken is slechts het symptoom. Net als dat bepaald gedrag een symptoom is van de ziekte verslaving.

Die boodschap breng je ook in de rest van je betoog. Vandaar dat ik denk dat er vooral andere meningen zijn vanwege de woordkeuze, niet om de boodschap.

Al is het wel slechts een concept van een ziekte. Zelfs de DSM 5 kent geen term 'verslaving'. Enkel stoornis in het gebruik van middelen.

Of iemand de ziekte verslaving krijgt/heeft, hangt dan ook weer van vanalles af. Ook dat heeft een oorzaak. O.a. genetische aanleg, blootstelling aan middelen, trauma, gezonde coping niet aangeleerd, etc. Etc.
Klik om te vergroten...

Ja, het is ook lastig. Als ik naar mezelf kijk, had ik vanaf het begin al vrij snel een drank en drugsprobleem. En nam ik al vrij snel meer dan de mensen in mijn vriendengroep. Ik weet niet of iedereen die later verslaafd werd, al in het begin een wat hogere tolerantie had.

Maar het hangt op zeker van je omgeving af. Met wie je omgaat. Maar of je daar nou echt veel aan kan doen weet ik ook niet.

Ik heb ook jaren niet gedronken bijvoorbeeld, maar dan was het wel weer wat anders. Maar toen ik echt ging drinken, ging ook dat echt weer heel erg snel heel veel en heel fout.

Ik zie het als een gevoeligheid die er altijd al inzat. En er altijd zal zijn. Maar als die rare hele sterke trek momenten maar wegblijven of niet zo sterk en fel zijn, gaat het wel.
Als het een ziekte is, dan kan je het vergelijken met een andere ziekte. Waar je je hele leven iets voor moet doen, zodat je normaal blijft functioneren. Met medicijnen of met een andere levensstijl. Maar volgens mij ook, met het voorkomen van die echte craving. En het dus ook vermijden.


Dat woordje stoornis, zat me op een gegeven moment niet lekker. En ik zag te vaak mensen op een haast 'clowneske' achtige manier terugvallen. Mensen die heel goed bezig waren, weer de oude te worden.
En dan toch weer terugvallen.
En dan echt om een flutreden, heel vals en gemeen hun eigen ruiten ingooien en alles daaromheen, reageert dan teleurgesteld. En zeggen dan: wat dom, wat een dit wat een dat, die heeft een stoornis dit en dat, die doet het express. Allemaal teleurgestelde mensen. Door een compleet 'irrationele' beslissing, om op de meest sneaky manier weer te gaan gebruiken.
Zomaar om niets.

Dat is geen stoornis, dat is niet waar je met cognitieve vaardigheden bij kan komen. Dat is 'craving'. Dat is volgens mij geen stoornis, maar een ziek brein, dat op de een of ander manier last krijgt van de schade die de drug gemaakt heeft.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...20
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."