Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe denken jullie over de dood?

Hoe denken jullie over de dood?

348 antwoorden
85 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mezelf zei:
Aliens en spoken hebben echt totaal niks met elkaar te maken in mijn ogen.
Ik geloof in aliens maar ben niet overtuigd of ze ons ooit bezocht hebben. Heb wel periodes gehad dat ik er naar neigte om te geloven dat ze de aarde al eens bezocht hebben.
Maar spoken...? Neuh daar geloof ik niet zo in.
Klik om te vergroten...
En wat nou als spoken zijn net als zoals jij het fenomeen van mensen die de overgebleven energie van overledenen oppikken beschreef? Dat is trouwens wat wel meer mensen zien als de definitie van een 'spook' of 'geest': de overgebleven energie van iemand die is heengegaan. (Gedachte- )energie die nog teveel gehecht is aan deze werkelijkheid.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mindless zei:
En wat nou als spoken zijn net als zoals jij het fenomeen van mensen die de overgebleven energie van overledenen oppikken beschreef? Dat is trouwens wat wel meer mensen zien als de definitie van een 'spook' of 'geest': de overgebleven energie van iemand die is heengegaan. (Gedachte- )energie die nog teveel gehecht is aan deze werkelijkheid.
Klik om te vergroten...
Wederom moet ik je daar in gelijk geven maar nu doe ik effe copie past
"Maar je weet heel goed dat 99% van de gevallen niet op die manier naar reïncarnatie(spoken:wink:) wordt gekeken"

Ik geloof er gerust in dat er "foutjes" zitten in het bestaan. Door de imperfectie is bestaan ontstaan. Bij perfectie is alles weer 1 wat het nu natuurlijk ook zo is, maar toch weer niet.
Dus daar ga je het weer krijgen. Dit soort waarheden waar ik (en volgens mij jij ook:wink:) in geloof, kunnen niet met woorden uitgelegd worden. Want de ultieme waarheid is voor de illusie waar wij in leven, 1 grote paradox.

Alles wat in deze (tijd-ruimte) illusie gevangen zit, zal nooit volledig het volledige waarheid van het bestaan kunnen verklaren of bewijzen. Ooit eens gelezen van iemand dat zei: Als je echt alles zou weten, dan zouden we weer één zijn.
Of : Als je alles zou weten, zou ik pure energie zijn.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Je hebt gelijk. :)

Niets tegenin te brengen. :)
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#4
O shit ik week af:
Mezelf zei:
Ik geloof er gerust in dat er "foutjes" zitten in het bestaan. Door de imperfectie is bestaan ontstaan. Bij perfectie is alles weer 1 wat het nu natuurlijk ook zo is, maar toch weer niet.
Klik om te vergroten...
Die restanten energie van een overledene is bijvoorbeeld zo'n foutje. Door het sterke geloof van de persoon die de overledene/spook ziet en de ether nog de neiging heeft om de overledene er te laten zijn, kan er schimmen van bestaan ontstaan. Dat zijn in mijn ogen spoken. Er is geen persoonlijkheid aan dat verschijnsel want dat is diegene die de spook ziet. Verder moeten we nooit de kracht van onze eigen geest vergeten.. Die kan ons zoveel doen geloven dat het waarheid wordt.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#5
Legio Patria Nostra zei:
aliens
Klik om te vergroten...

Als je kijkt hoeveel melkwegen er bestaan.
Zou er ergens vast wel een planeet zijn die ook op de zelfde afstand van een ster ligt dat de zelfde tempratuur als de aarde berheerst.
Waar water is en dus levensvormen kunnen bestaan.

Bij aliens denken mensen gelijk aan rare ruimte mannetjes die op mensen lijken maar dan in het lelijk.
En dat ze ons willen aanvallen als ze ons vinden.

Maar in de realiteit is een baterie op een andere planeet al een alien.
En als een andere levensvorm zo intelligent is om ons zonnestelsel te kunnen bereiken geloof ik ook echt niet dat ze oorlog komen voeren.

In principe kan je er wel van uitgaan dat er dus andere levensvormen in het heelal bestaan.
Dus aliens bestaan naar mijn mening sws al is het dus een vorm van een bacterie.

Ze hebben water gevonden op mars!
Interessante ontdekking, er kan dus miljoenen jaren geleden ook leven hebben bestaan op mars toen de aarde nog een gasbol was en de elementen nog geen leven konden voortbrengen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Revolutionair zei:
Maar in de realiteit is een baterie op een andere planeet al een alien.
En als een andere levensvorm zo intelligent is om ons zonnestelsel te kunnen bereiken geloof ik ook echt niet dat ze oorlog komen voeren.
Klik om te vergroten...
Daar ben ik het mee eens. Vaak wordt gedacht dat intelligente aliens vijandig en veroverend zouden zijn, maar dat verwacht ik eigenlijk helemaal niet. Zeer intelligente geavanceerde beschavingen zijn denk ik allang de fase 'moord een volk uit en steel dan hun land' voorbij. In tegenstelling tot naties hier op aarde.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ah ja.
Dat kleine, zwarte boekje.
Daarin staan slechts een handvol namen en in het kort de daaraan gekoppelde reden(en) van het vermelden in genoteerd.
En natuurlijk ook enkele doorhalingen.
Dus het is geen roman, Story of Weekend of zoiets dergelijks. Onzin staat er beslist niet in.
Dus denk ik dat het met de invloed op de dromenwereld wel meevalt.
Op zich is het toch wel vreemd, om te moeten constateren dat er één gebeurtenis van bijna 40 jaar geleden alweer, nog altijd zo af en toe middels een nachtmerrie achtige beleving, terug blijft komen....
Daarvan moet ik wél zeggen, dat het de aller grootste, diepe kut ervaring was, die ik ooit in mijn hele leven heb moeten mee maken.
Maar goed.
Het gaat allemaal zoals het gaat, en sommige zaken blijven, zo als is ze zijn.
Dit, omdat het verleden passé is .
Je kunt daar immers niets meer in veranderen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Legio Patria Nostra zei:
Ah ja.
Dat kleine, zwarte boekje.
Daarin staan slechts een handvol namen en in het kort de daaraan gekoppelde reden(en) van het vermelden in genoteerd.
En natuurlijk ook enkele doorhalingen.
Dus het is geen roman, Story of Weekend of zoiets dergelijks. Onzin staat er beslist niet in.
Dus denk ik dat het met de invloed op de dromenwereld wel meevalt.
Klik om te vergroten...
Ik zie het zwarte boekje als een gelaagd fenomeen. Aan de oppervlakte zijn er de concrete gedachten/herinneringen die gaan over specifieke personen en gebeurtenissen waar een wrok voor wordt gekoesterd. Maar daaronder ligt een meer vormloos gevoel. Een soort bal van emoties waar al lang het verhaal erachter is verdwenen. Het is meer een soort sensor. Een onderliggende lichamelijke samentrekking die reageert op diverse impulsen van buitenaf. Een soort 'NEE, ik wil dit niet gevoel'.

En natuurlijk, wat er aan de oppervlakte in het zwarte boekje zit kan rationeel helemaal gerechtvaardigd zijn. Maar tegelijkertijd houdt dat die onderliggende samentrekking ook in leven door het zowel te voeden én door te verhinderen naar die samentrekking zelf te gaan kijken. En het is die samentrekking die in mijn ogen aan de basis ligt van voortdurend trauma, nachtmerries, heel veel psychosomatische kwalen, etc.

Legio Patria Nostra zei:
Op zich is het toch wel vreemd, om te moeten constateren dat er één gebeurtenis van bijna 40 jaar geleden alweer, nog altijd zo af en toe middels een nachtmerrie achtige beleving, terug blijft komen....
Daarvan moet ik wél zeggen, dat het de aller grootste, diepe kut ervaring was, die ik ooit in mijn hele leven heb moeten mee maken.
Maar goed.
Klik om te vergroten...
Als je het zwarte boekje ziet zoals ik hierboven beschreef, is het eigenlijk helemaal niet zo vreemd.

Legio Patria Nostra zei:
Het gaat allemaal zoals het gaat, en sommige zaken blijven, zo als is ze zijn.
Dit, omdat het verleden passé is .
Je kunt daar immers niets meer in veranderen.
Klik om te vergroten...
Nou, ook hier is enige nuance denk ik wel vereist.

Aan de ene kant, ben ik het helemaal met je eens dat het verleden voorbij is en dat je gebeurtenissen die geschiedt zijn, niet kunt veranderen.

Maar... Dat is het verleden zoals wij ons dat voorstellen ín onze gedachten. Maar wat is de realiteit van het verleden nú? De tastbare realiteit van het verleden bedoel ik dan. Wel, in mijn ogen is dat wat ik hierboven beschrijf als het zwarte boekje. De werkelijkheid van het verleden in dit moment is gedachten, met daaronder die lichamelijke samentrekking. Los van dat is er geen verleden. :grinning: Er is geen verleden dat daarbuiten ergens rondzweeft. Alles wat het verleden is, zijn je gedachten en daaronder de in het lichaam opgeslagen emoties. En die emoties (de lichamelijke samentrekking) hebben invloed op hoe je beweegt, hoe je denkt, hoe je droomt, etc.

Dus, als je het over het verleden hebt als wat er eerder in je leven is gebeurd, daar doe je niets aan. Maar als je het over de werkelijkheid van het verleden hebt in het heden, als de herinneringen die je hebt en daaronder de lichamelijke samentrekking/emotie. Dáár kun je wel mee werken als je zou willen. En dat doe je door middels meditatie die samentrekking te voelen. Uiteindelijk is het opgeslagen energie in je lichaam die vastzit als een soort knoop. Door die samentrekking te voelen, zal deze uiteindelijk losser komen te zitten en zelfs beginnen op te lossen. Ook zal door dit te doen het verleden in een ander licht gezien worden. Het verleden zoals jij je dat herinnert is niet per se hét verleden zoals het gebeurd is. Het is slechts een interpretatie van wat gebeurd is. En door nu daar weer naar te kijken met een bewustere meer accepterende blik, kun je daar anders tegenaan gaan kijken. Je kunt het verleden vergeven, jezelf vergeven door dit te doen.

Maar luister je alleen maar naar de gedachten die zeggen dat het verleden nou eenmaal passé is en dat je dat allemaal maar mee moet zeulen zoals je altijd hebt gedaan, dan luister je naar de ego-stem. Dat is de stem die je verhinderd naar de werkelijkheid van het verleden (het daadwerkelijke gevoel in het lichaam) te kijken. En dat is onze keuze. We kunnen ervoor kiezen om nooit ons verleden, onze oude ik te vergeven. Waardoor het verleden je zal blijven teisteren zolang je leeft en wie weet daarna.

Ik raad je aan Eckhart Tolle op te zoeken en met name zijn materiaal over het 'pijn-lichaam' ('pain-body'). Het zogenaamde pijnlichaam is precies die samentrekking waar ik het hierboven over heb. Er is een manier om los te komen van je verleden, maar dat is een keuze. Een keuze om het verleden los te laten en jezelf te vergeven. Het zwarte boekje gaat namelijk niet écht over anderen. Het gaat in werkelijkheid allemaal over jezelf, al is dat vaak een heel moeilijk iets om in te zien.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mindless zei:
Daar ben ik het mee eens. Vaak wordt gedacht dat intelligente aliens vijandig en veroverend zouden zijn, maar dat verwacht ik eigenlijk helemaal niet. Zeer intelligente geavanceerde beschavingen zijn denk ik allang de fase 'moord een volk uit en steel dan hun land' voorbij. In tegenstelling tot naties hier op aarde.
Klik om te vergroten...
Dit komt natuurlijk omdat wij mensen zo zijn. Als wij mensen een soort tegenkomen dat minder intelligent oid is dan moorden we die uit. Dus gaan we ervan uit dat aliens dat ook doen.
Mindless zei:
Eckhart Tolle
Klik om te vergroten...
Ik heb het niet zo met deze gast. Allemaal wijsheden dat al eerder beschreven zijn en hij is mij te rijk. Maar misschien is dat jaloezie van mij.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mezelf zei:
Dit komt natuurlijk omdat wij mensen zo zijn. Als wij mensen een soort tegenkomen dat minder intelligent oid is dan moorden we die uit. Dus gaan we ervan uit dat aliens dat ook doen.
Klik om te vergroten...
Klopt ja. Maar ik denk dat beschavingen die dat blijven doen uiteindelijk zichzelf onvermijdelijk vernietigen en zo alleen de echt intelligente wezens die dat zelf-destructieve bewustzijn ontstijgen, overblijven. Natuurlijk is dit maar slechts hoe ik het me voorstel.

Mezelf zei:
Ik heb het niet zo met deze gast. Allemaal wijsheden dat al eerder beschreven zijn en hij is mij te rijk. Maar misschien is dat jaloezie van mij.
Klik om te vergroten...
Haha! Ik vind het wel grappig hoe iemand die zoveel vrede uitstraalt alsnog dit effect heeft op mensen soms. :tonguewink:

Natuurlijk zijn deze wijsheden eerder beschreven. Het zijn dingen die tijdloos relevant blijven en herhaald worden. Waar het mij om gaat is wie de wijsheden verkondigt en met welk bewustzijn. Eckhart zegt niets nieuws inderdaad, maar er is een reden waarom miljoenen graag naar hem luisteren. Omdat hij een rust uitstraalt die iets in ze losmaakt.

Maar ik moet ook eerlijk zeggen, soms luister ik liever niet naar hem omdat hij niet een heel goede spreker is (imo). Hij is denk ik super likeable, maar soms luister ik liever naar mensen die een andere uiting van dezelfde 'teaching' hebben en beter zijn met woorden. Eckhart is echter wel heel makkelijk te begrijpen en goed voor mensen die nieuw zijn met het voelen van het 'pijnlichaam'.

En tja, dat hij rijk is... Dat iemand spiritueel is, sluit imo niet uit dat diegene ook rijk kan zijn. Ik zie hem absoluut niet als een op geld beluste man of zo.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
Klopt ja. Maar ik denk dat beschavingen die dat blijven doen uiteindelijk zichzelf onvermijdelijk vernietigen en zo alleen de echt intelligente wezens die dat zelf-destructieve bewustzijn ontstijgen, overblijven.
Klik om te vergroten...
Helemaal mee eens.

Mindless zei:
Maar ik moet ook eerlijk zeggen, soms luister ik liever niet naar hem omdat hij niet een heel goede spreker is (imo).
Klik om te vergroten...
Precies dit, met het beetje de cliche spiritualiteit wat hij verkondigd laat mij moeilijk naar hem luisteren. Daarbij zal ik ook veel rust uitstralen als iedereen mij lief vind en mij grof betaalt voor verhalen vertellen die overal al in ruime mate te vinden is :wink:. Neem niet weg dat hij gerust liefde en vrede uitstraalt en dat ook uitdraagt, wat natuurlijk erg mooi is. Wat dat betreft doet hij veel goeds. Ik vraag me alleen af waarom hij voor veel van zijn dingen zo veel grof geld vraagt.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mezelf zei:
Precies dit, met het beetje de cliche spiritualiteit wat hij verkondigd laat mij moeilijk naar hem luisteren.
Klik om te vergroten...
Begrijp ik wel hoor. Het is inderdaad vaak wat cliché en niet bijster diepgaand zoals ik bijvoorbeeld ken van een Shunyamurti of een Osho. Of vlijmscherp rationeel zoals een Rupert Spira.

Mezelf zei:
Daarbij zal ik ook veel rust uitstralen als iedereen mij lief vind en mij grof betaalt voor verhalen vertellen die overal al in ruime mate te vinden is :wink:. Neem niet weg dat hij gerust liefde en vrede uitstraalt en dat ook uitdraagt, wat natuurlijk erg mooi is. Wat dat betreft doet hij veel goeds. Ik vraag me alleen af waarom hij voor veel van zijn dingen zo veel grof geld vraagt.
Klik om te vergroten...
Er zit natuurlijk een hele organisatie achter hem. Zij moeten ook betaald worden en zitten daarnaast zeer waarschijnlijk niet in hetzelfde bewustzijn als Tolle.

Maar los daarvan ervaar ik de rust die Tolle uitstraalt als iets dat echt van een diepe plek komt. Misschien is dat maar mijn interpretatie, maar zo voel ik dat wel. Ik denk dat Tolle iemand is die eigenlijk liever niet al die aandacht wil, maar er door zijn openheid toch niet tegen is. Via hem kan een hoger bewustzijn vele miljoenen mensen bereiken. En dat op zichzelf is al iets heel erg goeds, ongeacht het feit dat 'Eckhart Tolle' nu nogal een merknaam is geworden waar geld mee wordt verdiend.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Na een 2 tal daverende 2FDCK tripjes, zit ik éven bij te komen, om éven enkele voor mij belangrijke zaken te bezien, en te overdenken.
Ik moet zeggen, dat deze 2FD een verdomd goede filosofie trips geeft. Bij de juiste dosering, natuurlijk.
Hij komt van een goed adres af, meer kan en mag ik er niet over zeggen maar ik kan mij nu een verslaving aspect aan deze rc voorstellen. Ja. Met Dit stofje kun je eens wat zaakjes goed op een rij zetten in ieder geval.
Jammer dat het een schadelijk stofje lijkt te zijn. Ergo: met mate te nemen...
I
IllusionistLid
01-01-2024, 00:00
#14
Enkele maanden geleden ben ik gestopt met mijn cannabisverslaving met de welbekende onthoudingsverschijnselen. Tot op de dag van vandaag ben ik er nog steeds mee gestopt (al 5 maanden clean) maar toch knaagt er nog iets aan me: de dood. Toen ik gestopt was met cannabis, werd ik opeens erg bang voor de dood. Nu 5 maanden verder ben ik dat veel minder maar heb ik er nog steeds last van. Als ik bijvoorbeeld mijn medicijnen neem (dexamfetamine) word ik ineens bang en denk ik dat ik neer ga vallen ofzo. Het klinkt heel raar maar toch.. het knaagt soms wel aan je.
Ik praat er ook over met mijn psycholoog en hoewel dat wel helpt, verdwijnt het toch niet helemaal.
Daarom dacht ik: laat ik eens een topic starten en kijken hoe jullie psychonauten hier tegen aankijken: de dood. Zijn jullie daar ook zo bang voor of laten jullie het over je heen komen?

Wellicht heb ik iets aan jullie reactie's en opinie's. Ik hoor graag van jullie! :wave:
o
oortjesLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik heb geen idee man. Als het zo ver is dan is het zo ver. Ik doe er niet moeilijk of makkelijk over.

Wat er dan met je gebeurd als je dood bent? Geen fucking idee, maar wat ik wel graag wil geloven is dat er een nieuw iets bestaat. Een soort van reïncarnatie. Alsof je weer in een wachtrij komt te staan om ergens anders weer tot leven te komen. Mooie filosofie, maar daar laat ik het ook bij.

Wat ik uit jou text concludeer is dat je er best onzeker over bent. Vraag aan jezelf waar je in geloofd en waarom, als je dat duidelijk hebt kan je het accepteren en misschien makkelijker mee omgaan.

Succes, laat je onzekerheden je niet belemmeren maar omarm ze en leer van ze.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik haal zelf best wel rust uit de gedachte dat het, na de dood, gewoon over is. Ik moet er niet aan denken om nog eeuwig ergens rond te moeten dwalen.

Hoe denk je er zelf over? Maak je je vooral druk om het feit dat je dood kunt gaan, of meer om wat er gebeurd wanneer je dood gaat?
o
oortjesLid
01-01-2024, 00:00
#17
Fool zei:
Ik haal zelf best wel rust uit de gedachte dat het, na de dood, gewoon over is. Ik moet er niet aan denken om nog eeuwig ergens rond te moeten dwalen.
Klik om te vergroten...

Haha! Voor eeuwig en altijd rondzwerven, net zoals de vliegende hollander uit spongebob:)
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#18
Lach maar, toen ik als kind nog geïndoctrineerd was door ons christendom was ik vaak heel bang om eeuwig in de hemel rond te moeten zweven. Daar heb ik echt geen zin in. :P
I
IllusionistLid
01-01-2024, 00:00
#19
oortjes zei:
Ik heb geen idee man. Als het zo ver is dan is het zo ver. Ik doe er niet moeilijk of makkelijk over.

Wat er dan met je gebeurd als je dood bent? Geen fucking idee, maar wat ik wel graag wil geloven is dat er een nieuw iets bestaat. Een soort van reïncarnatie. Alsof je weer in een wachtrij komt te staan om ergens anders weer tot leven te komen. Mooie filosofie, maar daar laat ik het ook bij.

Wat ik uit jou text concludeer is dat je er best onzeker over bent. Vraag aan jezelf waar je in geloofd en waarom, als je dat duidelijk hebt kan je het accepteren en misschien makkelijker mee omgaan.

Succes, laat je onzekerheden je niet belemmeren maar omarm ze en leer van ze.
Klik om te vergroten...
Heel erg bedankt voor je reactie. Klopt, ik ben er inderdaad een soort van onzeker over. Ik weet gewoon niet wat ik moet verwachten. En dat is t 'm juist, dat weet niemand. Reïncarnatie vind ik ook een hele mooie filosofie, dat je terugkomt als een geheel ander wezen of mens. Zou geweldig zijn. Ik ga me er eens in verdiepen. Misschien kan ik er dan inderdaad makkelijk mee omgaan! Nogmaals bedankt, je reactie deed me goed. :)
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#20
Wat lijkt je daar vervelend aan?

Lijken andere oplossingen dan gewoon 'voorbij' zijn beter?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...45678...18
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."