Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Een bakkie latte macchiato. En in het weekend eigenlijk gewoon een biertje, haha."
"Psychedelibee zei: Begin jij nou ook al, het is een alcohol topic hè... Klik om te vergroten... Haha sorry, daar heb je een punt. Dan houd ik het voor hier bij m'n biertje."
"Enkele maanden geleden ben ik gestopt met mijn cannabisverslaving met de welbekende onthoudingsverschijnselen. Tot op de dag van vandaag ben ik er nog steeds mee gestopt (al 5 maanden clean) maar toch knaagt er nog iets aan me: de dood. Toen ik gestopt was met cannabis, werd ik opeens erg bang voor de dood. Nu 5 maanden verder ben ik dat veel minder maar heb ik er nog steeds last van. Als ik bijvoorbeeld mijn medicijnen neem (dexamfetamine) word ik ineens bang en denk ik dat ik neer ga vallen ofzo. Het klinkt heel raar maar toch.. het knaagt soms wel aan je. Ik praat er ook over met mijn psycholoog en hoewel dat wel helpt, verdwijnt het toch niet helemaal. Daarom dacht ik: laat ik eens een topic starten en kijken hoe jullie psychonauten hier tegen aankijken: de dood. Zijn jullie daar ook zo bang voor of laten jullie het over je heen komen? Wellicht heb ik iets aan jullie reactie's en opinie's. Ik hoor graag van jullie!"
"oortjes zei: Ik heb geen idee man. Als het zo ver is dan is het zo ver. Ik doe er niet moeilijk of makkelijk over. Wat er dan met je gebeurd als je dood bent? Geen fucking idee, maar wat ik wel graag wil geloven is dat er een nieuw iets bestaat. Een soort van reïncarnatie. Alsof je weer in een wachtrij komt te staan om ergens anders weer tot leven te komen. Mooie filosofie, maar daar laat ik het ook bij. Wat ik uit jou text concludeer is dat je er best onzeker over bent. Vraag aan jezelf waar je in geloofd en waarom, als je dat duidelijk hebt kan je het accepteren en misschien makkelijker mee omgaan. Succes, laat je onzekerheden je niet belemmeren maar omarm ze en leer van ze. Klik om te vergroten... Heel erg bedankt voor je reactie. Klopt, ik ben er inderdaad een soort van onzeker over. Ik weet gewoon niet wat ik moet verwachten. En dat is t 'm juist, dat weet niemand. Reïncarnatie vind ik ook een hele mooie filosofie, dat je terugkomt als een geheel ander wezen of mens. Zou geweldig zijn. Ik ga me er eens in verdiepen. Misschien kan ik er dan inderdaad makkelijk mee omgaan! Nogmaals bedankt, je reactie deed me goed."
"Fool zei: Ik haal zelf best wel rust uit de gedachte dat het, na de dood, gewoon over is. Ik moet er niet aan denken om nog eeuwig ergens rond te moeten dwalen. Hoe denk je er zelf over? Maak je je vooral druk om het feit dat je dood kunt gaan, of meer om wat er gebeurd wanneer je dood gaat? Klik om te vergroten... Nee, ik maak me echt druk om de dood zelf zeg maar. Ook om wat daarna komt maar vooral echt om 't ineens dood gaan: het niets meer kunnen zien, voelen, ruiken, horen etc."
"Fool zei: Wat lijkt je daar vervelend aan? Lijken andere oplossingen dan gewoon 'voorbij' zijn beter? Klik om te vergroten... Ik weet het niet. Het is ook heel moeilijk uit te leggen of zo. Het lijkt me gewoon raar om weg te zijn, op zo'n jonge leeftijd en niet meer te kunnen doen wat je wil doen. Je bent dan wel 'weg' maar dat voelt gewoon zo... raar."
"Fool zei: Dus je maakt je meer zorgen over het feit dat je jong dood zou kunnen gaan, in plaats van dat je dood gaat en wat er daarna zou kunnen gebeuren? Klik om te vergroten... Nee, het is voor mij de dood en wat daarna komt. Dus ja, inderdaad, het lijkt me enorm erg om op jonge leeftijd dood te gaan. En ik vind het ook gewoon eng om te bedenken wat daarna gebeurt: opnieuw geboren worden, naar de hemel of misschien is er wel helemaal niks... Ik ben er bang voor. En eigenlijk moet ik dat niet zijn want ik kan er geen antwoord op krijgen. En dat is 't 'm juist... Het geen antwoord krijgen voor wat hierna gebeurt: de bevestiging."
"Mindless zei: Ik denk vaak na over de dood. Ik ben eigenlijk enorm benieuwd naar wat er hierna komt. De dood is misschien wel het meest fascinerende fenomeen dat er is. Het idee van eeuwig rondzweven in een soort hemel is denk ik een Christelijk sprookje. Dit universum is op alle mogelijke manieren steeds aan het groeien en evolueren. Het Christelijke idee van de hemel gaat daar compleet tegenin, gebaseerd op wat eigenlijk? Het idee dat het na de dood gewoon over is, is eigenlijk ook iets heel raars om aan te nemen. Als álles over is, álles ophoudt, is dat een non-ervaring. Iets dat niet ervaren wordt en dus compleet irrelevant (al kan ik dat natuurlijk mis hebben, wie weet) Als je dan toch een aanname maakt, is het denk ik meer aannemelijk dat er weer ervaring zal zijn, soortgelijk of compleet anders dan die je nu hebt. We hebben nu immers deze ervaring een mens te zijn, miljarden hebben die ervaring. Waarom zou dat of een soortgelijke ervaring (denk aan de ervaring van dieren) niet nog een keer, of miljarden keren gebeuren? Wat het is dat de ervaring heeft, dát is denk ik de belangrijkste en meest interessante vraag. En kan datgene doodgaan? Klik om te vergroten... Wow, heel fascinerend hoe je het beschrijft! Wauw. Zo heb ik er eigenlijk nooit tegen aan gekeken. Wie weet is het inderdaad wel een soort vicieuze cirkel. Wel fijn dat je er zo fascinerend naar kijkt, dat het je niet afschrikt."
"Fool, allebei."
"Fool zei: Oh sorry, ik las een beetje snel denk ik.' Heb je een reden waarom je bang bent op vroege leeftijd dood te gaan. Volgt dat vooral uit de 'gevolgen'(dood zijn) of uit het risico dat je (denkt) te lopen? Klik om te vergroten... Het is meer omdat ik nog zoveel wil doen en bereiken in mijn leven en dan het feit dat je gewoon op een vroege leeftijd dood kan gaan... Ja, ik vind dat gewoon erg beangstigend... Ik zou juist zoals mijn leeftijdgenoten lekker los moeten gaan en niet zo diep moeten nadenken."