Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe denken jullie over de dood?

Hoe denken jullie over de dood?

348 antwoorden
79 weergaven
18-5-2026
I
IllusionistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Enkele maanden geleden ben ik gestopt met mijn cannabisverslaving met de welbekende onthoudingsverschijnselen. Tot op de dag van vandaag ben ik er nog steeds mee gestopt (al 5 maanden clean) maar toch knaagt er nog iets aan me: de dood. Toen ik gestopt was met cannabis, werd ik opeens erg bang voor de dood. Nu 5 maanden verder ben ik dat veel minder maar heb ik er nog steeds last van. Als ik bijvoorbeeld mijn medicijnen neem (dexamfetamine) word ik ineens bang en denk ik dat ik neer ga vallen ofzo. Het klinkt heel raar maar toch.. het knaagt soms wel aan je.
Ik praat er ook over met mijn psycholoog en hoewel dat wel helpt, verdwijnt het toch niet helemaal.
Daarom dacht ik: laat ik eens een topic starten en kijken hoe jullie psychonauten hier tegen aankijken: de dood. Zijn jullie daar ook zo bang voor of laten jullie het over je heen komen?

Wellicht heb ik iets aan jullie reactie's en opinie's. Ik hoor graag van jullie! :wave:
o
oortjesLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik heb geen idee man. Als het zo ver is dan is het zo ver. Ik doe er niet moeilijk of makkelijk over.

Wat er dan met je gebeurd als je dood bent? Geen fucking idee, maar wat ik wel graag wil geloven is dat er een nieuw iets bestaat. Een soort van reïncarnatie. Alsof je weer in een wachtrij komt te staan om ergens anders weer tot leven te komen. Mooie filosofie, maar daar laat ik het ook bij.

Wat ik uit jou text concludeer is dat je er best onzeker over bent. Vraag aan jezelf waar je in geloofd en waarom, als je dat duidelijk hebt kan je het accepteren en misschien makkelijker mee omgaan.

Succes, laat je onzekerheden je niet belemmeren maar omarm ze en leer van ze.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik haal zelf best wel rust uit de gedachte dat het, na de dood, gewoon over is. Ik moet er niet aan denken om nog eeuwig ergens rond te moeten dwalen.

Hoe denk je er zelf over? Maak je je vooral druk om het feit dat je dood kunt gaan, of meer om wat er gebeurd wanneer je dood gaat?
o
oortjesLid
01-01-2024, 00:00
#4
Fool zei:
Ik haal zelf best wel rust uit de gedachte dat het, na de dood, gewoon over is. Ik moet er niet aan denken om nog eeuwig ergens rond te moeten dwalen.
Klik om te vergroten...

Haha! Voor eeuwig en altijd rondzwerven, net zoals de vliegende hollander uit spongebob:)
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#5
Lach maar, toen ik als kind nog geïndoctrineerd was door ons christendom was ik vaak heel bang om eeuwig in de hemel rond te moeten zweven. Daar heb ik echt geen zin in. :P
I
IllusionistLid
01-01-2024, 00:00
#6
oortjes zei:
Ik heb geen idee man. Als het zo ver is dan is het zo ver. Ik doe er niet moeilijk of makkelijk over.

Wat er dan met je gebeurd als je dood bent? Geen fucking idee, maar wat ik wel graag wil geloven is dat er een nieuw iets bestaat. Een soort van reïncarnatie. Alsof je weer in een wachtrij komt te staan om ergens anders weer tot leven te komen. Mooie filosofie, maar daar laat ik het ook bij.

Wat ik uit jou text concludeer is dat je er best onzeker over bent. Vraag aan jezelf waar je in geloofd en waarom, als je dat duidelijk hebt kan je het accepteren en misschien makkelijker mee omgaan.

Succes, laat je onzekerheden je niet belemmeren maar omarm ze en leer van ze.
Klik om te vergroten...
Heel erg bedankt voor je reactie. Klopt, ik ben er inderdaad een soort van onzeker over. Ik weet gewoon niet wat ik moet verwachten. En dat is t 'm juist, dat weet niemand. Reïncarnatie vind ik ook een hele mooie filosofie, dat je terugkomt als een geheel ander wezen of mens. Zou geweldig zijn. Ik ga me er eens in verdiepen. Misschien kan ik er dan inderdaad makkelijk mee omgaan! Nogmaals bedankt, je reactie deed me goed. :)
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#7
Wat lijkt je daar vervelend aan?

Lijken andere oplossingen dan gewoon 'voorbij' zijn beter?
V
VaperLid
01-01-2024, 00:00
#8
Hoe ik denk over de dood? Deze vraag heb ik me lang geleden ook gesteld en ben op zoek gegaan in boeken over het spirituele tot het religieuze. Heb ik een antwoord gevonden? Voor mezelf wel, maar iedereen gaat anders om met de dood.
Ik heb m'n antwoord gevonden in het Boeddhisme. Het Boeddhisme stelt dat als je sterft, je geest overgaat in een ander lichaam, tenzij je je leven erop toelegt om de verlichting te bereiken, dan kan je uit de cyclus van reïncarnatie stappen.
Dat is ook mijn geloof geworden, ik mediteer dagelijks en hou me aan het 8 voeding pad uit het boeddhisme om misschien ooit, in dit of in het volgende leven, de verlichting te bereiken.
G
GabbertjeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik ga dood waarneer mijn tijd er is om dood te gaan, ik ben niet bang voor de dood maar probeer het uiterste uit elke dag te halen. Elke dag kan namelijk me laatste zijn.
Waar ik het wel moeilijk mee heb is dat ik mensen moet achterlaten, me ouders, me broertje en vrienden en familie.

Ik ben dan niet gelovig maar geloof wel dat er iets na de dood is, en of dat nou de hemel is, of dat ik terug kom in een ander lichaam van een dier of een mensen, ik zou het niet weten. Maar dan kom ik achter als het mijn tijd is om te gaan.
Ik zou wel heel graag terug willen komen als een poes/kat, wat voor heerlijk leven heb je dan :)
M
MymeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Tijdens mijn rem slaap heb ik vaak last van hypnagoge hallucinaties. Ik geloof in meerdere dimensies daardoor. Soms reikt een hand mij toe om mij mee te nemen en 'dood' te gaan. Ik pak de hand vast maar geraak niet in de andere dimensie, begin te vallen in oneindige diepte. Ik smeek vaak om me mee te nemen. Soms lijkt het gelukt tot ik echt wakker word en dan voel ik me weer heel de dag kut. Ik kan mijn zelfmoordpogingen niet meer tellen, ondanks ben ik toch bang van de dood. Want die hypnagoge hallucinaties zijn vaak extreem gruwelijk. Dus ik ben bang in de 'verkeerde' dimensie te eindigen... eind van de maand krijg ik eindelijk een slaaponderzoek om te bekijken wat er allemaal gebeurd als ik zo 'droom'. Is heel vermoeiend psychisch en mentaal. Ik ben niet meer bang van al het slecht op aarde, want in mijn dromen ben ik al zo vaak vermoord of verkracht. Alsof ik men ogen open enkel om te realiseren dat je hallucineert zowel gevoelsmatig, auditief als op zicht... Nja niemand weet wat het juist Is. Enige ziektebeeld dat ik vind Is Narcolepsy. Ik wil dat het stopt want ik ga eraan kapot. Ik heb ptss van mijn dromen. En dat alles zonder enig druggebruik. Heb zelfs gemerkt dat speed de dromen mindert. Ze geven me altijd slaappillen of anti psychotica maar dat werkt helemaal niet. Wil ervan af want dat blijft altijd veel te lang hangen in mijn hoofd. Dan zit ik weer in een existentiële crisis.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Zijn voor mij fantastische dingen waar ik geen genoeg van kan krijgen.

Punt bij mij is dat ik altijd weet dat het niet echt is, dus dan bestaan nachtmerries/enge hallucinaties niet meer en dan is alles gewoon kicken.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mymentalme zei:
Tijdens mijn rem slaap heb ik vaak last van hypnagoge hallucinaties. Ik geloof in meerdere dimensies daardoor. Soms reikt een hand mij toe om mij mee te nemen en 'dood' te gaan. Ik pak de hand vast maar geraak niet in de andere dimensie, begin te vallen in oneindige diepte. Ik smeek vaak om me mee te nemen. Soms lijkt het gelukt tot ik echt wakker word en dan voel ik me weer heel de dag kut. Ik kan mijn zelfmoordpogingen niet meer tellen, ondanks ben ik toch bang van de dood. Want die hypnagoge hallucinaties zijn vaak extreem gruwelijk. Dus ik ben bang in de 'verkeerde' dimensie te eindigen... eind van de maand krijg ik eindelijk een slaaponderzoek om te bekijken wat er allemaal gebeurd als ik zo 'droom'. Is heel vermoeiend psychisch en mentaal. Ik ben niet meer bang van al het slecht op aarde, want in mijn dromen ben ik al zo vaak vermoord of verkracht. Alsof ik men ogen open enkel om te realiseren dat je hallucineert zowel gevoelsmatig, auditief als op zicht... Nja niemand weet wat het juist Is. Enige ziektebeeld dat ik vind Is Narcolepsy. Ik wil dat het stopt want ik ga eraan kapot. Ik heb ptss van mijn dromen. En dat alles zonder enig druggebruik. Heb zelfs gemerkt dat speed de dromen mindert. Ze geven me altijd slaappillen of anti psychotica maar dat werkt helemaal niet. Wil ervan af want dat blijft altijd veel te lang hangen in mijn hoofd. Dan zit ik weer in een existentiële crisis.
Klik om te vergroten...
Ik heb zo'n half jaar lang na een bad trip het gevoel gehad dat er een soort primal evil is buiten mezelf dat met me kan doen wat het wil. Pas na veel werk aan mezelf (dingen onder ogen komen, meditatie) is die angst weggegaan.

Het is wat acht.zes zegt: als je weet dat het niet echt is, is het enkel nog fascinerend om te ervaren. Daar wil ik nog aan toevoegen: deze hallucinaties zijn in jou. Jij bent niet in hen. Jij bent daarom de baas over hen. Als je leert je duistere zijde te accepteren, dan kan het je niets meer maken. Het heeft alleen macht over je als je er weerstand tegen biedt.

Ik heb nu meerdere berichten van je gelezen op het forum en hoe ze jou willen behandelen helpt inderdaad niet echt. Het is symptoombestrijding. Terwijl je die switch nodig hebt waarin je die plek in jezelf hervindt, waar je eigen kracht en zelfvertrouwen is. Onze levens overdag zijn daar imo voor bedoeld. Niet om bang te zijn voor de fysieke dood die ooit komen gaat, maar om te leren/oefenen sterven, voordat je echt sterft. Dit is een raar iets voor ons westerlingen, maar in vele culturen is dit natuurlijk: Learning to die before you die. Beide kanten van jezelf leren accepteren: de lichte én de duistere zijde. En zo je angsten leren loslaten. Dromen zijn vaak slechts ervaringen die je overdag nagelaten hebt om te leren.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#13
@Mindless

Goed gezegd!

Acceptatie werkt zo goed als bij alle negatieve zaken in het leven. Negatieve gevoelens, nare hallucinaties, nachtmerries... Het is je eigen weerstand waar je zo veel last van hebt.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik heb altijd gedacht dat er gewoon niks is na de dood. Ik denk dat nog steeds, rationeel, maar door gebruik van psychedelica sta ik wel veel meer open voor de mogelijkheid dat ik het mis heb. Ik ben een soort van ‘gereset’; er kan met psychedelica zoveel waarvan ik dacht dat het niet kon dat alle deuren in principe weer openstaan. Ik laat me verrassen.

Ik ben nooit echt bezig geweest met m’n eigen dood en kan me daar niet heel druk over maken. Wat gebeurt, gebeurt. Ik heb me altijd een soort van misplaatst gevoeld in deze wereld, iemand aan de kantlijn, iemand die niet helemaal meekomt, heel veel minderwaardigheidsgevoelens. Het lijkt me wel rustig dat niet meer te hoeven doen, ook al kun je die rust niet ervaren als er echt niets meer zou zijn. Maar ik hoop nog lange tijd te blijven, met name voor mijn familie en vrienden. :wink:

Er zijn toestanden die erger zijn dan de dood. Nadat ik van dichtbij heb meegemaakt dat een jong iemand die haar leven nog voor zich had door een aanrijding in een coma/vegetatieve toestand belandde, daar slecht uitkwam en nu de rest van haar leven compleet afhankelijk in een instelling slijt, is dat een grotere angst geworden voor me dan de dood.

Ik hoop dat ik ooit gelukkig kan zijn in die zin dat ik mezelf beter zou kunnen accepteren, maar tot die tijd probeer ik zo nuttig mogelijk te zijn voor anderen die het moeilijk hebben, met name door mijn werk en door een ‘goed mens’ te zijn (hoe vaag dat begrip ook is). Daar haal ik nu mijn belangrijkste doel uit.

Ben dan aan de andere kant trouwens wel weer panisch voor de dood van de mensen in mijn leven waar ik het meest liefde voor voel. Het idee dat ik ooit m’n ouders kwijtraak of m’n zusje vind ik ondraaglijk. Dit is zelfs een terugkerend thema tijdens trips en iets waar ik met name op truffels zéér duistere en intens verdrietige momenten op heb ervaren. Het is m’n grootste angst en nachtmerrie, en ik hoop nog altijd, juist door trippen, een manier te vinden waarop ik hier wat minder over kan denken, want het is niet iets waar je controle over hebt en dus is piekeren erover zinloos.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#15
@Mindless
Misschien een beetje respectloos van me om de man een leugenaar te noemen, mijn excuses. Maar zijn theorieen zijn gebaseerd op veronderstellingen en niet op feiten, dus is er van wetenschap geen sprake.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Dat dat zo naar voren kwam in trips is denk ik wel een teken dat je daar aandacht aan moet besteden Roze olifant.

Ik heb er zelf ook veel over nagedacht. Waar het denk ik op neerkomt is dat alle dingen en personen die ooit zullen verdwijnen/sterven in jouw ervaring, eigenlijk al gestorven/dood zijn. Het is het vastgrijpen aan vorm die voor alle problemen zorgt. Als je weet dat hun essentie nooit verloren kan gaan, dan hoeft er geen angst meer te zijn voor het verdwijnen van de vorm (wat een zekerheid is dat zal gebeuren en daarom al zo goed als gebeurd is). Niet dat je moet gaan geloven in die essentie. Je zo nu en dan bezighouden met de dood (wat eigenlijk het verdwijnen van vorm is) is voldoende (en geestelijk gezond om te doen). Als je alle dingen afstreept die eindig zijn, dan zal de essentie die niet eindig is vanzelf duidelijk worden.

Het is in mijn ogen zo raar dat hier nauwelijks aandacht aan besteedt wordt. We leven ons leven alsof de dood niet bestaat, maar ondertussen weten we dat het komt en dit beïnvloedt elk aspect van ons leven op een destructieve manier.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik vermoed alleen dat veel conventionele wetenschappers ten onrechte neerbuigend kijken naar zogenaamde pseudowetenschap.

Het is alsof gezegd wordt: wij weten al de manier waarop we tot antwoorden (weten) zullen komen, wijk je van dat systeem af dan zul je geen echte antwoorden vinden.
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Het is niet de dood die ik vrees, het is de onvoorspelbaarheid van de dood.
Ik heb geen invloed om het tijdstip waarop de dood mij zal omarmen tenzij ik ervoor kies de dood zelf te ontmoeten. Een keuze die ik al regelmatig heb uitgesteld vanwege mijn dierbare verwanten, mensen aan wie ik mijn steun heb toevertrouwd.

Ik denk dat de dood mij verlossing van mijn leven schenkt, tegelijkertijd wil ik geen afscheid nemen van dit leven aangezien ik niet weet wat de dood mij brengt. Is dit het leven of is mijn leven hiernamaals?
Ik heb geen antwoord op deze vragen en daarom beangstigen ze mij. De enige manier om ze daadwerkelijk te beantwoorden is overlijden. En dat moment, wanneer ik ga overlijden is juist datgene wat ik niet zelf mag kiezen. Ik ben onderdeel van iets groters dan mijzelf.
M
MymeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mindless zei:
Ik heb zo'n half jaar lang na een bad trip het gevoel gehad dat er een soort primal evil is buiten mezelf dat met me kan doen wat het wil. Pas na veel werk aan mezelf (dingen onder ogen komen, meditatie) is die angst weggegaan.

Het is wat acht.zes zegt: als je weet dat het niet echt is, is het enkel nog fascinerend om te ervaren. Daar wil ik nog aan toevoegen: deze hallucinaties zijn in jou. Jij bent niet in hen. Jij bent daarom de baas over hen. Als je leert je duistere zijde te accepteren, dan kan het je niets meer maken. Het heeft alleen macht over je als je er weerstand tegen biedt.

Ik heb nu meerdere berichten van je gelezen op het forum en hoe ze jou willen behandelen helpt inderdaad niet echt. Het is symptoombestrijding. Terwijl je die switch nodig hebt waarin je die plek in jezelf hervindt, waar je eigen kracht en zelfvertrouwen is. Onze levens overdag zijn daar imo voor bedoeld. Niet om bang te zijn voor de fysieke dood die ooit komen gaat, maar om te leren/oefenen sterven, voordat je echt sterft. Dit is een raar iets voor ons westerlingen, maar in vele culturen is dit natuurlijk: Learning to die before you die. Beide kanten van jezelf leren accepteren: de lichte én de duistere zijde. En zo je angsten leren loslaten. Dromen zijn vaak slechts ervaringen die je overdag nagelaten hebt om te leren.
Klik om te vergroten...

Bedankt! Ik probeer er al lang geen weerstand aan te bieden. Telkens mezelf overtuigen dat ik kies wat er gebeurd, dat ze me niets kunnen doen. Ik realiseer ook altijd dat ik in mijn Rem slaap zit, dus vertel ik mezelf dat het allemaal niet echt is. Heb er lang mee kunnen omgaan. Het maakte me niet meer bang. Het intrigeerde me zelfs. Maar het lijkt wel alsof mijn demonen slimmer en slimmer worden. Om me toch maar bang te maken. Meerdere hallucinaties na elkaar maken soms dat ik niet meer weet wat realiteit Is en wat niet. Ik weet soms niet meer of ik echt wakker ben. Soms duurt het slechts exact 5 sec tussen wakker zijn en hallucineren. Ik doe men uiterste best, maar dan panikeer ik toch wel hoor. Buiten dat Is het ook extreem vermoeiend want al die tijd slaap je ook niet deftig. Dus ja, zou er graag zo snel mogelijk vanaf zijn want ik ben bang de realiteitszin te verliezen en gek te worden. Slaapverlamming, hypnagoge hallucinaties, maakt al niet uit wat het is, als het maar stopt. De grens met lucide dromen Is klein, maar het lukt me slecht heel soms om dat te doen.
D
DMT.exeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Try DMT

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...18
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."