Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe denken jullie over de dood?

Hoe denken jullie over de dood?

348 antwoorden
78 weergaven
18-5-2026
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#1
@Mindless
Je onderschat nu echt dieren. Sommige soorten kunnen echt ingewikkelde taken volbrengen, en dat vergt denkwerk. Verreweg de meeste dieren communiceren, al dan niet verbaal, en een aantal diersoorten zijn zeker bewust van zichzelf, dat hebben onderzoeken met o.a. spiegels ons wel duidelijk gemaakt.

Mensen kunnen dan wel dieper denken, maar ook wij doen nog veel op instinct. Zit er dan echt zo veel verschil tussen een dier die een hol graaft ter onderkomen of een mens die een huis koopt om in te wonen? Wat te denken van voortplanting? En ook bij mensen komt alfagedrag tussen mannetjes voor, best veel nog trouwens.

Niets dierlijks is ons vreemd lol.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
acht.zes zei:
@Mindless
Je onderschat nu echt dieren. Sommige soorten kunnen echt ingewikkelde taken volbrengen, en dat vergt denkwerk. Verreweg de meeste dieren communiceren, al dan niet verbaal, en een aantal diersoorten zijn zeker bewust van zichzelf, dat hebben onderzoeken met o.a. spiegels ons wel duidelijk gemaakt.
Klik om te vergroten...
Ik onderschat waarschijnlijk wel dieren, aangezien ik altijd weer op kijk van waar sommige dieren toe in staat zijn. :)

Toch, als je ziet waar de mens toe in staat is... En dan doel ik voornamelijk op een idee/concept werkelijkheid maken, daar zijn mensen imo toch wel een niveau hoger in dan andere dieren. Helaas verliezen wij dan wel weer onze harmonische relatie met de natuur, wat dan weer niet erg intelligent is. Wordt ook niet gezegd dat het menselijke brein het meest complexe ding is in het voor ons bekende universum? Overigens, ik wil absoluut niet zeggen dat wij in het geheel superieur zijn aan dieren. Zoals je zegt, wij zijn ook dieren. Alleen een soort die er nogal uitspringt op bepaalde gebieden. :wink:

acht.zes zei:
Mensen kunnen dan wel dieper denken, maar ook wij doen nog veel op instinct. Zit er dan echt zo veel verschil tussen een dier die een hol graaft ter onderkomen of een mens die een huis koopt om in te wonen? Wat te denken van voortplanting? En ook bij mensen komt alfagedrag tussen mannetjes voor, best veel nog trouwens.

Niets dierlijks is ons vreemd lol.
Klik om te vergroten...
Valt allemaal wel wat voor te zeggen ja. :)
T
Twirley BirdLid
01-01-2024, 00:00
#3
Afgaand op mijn ervaring als NDE is het kalm geen tijd en vrede en verder nog niets want ze brachten me weer bij kennis na veel moeite.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#4
Revolutionair zei:
Er zijn biljarden levensvormen op aarde.
Door dat wij een communicatieve bewustzijn hebben gecreëerd voelen wij ons speciaal en denken de meeste mensen dat onze geest iets is dat verder gaat. Maar uiteindelijk zijn het gewoon je hersenen die alle informatie verwerken waarbij de persoonlijkheid word gecreëerd.

Maar een vlieg sla je gewoon dood!
Zonder berouw. Terwijl dat ook een levensvorm is.
Net als met varkens en koeien.

Door onze bewustzijn denken we dat onze geest een meerwaarde heeft in vergelijking met andere dieren.

Maar we gaan gewoon allemaal de grond in en als je lichaam weg is dan is je bewust zijn ook weg.

Want je hersens werken eenmaal niet meer.
Klik om te vergroten...
Klopt doordat wij ons speciaal voelen denken we dat onze geest iets is dat verder gaat. Tenminste de meeste denken dat.
Ik denk dat ik meer denk als een boeddhist. Alles heeft een ziel van planten tot dieren (en dus ook de mens) en die zielen "ervaren" en "leren". Zodra het in die levensvorm (plant of dier) genoeg heeft geleerd dan gaat dat stukje ziel door naar een hoger ontwikkelde levensvorm. Zo hebben onze zielen al vele levens meegemaakt als plant, bacterie tot zoogdier zoals bijvoorbeeld de mens. Zodra onze ziel genoeg heeft geleerd en heeft ervaren om bewust te zijn vanuit de mens, zullen we naar een nog hogere ontwikkeld levensvorm incarneren. Misschien niet, want misschien is de mens nu wel het meest ontwikkelde levensvorm in het universum al denk ik van niet.

Zodra deze ziel alle soorten ervaringen heeft ervaren, vanuit alle mogelijk manieren bewustzijn heeft ervaart, dan zal het uiteindelijk oplossen in het "ene dat alles is". Om te ervaren dat we dat altijd al waren, maar dat niet konden ervaren om we één waren en dus zijn.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Toch, als je ziet waar de mens toe in staat is... En dan doel ik voornamelijk op een idee/concept werkelijkheid maken, daar zijn mensen imo toch wel een niveau hoger in dan andere dieren. Helaas verliezen wij dan wel weer onze harmonische relatie met de natuur, wat dan weer niet erg intelligent is. Wordt ook niet gezegd dat het menselijke brein het meest complexe ding is in het voor ons bekende universum? Overigens, ik wil absoluut niet zeggen dat wij in het geheel superieur zijn aan dieren. Zoals je zegt, wij zijn ook dieren. Alleen een soort die er nogal uitspringt op bepaalde gebieden. :wink:
Klik om te vergroten...
Ja eigenlijk heel bijzonder want als je nagaat dat we max 2% verschillen van de bonobo aap. ( er zijn studies die zeggen dan hun DNA voor 99,4% gelijk is aan de mens) Die kleine 2% verschil zorgt er wel voor dat de bonobo in bomen blijft slingeren en wij naar de maan gaan.

Stel je dan toch eens voor dat er misschien aliens zijn die zomaar 10% verschillen of misschien wel meer! Hoe anders? hoeveel slimmer kunnen die dan wel niet zijn? Vooral als je dus nagaat wat voor een verschil max 2% al kan doen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mezelf zei:
Die kleine 2% verschil zorgt er wel voor dat de bonobo in bomen blijft slingeren en wij naar de maan gaan.
Klik om te vergroten...
Precies ja. :)

Of wij hebben gewoon extreme ambities en zij niet. Zij hebben er al lang over nagedacht, maar concludeerden dat het het allemaal niet waard is. :sweatsmile:
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Dieren doen ook aan drugs, dus ook daar zijn wij niet uniek in:

http://www.animalcognition.org/2015/05/16/animal-drug-use/
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
Dat is geen feit, maar geloof gebaseerd op de aanname dat bewustzijn secundair is aan het lichaam. Voor hetzelfde is het andersom en bestaat bewustzijn volledig autonoom, zonder 'van een wereld' dus.
Klik om te vergroten...

Dat is ook geen feit, dat is hoe ik er over denk zoals de vraag luid van dit topic.
Je kan het mijn 'geloof' noemen.
Dat is wat ik denk dat er gaat gebeuren.

acht.zes zei:
En nog steeds vind ik dat de mens dus gewoon een diersoort is.
Klik om te vergroten...

Wij zijn een soort doorontwikkelde aap, een eigen in zijn soort. We kunnen chemistry en stoffen scheiden en daarmee weer nieuwe dingen creëeren.
De natuurkunde die wij hebben is misschien wel een van de meest doorontwikkelde soort van alle levensvormen die er in de verre omtrek te vinden is.

Maar we weten natuurlijk niet alles en zien wij bepaalde dingen niet omdat wij een zintuig missen.
Dus niks staat vast.

Als je ziet wat een Cuttlefish kan doen.
Kompleet veranderen en opgaan in omgeving.
Dat is trouwens erg leuk om te kijken, zeker als je wat op heb. Erg bijzonder..

M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#9
Revolutionair zei:
Er zijn biljarden levensvormen op aarde.
Door dat wij een communicatieve bewustzijn hebben gecreëerd voelen wij ons speciaal en denken de meeste mensen dat onze geest iets is dat verder gaat. Maar uiteindelijk zijn het gewoon je hersenen die alle informatie verwerken waarbij de persoonlijkheid word gecreëerd.

Maar een vlieg sla je gewoon dood!
Zonder berouw. Terwijl dat ook een levensvorm is.
Net als met varkens en koeien.

Door onze bewustzijn denken we dat onze geest een meerwaarde heeft in vergelijking met andere dieren.

Maar we gaan gewoon allemaal de grond in en als je lichaam weg is dan is je bewust zijn ook weg.

Want je hersens werken eenmaal niet meer.
Klik om te vergroten...
Mezelf zei:
Klopt doordat wij ons speciaal voelen denken we dat onze geest iets is dat verder gaat. Tenminste de meeste denken dat.
Ik denk dat ik meer denk als een boeddhist. Alles heeft een ziel van planten tot dieren (en dus ook de mens) en die zielen "ervaren" en "leren". Zodra het in die levensvorm (plant of dier) genoeg heeft geleerd dan gaat dat stukje ziel door naar een hoger ontwikkelde levensvorm. Zo hebben onze zielen al vele levens meegemaakt als plant, bacterie tot zoogdier zoals bijvoorbeeld de mens. Zodra onze ziel genoeg heeft geleerd en heeft ervaren om bewust te zijn vanuit de mens, zullen we naar een nog hogere ontwikkeld levensvorm incarneren. Misschien niet, want misschien is de mens nu wel het meest ontwikkelde levensvorm in het universum al denk ik van niet.

Zodra deze ziel alle soorten ervaringen heeft ervaren, vanuit alle mogelijk manieren bewustzijn heeft ervaart, dan zal het uiteindelijk oplossen in het "ene dat alles is". Om te ervaren dat we dat altijd al waren, maar dat niet konden ervaren om we één waren en dus zijn.
Klik om te vergroten...
Wat ik hiermee ook eigenlijk zeg is dat ik het eens ben met @Revolutionair dat er na onze dood niks van onze huidige bewustzijn overblijft. Niks dat ik ben zal door blijven gaan. Mijn "ik" zal vergaan samen met mijn bewustzijn. Maar mijn ik is dan ook niet mijn ziel. Een ziel is het geen waar ik wel in geloof. "Ik" is alleen maar een stukje gereedschap om te kunnen interpreteren op de omgeving. Maar deze "ik" zorgt er ook voor dat mijn ziel kan ervaren en kan leren.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
Revolutionair zei:
Dat is ook geen feit, dat is hoe ik er over denk zoals de vraag luid van dit topic.
Je kan het mijn 'geloof' noemen.
Dat is wat ik denk dat er gaat gebeuren.
Klik om te vergroten...
Ah oké, excuseer :)

Het stond er nogal als een feit, maar dat doe ik zelf ook. :wink:
K
KarentjeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Interessant topic. Ik ben niet bang voor de dood. Ik zie het eerder als een bevrijding. Aangezien we allemaal uit energie bestaan, denk ik dat deze energie na de dood een andere vorm zal aannemen. Welke vorm dat is is denk ik gewoon toeval: mens, dier, plant,.... Ik geloof niet in een hemel of nirvana. Dusja een oneindige cyclus waarin energie steeds nieuwe vormen aanneemt.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Het stond er nogal als een feit, maar dat doe ik zelf ook. :wink:
Klik om te vergroten...

Maar ik sluit b.v. jou ideeën en andere hun ideeën ook niet uit en vind het juist leuk om te horen wat andere er van vinden.
Ook al geloof ik niet dat het zo zou zijn vind ik het wel leuk om er over te filosoferen voor het geval het wel zo zou zijn.
Behalve over religie de bijbel en koran en dat soort dingen. Dat vind ik achterhaald en vind ik geen leuke discussies.


Want niemand kan het met 100% zekerheid zeggen.
Want we weten het niet.
Ook al denk ik dat het leven kort is, ben ik niet bang voor de dood ( niet dat ik dood wil )
Maar geniet elke dag gewoon van het leven zoals het hoort!

Mezelf zei:
Wat ik hiermee ook eigenlijk zeg is dat ik het eens ben met @Revolutionair dat er na onze dood niks van onze huidige bewustzijn overblijft. Niks dat ik ben zal door blijven gaan. Mijn "ik" zal vergaan samen met mijn bewustzijn. Maar mijn ik is dan ook niet mijn ziel. Een ziel is het geen waar ik wel in geloof. "Ik" is alleen maar een stukje gereedschap om te kunnen interpreteren op de omgeving. Maar deze "ik" zorgt er ook voor dat mijn ziel kan ervaren en kan leren
Klik om te vergroten...

Ja ik denk dat wij wel de zelfde visie hebben op dat.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mezelf zei:
Wat ik hiermee ook eigenlijk zeg is dat ik het eens ben met @Revolutionair dat er na onze dood niks van onze huidige bewustzijn overblijft. Niks dat ik ben zal door blijven gaan. Mijn "ik" zal vergaan samen met mijn bewustzijn. Maar mijn ik is dan ook niet mijn ziel. Een ziel is het geen waar ik wel in geloof. "Ik" is alleen maar een stukje gereedschap om te kunnen interpreteren op de omgeving. Maar deze "ik" zorgt er ook voor dat mijn ziel kan ervaren en kan leren.
Klik om te vergroten...
Maar als je zegt:

"Mijn "ik" zal vergaan samen met mijn bewustzijn."

Dan zeg je dus dat je een bewustzijn 'hebt', want 'mijn' bewustzijn. Wie is dan de 'mij' die een 'ik' en een bewustzijn heeft? Is dat dan niet wat je bent? Je essentie? (Wellicht wat jij je ziel noemt?) En kun je dat verliezen? Als je dat namelijk zou kunnen verliezen, dan zou het niet essentieel aan jou zijn. Is de voorwaarde van realiteit of waarheid niet dat het altijd aanwezig moet zijn? Dat moet nu dus ook al aanwezig zijn.

Misschien bedoelen we grotendeels hetzelfde hoor, maar ik wou even mijn kijk erop geven. :)


Revolutionair zei:
Maar ik sluit b.v. jou ideeën en andere hun ideeën ook niet uit en vind het juist leuk om te horen wat andere er van vinden.
Ook al geloof ik niet dat het zo zou zijn vind ik het wel leuk om er over te filosoferen voor het geval het wel zo zou zijn.
Behalve over religie de bijbel en koran en dat soort dingen. Dat vind ik achterhaald en vind ik geen leuke discussies.
Klik om te vergroten...
Altijd goed om andere standpunten te bekijken. :)

Revolutionair zei:
Want niemand kan het met 100% zekerheid zeggen.
Want we weten het niet.
Klik om te vergroten...
Precies :)
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Legio Patria Nostra zei:
@ Mindless
Ik geloof idd niets van leven na de dood, reïncarnatie oid, omdat mijn moeder NA onze afspraak tot nu toe er niet in is geslaagd, km op een of andere manier contact op te nemen. Juist hierdoor!!

Daarom zie ik niet in, dat ik mijzelf volkomen tegenspreek, zoals jij dit zegt.
Klik om te vergroten...
Goed punt. Daar was ik even niet zo helder denk ik...

Maar alsnog blijf ik wel bij het punt dat als we ons praktisch allemaal niets kunnen herinneren van onze vorige levens - los van een klein percentage die zegt van wel - waarom zouden we dan überhaupt verwachten dat als we een afspraak maken met een naaste om na het sterven een teken van leven te geven, dat we ons dat dan wél zullen herinneren? En daar bovenop: weten hoe we dat moeten doen én of dat überhaupt mogelijk is.

Om deze redenen is dit geen bewijs dat we hierna niet voortbestaan. Immers, we kunnen bijvoorbeeld net zo goed een nieuw leven hebben en helemaal niets herinneren van het vorige, net zoals we ons nu ook helemaal niets herinneren van ons vorige leven. Uitzonderingen daargelaten.
S
Space 🕉Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Legio Patria Nostra zei:
Dat is me bekend. Ikzelf heb ( nog) nooit een ayahuasca trip gedaan.
Er wordt hier in Nederland nogal moeilijk over gedaan...
Klik om te vergroten...
Had je verwacht dat er onverwachts een signaal zou komen? Of mediteer je om zelf in een staat te komen zodat je wellicht beide op een frequentie uitkomt waardoor jullie contact zouden kunnen krijgen?

De normale frequentie waarop wij zitten als wij door dit leven gaan is niet de frequentie waarop je het onstoffelijke kan waarnemen. Ik geloof dat een levend persoon zijn frequentie zou moeten verhogen en de onstoffelijke zijn frequentie zou moeten verlagen. En op dmt zit je duidelijk op een veel hogere frequentie waardoor je door meerdere lagen van realiteit heen kan scrollen met je eigen antenne... Althans zo voelt dit voor mij als ik dmt gebruik.

Wat hiervan waar is... Het blijft geloven. Maar door de echtheid van de ervaring kan ik het bestaan van leven na de dood niet als onzin aannemen.
G
GezelligheidLid
01-01-2024, 00:00
#16
Wat ik erg vervelend vind is wat ik lees is dat studenten mogen oefenen op jou lijk.
Al snap ik dat het nodig is.
Maar dat zou ik niet willen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
  • NIEMAND mag op mijn stoffelijk overschot enige PROEF UITVOEREN, EXPERIMENTEN , TESTEN UITVOEREN. bij overtreding van mijn laatste wil, wel, ik kom terug als weerwolf en ga aan het slachten
  • Als dit mogelijk is....maar nu?
  • Aan mijn lijf? Geen polonaise!
  • Geen gerotzooi. door niemand.
Niemand.!!!!!
Compleet met kist de oven in wil ik!

Wordt deze gang van zaken overtreden, wel, dan zal ikze)lf ALLES in het werk stellen om, ook al kan het niet, ik kom terug als Weerwolf of een andere zeer kwaaiie entiteit
En vervolgens zullen allen, die destijds hun werk niet goed hebben gedaan, volgens middeleeuwse straf worden gevierendeeld.
Jun restanten zullen met pek en veren bedekt worden zó Dat zij bij schade en schandeworden opgehangen in een kooi,aan de bomen langs de grgordr wegen.
Zo kunnen zij nog jaaarenlang laten zien, wat er met deze afvalligen gebeurt..waarvan akte!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Dus je wilt het zwarte boekje meenemen na de dood? Maar je gelooft niet in vorige levens herinneren...

Vraag me af hoe vaak ik in vorige levens al opgehangen ben in een kooi of op de brandstapel gezet, met mijn onconventionele denken, misschien wel door jou nu ik lees waartoe je allemaal in staat bent. :sweatsmile:
Het is maar goed dat ik het me allemaal niet herinner. :laughing:
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ach...deze tekst die je nu beschrijft, had ik niet moeten plaatsen. Maar ja, met een hoofd onder invloed zijnde...

Nee.
Het zwarte boekje gaat natuurlijk niet mee om na het een en ander nog eens extra op te rakelen...
Dus die post van mij moeten we maar snel vergeten.
Lijkt me het beste!

In Engeland overigens had men dit soort gewoontes, met gevangengenomen piraten.
Die werden idd zo ten toongesteld, om anderen te laten zien wat je te wachten stond, als je zeepiraat zou worden.
Dat dan weer wel.
Neemt niet weg, dat ik enkelen ken, die ik graag eens in zo een kooi zou willen zien zitten.

Terug On topic, men moet dus van mijn overschot straks afblijven .
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Nóg een bijdrage aan dit Topic
Er is al ter sprake gekomen contact zoeken, of hebben met overledenen.
Wat vinden we van: het gebruik van een Oijabord, of: glaasje draaien?
Ik moet zeggen, alhoewel ik er niet in geloof, ik deze spelletjes " eng" vind.
Dwz: ik weet niet wat ik ervan denken moet.
Wie heeft er ervaring mee?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456...18
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."