Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe denken jullie over de dood?

Hoe denken jullie over de dood?

348 antwoorden
77 weergaven
18-5-2026
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#1
PsychedelicMagic zei:
Zo lees je over een kind die al vroeg aanwijst waar ie gestorven is, en ook hoe. Heeft een afwijking aan zijn oor, en dat is dan gekomen omdat die daar getroffen is door een kogel... Erg bizar.
Klik om te vergroten...
Ja ik lees ook die verhalen wel eens. Kijk maar hoe de Dalai lama gekozen werd bijvoorbeeld:).
Toch blijft er een stemmetje in mijn hoofd zeggen dat er nooit "echt" bewijs is. Wij onderschatten het vermogen van de menselijke geest wel eens en of de drang naar aandacht en of verlangen naar geld/macht.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
@ Mindless zo een moment van....liefde voor je familie heb ik óók mogen ervaren, en die ervaring neem ik met volle tevredenheid met mij mee.
Vlak voor dat mijn vader overleed, kon ik hem nog om vergiffenis vragen, voor al het leed dat ik hem had aan gedaan, en dit was voor mij een wel zéér belangrijk moment.
Hij "verkoos" ervoor om in mijn armen de laatste adem uit te blazen. Een wel héél oo gebeurtenis.
Ook aan mijn moeder kon ik nog vergeving vragen, helaas was ik er niet bij aanwezig toen zij heenging. Iets, wat ik nog altijd betreur.
Want ik heb net mijn daden toendertijd toch wel meer dan eens deze beide mensen behoorlijk veel narigheden aangedaan, en hoe mooi is het dan, dat je deze kwestie nog uit de wereld hebt kunnen brengen.
Deze ervaringen vergeet ik dus nóóit.
En nog steeds, meermaals denk ik van: deze zaak had ik toch heel graag eens met mijn vader willen overleggen ....
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Legio Patria Nostra zei:
Maar, het gegeven, dat wij maar 10% van onze hersen capaciteit gebruiken, vond ik ook interessant. Graag zou ik willen weten hoe wij die 90% die kennelijk ongebruikt aanwezig is, toch eens aan het werk zouden kunnen zetten.
Klik om te vergroten...
Volgens mij wordt dat niet meer gedacht. We gebruiken veel meer dan 10%, maar gebruiken dit meestal niet tegelijk. Op psychedelica bijvoorbeeld gebruik je meer capaciteit tegelijk en zijn er veel meer verbindingen tussen bepaalde hersencentra.

Persoonlijk denk ik dan weer wel dat we niet gelimiteerd zijn door het brein en nog tot oneindig veel meer in staat zijn dan we normaal denken te kunnen.
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik geloof zelf wel dat er een kern van waarheid zit in telepathische vermogens. Er worden ook steeds meer interessante stukken gepubliceerd over remote viewing. Harold Puthoff heeft in de CIA hier onderzoek naar gedaan, en het schijnt toch echt mogelijk te zijn. Ik geloof echt dat wij echt nog heel weinig weten. Ook over de dood en bewustzijn. Misschien is een deel van ons leven erop gericht om te helen van vorige levens. Je weet het niet.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#5
PsychedelicMagic zei:
De zaken die in dat boek van Leslie Kean staan beschreven, hebben niks met de drang naar aandacht of het verlangen naar geld/macht te maken. Een 2jarige die met allerlei details over een vorig leven komen, die alleen familieleden en vrienden kunnen weten, is gewoon ontzettend bijzonder. Zeer interessant boek.
Klik om te vergroten...
Hoe weet jij dit nou? Dat kind zal het wel niet om de rede doen maar de ouders misschien wel. Tenminste, ik was er niet bij toen dat kind het vertelde over vorige levens. Misschien is dat wel op dat kind ingepraat. Het zou naif zijn als je hier geen vraagtekens bij zou zetten.

Daarbij geloof ik totaal niet in vorige levens en al helemaal niet op deze aarde. Waarom zouden wij als ziel/bewustzijn/geest reïncarneren op deze wereld terwijl het universum zo immens groot is om te ervaren. Wij denken veel te veel dat wij mensen bijzonder zijn in dit universum. Leven en het bestaan is bijzonder maar ons leven is niet bijzonderder dat al het andere leven in het universum. Mijn mening mijn waarheid met alle respect naar jou of andere waarheden.
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mezelf zei:
Hoe weet jij dit nou? Dat kind zal het wel niet om de rede doen maar de ouders misschien wel. Tenminste, ik was er niet bij toen dat kind het vertelde over vorige levens. Misschien is dat wel op dat kind ingepraat. Het zou naif zijn als je hier geen vraagtekens bij zou zetten.

Daarbij geloof ik totaal niet in vorige levens en al helemaal niet op deze aarde. Waarom zouden wij als ziel/bewustzijn/geest reïncarneren op deze wereld terwijl het universum zo immens groot is om te ervaren. Wij denken veel te veel dat wij mensen bijzonder zijn in dit universum. Leven en het bestaan is bijzonder maar ons leven is niet bijzonderder dat al het andere leven in het universum. Mijn mening mijn waarheid met alle respect naar jou of andere waarheden.
Klik om te vergroten...
Ik weet dat, omdat ik mij in die zaken verdiep. Er is niet 1 of 10 van zulke zaken, maar meer dan 1.000. Dit zijn zaken die uitgebreid zijn onderzocht en waar veel hard bewijs voor is; videotapes, documenten, enz. Er zijn psychiaters die dit soort zaken onderzoeken, en concluderen dat dit niet te maken heeft met leugens. Maar zo te horen sta jij hier gewoon niet voor open en hou jij je vast aan jouw eigen waarheid. Wat je helemaal zelf moet weten.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#7
PsychedelicMagic zei:
Ik weet dat, omdat ik mij in die zaken verdiep. Er is niet 1 of 10 van zulke zaken, maar meer dan 1.000. Dit zijn zaken die uitgebreid zijn onderzocht en waar veel hard bewijs voor is; videotapes, documenten, enz. Er zijn psychiaters die dit soort zaken onderzoeken, en concluderen dat dit niet te maken heeft met leugens. Maar zo te horen sta jij hier gewoon niet voor open en hou jij je vast aan jouw eigen waarheid. Wat je helemaal zelf moet weten.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat ik opener sta voor deze dingen dan jij zo even snel concludeert. Als je mijn boekenkast zou zien dan zou je dat nooit gezegd hebben. Ik durf met aangrenzende zekerheid te zeggen dat ik er niet veel minder over gelezen heb dan jij. Toch blijf ik mijn "vraagtekens" zetten. Meer dan 1000 zegt natuurlijk helemaal niks met >7miljard mensen die allemaal bewust of onbewust aandacht nodig hebben.
Weet jij hoeveel mensen in "flat earth" geloven? Met zogenaamde bewijzen en hoog geschoolde onderzoekers die dit beweren. Dus ja ik ben ontzettend sceptisch maar er niet voor open staan heb je toch echt verkeerd.

Bij het geloven in "eenheid" past incarnatie niet.

Als alles "één" is, hoe kan jij en ik los staan van elkaar?
Hoe kan een vorig leven en dit leven los van elkaar staan?

Alles is één, dus een vorig leven was je ook al. Tijd bestaat immers niet. Ik was mijn vorig leven en ben mijn toekomstige leven al. Altijd al geweest zelfs. Ik ben zelfs jij en was jou vorige levens en ben jou toekomstige levens.
Incarnatie is mij te simpel voor dit universum. Het "één" is de waarheid.

Maargoed nogmaals, met alle respect voor jou overtuiging hoor. Ik ben overtuigd van de eenheid in dit universum.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#8
@PsychedelicMagic
Ik weet dat, omdat ik mij in die zaken verdiep.
Klik om te vergroten...
Je weet dat niet, want er is immers geen bewijs. Je gelooft iets, en hebt een mening over die zaken, maar dat moet je niet verwarren met aannemen dat je dingen 'weet'...
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#9
acht.zes zei:
@PsychedelicMagic

Je weet dat niet, want er is immers geen bewijs. Je gelooft iets, en hebt een mening over die zaken, maar dat moet je niet verwarren met aannemen dat je dingen 'weet'...
Klik om te vergroten...
Wat ik ermee bedoelde, is dat ik weet dat die zaken echt zijn. Het gebeurt echt dat kinderen van twee met hele specifieke details komen over een vorig leven, wat alleen familieleden en vrienden van de overleden persoon kunnen weten. Ik weet dat dit soort zaken zo goed zijn onderzocht, dat dit niet gelogen is. Wat ik niet weet of er een leven is na de dood, en dat er zoiets bestaat als levens voor dit leven. Maar er zijn zat aanwijzingen dat er leven is na de dood, en dat de dood niet het einde is.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#10
@PsychedelicMagic
Nogmaals, je gelooft dat die dingen waar zijn. Je gelooft dat die zaken goed zijn onderzocht, er is geen enkel bewijs dat er leven is na de dood.

Volgens mij is het gewoon dat de wens de vader is van de gedachte daar de gemiddelde mens het nogal moeilijk heeft met het begrip dood. En dan is het aantrekkelijk om te geloven (daar heb je het weer lol) dat er leven is na de dood en dat de dood niet het einde zou zijn.
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#11
Zo zit het niet in elkaar. Ik wil er ook verder niet over in discussie gaan. En ik heb het niet over bewijs, maar over aanwijzingen. En ja, die zaken waar ik het over heb zijn goed onderzocht.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mezelf zei:
Daarbij geloof ik totaal niet in vorige levens en al helemaal niet op deze aarde. Waarom zouden wij als ziel/bewustzijn/geest reïncarneren op deze wereld terwijl het universum zo immens groot is om te ervaren.
Klik om te vergroten...
Omdat we hier wellicht met een reden zijn op deze leerschool die we aarde noemen? En dat als we niet dat hebben behaald waar we voor gekomen zijn, we terugkomen? Ik zeg maar wat. Klinkt niet zo vreemd imo.

Mezelf zei:
Bij het geloven in "eenheid" past incarnatie niet.

Als alles "één" is, hoe kan jij en ik los staan van elkaar?
Hoe kan een vorig leven en dit leven los van elkaar staan?
Klik om te vergroten...
Ook al zou alles fundamenteel één zijn (wat ik ook geloof), dan betekent dat nog niet dat we in de gemanifesteerde werkelijkheid geen verschillende incarnaties zijn in mijn ogen. Een boom-knuffelaar kan bijvoorbeeld nog zo hard met een boom knuffelen, op dat niveau zullen de twee nooit 1 worden. :tonguewink: Eenheid is (imo) geïncarneerd als de boom-knuffelaar en als de boom en ervaart zichzelf zo op verschillende manieren.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Zo zit het wel in elkaar @PsychedelicMagic je kan geen dingen 'weten' waar je geen bewijs van hebt. En dat is een feit, dat weet ik wel lol!
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#14
@Mindless
Waarom zou de aarde een leerschool zijn? Wat moeten we dan leren, van wie moeten we uberhaupt leren en waarvoor moeten we dit leren?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
acht.zes zei:
@Mindless
Waarom zou de aarde een leerschool zijn? Wat moeten we dan leren, van wie moeten we uberhaupt leren en waarvoor moeten we dit leren?
Klik om te vergroten...
Door te leren wat we niet zijn, leren we uiteindelijk wat we zijn. Lijden is denk ik de grote leermeester en de kracht die ons uiteindelijk terug naar de essentie brengt, maar daarnaast nog meer doet, namelijk ons compassie leren. En waarvoor? Om een hoger bewustzijn op deze wereld te brengen.

Uiteraard maar mijn mening, maar ik denk echt dat dit een leerschool is ja.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#16
acht.zes zei:
@Mindless
Waarom zou de aarde een leerschool zijn? Wat moeten we dan leren, van wie moeten we uberhaupt leren en waarvoor moeten we dit leren?
Klik om te vergroten...
Hèhèhè...
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik vind de dood maar een klootzak.
R
RalouLid
01-01-2024, 00:00
#18
Zeer interessant gesprek.

Ieder zijn waarheid is waar. Iedereen heeft gelijk. Trek je jezelf los van je eigen identiteit zul je de waarheid achter de ander zijn uitspraken zien.

Wanneer dit mogelijk is, is er mogelijkheid tot filosoferen ipv discussiëren, want dan zal men zien dat niemand het weet.

Ik volg zeer geboeid mee.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#19
@Mindless
Volgens mij zijn wij helemaal niet zo belangrijk als jij denkt en zijn wij gewoon een tijdelijke diersoort op deze planeet.

Met een beetje mazzel evolueren we door naar iets anders, maar ik denk dat de kans groter is dat we onszelf de nek zullen omdraaien en dus gaan uitsterven. Geen probleem, andere levensvormen die beter tegen de omstandigheden kunnen die wij per ongeluk gecreeerd hebben (een veel heter klimaat vol CO2 en andere stoffen waar de mens niet zo goed tegen kan) zullen het dan mogen proberen.
N
NaamLid
01-01-2024, 00:00
#20
acht.zes zei:
@Mindless
Waarom zou de aarde een leerschool zijn? Wat moeten we dan leren, van wie moeten we uberhaupt leren en waarvoor moeten we dit leren?
Klik om te vergroten...
Ik doe hier een korte poging er op in te gaan, en uw vraag te beantwoorden zoals ik ze zie; al is dat moeilijk want het leven uitleggen in woorden is niet simpel. Een perspectief delen online is een uitdaging.
Ik heb nog niet eerder gereageerd op dit topic dus u weet mijn geheelperspectief niet wat voor moeite kan zorgen, toch probeer ik duidelijk te zijn en een visie te delen die mij amuseert en u misschien ook kan raken.

Leren is slechts een woord. Het klopt maar klopt evenzeer niet; het is een vraag van vrije wil, hebben we die of niet; is leren een actief proces of niet; wat bedoelen we met leren indien we niet weten wat vrije wil is?

Om tot een balans te komen dient de chaos er eerst te zijn en dient deze in contact te komen met elkaar. En zo kunnen variaties in het leven, in de vorm van verscheidene perspectieven ontstaan; u bent een perspectief en zo ben ik er een. Er valt te leren dat ieder perspectief even waar is, en dat leren is er voor de ervaring van het leven zelf. Doch dit is slechts taal, want leren vraagt idd om een actief lijkend proces en een ding dat leert met een doel of een leerkracht. Het kan evenzeer bekeken worden als het universum dat tot een ruststand komt en wij zijn een deel van dat proces, ons bewustzijn is een verdeling in dat proces; een illusie.
Maar wat is echt? Een illusie is ook echt, tenminste voor degene die de illusie ervaart. Zo is de illusie van vrije wil echt, al is vrije wil niet echt.
De vis groeit in de vijver omdat de vijver is, en omdat de vijver vanuit een staat van chaos een equilibrium vormt waarvan de vis een deel is. Of vanuit equilibrium net chaos vormt. Maar waarom is de vis dan, wat is zijn doel zogezegd?
Langs de ene kant is er geen doel, langs de andere kant is het bestaan van de vis enorm noodzakelijk voor het doel van de vijver. Maar de vis is de vijver, de vis is geen alien die er in kwam maar groeit er uit als een appel van een appelboom.
De mens groeit uit het universum. Er is geen doel en toch wel; en in lijn staan met die waarheid doet de stroming niet langer aanvoelen als weerstand maar als de hartslag van creatie.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...34567...18
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."